فهرست مقالات شهره قربان شیرودی


  • مقاله

    1 - هنجاریابی مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان در بین دانش آموزان شهر تنکابن
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 4 , سال 5 , پاییز 1393
    پژوهش حاضر باهدف هنجاریابی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانش آموزان ایرانی انجام شد.در این پژوهش، پس از برگردان نسخه اصلی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد.آزمودنی‌ها دانش‌آموزان 16-10 سال(353 دختر، 347 پسر) چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف هنجاریابی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانش آموزان ایرانی انجام شد.در این پژوهش، پس از برگردان نسخه اصلی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد.آزمودنی‌ها دانش‌آموزان 16-10 سال(353 دختر، 347 پسر) در شهرتنکابن بودند که به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای (طبقه‌ای و تصادفی خوشه‌ای)انتخاب شدند. دانش‌آموزان جهت بررسی روایی همگرا به پرسشنامه مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان پاسخ دادند. بررسی میزان پایایی مقیاس با روش آلفای کرونباخ انجام شد. برای محاسبه روایی مقیاس، تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفه‌های اصلی به کار برده شد.از نمره تراز شده Z و T برای تهیه جدول هنجار استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 91/0 به دست آمد. تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از چرخش واریماکس، 8عامل برجسته را نشان داد. ضریب همبستگی بین نمره‌ی کلی مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان و نمره‌ی کلی مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان، معنادار گردید. مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانش‌آموزان ایرانی، دارای روایی و همسانی درونی مطلوبی است و می‌توان آن را در موارد پژوهشی به کار برد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مقایسه ی میزان سلامت روان در میان همسران شاهدی که ازدواج مجدد کردند و همسران شاهدی که ازدواج مجدد نکردند و تعیین اثربخشی درمان رفتاری- شناختی CBT بر مؤلفه های سلامت روان آنها
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1390
    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ی میزان سلامت روانی در میان همسران شاهدی که ازدواج مجدد کردند و همسران شاهدی که ازدواج مجدد نکردند و تعیین اثربخشی درمان رفتاری- شناختی CBT بر مؤلفه های سلامت روان آن ها می باشد. طرح تحقیق در بخش اول این پژوهش، روش علی- مقایسه ای و برای بخش دوم چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ی میزان سلامت روانی در میان همسران شاهدی که ازدواج مجدد کردند و همسران شاهدی که ازدواج مجدد نکردند و تعیین اثربخشی درمان رفتاری- شناختی CBT بر مؤلفه های سلامت روان آن ها می باشد. طرح تحقیق در بخش اول این پژوهش، روش علی- مقایسه ای و برای بخش دوم از روش شبه آزمایشی با طرح تحقیق از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. کلیه ی زنان شاهد شهرستان تنکابن چه آنهایی که ازدواج مجدد کردند و آنهایی که ازدواج مجدد نکردند جامعه ی آماری را تشکیل می دهند. نمونه آماری شامل 100 نفر از این زنان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه ی سلامت عمومی (GHQ) گلدبرگ، مورد استفاده قرار گرفت که روایی محتوایی آن در نمونه ی ایرانی تأیید و ضریب آلفای کرونباخ آن 90/0 گزارش شده است. برای بررسی فرضیه ها از آزمون t و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که میزان سلامت روان قبل از درمان، در دو گروه همسران شاهدی که ازدواج مجدد کرده اند و همسران شاهدی که ازدواج مجدد نکرده اند متفاوت نیست. همچنین نشان داد که آموزش شناختی رفتاری، بر مؤلفه های سلامت روان همسران شاهدی که ازدواج مجدد کرده اند و در آنهایی که ازدواج مجدد نکرده اند نیز مؤثر بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - رابطه بین هوش هیجانی ، استرس ادراک شده و رضایت زناشویی با کیفیت زندگی زنان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1391
    زنان به عنوان اساسی ترین عنصر بنیادین جامعه ، نقشی بس تعیین کننده در انگیزش ها ، خیزش ها وشکل گیری شخصیت ورفتار جامعه خود دارند .این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین هوش هیجانی ، استرس ادراک شده ورضایت زناشویی با کیفیت زندگی وسر سختی زنان متأهل شهرستان تنکابن انجام گرفته چکیده کامل
    زنان به عنوان اساسی ترین عنصر بنیادین جامعه ، نقشی بس تعیین کننده در انگیزش ها ، خیزش ها وشکل گیری شخصیت ورفتار جامعه خود دارند .این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین هوش هیجانی ، استرس ادراک شده ورضایت زناشویی با کیفیت زندگی وسر سختی زنان متأهل شهرستان تنکابن انجام گرفته است.پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی است تعداد 120 نفر از زنان متأهل تنکابن به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ها هوش هیجانی شرینک ، استرس ادراک شده کوهن ورضایت زناشویی انریچ، برای سنجش کیفیت زندگی مقیاس ارزیابی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی وسرسختی لاگ و گوست مورد استفاده قرار گرفت با روش آماری همبستگی پیرسون – همبستگی کانونی نرم افزارهای آماری SPSS تحلیل شدند . ونتیجه نهایی حاکی از آن است که بینهوش هیجانی ، استرس ادرا ک شده ورضایت زناشویی با کیفیت زندگی و سر سختی زنان متأهل ارتباط وجود دارد . پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - هنجاریابی آزمون هیجان خواهی مثبت و منفی پاناس در دانشجویان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1390
    هدف اصلی پژوهش حاضر هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی مقیاس هیجان پذیری مثبت و منفی ‌به عنوان یک سازه روان شناختی ‌بر اساس مبانی نظری آن ‌است که متناسب با ارزش‌ها و هنجار‌های فرهنگی‌ و اجتماعی ‌جامعه می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی(اکتشافی) است. جامعه آماری این مطالعه کل چکیده کامل
    هدف اصلی پژوهش حاضر هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی مقیاس هیجان پذیری مثبت و منفی ‌به عنوان یک سازه روان شناختی ‌بر اساس مبانی نظری آن ‌است که متناسب با ارزش‌ها و هنجار‌های فرهنگی‌ و اجتماعی ‌جامعه می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی(اکتشافی) است. جامعه آماری این مطالعه کلیه ‌دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب مازندران است .بدین منظور در یک بررسی 420 نفر از دانشجویان دانشگاه های غرب مازندران به روش تصادفی در پژوهش مشارکت کردند. برای تجزیه و تحلیل سؤالها از ضریب همبستگی؛ برآورد اعتبار از طریق فرمول ضریب آلفای کرونباخ؛ بررسی ‌روایی از طریق مؤلفه‌های اصلی‌(PC) و جهت بررسی‌ ساختار ساده پرسشنامه، عاملهای استخراج شده در مرحله نهایی با استفاده از روش چرخش واریماکس و جهت تعیین ساختار تمامی ‌این روشهای آماری با استفاده از کامپیوتر انجام گرفت و سرانجام برای تهیه نرم استاندارد از آزمون Z وT استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مقیاس هیجانپذیری مثبت و منفی پاناس در بین دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی غرب استان مازندران از اعتبار و پایایی کافی برخوردار است و می توان گفت که مقیاس هیجانپذیری مثبت و منفی در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن مدت اجرا حداکثر 10 الی 15 دقیقه، شیوه اجرا به دو گونه انفرادی و گروهی و سهولت نمره گذاری که از مهمترین جنبه های عملی بودن تست به حساب می آید، ابزار کاملاً مناسبی برای سنجش مقیاس هیجانپذیری است. به گونه کلی از این وسیله علاوه بر سنجش میزان هیجان خواهی می توان به عنوان ابزاری معتبر و روا برای پژوهشهای روانشناختی، جامعه شناختی و نیز شناخت ویژگیهای شخصیتی افراد در مراکز مشاوره و راهنمایی دانشگاه ها استفاده کرد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس دارای شش عامل است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی رابطه ی بین کمال گرایی و احساس تنهایی با کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی استان گیلان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1390
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی میان کمال گرایی و احساس تنهایی با کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی گیلان انجام پذیرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه ی آماری این پژوهش، کلیه ی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (612 نفر) بودند که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساد چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی میان کمال گرایی و احساس تنهایی با کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی گیلان انجام پذیرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه ی آماری این پژوهش، کلیه ی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (612 نفر) بودند که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعداد 300 نفر، 150 دانشجوی دختر و 150 دانشجوی پسر به عنوان گروه نمونه ی تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بودند از: مقیاس کمال گرایی هیل، فرم کوتاه پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت و پرسشنامه ی سنجش تنهایی اجتماعی و عاطفی اشر. یافته ها با آزمون رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که کمال گرایی و احساس تنهایی، تبیین بالایی از کیفیت زندگی به دست داد. بنابراین کیفیت زندگی بالاتر، با احساس تنهایی و کمال گرایی پایین، رابطه ی بیشتری دارد. یعنی با افزایش کیفیت زندگی، کمال گرایی و احساس تنهایی کاهش می یابد. در بررسی ضرایب همبستگی بین کمال گرایی و احساس تنهایی، همبستگی معنادار به دست آمد و همچنین همبستگی کمال گرایی و کیفیت زندگی، معنادار می باشد. و بین احساس تنهایی و کیفیت زندگی نیز همبستگی معناداری به دست آمد. پرونده مقاله