امروزه یکی از موارد بسیار مهم و پیچیده برای برنامهریزان شهری، تصمیمگیری در مورد مکانهای مناسب جهت گسترش آتی شهر و تعیین اراضی مناسب توسعه میباشد که این مهم تنها با نگاهی جامع نسبت به تمام عوامل تأثیرگذار در جهتیابی توسعهی فیزیکی شهر ، محقق خواهد شد. در این راستا، چکیده کامل
امروزه یکی از موارد بسیار مهم و پیچیده برای برنامهریزان شهری، تصمیمگیری در مورد مکانهای مناسب جهت گسترش آتی شهر و تعیین اراضی مناسب توسعه میباشد که این مهم تنها با نگاهی جامع نسبت به تمام عوامل تأثیرگذار در جهتیابی توسعهی فیزیکی شهر ، محقق خواهد شد. در این راستا، پژوهش حاضر که از نوع توسعهای -کاربردی میباشد، باهدف تعیین مکان مناسب جهت توسعه شهر بناب، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی پرداخته است. بدین منظور هشت متغیر مرتبط شناسایی شدند ابتدا برای تعیین اهمیت شاخصهای موردنظر جهت ارزیابی تناسب زمین، هر یک از معیارها با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی در نرمافزار Expert Choice ارزشگذاری گردید. سپس لایههای مذکور توسط نرمافزارهای GIS و IDRISI فازی شده و در طیف عددی صفرتا یک قرار گرفتند. در مرحله بعد تمامی لایههای فازی شده در هر یک از وزنهای حاصل از مدل تحلیل سلسلهمراتبی ضرب و بدینصورت لایههای وزندار فازی آماده شدند. درنهایت عملگرهای ضرب، جمع، گامای فازی 7/0، 8/0 و 9/0 روی لایهها انجامگرفته و همپوشانی لایهها صورت گرفت. نتایج حاصله نشان داد گامای 9/0 فازی بهترین همپوشانی را دارا است. با تقسیمبندی گامای 9/0 مشخص گردید که 66.24 درصد از منطقه موردمطالعه (511.412 کیلومترمربع) در کلاس کاملاً نامناسب و 9.56 درصد از منطقه موردمطالعه (73.8124 کیلومترمربع) در کلاس کاملاً مناسب قرار میگیرد. بر اساس نقشه نهایی طبقهبندی میتوان نتیجه گرفت پهنههای مساعد جهت توسعه شهر بناب بیشتر در بخش شمالشرقی و جنوبغربی قرار دارند.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
,
شماره4,سال
8
,
پاییز
1396
در بسیاری از شهرها، الگوی مکانی کاربریهای آموزشی به دلایل مختلف مانند قرارگیری کاربریهای مزاحمی چون کاربریهای صنعتی، نظامی، مراکز پمپ بنزین، کاربری درمانی و ... از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار ناست همین امر باعث افت کیفیت خدمات مدارس و تأثیر نامطلوب چکیده کامل
در بسیاری از شهرها، الگوی مکانی کاربریهای آموزشی به دلایل مختلف مانند قرارگیری کاربریهای مزاحمی چون کاربریهای صنعتی، نظامی، مراکز پمپ بنزین، کاربری درمانی و ... از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار ناست همین امر باعث افت کیفیت خدمات مدارس و تأثیر نامطلوب روحی و جسمی بر روی دانشآموزان دارد. لذا در مکانیابی فضاهای آموزشی باید اصول و معیارهای لازم رعایت گردد تا این فضاها با سایر کاربریهای شهری سازگاری داشته باشند. در این راستا هدف تحقیق حاضر سنجش کاربریهای شهری با تأکید بر الگوی همجواری است و به سنجش کاربریهای آموزشی (مدارس دبیرستان) در شهر مراغه میپردازد. روش تحقیق توصیفی _تحلیلی است. دادههای تحقیق به روش اسنادی و میدانی جمعآوری گردیده و در نرم افزار GIS مورد تحلیل قرار گرفتند. متغیرهای مورد مطالعه تحقیق؛ آلودگی صوتی و هوا (فاصله از مراکز صنعتی، فاصله از بزرگراه، فاصله از راههای اصلی)، آسایش و امنیت عمومی (فاصله از ایستگاههای آتش نشانی، فاصله از جایگاههای سوخت، فاصله از مراکز درمانی، فاصله از مرکز انتظامی، نزدیکی به مزاکز فرهنگی، نزدیکی به مراکز ورزشی) و زیباشناسی (نزدیکی به فصای سبز، فاصله از گورستان) است. به منظور وزندهی و تعیین اندازه اثر متغیرهای مورد مطالعه تحقیق از مدل FAAZY- AHP استفاده شده است. سپس با استفاده از نرمافزار Arc Gis به تعیین حریم کاربریهای آموزشی با توجه به معیارهایی که در پنج طبقه کاملاً سازگار، نسبتاً سازگار، بی تفاوت، نسبتاً ناسازگار و کاملا ً ناسازگار طبقهبندی شدهاند، میپردازد. نتایج به دست آمده از بررسی همجواری 41 دبیرستان در شهر مراغه نشان میدهد که 37 درصد مدارس در وضعیت نامطلوب، 39 درصد در وضعیت نسبتاً مطلوب و 24 درصد در وضعیت مطلوب از لحاظ قرارگیری و همجواری با کاربریها سازگار و ناسازگار قرار دارد و در بین مدارس، دبیرستان شهید باکری در مقطع پسرانه رتبه 1 و دبیرستان خواجه نصیر در مقطع پسرانه رتبه 41 را به دست آورده است.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
,
شماره4,سال
8
,
پاییز
1396
فضاهای شهری مکانهایی برای برقراری ارتباطات و تعامل جوامع انسانی هستند که افراد با علایق و خواستهای متفاوت گرد هم میآیند. بازارها و مراکز تجاری بهعنوان یکی از مهمترین فضاهای شهری که به اشکال مختلف در کالبد شهرها تبلور یافتهاند، جز مهمی از سیستم فضای شهری محسوب میش چکیده کامل
فضاهای شهری مکانهایی برای برقراری ارتباطات و تعامل جوامع انسانی هستند که افراد با علایق و خواستهای متفاوت گرد هم میآیند. بازارها و مراکز تجاری بهعنوان یکی از مهمترین فضاهای شهری که به اشکال مختلف در کالبد شهرها تبلور یافتهاند، جز مهمی از سیستم فضای شهری محسوب میشوند. بازارها اعم از سنتی و مدرن در حکم اسناد هویتبخش به یک جامعه شهری محسوب میشوند، بهطوریکه حیات شهر و بازار به هم پیوند خوردهاند. ویژگی کالبدی و معماری این مراکز بهگونهای بوده که آنها را به دنیایی از فعالیتها و تعاملات اجتماعی و فرهنگی و اتفاقات شهری تبدیل نموده است. هدف این پژوهش ارزیابی بازار سرپوشیده اردبیل از لحاظ برخورداری از مؤلفههای پویایی فضای شهری و روش این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و برای جمعآوری دادهها از منابع کتابخانهای و میدانی استفادهشده است. جامعه آماری این تحقیق را متخصصان، کارشناسان و بازدیدکنندگان بازار سرپوشیده تشکیل میدهد. با توجه به جمعیت شهر اردبیل، 384 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شده و برای تجزیه تحلیل دادها از روشهای آزمون t تک نمونهای و رگرسیون گام به گام استفادهشده است. نتایج حاصل از آزمون T تک نمونهای نشان میدهد که وضعیت بازار سرپوشیده اردبیل از لحاظ برخورداری از مؤلفههای پویای فضای شهری بهطور کلی با مقدار محاسبه 44/3 که بالاتر از حد مبنا (3) است، در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نیز نشان میدهد از میان مؤلفههای پویایی فضای شهری, مؤلفه کاربریهای مختلط و گوناگون با ضریب بتا 397/0 بیشترین تأثیر را داشته است و بعد از آن به ترتیب مؤلفههای ساختار، فرم و انعطافپذیری، تأمین ایمنی و امنیت، زمانمندی و نفوذپذیری و دسترسی مناسب در رتبههای بعدی قرار داشتهاند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد