فهرست مقالات یداله مهرعلیزاده


  • مقاله

    1 - مدلسازی ساختاری تفسیری ارزیابی وضعیت سرمایه فکری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام
    مدیریت فرهنگی , شماره 49 , سال 14 , پاییز 1399
    مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه فکری؛ دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان وجود دارند تا بتوان ارزش را خلق کرد و به عنوان دارایی‌های ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف می‌شوند که می‌توانند به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال داده شوند تا ارزش خلق شود. هدف اصلی این مق چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه فکری؛ دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان وجود دارند تا بتوان ارزش را خلق کرد و به عنوان دارایی‌های ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف می‌شوند که می‌توانند به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال داده شوند تا ارزش خلق شود. هدف اصلی این مقاله شناسایی و تحلیل ابعاد و شاخص‌های مؤثر بر ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با استفاده از مدل‌سازی ساختاری- تفسیری است. روش پژوهش:روش پژوهش در این مقاله از نظر ماهیت به دلیل استفاده از هر دو روش کیفی و کمّی یعنی استفاده از شیوه‌های مختلف پژوهش مانند مصاحبه با صاحب‌نظران، پرسشنامه و سند کاوی جزء پژوهش‌های ترکیبی است و از نظر هدف کاربردی است.ابتدا ابعاد و شاخص‌های سرمایه فکری براساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسه‌ای پژوهش‌های مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصین شناسایی و سپس با استفاده از متدولوژی تحلیلی نوین مدل‌سازی ساختاری- تفسیری (ISM) روابط بین ابعاد و شاخص‌های ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه آزاد استان ایلام تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شده است؛ در نهایت با استفاده از تحلیل میک‌مک (MICMAC) نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است. یافته‌ها:به‌ منظور جمع‌آوری اطلاعات لازم در خصوص معیارهای سنجش سرمایه فکری با بررسی پیشینه پژوهش مجموعه‌ای از معیارهایی که دارای بیشترین فراوانی بوده و توسط محققان مختلف به ‌منظور سنجش و گزارش‌دهی سرمایه فکری مورداستفاده قرارگرفته، شناسایی شد. نتایج تحلیل یافته‌های کیفی پژوهشی استخراج 18 شاخص برای ارزیابی سرمایه فکری دانشگاه بود و با استفاده از تکمیل ماتریس خود تعاملی با تکیه به نظر خبرگان مدلی سه سطحی حاصل شد. نتیجه‌گیری: با استفاده از تحلیل میک‌مک (MICMAC) نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است؛ نتایج نشان داد که دو متغیر مدیریت و دانشجویان که معیارهای سرمایه انسانی هستند در این مدل به‌ صورت متغیر مستقل نقش دارند و برای ایجاد تغییر در وضعیت سرمایه فکری دانشگاه آزاد استان ایلام باید در این متغیرها تغییر ایجاد کرد هم‌چنین با توجه به یافته‌ها، فرهنگ محلی متغییری تاثیرگذار در وضعیت سرمایه فکری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - واکاوی مدیریت مدرسه محوری با استفاده از روش داده بنیاد
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 63 , سال 17 , بهار 1402
    هدف: مدرسه محوری ناظر بر دخالت و محول کردن بسیاری از حیطه‌های تصمیم‌گیری و اجرایی به آن از ایده‌ها و سیاست هایی است که در سطح نظام آموزش‌وپرورش اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است. هدف پژوهش حاضر واکاوی مدیریت مدرسه محوری با استفاده از روش داده بنیاد بود.روش: پژوهش با چکیده کامل
    هدف: مدرسه محوری ناظر بر دخالت و محول کردن بسیاری از حیطه‌های تصمیم‌گیری و اجرایی به آن از ایده‌ها و سیاست هایی است که در سطح نظام آموزش‌وپرورش اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است. هدف پژوهش حاضر واکاوی مدیریت مدرسه محوری با استفاده از روش داده بنیاد بود.روش: پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و روش پژوهش مطالعه موردی بود. جامعه آماری گروهی از خبرگان شامل معلمان و مدیران مدارس متوسطه و متخصصان و صاحب‌نظران حوزه آموزش بودند. از روش مصاحبه برای گردآوری داده‌های پژوهش استفاده شد. در پژوهش حاضر قابلیت اعتبار از طریق بررسی توسط شرکت‌کنندگان یا مصاحبه‌شوندگان صورت گرفته است. ضمن آنکه برای تائید و اعتبار یابی یافته‌های حاصل از بررسی وضعیت مطلوب، با هفت تن از متخصصان آموزشی مصاحبه‌ای به عمل آمد و اطلاعات به‌دست‌آمده از فرایند مصاحبه‌ها و کیفیت و عمق داده‌ها توسط گروه متخصصین مربوطه تائید شد. در این پژوهش از شیوه تحلیل نظریه داده بنیاد برای مقوله‌بندی مصاحبه‌ها پرداخته شد. تعداد 52 مقوله‌ در مرحله‌ کدگذاری‌ محوری‌ طبقه‌بندی‌ شدند و درنهایت‌ در مرحله‌ کدگذاری‌ پیشرفته‌ مقوله‌های‌ آشکارشده در قالب‌ ابعاد ٦ گانه‌ مدل پارادایمی‌، با روابطی‌ که‌ بین‌ آن‌ها وجود دارد در الگو جای‌ گرفتند.یافته ها: شرایط راهبردی به‌دست‌آمده نشان‌دهنده وجود ١٣ مؤلفه‌ مهم شامل‌: آموزش ضمن‌ خدمت‌ نیروی‌ انسانی‌، برنامه‌ریزی، بازنگری‌ اختیارات، اعتمادسازی‌ ذی‌نفعان، مشارکت‌ در تعیین‌ سیاست‌ها، پیش‌بینی‌ امکانات و منابع‌، انباشت‌ و ثبت‌ تجربه‌ها، تربیت‌ معلم‌ پژوهنده، سیاست‌گذاری‌ حمایتی‌، سیاست‌های‌ نظارتی‌، انعطاف‌پذیری‌ آموزشی‌، خط‌مشی‌ فرهنگ‌سازمانی، خط‌مشی‌ روابط‌ انسانی‌ است و 7 مؤلفه‌ شامل‌: رضایت‌ شغلی‌، کاهش‌ بوروکراسی‌، توسعه‌ مشارکت‌ اولیا در امور مدرسه‌، افزایش‌ ارتباطات مؤثر، افزایش‌ خلاقیت‌، ارتقای‌ کیفیت‌ آموزش، پیامدهای‌ منفی‌، به‌عنوان پیامدهای‌ مدرسه‌ محوری‌ انتخاب شدند.نتیجه گیری: بر اساس نتایج می‌توان گفت مدیریت مدرسه محوری از ضروریات اداره مدارس امروزی است که برنامه رزان باید به مؤلفه‌های محوری آن توجه لازم داشته باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - Comparative Comparison of Strategic Thinking in the Management and Planning of Universities Inside and Outside the Country
    Journal of System Management , شماره 5 , سال 5 , پاییز 2019
    In the light of various studies carried out in various socio-economic areas, scientific and cultural development has been introduced as a prerequisite and fundamental factor for sustainable development of the societies. Obviously, universities, as a "scientific and inte چکیده کامل
    In the light of various studies carried out in various socio-economic areas, scientific and cultural development has been introduced as a prerequisite and fundamental factor for sustainable development of the societies. Obviously, universities, as a "scientific and intellectual command center of the society" have a fundamental and unique role and function. In order to achieve this, the most significant and fundamental problem or challenge of universities is the lack of a comprehensive and long-term plan that can clarify the prospects for university development, providing a reasonable and reliable framework for different types of activities such as educational, research, technology and support-staff activities. Since the strategic thinking in the management and planning of universities can be used as a solution to the challenges of the present age and to the strategic requirements of higher education institutions both inside and outside the country, so: The present study aims to "compare comparative strategic thinking in the management and planning of universities inside and outside the country "with the aim of identifying the main and subcomponents of management and strategic planning. This research is a comparative study in the field of university management.The research data have been analyzed to extract the main and subcomponents of strategic management using "factor analysis". The research findings showed that there are 6 main components and 6 sub-components in the comparative comparison of the strategic thinking in the strategic management and planning of universities inside and outside the country. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی مدل ارزیابی وضعیت سرمایه فکری با رویکرد بهبود بهره‌وری(موردمطالعه: دانشگاه‌های کشور)
    مدیریت بهره‌وری , شماره 57 , سال 15 , تابستان 1400
    سرمایه فکری دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان زمینة خلق ارزش را فراهم می کند. این سرمایه به‌عنوان دارایی‌های ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف می‌شود که به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال یافته، بهره‌وری را بهبود بخشیده، ارزش خلق می کند. این مقاله ابعاد و چکیده کامل
    سرمایه فکری دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان زمینة خلق ارزش را فراهم می کند. این سرمایه به‌عنوان دارایی‌های ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف می‌شود که به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال یافته، بهره‌وری را بهبود بخشیده، ارزش خلق می کند. این مقاله ابعاد و شاخص‌های اصلی ر ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه را از مدل‌سازی ساختاری تفسیری شناسایی و تحلیل کرده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی، از جنبه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایش است. ابزار گردآوری اطلاعات در آن مصاحبه و پرسشنامه است. ابتدا ابعاد و شاخص‌های سرمایه فکری بر اساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسه‌ای پژوهش‌های مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصان شناسایی و سپس با استفاده از متدولوژی تحلیلی نوین مدل‌سازی ساختاری تفسیری روابط بین ابعاد سرمایه فکری که شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه‌ای و شاخص‌های ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه تعیین و به‌صورت یکپارچه تحلیل شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل مقالات معتبر علمی مرتبط و در بخش دیگر نیز خبرگان سرمایه فکری که به روش نمونه‌گیری هدفمند نمونه‌گیری انجام شده است. درنهایت با استفاده از تحلیل میک مک نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است. نتایج نشان داد که مدیریت و دانشجویان از متغیرهای مستقل این پژوهش اند و بقیه متغیرها نیز از نوع متغیرهای رابط بوده، از وابستگی و هدایت‌پذیری بالایی برخورداراند. برای ایجاد تغییر در وضعیت سرمایه فکری دانشگاه باید در این متغیرها تغییر ایجاد کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تحلیل عاملی الگوی مدیریت شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 74 , سال 19 , بهار 1403

    هدف از اجرای این پژوهش، تحلیل عاملی الگوی شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان بود. روش پژوهش حاضر، روش این پژوهش توصیفی- کمی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارمندان آموزش و پرورش استان خوزستان بودند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان (384 چکیده کامل

    هدف از اجرای این پژوهش، تحلیل عاملی الگوی شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان بود. روش پژوهش حاضر، روش این پژوهش توصیفی- کمی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارمندان آموزش و پرورش استان خوزستان بودند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان (384 نفر) بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای مرحله ای و تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن با روایی صوری و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش‌های تحلیل عاملی و تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت که دراین مرحله از نرم افزار‌های آماری چون SPSS و Smart pls3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 826/0 تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. راهبردها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 867/0 تاثیر معناداری بر پیامدها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. شرایط زمینه ای با سطح معناداری 000/0 و ضریب 064/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.شرایط علی با سطح معناداری 000/0 و ضریب 889/0 تاثیر معناداری بر شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. همچنین، شرایط مداخله گر با سطح معناداری 000/0 و ضریب 219/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.

    پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - مدل پارادایمی توسعه رهبری آموزشی مدیران مراکز آموزش عالی استان فارس
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 74 , سال 19 , بهار 1403

    زمینه رهبری آموزش عالی پویا، پیچیده و چند بعدی است. به دلیل پیچیدگی سازمانی، اهداف متعدد و ارزش‌های سنتی دانشگاه‌ها، ماهیت رهبری در آموزش عالی نیز مبهم و بحث‌برانگیز است و این دلایل محققان را به سمت توصیف و تحلیل اساس رهبری در آموزش عالی از منظرهای مخت چکیده کامل

    زمینه رهبری آموزش عالی پویا، پیچیده و چند بعدی است. به دلیل پیچیدگی سازمانی، اهداف متعدد و ارزش‌های سنتی دانشگاه‌ها، ماهیت رهبری در آموزش عالی نیز مبهم و بحث‌برانگیز است و این دلایل محققان را به سمت توصیف و تحلیل اساس رهبری در آموزش عالی از منظرهای مختلف سوق داده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل پارادایمی توسعه رهبری آموزشی مدیران مراکز آموزش عالی استان فارس بود. روش پژوهش حاضر از نوع ‌کیفی با روش داده بنیاد و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خبرگان، کارشناسان، مدیران و رهبران آموزشی در مراکز آموزش عالی استان فارس است. نمونه‎گیری تا زمان دستیابی به اشباع داده‌ها ادامه داشت و با تعداد 13 نفر از اعضای جامعه آماری مصاحبه به عمل آمد. از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. اعتبار ابزار با روایی صوری و پایایی نیز با ضریب توافق بین کدگذاران بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مقوله محوری (توسعه رهبری آموزشی) تابعی از شرایط علّى (ساختار نظام آموزشی، چشم انداز سازمان، مهارت های رهبری، سبک رهبری)، شرایط زمینه ای (ویژگی های شخصیتی رهبر، فرهنگ سازمانی و فناوری و تکنولوژی) و شرایط مداخله گر (توانایی های رهبری، نگرش رهبری، منابع مالی سازمان و عوامل سازمانی) است. این عوامل، شرایط را برای اعمال کنش ها و تعاملات (راهبردها) (کار تیمی و مشارکتی، شایسته سالاری، آموزش برای رهبران، مدیریت منابع، توسعه رهبری، بهبود ساختار سازمان و مدیریت دانش) مهیا می‌کند که پیامدهای (توانمندسازی کارکنان، بهبود عملکرد سازمانی، ارتقاء کیفیت آموزش، توسعه پژوهشگری، ارتقاء مهارت های رهبری، بهبود مشارکت کارکنان، تصمیمات سازمانی، تخصیص بهینه منابع) را دارد. می توان نتیجه گرفت که مدل پارادایمی توسعه رهبری آموزشی مدیران مراکز آموزش عالی استان فارس دارای شرایط چندبعدی است که برنامه ریزان آموزشی میتوانند به آن‌ها توجه کنند.

    پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - بررسی عوامل جغرافیایی مؤثر بر سیل خیزی در نواحی روستایی مورد پژوهشی: روستاهای شهرستان سروآباد
    فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , شماره 1 , سال 5 , بهار 1394
           توسعه­ی سریع کالبدی سکونتگاه­های روستایی در حاشیه­ی رودخانه­ها و رود دره­ های کشور، موجب بروز خسارات و مواجه گردیدن روستاها با مشکلات متعددی گردیده است. به گونه­ای که ضرورت چاره­اندیشی برای کاهش اثرات منفی چکیده کامل
           توسعه­ی سریع کالبدی سکونتگاه­های روستایی در حاشیه­ی رودخانه­ها و رود دره­ های کشور، موجب بروز خسارات و مواجه گردیدن روستاها با مشکلات متعددی گردیده است. به گونه­ای که ضرورت چاره­اندیشی برای کاهش اثرات منفی پدیده­ی سیل را بر پایه­ی مطالعات علمی و اعمال مدیریت کارآمد مبتنی بر یافته­های علمی، بیش از پیش روشن می­سازد. هدف از انجام این تحقیق مدیریت بر بحران سیلاب در مناطق روستایی و شناسایی پهنه­های امن و در معرض خطر سکونتگاه­های روستایی است و بدین منظور روستاهای شهرستان سروآباد از توابع استان کردستان به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. برای رسیدن به این امر از شش فاکتور شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، لیتولوژی، بارندگی و فاصله از مسیل استفاده شده است. این پژوهش بر حسب روش تحلیلی و بر حسب ماهیت کاربردی است و در انجام آن از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بهره گرفته شده و در نهایت پس از تجزیه و تحلیل داده­ها و لایه­های اطلاعاتی، نقشه­های نهایی تلفیقی خطر و نقشه­های هم پوشانی جهت ارزیابی فاکتورها تولید گردید. نتایج مطالعه ضمن آنکه به شناسایی مناطق امن و در معرض خطر سیل در نواحی روستایی شهرستان انجامید، نشان داد که حدود 50 درصد مساحت شهرستان، 39 روستا از مجموع 77 روستا و 48 درصد جمعیت سکونتگاه­های روستایی در محدوده پرخطر سیل قرار دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - تحلیل الگوی فضایی عدالت توزیعی در منطقه روستایی جنوب استان آذربایجان غربی
    فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1401
    بررسی الگوی عدالت فضایی در نقاط روستایی، یکی از مباحث علمی مهم است که نگاه جامعه علمی، سیاستگذران و برنامه ریزان را به خود جلب نموده است. عرصه های روستایی متاثر از فرایندهای فضایی از سطح برخورداری متفاوتی از هم برخوردار هستند. برخی از آنها، سطح برخورداری مناسب و برخی دی چکیده کامل
    بررسی الگوی عدالت فضایی در نقاط روستایی، یکی از مباحث علمی مهم است که نگاه جامعه علمی، سیاستگذران و برنامه ریزان را به خود جلب نموده است. عرصه های روستایی متاثر از فرایندهای فضایی از سطح برخورداری متفاوتی از هم برخوردار هستند. برخی از آنها، سطح برخورداری مناسب و برخی دیگر سطح برخورداری نامناسب تری دارند. این ویژگی، الگوهای پراکنش فضایی متفاوتی از عدالت (توزیعی) را به عینیت رسانده است. از این رو، مقاله حاضر به منظور بررسی و کشف این الگو (الگوی عدالت توزیعی) در مناطق روستایی جنوب استان آذربایجان غربی تهیه و ارایه گردیده است. در این تحقیق مبتنی بر رهیافت اثبات گرایی انتقادی، از روش شناسی کمی استفاده شده است. همچنین، تحقیق حاضر بر اساس روش، توصیفی- تحلیلی و بر اساس هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش 1143 روستای دارای سکنه با مجموع جمعیت 418948 در 9 شهرستان جنوب آذربایجان غربی است. این پژوهش با به کارگیری 8 شاخص خدمات روستایی که در مجموع از 77 معرف تشکیل شده، انجام گرفته است. برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده شده است. برای شناسایی الگوی فضایی توزیع خدمات روستایی از «روشIDW »، برای خوشه بندی فضایی نقاط روستایی از روش «گیتس ارد جی» بر مبنای مدل های شش ضلعی و برای تأیید الگوی سازی خوشه های فضایی از آماره موران استفاده شده است. همچنین، از رگرسیون وزنی جغرافیایی برای نیاز سنجی نقاط روستایی به خدمات روستایی استفاده شده است. مبتنی بر یافته ها، تحقیق حاضر به نتایج زیر دست یافت:
    الگوی توزیع خدمات روستایی درسطح منطقه از الگویی کاملا خوشه ای تبعیت می کند. این الگو، برخورداری نابرابری را برای روستاها بدنبال داشته ست. همچنین، الگوی نیاز به خدمات روستایی با االگوی خوشه ای توزیع فضایی خدمات منطبق نیست و افزایش خدمات روستایی درخیلی از روستاهای کم برخوردار بر میزان جمعیت پذیری آنها تأثیرگذار نخواهد بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - تحلیل محتوای مطالعات خارجی و داخلی تله‌ی توسعه‌نیافتگی در نواحی روستایی
    فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , شماره 1 , سال 13 , بهار 1402
    یکی از جلوه‌های عمده استمرار توسعه نیافتگی را می‌توان در پیوستگی و حتی تشدید شکاف درآمد و ثروت میان کشورهای فقیر و کشورهای غنی، در جهان امروز مشاهده کرد. به عبارت دیگر، در همه کشورها اعم از پیشرفته و عقب مانده مناطقی از جمله روستاها وجود دارد که از رشد و توسعه کمتری نسب چکیده کامل
    یکی از جلوه‌های عمده استمرار توسعه نیافتگی را می‌توان در پیوستگی و حتی تشدید شکاف درآمد و ثروت میان کشورهای فقیر و کشورهای غنی، در جهان امروز مشاهده کرد. به عبارت دیگر، در همه کشورها اعم از پیشرفته و عقب مانده مناطقی از جمله روستاها وجود دارد که از رشد و توسعه کمتری نسبت به سایر مناطق برخوردارند و مردم این مناطق به دلایلی که خارج از کنترل آنها بوده از سطح رفاه کمتری نسبت به بقیه بهره می برند. از سوی دیگر تجربیات تمامی نظریات توسعه نشان می‌دهد که دستیابی به توسعه در هر سطحی و با هر هدفی که باشد نیازمند برنامه ریزی اصولی، کارامد و اجرای دقیق آن است. اما مسئله اصلی این است چه دلیلی باعث این شده که بعضی از مناطق از جمله نواحی روستایی که دارای منابع مهم و برتری‌های جهت رشد و توسعه می‌باشند نه تنها هیچ پیشرفتی نداشته‌اند بلکه به عنوان یک منطقه توسعه‌نیافته نسبت به مناطق اطراف خود باقی مانده‌اند. هدف اصلی این پژوهش جمع‌یندی مطالعات مربوط به موانع، چالش‌ها و تله توسعه‌نیافتگی و یا همان تله فقر در توسعه روستایی با استفاده از روش تحلیل محتوا است. این پژوهش، در زمره پژوهشهای اسنادی و کتابخانه ای جای می‌گیرد. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی بوده و رویکرد تحقیق کمی – کیفی با تأکید بر کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مقالات چاپ شده در ارتباط با موضوع پژوهش است که درنشریات داخلی و خارجی استفاده شده است. بر این اساس 95 مقاله انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که با توجه به تحلیل محتوای مطالعات صورت گرفته تله‌ی توسعه نیافتگی در نواحی روستایی در 4 معیار(تله‌های بهره وری، آسیب پذیری اجتماعی، نهادی و محیطی) مورد بررسی قرارگرفته‌شد، که بیشترین شاخصهای مربوط به تله‌های بهره‌وری، آسیب پذیری، نهادی و محیطی به ترتیب نوسان قیمت محصول، فقدان سرمایه و پس انداز، ضعف نهادها و فقدان زیرساخت و شبکه ارتباطی نسبت به سایر شاخصها می‌باشند. همچنین در مجموع تله‎ی آسیب پذیری اجتماعی و شاخصهای مربوط به آن بیشتر از سایر تله‌های توسعه نیافتگی در نواحی روستایی مورد توجه واقع شده است. پرونده مقاله