-
مقاله
1 - شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی در مدارس ابتداییرهبری و مدیریت آموزشی , شماره 65 , سال 17 , پاییز 1402هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی به منظور ارائه یک مدل بوده است. روش: روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان مرکزی در سال چکیده کاملهدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی به منظور ارائه یک مدل بوده است. روش: روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان مرکزی در سال 1402-1401 به تعداد 209 نفر بود. برای انتحاب نمونه از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ابعاد به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی شامل 253 گویه بود. روایی آن بر اساس نظر خبرگان تایید شد و ضریب اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمد. تحلیل داده ها بر اساس آزمون ها همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافته ها: نتایج نشان داد بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های یادگیری سازمانی(همکاری های گروهی، درگیری شغلی، انگیزه شغلی، اعتماد سازمانی، بازنگری در ارزشیابی مدیران، جوّ سازمانی، مدیریت دانش، امنیت شغلی، تعهد سازمانی، و یادگیری سازمانی) تفاوت معناداری در سطح 01/0P≤ معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: یکی از مهمترین شاخص های اثربخشی مدیران در مدارس، به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی است که مسئولان ارشد آموزش و پرورش می توانند با استفاده از مولفه های همکاری های گروهی، درگیری شغلی، انگیزه شغلی، اعتماد سازمانی، بازنگری در ارزشیابی مدیران، جوّ سازمانی، مدیریت دانش، امنیت شغلی، تعهد سازمانی، و یادگیری سازمانی به این امر مهم کمک کنند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - راهبردهای آموزشی مؤثر برای توسعه مهارتهای مورد نیاز دانشجویان برای بهرهگیری از فناوری اطلاعات از دیدگاه استادان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه 5 کشورپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 5 , سال 5 , زمستان 1387هدف این پژوهش، شناسایی راهبردهای آموزشی مؤثر در توسعه مهارتهای مورد نیاز دانشجویان مجازی برای بهرهگیری از آموزش درونشبکهای است. سؤال کلی پژوهش این است که راهبردهای آموزشی مؤثر در توسعه مهارتهای هفتگانه (دسترسی یا ، روشنبینی یا ، برقراری ارتباط یا ، تعهد یا ، همکا چکیده کاملهدف این پژوهش، شناسایی راهبردهای آموزشی مؤثر در توسعه مهارتهای مورد نیاز دانشجویان مجازی برای بهرهگیری از آموزش درونشبکهای است. سؤال کلی پژوهش این است که راهبردهای آموزشی مؤثر در توسعه مهارتهای هفتگانه (دسترسی یا ، روشنبینی یا ، برقراری ارتباط یا ، تعهد یا ، همکاری یا ، تفکر یا و انعطافپذیری یا در فرایند آموزش درونشبکهای) مورد نیاز دانشجویان مجازی چیست؟ نظر پاسخگویان برحسب متغیرهای تعدیلکننده جنسیت، مدرک تحصیلی و وضعیت تأهل مقایسه شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه استادان رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی منطقه پنج کشور تشکیل میدهند. شیوه نمونهگیری تصادفی ساده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته برگرفته از یافتههای پژوهشی رناام پالوف و کیثپرات بوده که دارای 7 حیطه و 29 گویه است و براساس آلفای کرونباخ ضریب اعتباری معادل 847/0 بهدست آمده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، از نظر پاسخگویان مهمترین راهبردهای آموزشی مؤثر در توسعه مهارتهای هفتگانه به ترتیب عبارتاند از: به کارگیری نوعی فناوری که از طریق آن میتوان اهداف یادگیری را تحقق بخشید، فراهم کردن جوّ گروهی مساعد که در آن فراگیر در جریان یادگیری احساس راحتی میکند، تشویق فراگیران به مشارکت در تهیه رهنمودهای درسی، نهادینهسازی مهارتهای مربوط به مدیریت زمان، مهیاسازی یک سایت درسی که دانشجویان تکالیف خود را به آن ارسال کرده و به یکدیگر بازخورد ارائه دهند، طرح سؤالاتی برای بحث که موجب تشویق تفکر و یکپارچگی مواد درسی میشود و استفاده از اینترنت بهعنوان ابزار و منبع درس و تشویق دانشجویان برای جستوجوی منابع در آن. بهطور کلی نتایج آزمون t در خصوص مقایسه نظر پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل و سطح مدرک تحصیلی مختلف نشان میدهد که در ارتباط با تأثیر راهبردهای آموزشی در خصوص توسعه مهارتهای هفتگانه یاد شده، بین نظرها تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی مقایسه نظر پاسخگویان زن و مرد نشان میدهد که در خصوص راهبردهای آموزشی مؤثر در توسعه مهارتهای هفتگانه، تفاوت معناداری بین آنها مشاهده میشود. پرونده مقاله -
مقاله
3 - ارائۀ مدلی جهت ارزیابی عوامل مؤثر بر برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده در مدارس هوشمندپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1390هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده در مدارس هوشمند است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ معلمان مدارس هوشمند شهر تهران در سال تحصیلی 1390ـ 1388 تشکیل میدهد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده در مدارس هوشمند است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ معلمان مدارس هوشمند شهر تهران در سال تحصیلی 1390ـ 1388 تشکیل میدهد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده که در نهایت 360 نفر از معلمان بهطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق سه پرسشنامۀ محققساخته (یکی در خصوص عوامل مؤثر بر برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده، دیگری در خصوص مؤلفههای برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده و پرسشنامۀ دیگر در خصوص ایجاد انگیزۀ دانشآموزان مدارس هوشمند) بوده است. روایی آنها به لحاظ محتوا تأمین شده و ضریب اعتبار آنها براساس آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 93/0، 89/0 و 87/0 بهدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، از بین متغیرهای هفتگانۀ مورد مطالعه، توجه به تفاوتهای فردی (307/0)، توجه به یادگیری در حد تسلط (263/0)، و توجه به پژوهشمحوری (219/0)، به ترتیب بیشترین تأثیر کلی را بر برنامههای درسی پاسخگوی ادراک شده داشتهاند. براساس یافتههای به دست آمده از تحقیق 422/115= Chi-Square، 963/0=GFI، 921/0=AGFI، 000/0 =P-Value، 055/0 = RMSEA است. بر این اساس، برازش مدل مورد مطالعه در حد قابل قبول میباشد پرونده مقاله -
مقاله
4 - ارائه مدلی جهت ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه ارتباط کارآمد ادراک شده بین دانش آموز و معلم در مدارس هوشمندپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1392هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه ارتباط کارآمد ادراک شده توسط دانشآموزان مدارس هوشمند در برخورد با معلمان است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش را معلمان مدارس هوشمند نواحی نوزدهگانه شهر تهران در سال تحصیلی 90 ـ 1389 تشکیل میدهد. با عنایت به این که میزان و چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه ارتباط کارآمد ادراک شده توسط دانشآموزان مدارس هوشمند در برخورد با معلمان است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش را معلمان مدارس هوشمند نواحی نوزدهگانه شهر تهران در سال تحصیلی 90 ـ 1389 تشکیل میدهد. با عنایت به این که میزان و چگونگی تأثیر هریک از این عوامل با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عوامل صورت میگیرد، روش پژوهش از نوع همبستگی است. ابزار مورداستفاده در این پژوهش 3 پرسشنامه شامل پرسشنامه محقق ساخته مهارتهای پنجگانه ارتباطی برابر با ( 92/0 (α - تأثیرپذیری دانشآموزان از معلمان (89/-0 (αو پرسشنامه محقق ساخته ارتباط کارآمد ادراک شده در مدارس هوشمند ( 86/0 (α- است. برای تأمین روایی پرسشنامه، از نظرات متخصصان و استادان استفاده به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داده است که اثر مستقیم تأثیرپذیری دانشآموزان از معلم بر توسعه ارتباط کارآمد ادراک شده توسط دانشآموزان (33/0) معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط همدلیگرای ادراک شده (36/0) و اثر غیر مستقیم آن (12/0)، معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط گشودهگرای ادراک شده (27/0) و اثر غیر مستقیم آن (16/0)، معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط حمایتگرای ادراک شده (28/0) و اثر غیر مستقیم آن (07/0) معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط مثبتگرای ادراک شده (56/0) و اثر غیر مسقیم آن (10/0) معنادار بوده است. اثر مستقیم ارتباط عادلانهگرای ادراک شده (31/0) و اثر غیر مستقیم آن از طریق تأثیرپذیری دانشآموزان از معلم برابر (07/0)، معنادار بوده است. بر اساس یافتههای به دست آمده از پژوهش، 325/224= Chi-Square،95/0=GFI، 85/0=AGFI ، 00576/0=P-Value ،381/0= RMSEA است. بنابراین، برازش مدل مورد مطالعه در حد قابل قبول است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - بررسی ابعاد پداگوژیکی اسلامی کردن برنامههای درسی دانشگاهی در حوزه علوم انسانیپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1392هدف پژوهش حاضر، تعیین ابعاد پداگوژیکی اسلامی کردن برنامههای درسی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی است. روش تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است. سؤال کلی پژوهش عبارت است از: ابعاد و مؤلفههای اصلی پداگوژی نظام برنامه درسی اسلامی کدامند و چه مدلی را میتوان برای اسلامی کردن نظام برن چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، تعیین ابعاد پداگوژیکی اسلامی کردن برنامههای درسی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی است. روش تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است. سؤال کلی پژوهش عبارت است از: ابعاد و مؤلفههای اصلی پداگوژی نظام برنامه درسی اسلامی کدامند و چه مدلی را میتوان برای اسلامی کردن نظام برنامههای درسی ـ دانشگاهی ارائه کرد؟ جامعه آماری این پژوهش را کلیه ا حوزه و اساتید دانشگاههای اصفهان در حوزه علوم تربیتی و برنامه ریزی درسی در سال تحصیلی 1390 ـ 1389تشکیل دادهاند. در مجموع، تعداد 165 نفر برای تحقیق انتخاب شدند. برای تأمین روایی مدل از روایی صوری (استفاده از نظرات تعدادی از متخصصان برای اظهار نظر پیرامون شکل ظاهری پرسشنامه)، روایی محتوایی(استفاده از نظرات متخصصان برای اظهار نظر درباره انطباق پرسشنامه با اهداف پژوهش)، و روایی سازه (برای تعیین میزان انطباق پرسشنامه با سازههای تبیینی نظریههای مورد استفاده)، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار (آزمون T تک نمونهای) و نیز آزمون تحلیل عامل جهت استخراج عوامل موجود مؤلفههای اصلی پرسشنامه ارزیابی مدل پیشنهادی استفاده شده است. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که زیر مؤلفههای ابعاد پداگوژی اسلامی کردن برنامههای درسی عبارتند از فلسفه و اهداف مدل (با ارزش ویژه 453/3)، مبانی نظر مدل (با ارزش ویژه786/3)، چارچوب ادراکی مدل پیشنهادی با زیر مؤلفههای ارزشهای یادگیری در نظام دینی ـ اسلامی (ارزش ویژه 348/4)، پژوهش محوری بر اساس منابع اسلامی (ارزش ویژه 674/4)، نهادینه سازی عادات و رفتارهای انسان گرایانه (ارزش ویژه 012/4)، بومی سازی تئوریهای برنامههای درسی بر اساس منابع اسلامی (ارزش ویژه 593/3)، رویکرد صلاحیت مداری (ارزش ویژه 328/3)، ایجاد وحدت بر اساس تعالیم اسلامی، تقویت روح معنوی (ارزش ویژه 243/4)، تقویت قوه تفکر و تعقل فراگیران (ارزش ویژه 268/4)، توسعه مسؤولیت پذیری فراگیران (ارزش ویژه 568/3)، مراحل اجرایی مدل پیشنهادی (ارزش ویژه 754/4)، نظام ارزشیابی از مدل پیشنهادی (ارزش ویژه 234/4). در نهایت مدل پیشنهادی پژوهش با (ارزش ویژه 963/4)، مقدار743/2 t = و سطح 001/0 P < معنادار است و مورد تأیید بالاتر از سطح متوسط از نظر پاسخگویان قرار گرفته است. پرونده مقاله -
مقاله
6 - ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین برنامه درسی پاسخگو و ارزشیابی کلاسی ادراک شده مبتنی بر میانجیگری درگیری تحصیلیپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1395هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین برنامه درسی پاسخگو و ارزشیابی کلاسی ادراک شده مبتنی بر میانجیگری درگیری تحصیلی بوده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه هوشمند شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1390 ( چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین برنامه درسی پاسخگو و ارزشیابی کلاسی ادراک شده مبتنی بر میانجیگری درگیری تحصیلی بوده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه هوشمند شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1390 ( تعداد 11368 نفر) تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای تصادفی بوده که نهایتاً تعداد 372 نفر از دانشآموزان مدارس هوشمند، بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران برای تحقیق انتخاب میشوند. برای جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. ابزار تحقیق سه پرسشنامه محقق ساخته است: 1- پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی پاسخگو (شناختی، عاطفی، و روانی ـ حرکتی) (1391)، ( )86/0(p= 2- پرسشنامه محقق ساخته درگیری تحصیلی (1391)، ( 92/0=p ) و 3- پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی کلاسی ادراک شده است (1391)، ( 89/0=p ) که بر حسب 5 درجهای لیکرت تنظیم و درجه بندی میشوند. برای تأمین روایی پرسشنامهها به لحاظ محتوا از نظر متخصصان استفاده شده است. از نرم افزار SPSS نسخه 18 و نرم افزار لیزرل، از آزمونهای همبستگی، رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده به عمل آمده است. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد، بین برنامه درسی پاسخگو در ابعاد سه گانه (شناختی، عاطفی، و روانی ـ حرکتی) با ارزشیابی ادراک شده (تبحر محور و عملکرد محور)، رابطه معناداری وجود دارد. نیز یافتههای پژوهش نشان داد، اثرات غیر مستقیم برنامه درسی پاسخگو در بُعد شناختی (018/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد عاطفی (023/0)، برنامه درسی پاسخگو در بُعد روانی ـ حرکتی (027/0) بوده است. همچنین نتایج نشان داد، مدل مورد مطالعه از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
7 - ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلیپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1395هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شه چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 92- 1391 به تعداد 142380نفر (61067 نفرپسر و 81313 نفردختر) تشکیل دادهاند .برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. بر اساس فرمول ذیل تعداد 382 نفر برای تحقیق به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مشتمل بر 5 نوع پرسشنامه بوده است:1-پرسشنامه خلاقیت عابدی مشتمل بر ابعاد سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری 2-پرسشنامه محقق ساخته شیفتگی تحصیلی مشتمل بر 4 بعد رغبت تحصیلی اظهار شده، رغبت تحصیلی ابراز شده، رغبت تحصیلی آزمون شده، رغبت تحصیلی فهرست شده 3-پرسشنامه محقق ساخته موفقیت تحصیلی مشتمل بر 3 بعد ورود تحصیلی، حین تحصیلی و فارغ التحصیلی 4-پرسشنامه محقق ساخته جدیت تحصیلی 5- پرسشنامه محقق ساخته خودشکوفایی تحصیلی. از آلفای کرونباخ برای بررسی اعتبار و از روایی صوری نیز برای بررسی روایی پرسشنامهها استفاده شد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد، بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. جدیت تحصیلی، رابطه بین عوامل سه گانه اثرگذار با خودشکوفایی تحصیلی را میانجی گری میکند. پرونده مقاله -
مقاله
8 - الگوی تعیین عوامل مؤثر بر ادراک چابکی در تدریس(مورد مطالعه؛ دانشآموزان دورة متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان)پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1398هدف پژوهش حاضر، الگوی تعیین عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماری مورد مطالعة این پژوهش را همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادهاند. برای انتخاب نمونه از روش تصا چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، الگوی تعیین عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماری مورد مطالعة این پژوهش را همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادهاند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است و تعداد 382 نفر برای پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس (95/0= α)، توانمندسازی روانشناختی (91/0= α) و ادراک چابکی در تدریس (93/0= α) بوده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام و مدل معادله ساختاری استفاده به عمل آمده است. بهطور کلی یافتههای پژوهش نشان داد، بین بهرهگیری از انعطافپذیری در تدریس، مهارتهای مدیریت زمان و بهرهگیری از مهارتهای خلاق در فراگیران با توسعه تدریس چابکی ادراک شده در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، توانمندسازی شناختی، رابطة بین بهرهگیری از مهارتهای مدیریت زمان و انعطافپذیری در تدریس و بهرهگیری از مهارتهای خلاقیت در تدریس فراگیران را با توسعة تدریس چابکی ادراک شده در سطح 05/0>P، میانجیگری میکند. نتایج نشان داد، الگوی مورد مطالعه در این پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
9 - ساخت و اعتباریابی مقیاس تدریس محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی با رویکرد کارآفرینیپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 76 , سال 20 , بهار 1402هدف تحقیق حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس تدریس محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی با رویکرد کارآفرینی بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی نمونه کشوری به تعداد 376 نفر در طی سالهای 1401-1395 بوده است چکیده کاملهدف تحقیق حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس تدریس محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی با رویکرد کارآفرینی بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی نمونه کشوری به تعداد 376 نفر در طی سالهای 1401-1395 بوده است. شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد112 نفر برای تحقیق انتخاب شدند. پس از کسب فهرستی از مؤلفه های تدریس محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی با رویکرد کارآفرینی بر اساس مطالعه ی مقالات منتشر شده در پایگاههای معتبر علمی در رابطه با آموزش کارآفرینی و از طریق پرسشنامه باز ، داده های اولیه فراهم شد . به منظور بررسی روایی پرسش نامه از روایی محتوایی و روایی سازه و نیز برای تعیین آیتم های مقیاس تدریس محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی با رویکرد کارآفرینی ، از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مولفه اصلی با چرخش واریماکس، جهت بررسی میزان تطابق و نام گذاری عوامل استخراجی، استفاده گردید ک ه8 عامل استخراج گردید. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های آشکار سازی وجوه پنهان محتوا برابر 96/0 ، خلق ایده های مبتنی بر یادگیری محتوا برابر 93/0 ، توسعه واحدهای معنایی برابر 95/0 ، نقد محتوا برابر 87/0 بازسازی محتوا برابر 95/0، تبلور سازی محتوا برابر 93/0، جبران محتوای مغفول برابر 94/0 ، بارشناختی برابر با 92/0 محاسبه گردید. یافته ها نشان داد که پرسشنامه حاضر، می تواند برای سنجش تدریس محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی با رویکرد کارآفرینی ، ابزار مناسبی باشد. پرونده مقاله -
مقاله
10 - رابطه سبک های مدیریت تعارض مدیران مدارس با اخلاق و عدالت سازمانی ادراک شده (مورد مطالعه؛دبیران دوره دوم متوسطه شهر اصفهان)آموزش و پرورش متعالی , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1400مقدمه و هدف: اخلاق و عدالت سازمانی ادراک شده معلمان همواره وابسته به بهره گیری سبک های مدیریت تعارض توسط مدیران است. هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه سبک های مدیریت تعارض مدیران مدارس با اخلاق و عدالت سازمانی ادراک شده بوده است. روش شناسی پژوهش: برای مطالعه متغیرهای مورد نظ چکیده کاملمقدمه و هدف: اخلاق و عدالت سازمانی ادراک شده معلمان همواره وابسته به بهره گیری سبک های مدیریت تعارض توسط مدیران است. هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه سبک های مدیریت تعارض مدیران مدارس با اخلاق و عدالت سازمانی ادراک شده بوده است. روش شناسی پژوهش: برای مطالعه متغیرهای مورد نظر ازروش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری را کلیه معلمان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان به تعداد 3537 نفر در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بوده که بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران و بهطور تصادفی تعداد347 نفر برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل چهار دسته پرسشنامه بود: پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض(رابینز،1389)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(2003)، پرسشنامه اخلاق حرفه ای مدیران مدارس(حاج خزیمه،1395) و پرسشنامه استاندارد تعلق سازمانی(آندرا،2010). برای تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی(فراوانی، درصد،میانگین) و آمار استنباطی(کولموگروف- اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و مدل معادله ساختاری) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، بین سبک های مدیریت تعارض در ابعاد پنجگانه(تسلط یا رقابت،تشریک مساعی،اجتناب، مدارا، مصالحه) با اخلاق حرفه ای و عدالت سازمانی ادراک شده در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. احساس تعلق سازمانی رابطه بین سبک های مدیریت تعارض در ابعاد پنجگانه را با اخلاق حرفه ای و عدالت سازمانی ادراک شده در سطح 05/0>P واسطه گری می کند. مدل تجربی پیشنهادی از برازش مناسب برخوردار است. بحث و نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که برای بهبود اخلاق و عدالت سازمانی ادراک شده توسط معلمان، مدیران باید از سبک مدیریت تعارض تشریک مساعی و مصالحه استفاده کنند و از مقاومت و یا مقابله با نظرات معلمان دوری نمایند. پرونده مقاله -
مقاله
11 - هوش مصنوعی در آموزش و پرورش: چیستی، چرایی، و چگونگیآموزش و پرورش متعالی , شماره 12 , سال 3 , زمستان 1402با گسترش فناوریهای مدرن و پیشرفتهای صورت گرفته،هوش مصنوعی با سرعت شگرفی در زمینه های مختلف از جمله آموزش و پرورش نفوذ کرده است. هدف پژوهش حاضر، پاسخگویی به سه پرسش چرایی، چیستی، و چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در آموزش کودکان و فراگیران بوده است.تحقیق حاضر از نوع توصیف چکیده کاملبا گسترش فناوریهای مدرن و پیشرفتهای صورت گرفته،هوش مصنوعی با سرعت شگرفی در زمینه های مختلف از جمله آموزش و پرورش نفوذ کرده است. هدف پژوهش حاضر، پاسخگویی به سه پرسش چرایی، چیستی، و چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در آموزش کودکان و فراگیران بوده است.تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بود و دامنه مطالعه را کلیه مقالات منشتر شده(2023-2010) تشکیل داد. بطور کلی نتایج این مطالعه نشان داد، در رابطه با اینکه یادگیری چه مواردی برای کودکان و دانش آموزان از همان ابتدای تحصیل از طریق هوش مصنوعی لازم است، یافته های نشان داد، مسائلی از قبیل املا، وتصحیح آن، تلفظ کلمات و تنظیم توانایی های دانش آموزان از ابعاد شناختی، عاطفی-هنری، و روانی-حرکتی مواردی می باشند که با فناوری هوش مصنوعی برای آنها ممکن پذیر است. در رابطه با چرایی یادگیری هوش مصنوعی، یافته ها نشان داد،از آنجایی که همه باید برای شهروندی دیجیتالی رشد یابند، و در آینده همه امور زندگی خود را با فناوری های مصنوعی انجام دهند، لذا یادگیری آنها از اوان کودکی ضرورت می یابددر پاسخگویی به چگونگی استفاده از هوش مصنوعی، یافته های نشان داد، تعامل کودکان و فراگیران با اسباببازیها، بازی های آموزشی یا رباتهای هوشمند،راهبردهای یادگیری کارآمدی برای آنها بشمار می روند. پرونده مقاله -
مقاله
12 - رابطه چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی با واسطه گری باور به کارآمدی تدریس معلم (مطالعه موردی؛ دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان)پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1401هدف تحقیق حاضر، رابطه چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی با واسطه گری باور به کارآمدی تدریس معلم بوده است.روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد50707 نفر بوده چکیده کاملهدف تحقیق حاضر، رابطه چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی با واسطه گری باور به کارآمدی تدریس معلم بوده است.روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد50707 نفر بوده است. شیوه نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده که بر اساس فرمول حجم نمونه مورگان-کرجسی تعداد 382 نفر بطور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق بر 5 دسته پرسشنامه بوده که عبارتند از: 1.پرسشنامه باور به کارآمدی تدریس معلم 2. پرسشنامه چابکی در تدریس 3. پرسشنامه عدالت آموزشی 4. پرسشنامه اعتماد آموزشی و 5. پرسشنامه تعهد آموزشی. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی(آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری) استفاده شد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد، بین چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی ادراک شده در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. باور به کارآمدی تدریس معلم، رابطه بین چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی ادرک شده را درسطح 05/0>P واسطه گری می کند. مدل تجربی تحقیق، برازش نسبتاً مناسب داشته است. پرونده مقاله -
مقاله
13 - شناسایی و تبیین ابعاد و مولفههای مدارس برند دوره ابتداییمدیریت توسعه و تحول , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400با توجه به اهمیت برندسازی در خدمات آموزشی، هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفه های مدارس برند دوره ابتدایی به شیوه الگوی تفسیری و مدل معادلات ساختاری بوده است. روش این تحقیق، آمیخته (کیفی و کمی) بوده است. در بخش کیفی، شیوه نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع به تعداد چکیده کاملبا توجه به اهمیت برندسازی در خدمات آموزشی، هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفه های مدارس برند دوره ابتدایی به شیوه الگوی تفسیری و مدل معادلات ساختاری بوده است. روش این تحقیق، آمیخته (کیفی و کمی) بوده است. در بخش کیفی، شیوه نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع به تعداد 23 نفر از مدیران و معلمان با تجربه دوره ابتدایی شهرستان دلیجان بوده و در بخش کمی، شیوه نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای بوده که به طور تصادفی تعداد 116 نفر از مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهرستان دلیجان بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از تحلیل مضمون و کد گذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از معادلات ساختاری و مدل تحلیل عاملی تاییدی استفاده به عمل آمده است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد، بر اساس کدهای به دست داده شده، هفت بعد و مولفه استخراج شد؛ بدین ترتیب که در بعد انسانی، کارکنان با تجربه و ویژگی های روانشناختی آن ها؛ در بعد اجتماعی، اعتبار اجتماعی؛ در بعد آموزشی، برنامه درسی، در بعد کالبدی، امکانات فیزیکی و رفاهی مدرسه؛ در بعد تربیتی، برنامه های فرهنگی و تربیتی؛ در بعد بهداشتی، مراقبت های بهداشتی و در بعد فن آوری، برخورداری از سیستم الکترونیکی، روی برند ادراک شده مدارس ابتدایی تاثیرگذار هستند. مدل کمی نیز برازش داده شد و در مجموع این مولفه ها 15/84 درصد از برند ادراک شده را تبیین می نماید. پرونده مقاله -
مقاله
14 - ارزیابی عوامل چهارگانۀ موثر بر توسعۀ برنامه درسی هویتساز دینی ادراک شده با میانجیگری جهانبینی فردی (مورد مطالعه: دبیران متوسطه شهر اصفهان)مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1400پژوهش با هدف ارزیابی عوامل موثر بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده با میانجیگری جهانبینی فردی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران متوسطه شهر اصفهان بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 340 نفر انتخاب شدند. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ چکیده کاملپژوهش با هدف ارزیابی عوامل موثر بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده با میانجیگری جهانبینی فردی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران متوسطه شهر اصفهان بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 340 نفر انتخاب شدند. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته بود.1- پرسشنامه ارزشهای چهارگانه اثرگذار (دینی، معنوی، اخلاقی و انسانی)، 2- پرسشنامه جهانبینی فردی در فرآیند یادگیری دانش-آموزان و 3- پرسشنامه توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده. جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید که به ترتیب91/.، 93/. و 94/. محاسبه شد. جهت بررسی روایی از روشهای تحلیل عاملی و روایی سازه استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار18 SPSS انجام پذیرفت. نتایج نشان داد ارزشهای دینی، معنوی و اخلاقی بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده اثرگذار است ولی اثرگذاری ارزش های انسانی بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده معنادار نبود. همچنین در مدل اصلاحی برازش یافته ارزشهای دینی هم اثر مستقیم و هم با میانجیگری جهان بینی فردی بر برنامه هویت ساز دینی اثر گذار است. ارزشهای معنوی و اخلاقی فقط اثر مستقیم بر برنامه هویت ساز دینی ادراک شده دارند. ارزشهای انسانی هم فقط با میانجیگری جهان بینی فردی بطور غیر مستقیم بر برنامه هویت ساز دینی اثر گذار می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
15 - عوامل مؤثر بر تنبلی دانش آموزان و راهبردهای بهبود آن به شیوه نظریه داده بنیادمهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1401هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تنبلی دانش آموزان دوره ابتدایی و راهبردهای بهبود آن بوده است. روش تحقیق، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان نجف آباد(1609 استخدام دولتی و 232 نفر استخدام مدارس غیرانتفاعی)در سال ت چکیده کاملهدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تنبلی دانش آموزان دوره ابتدایی و راهبردهای بهبود آن بوده است. روش تحقیق، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان نجف آباد(1609 استخدام دولتی و 232 نفر استخدام مدارس غیرانتفاعی)در سال تحصیلی1401-1400بوده است.شیوه نمونه گیری تا حد اشباع نظری به تعداد 33 نفر ادامه یافت. برای غنی سازی داده ها نیز از مقالات علمی منتشر شده در رابطه با تنبلی دانش آموزان استفاده بعمل آمد.ابزار تحقیق شامل مصاحبه عمیق و غیرساختاریافته بوده است.برای تجزیه و تحلیل داده از روش کُد گذاری باز، کُد گذازی محوری و کُد گذاری انتخابی استفاده گردید. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، شرایط علّی تنبلی دانش آموزان مشتمل بر 8 کُد گزینشی 1.نااُمیدی 2.سهل انگاری 3.خودپنداره منفی؛ 4.نداشتن انگیزه؛ 5.نداشتن اعتمادبه نفس(بی اعتمادی به خود، از دست دادن خودباوری)؛ 6.نداشتن دلبستگی تحصیلی؛ 7.نداشتن تلاش تحصیلی؛ 8. ناخشنودی تحصیلی بوده است. شرایط زمینه ای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 3 کُد گزینشی 1. کشف هوش دانش آموز؛ 2. تبلور سازی هوش دانش آموز و 3. ابراز وجود دانش آموز بوده است. شرایط راهبردی بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 2 کُد گزینشی 1. راهبردهای فراشناختی؛ 2. راهبردهای شناختی بوده است. شرایط مداخله ای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 2 کُد گزینشی 1. تأثیر اطرافیان؛ و2. اُفت تحصیلی بوده است. پیامدهای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 3 کُد گزینشی 1. تلاش و کوشش؛ 2. امید به آینده؛ و 3. دلبستگی تحصیلی بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
16 - رابطه بین بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس با عدالت و اعتماد آموزشی ادراک شدهفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1395هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس با عدالت و اعتماد آموزشی ادراک شده بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس هوشمند شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 چکیده کاملهدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس با عدالت و اعتماد آموزشی ادراک شده بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس هوشمند شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 شامل 15000 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 372 نفر به صورت تصادفی و به روش خوشهای چندمرحلهای، به عنوان تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه نوع پرسشنامه بود که عبارتند از: پرسشنامه محقق ساخته بهرهگیری از فاوا در تدریس مشتمل بر 15 گویه (0/89=α)، پرسشنامه نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات (رایانه و اینترنت) بر عدالت آموزشی دارای 40 سؤال (0/92=α) و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد آموزشی مشتمل بر 20 گویه (0/94=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و درصد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون tتک نمونهای و تحلیل رگرسیون چندمتغیره) با نرمافزارSPSS 20 صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، وضعیت بهرهگیری از فاوادر تدریسبالاتر از حد متوسط است؛ وضعیت عدالت آموزشی اندکی پایینتر از حد متوسط است. وضعیت اعتماد آموزشی بالاتر از حد متوسط است. همچنین، نتایج ضریب همبستگی نشان داد، بین بهرهگیری از فاوا در تدریس با عدالت آموزشی و اعتماد آموزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/05>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس و ابعاد آن، توان پیشبینی عدالت و اعتماد آموزشی را دارند. پرونده مقاله -
مقاله
17 - تعیین رابطه درک حکمت آموزش الکترونیکی با درگیری ، محتوا و ارزش گذاری محتوای درسیفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1401هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه درک حکمت آموزش الکترونیکی با درگیری محتوا، فهم محتوا و ارزش گذاری محتوای درسی بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید رشته های علوم تربیتی در استانهای مرکزی و اصفهان(73 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399 بود چکیده کاملهدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه درک حکمت آموزش الکترونیکی با درگیری محتوا، فهم محتوا و ارزش گذاری محتوای درسی بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید رشته های علوم تربیتی در استانهای مرکزی و اصفهان(73 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است. از روش نمونه گیری سرشماری بدلیل محدودیت جامعه آماری استفاده شد که نهایتاً 66 نفر پاسخگو بودند. ابزار تحقیق شامل 4 دسته پرسشنامه محقق ساخته بوده که عبارتنداز:1.پرسشنامه درک حکمت آموزش الکترونیکی2.پرسشنامه درگیری محتوای درسی(Shafipour Motlagh,2019) 3.پرسشنامه فهم محتوای درسی و 4.پرسشنامه ارزش گذاری محتوای درسی. روایی محتوایی پرسشنامه بر حسب نظرات خبرگان تأمین شد و ضریب اعتبار پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ بترتیب برابر 93/0، 95/0، 92/0 و 94/0 بدست داده شد.از دو بخش آمار توصیفی(فراوانی، درصد) و آمار استنباطی(آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل یابی معادلات ساختاری) استفاده بعمل آمد.بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، رابطه درک حکمت آموزش الکترونیکی با درگیری محتوا، فهم محتوا و ارزرش گذاری محتوای درسی در سطح 05/0< P معنادار بوده است. مدل مورد مطالعه از برازش نکویی نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
18 - تعیین رابطه بین مهارت های مورد ارزشیابی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مجازی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی به منظور ارائه یک مدل مناسب دانشگاه های مجازی ایراننوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1391چکیده هدف کلی پژوهش حاضر عبارت است از ارزیابی رابطه بین مهارت های مورد ارزشیابی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مجازی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی به منظور ارائه یک مدل مناسب دانشگاه های مجازی ایران. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. ابزار گردآوری داده ها ، چکیده کاملچکیده هدف کلی پژوهش حاضر عبارت است از ارزیابی رابطه بین مهارت های مورد ارزشیابی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مجازی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی به منظور ارائه یک مدل مناسب دانشگاه های مجازی ایران. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. ابزار گردآوری داده ها ، پرسش نامه محقق ساخته در خصوص مهارت های مورد ارزیابی دانشجویان و هم چنین میانگین آزمونهای پیشرفت تحصیلی طی دو ترم متوالی بوده است. روایی پرسش نامه محقق ساخته در خصوص مهارت های مورد ارزیابی دانشجویان به لحاظ محتوا تأمین شده و اعتبار آنها به روش آلفای کرونباخ معادل92/0 =α بدست آمده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه های مجازی ایران در سال 1389-1388 تشکیل می دهد. بر اساس جدول مورگان ، نهایتاً تعداد 363 نفر بطور تصادفی برای پژوهش انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند ، اصول نگارش، مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری در شبکه(سایت)، پوشه کار الکترونیکی و مدیریت زمان بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مجازی مؤثر می باشند. در این میان، مؤلفه های تعامل هم زمان با هم کلاسی ها دارای اثر مستقیم (473/0) ، اولویت دهی به امور مهم و فوری اثر مستقیم (395/0) ، پوشه کار فرایندی اثرمستقیم (290/0)، اصول علمی نگارش اثر مستقیم(29/0)، پوشه کار فرایندی- فراورده ای اثر مستقیم (250/0)، و اصول فنی دارای اثر مستقیم(25/0)، بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مجازی است. بر اساس یافته های بدست آمده از تحقیق682/117= Chi-Square،951/0=GFI، 921/0=AGFI ، 000/0 =P-Value ،055 /0 = RMSEA است. براین اساس، برازش مدل مورد مطالعه در حد قابل قبول می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
19 - ساخت مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاهتحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1398هدف تحقیق حاضر، ساخت مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاهها است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات بوده که بر اساس شیوه نمونه گیری در دسترس، تعداد 112 نفر انتخاب شدند. پس از بررسی پیشینه پژوهش و مبانی نظری، ف چکیده کاملهدف تحقیق حاضر، ساخت مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاهها است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات بوده که بر اساس شیوه نمونه گیری در دسترس، تعداد 112 نفر انتخاب شدند. پس از بررسی پیشینه پژوهش و مبانی نظری، فهرستی از مولفههای بین المللی شدن دانشگاهها انتخاب شده و برای تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونههای آماری قرار داده شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی حاکی از آن است که مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاهها دارای ابعاد 8 گانه(چشم انداز و سیاستگذاری بین المللی، فناوری های نوین اطلاعاتی، برنامه های درسی بین المللی، همکاری های علمی و تحقیقاتی بین المللی، رتبه بندی بین المللی دانشگاهی، اقتصاد دانش محور، خدمات آموزشی بین المللی، یکپارچگی با استانداردهای آموزشی بین المللی) است. مقیاس ساخته شده دارای روایی محتوایی و روایی سازه و اعتبار 94/0 است و در مجموع 60/78 از واریانس بینالمللی شدن دانشگاهها را تبیین میکند.کلید واژهها:بین المللی شدن دانشگاهها، سنجش، ساخت مقیاس پرونده مقاله -
مقاله
20 - پیشبرد یادگیری کتاب های درسی دوره ابتدایی بر مدار فناوری واقعیت افزوده و ارائه مدلمهندسی آموزشی: طراحی و تکنولوژی آموزشی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1403واقعیت افزوده، فناوری است که ازطریق دریافت و پردازش اطلاعات امکان درک بهتری از پدیده ها را فراهم میسازد. از اینرو مسئله پژوهش حاضر این است که فناوری واقعیت افزوده به چه نحوی به پیشبرد و درک بهتر دانش آموزان از محتوای یادگیری کتابهای درسی دوره ابتدایی کمک می کند؟ روش پ چکیده کاملواقعیت افزوده، فناوری است که ازطریق دریافت و پردازش اطلاعات امکان درک بهتری از پدیده ها را فراهم میسازد. از اینرو مسئله پژوهش حاضر این است که فناوری واقعیت افزوده به چه نحوی به پیشبرد و درک بهتر دانش آموزان از محتوای یادگیری کتابهای درسی دوره ابتدایی کمک می کند؟ روش پژوهش سنتزپژوهشی،میدان پژوهش کلیه مقالات منتشرشده سالهای 2024-2009، شیوه نمونه گیری بصورت هدفمند تا حد اشباع داده ها( به تعداد 34 مقاله) صورت پذیرفت.برای جمع آوری اطلاعات از پایگاههای معتبر علمی(اشپرینگر، الزویر، امرآلد،گوگل اسکالر،سیج پاپ،....) استفاده شد.برای روایی و اعتباریابی داده های از روش های تأیید پذیری،انتقال پذیری و اطمینان یابی استفاده بعمل آمد.بطور کلی نتایج نشان داد، مدل پیشبرد یادگیری دانش آموزان برمدار واقعیت افزوده بر ابعاد نُه گانه(فعال سازی یادگیرنده، تصویرسازی مفاهیم یادگیری، یادگیری تعاملی، یادگیری چندرسانه ای، یادگیری انگیزشی، قابلیت های یادگیری، فرصت یادگیری، یادگیری مبتنی بر واقعیت مجازی،یادگیری خلاقانه) استوار گردید. پرونده مقاله