فهرست مقالات بهجت شهابی


  • مقاله

    1 - هویت‌های دوگانه در فضای مجازی و واقعی بر اساس تجارب زیسته نوجوانان؛ تحلیل مضمون
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1401
    امروزه رسانه ها در فضای مجازی برخلاف رسانه های سنتی پارادایمی را ایجاد کرده اند که مخاطبان با دو جهان واقعی و مجازی روبرو شده اند. هدف پژوهش حاضر شناسایی هویت‌های دوگانه در فضای مجازی و واقعی بر اساس تجربه زیسته نوجوانان بود که به روش پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انج چکیده کامل
    امروزه رسانه ها در فضای مجازی برخلاف رسانه های سنتی پارادایمی را ایجاد کرده اند که مخاطبان با دو جهان واقعی و مجازی روبرو شده اند. هدف پژوهش حاضر شناسایی هویت‌های دوگانه در فضای مجازی و واقعی بر اساس تجربه زیسته نوجوانان بود که به روش پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفت. 16 شرکت کننده (دانش‌آموز) با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با استغاده از مصاحبه نیمه‌ساختار یافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها ادامه یافت. داده‌ها بر اساس فرایند تحلیل مضمون براون و کلارک و با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. تحلیل داده‌ها به 274 کد اولیه در 18 مضمون پایه و 6 مضمون اصلی شامل هویت خانوادگی، هویت دینی، هویت فرهنگی، هویت ملی، هویت قومی و هویت جنسیتی طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد که فضای واقعی و مجازی منجر به شکل گیری هویت های متفاوت و بعضاً دوگانه در نوجوانان شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بازسرایی تجارب نوجوانان به منظور شناسایی هویت های دوگانه در فضای مجازی و واقعی
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 1 , سال 17 , بهار 1403
    هدف از پژوهش حاضر بازسرایی روایات و تجارب نوجوانان به منظور شناسایی هویت های دوگانه در فضای مجازی و واقعی بود. روش پژوهش کیفی و از نوعِ بازسرایی بود که با مشارکت کنندگان مصاحبه به عمل آمد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه استان اردبیل بود. حجم نمونه چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر بازسرایی روایات و تجارب نوجوانان به منظور شناسایی هویت های دوگانه در فضای مجازی و واقعی بود. روش پژوهش کیفی و از نوعِ بازسرایی بود که با مشارکت کنندگان مصاحبه به عمل آمد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه استان اردبیل بود. حجم نمونه شامل 16 نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق و برای اطمینان پذیری آن از روش بازخوانی مجدد روایت ها و ارجاع مجدد کل روایت مکتوب به برخی از مشاوران مدارس استفاده شد. داده ها بر اساس تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شد. نتایج بازسرایی روایت های نوجوانان نشان داد که فضای واقعی و مجازی منجر به شکل گیری هویت های متفاوت و بعضاً دوگانه در نوجوانان شده است. این دوگانگی هویتی در ابعاد دینی، خانوادگی، جنسی، ملی، قومی و فرهنگی قابل مشاهده است. هویت نوجوانان در فضای واقعی شکل‌یافته‌تر، منسجم‌تر و واقعی‌تر و در فضای مجازی به نسبت سیّار، ناپایدار و متکثر بود. هویتی که با توجه به برخی ویژگی‌ها، می‌توان آن را هویت مدرن یا بازاندیشانه نامید. نوجوانان در کنار اینکه در جهان واقعی سعی در پاسداشت منابع سنتی هویت داشتند در فضای مجازی خود را طرفدار هویت جهانی یا جهان وطنی نشان می‌دادند. پرونده مقاله