فهرست مقالات معصومه باقرپور


  • مقاله

    1 - رابطه بین شادکامی و ذهن آگاهی با انگیزش شغلی معلمان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1395
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شادکامی و ذهن آگاهی با انگیزش شغلی معلمان متوسطه شهرستان بندر ترکمن بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقاطع متوسطه شهرستان بندر ترکمن، که به روش تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان 212 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده . برای چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شادکامی و ذهن آگاهی با انگیزش شغلی معلمان متوسطه شهرستان بندر ترکمن بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقاطع متوسطه شهرستان بندر ترکمن، که به روش تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان 212 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، ذهن آگاهی بائر و انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده گردید .داده با آزمون همبستگی پیرسون ، رگرسیون و t مستقل مورد تحلیل قرارگرفت . نتایج نشان داد بین مولفه های انگیزش شغلی( درونی و بیرونی )رابطه مثبت معناداری با شادکامی وجود دارد .بین شادکامی و ذهن آگاهی و انگیزش شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد. بین ذهن آگاهی و انگیزش شغلی بیرونی رابطه مثبت معناداری وجود دارد، درحالیکه بین ذهن آگاهی و انگیزش شغلی درونی رابطه معناداری ندارد. بین مولفه های ذهن آگاهی تنها عمل با آگاهی با انگیزش شغلی رابطه مثبتی داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی ارتباط بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و باورهای هوشی در پیشرفت تحصیلی
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1392
    تحقیق حاضر با هدف مطالعه رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و باورهای هوشی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز پذیرفت . تعداد 280 نفر نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبرده چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف مطالعه رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و باورهای هوشی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز پذیرفت . تعداد 280 نفر نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه مختاری و ریچارد و باورهای هوشی بابایی بود. و از روشهای آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. بر اساس نتایج بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه ( مطالعه کلی ، مطالعه حمایتی ، مطالعه حل مساله ) و باورهای هوشی افزایشی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد . بین باورهای هوشی جوهری و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود ندارد. در تحلیل رگرسیونی از بین متغیرهای پیش بین, باور هوشی افزایشی و راهبرد مطالعه حل مساله توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر ادراک از کلاس و اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان
    آموزش و ارزشیابی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1399
    تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر ادراک از کلاس و اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان دختر متوسطه اول مدارس دولتی شهر بهشهر صورت گرفت. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود که در گروه آزمایش رویک چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر ادراک از کلاس و اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان دختر متوسطه اول مدارس دولتی شهر بهشهر صورت گرفت. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود که در گروه آزمایش رویکرد سنجش برای یادگیری توسط معلم اجرا شد و در گروه کنترل سنجشی صورت نگرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان دختر متوسطه اول مدارس دولتی شهر بهشهر می باشند به منظور برآورد حجم نمونه 50 نفر از دانش آموزان در سال تحصیلی 99-1398 از طریق نمونه گیری در دسترس از مدارس انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل(25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) گمارده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه استاندارد اشتیاق تحصیلی وانگ (2011)، ادراک از کلاس درس جنتری گابل و ریزا (2002) و ابزار مداخله نیز شامل 12 جلسه90 دقیقه‌ای رویکرد سنجش برای یادگیری است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) با استفاده از نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد: رویکرد سنجش برای یادگیری بر مؤلفه‌های ادارک از کلاس درس(میزان علاقه، رفتارهای چالشی، احساس لذت، حق انتخاب) در دانش‌آموزان دختر تأثیر مثبت و معناداری داشت و همچنین رویکردسنجش برای یادگیری بر مؤلفه‌های اشتیاق تحصیلی(اشتیاق انگیزشی، شناختی و رفتاری) در دانش‌آموزان دختر متوسطه اول مدارس دولتی شهر بهشهر تأثیر مثبت و معناداری داشت پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی رابطه هوش فرهنگی و آگاهی فراشناختی و باورهای هوشی با عملکردتحصیلی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1394
    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش فرهنگی و آگاهی فراشناختی و باورهای هوشی با عملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز است. روش تحقیق از نوع توصیفی و به شیوه هبستگی انجام شده است. تعداد نمونه برابر 145 نفر دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ا چکیده کامل
    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش فرهنگی و آگاهی فراشناختی و باورهای هوشی با عملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز است. روش تحقیق از نوع توصیفی و به شیوه هبستگی انجام شده است. تعداد نمونه برابر 145 نفر دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ، پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه مختاری و ریچارد و باورهای هوشی بابایی بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بعد فراشناختی و دانشی هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و بین همبستگی بعد رفتاری و انگیزشی هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی رابطه ای وجود ندارد. بین مطالعه کلی، مطالعه حل مساله، مطالعه حمایتی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. بین باورهای هوشی افزایشی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و بین همبستگی باورهای هوشی جوهری و عملکرد تحصیلی رابطه ای وجود ندارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون از بین متغیرهای پیش بین, باور هوشی افزایشی بیشترین رابطه را از نظر آماری با عملکرد تحصیلی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1391
    چکیده: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان ‌غربی می پردازد. این پژوهش از نوع علی – مقایسه ای می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان‌غربی، چکیده کامل
    چکیده: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان ‌غربی می پردازد. این پژوهش از نوع علی – مقایسه ای می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان‌غربی، که در سال ‌تحصیلی 89-88 در مقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند که نمونه مورد بررسی با روش نمونه‌گیری طبقه ای (543 زن و 365 مرد) از آن انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل: آزمون های کارآفرینی و خلاقیت می باشد و برای بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات افرادی که قبلاً دوره های ICT را گذرانیده اند و کسانی که این دوره ها را نگذرانیده اند مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس چند متغیره) انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس تأثیرICT به ‌طور کلی(به ‌طور هم زمان) بر خلاقیت و کارآفرینی در سطح 01/ همچنین به تفکیک بر هر یک از متغیرهای خلاقیت و کارآفرینی در کل نمونه مورد بررسی در سطح01/0 معنی دار بود، تأثیر ICT بر خلاقیت و کارآفرینی بطور هم زمان به تفکیک در مردان و زنان در سطح 01/ و بصورت جداگانه بر خلاقیت مردان و زنان در سطح 01/0 و بر کارآفرینی مردان و زنان به ترتیب در سطح 01/0 و 05/0 معنی‌دار می باشد. نتیِجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه وتحلیل داده ها، تأثیرICT بر خلاقیت، و کارآفرینی در دانشجویان تأیید گردید. پرونده مقاله