فهرست مقالات توکل آقایاری هیر


  • مقاله

    1 - کجروی فرهنگی و عوامل مرتبط با آن در میان پسران دبیرستانی شهر تبریز
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1393
    یکی از عواملی که باعث اخلال در نظم و امنیت اجتماعی می‌گردد کجروی‌های فرهنگی می‌باشد. این نوع کجرفتاری زمینه‌ساز ارتکاب جرم در سال‌‌‌‌های آتی می‌باشد و افراد در این سنین به شدت از گروه‌های همسال خود تبعیت کرده و الگو می‌پذیرند. در این راستا در این تحقیق، تلاش بر این است چکیده کامل
    یکی از عواملی که باعث اخلال در نظم و امنیت اجتماعی می‌گردد کجروی‌های فرهنگی می‌باشد. این نوع کجرفتاری زمینه‌ساز ارتکاب جرم در سال‌‌‌‌های آتی می‌باشد و افراد در این سنین به شدت از گروه‌های همسال خود تبعیت کرده و الگو می‌پذیرند. در این راستا در این تحقیق، تلاش بر این است که میزان کجروی‌‌های فرهنگی و عواملی که می‌تواند زمینه‌ساز آن باشد مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق مورد استفاده در این طرح، پیمایش بوده و ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه می‌باشد. جامعه آماری تحقیق را، کلیه دانش‌‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهر تبریز تشکیل می‌دهد که از این تعداد، نمونه‌ای به حجم 354 نفر، از طریق فرمول کوکران و به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شده‌اند. یافته‌های تحقیق حاکی از آن بود که میزان کجروی‌های فرهنگی دانش‌آموزان شهر تبریز در حد پایینی بوده است. هم چنین نتایج ضریب همبستگی نشان داد که از بین متغیرهای مستقل، متغیر کجروی فرهنگی همسالان، عملکرد تحصیلی و نظارت و کنترل خانواده با متغیر وابسته رابطه معنی‌داری داشته است. در مجموع بر اساس مقدار ضریب تبیین تعدیل شده، متغیرهای مستقل معنی دار توانسته‌اند حدود 44 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اعتماد به اخبار صدا و سیما و تبیین عوامل موثر بر آن
    پژوهش اجتماعی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    مهمترین وظیفه و نقش اساسی وسایل ارتباط جمعی، انتشار اخبار رویدادهای اجتماعی می باشد. تمامی خبرگزاری های ملی و بین المللی که عمدتا در بخش تلویزیون به فعالیت می پردازند همواره به این امر واقف هستند که برای جذب مخاطب و اثرگذاری بر آن باید سطح اعتماد مخاطب به اخبار منتشره ر چکیده کامل
    مهمترین وظیفه و نقش اساسی وسایل ارتباط جمعی، انتشار اخبار رویدادهای اجتماعی می باشد. تمامی خبرگزاری های ملی و بین المللی که عمدتا در بخش تلویزیون به فعالیت می پردازند همواره به این امر واقف هستند که برای جذب مخاطب و اثرگذاری بر آن باید سطح اعتماد مخاطب به اخبار منتشره را بالا برد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی عوامل جامعه‌شناختی مرتبط با میزان اعتماد به اخبار شبکه‌های تلویزیونی ۱، ۲ و ۳ در بین شهروندان جوان شهر تبریز می‌باشد. برای رسیدن به این هدف از نظریه‌های اعتماد اجتماعیِ آنتونی گیدنز، کلاوس اوفه، رابرت پاتنام و پیتر زتومکا استفاده شده است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش کلیه شهروندان شهر تبریز در بازه سنی 43- 15هستند که تعداد آن‌ها ۵۷۹۶۹۴ می‌باشد. از میان این تعداد، ۴۰۰ نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شده‌اند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه جمع‌آوری و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، میانگین اعتماد به اخبار در هر سه شبکه در سطح نسبتا پایینی قرار داشته که با مقایسه میانگین ها مشخص شد که میزان اعتماد به اخبار شبکه 2 کمی بیشتر از سایر شبکه ها می باشد. اغلب فرضیه ها با استفاده از آزمون R پیرسون در این پژوهش مورد تایید قرار گرفتند و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ارزیابی مثبت از عملکرد رسانه داخلی، احساس امنیت اجتماعی و میزان دین‌داری به عنوان متغیرهای موثر بر میزان اعتماد به اخبار شبکه‌های ۱، ۲ و ۳ شناسایی شدند که در مجموع توانستند بیش از 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. پرونده مقاله