فهرست مقالات مهرداد محرم زاده


  • مقاله

    1 - طراحی مدل جامعه شناختی توسعه برد گردشگری ورزشی براساس ظرفیت سازی زنجیره مقصد در شمال غرب کشور
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 10 , سال 4 , بهار 1403
    هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل جامعه شناختی توسعه برد گردشگری ورزشی براساس ظرفیت سازی زنجیره مقصد در شمال غرب کشور بود.روش‌شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش مدیران و کارکنان موسسات گردشگری شمال غرب کشور بودند. برآورد نمونه آماری به تعداد قاب چکیده کامل
    هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل جامعه شناختی توسعه برد گردشگری ورزشی براساس ظرفیت سازی زنجیره مقصد در شمال غرب کشور بود.روش‌شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش مدیران و کارکنان موسسات گردشگری شمال غرب کشور بودند. برآورد نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برمبنای هر گویه 10 نفر نمونه‌گیری به روش تصادفی انتخاب شد. از این رو به تعداد 10 برابر سؤالات متغیر دارای بیشترین تعداد سؤال 13 سؤال در متغیر (ظرفیت‌سازی زنجیره مقاصد گردشگری ورزشی) 130 نفر برآورد شد. برای ارزیابی روایی محتوایی از ده متخصص علمی و اجرایی نظرخواهی شد. سپس پایایی ترکیبی و روایی سازه در مرحله نهایی با استفاده از نرم افزار پی.ال.اس بررسی و تایید شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی سازه‌های هریک از نه متغیر اصلی نشان داد که تمامی مؤلفه‌ها به-صورت معناداری نقش تبیین کننده‌ای دارند. تحلیل مسیر هم نشان داد که روابط بین نه متغیر اصلی به توالی از متغیرهای مستقل به سمت متغیرهای وابسته مثبت و معنادار است و مدل مفهومی برازش مطلوبی دارد.نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش مدل تدوین شده حاضر می تواند تحولی شگرف در گردشگری ورزشی شمال غرب کشور ایجاد کرده و لازم است که مسئولین ذی‌نفع و ذی‌ربط برای ایجاد تحول و توسعه گردشگری ورزشی ظرفیت های فیزیکی، اکولوژیکی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را شناسایی و در برنامه ریزی ها بگنجانند و مقاصد گردشگری را با خدمات اصلی و حمایتی برای تحویل بی نقص و لذت بخش به گردشگران ورزشی مهیا کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طبقه بندی مدیران از طریق مهارت های ارتباطی و هوش فرهنگی در سازمانهای ورزشی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 1 , سال 1 , زمستان 1400
    هدف این تحقیق رابطه مهارت های ارتباطی با هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی می باشد. از این رو این تحقیق از نوع تحلیلی و مدل یابی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند. حجم جامعه آماری این پژوهش 550 نفر می چکیده کامل
    هدف این تحقیق رابطه مهارت های ارتباطی با هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی می باشد. از این رو این تحقیق از نوع تحلیلی و مدل یابی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند. حجم جامعه آماری این پژوهش 550 نفر می باشد. 207 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق به صورت تصادفی طبقه ای - خوشه ای انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های اطلاعات فردی، مهارت های ارتباطی (81/0)، پرسشنامه هوش فرهنگی (85/0) و پرسشنامه محقق ساخته طبقه بندی مدیران (86/0) بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان می دهد که بین مهارت های ارتباطی ، هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی رابطه معنی داری وجود دارد، ضمن اینکه مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار بود(037/0RMSEA=، 912/0 GFI=، 902/0 AGFI=). از این رو لازمة برنامه ریزی صحیح در این سازمانها برای ارتقای مهارت های ارتباطی و هوش فرهنگی برای مدیران ورزشی به عنوان افراد اثر گذار در این سازمان ها ضروری است. از آنجا که درصد قابل توجهی از مدیران ورزشی اصفهان به سمت مدیران تقلیدی و سفیر تمایل دارند، لذا مسؤولین باید راهبرد‌هایی مناسبی در انتخاب افراد مناسب برای پست‌های مدیریتی داشته باشند چرا که به نظر می رسد با مدیران تحلیلگر و شهودی بهتر می توان چشم انداز روشن تری برای ورزش استان متصور بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نظریۀ توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشگاه های حرفه ای ایران
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 7 , سال 3 , تابستان 1402
    هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با تمرکز بر برساخت‌گرایی اجتماعی، آن را با آینده‌پژوهی پیوند داده و در این فرآیند، با استفاده از رویکرد ساختگرای نظریۀ مبنایی، نظریه‌ای با برد کوتاه در ساخت آینده‌های احتمالی باشگاه های ورزش حرفه ای ارائه دهد. رشد باشگاه های، سرآغاز توسعه صنعت چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با تمرکز بر برساخت‌گرایی اجتماعی، آن را با آینده‌پژوهی پیوند داده و در این فرآیند، با استفاده از رویکرد ساختگرای نظریۀ مبنایی، نظریه‌ای با برد کوتاه در ساخت آینده‌های احتمالی باشگاه های ورزش حرفه ای ارائه دهد. رشد باشگاه های، سرآغاز توسعه صنعت ورزش است.روش شناسی: داده‌های این پژوهش کیفی که ماهیتی اکتشافی- بنیادی داشت، از طریق نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله‌برفی و بر اساس مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان حوزۀ باشگاه های ورزش حرفه ای جمع‌آوری شد. درک تفسیری دقیق و کدگذاری‌های اولیه، متمرکزشده، محوری و نظری مشخص کرد که باشگاه های ورزش حرفه ای بر اساس ملزومات شکل‌دهندۀ آینده، با غلبه بر وزن گذشته، فشار حال و هم راستا با کشش آینده و انتخاب رفتار پیش‌نگرانه در رویارویی با آینده می‌تواند آینده مطلوب خود را بسازد و برای آن چشم‌انداز تعیین نماید.نتایج: در این پژوهش" تحلیل کلان روندهای آینده، درآمدزایی از رسانه‌های اجتماعی، فرمول‌های جدید فروش بازیکن، وجود استعدادهای فراوان در تمامی رشته‌ها در ایران، استعداد یابی پایدار توسط باشگاه‌ها، توسعه اکادمی‌ها و فراهم ساختن اقدامات قانونی برای حق پخش می باشند. نتیجه گیری: به طور کلی پیشنهاد می گردد خصوصی سازی باشگاه‌ها با حضور بورس و فرا بورس، پیاده‌سازی اصول حاکمیت شرکتی در باشگاه، تأسیس نهاد مستقل تجارت در ورزش، ایجاد اماکن درآمدزا توسط باشگاه‌ها، تحول فناوری محور برای حفظ حقوق اقتصادی باشگاه‌های ورزشی از این طریق، ورود به بحث گردشگری ورزشی با ورزش-های پرمخاطب توسط باشگاه‌ها در دستور کار اتحادیه باشگاه های حرفه ای قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی مدل توسعه ورزش همگانی با تاکید بر ابعاد بازاریایی اجتماعی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 6 , سال 3 , بهار 1402
    هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل توسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با تأکید بر ابعاد بازاریابی اجتماعی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع توصیفی‌- همبستگی بود. جامعۀ آماری را مشتریان بانوان باشگاه‌های ورزشی استان اردبیل و نیز بانوان فعال در پارک‌ها و ورزش‌های صبح‌گ چکیده کامل
    هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل توسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با تأکید بر ابعاد بازاریابی اجتماعی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع توصیفی‌- همبستگی بود. جامعۀ آماری را مشتریان بانوان باشگاه‌های ورزشی استان اردبیل و نیز بانوان فعال در پارک‌ها و ورزش‌های صبح‌گاهی و اماکن رو باز تشکیل می‌دادند. نمونه آماری ه تعداد 7 برابر تعداد گویه‌های شناسایی شده نمونه را به روش تصادفی طبقه‌ای با توجه به 63 گویه شناسایی‌شده تعداد نمونه 441 نفر انتخاب شد که بعد از پخش پرسشنامه تعداد 442 پرسشنامه به‌صورت کامل گردآوری‌شده بود که 430 مورد از آن‌ها کامل بودند و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه‌ی توسعه ورزش همگانی و بازاریابی اجتماعی بود. روایی ابزار با استفاده ازنظر متخصصان و پایایی پژوهش با استفاده از آلفای کرون باخ مورد تائید قرار گرفت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و روابط بین متغیرها، از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که ابعاد بازاریابی اجتماعی به ترتیب ترویج (30/0)، اثربخشی (24/0)، دسترسی (24/0)، اعتماد (22/0)، قیمت (21/0)، محصول (15/0) و تنوع (12/0) اثر معنی‌داری بر توسعه ورزش همگانی در استان اردبیل داشتند. نتیجه گیری: بر اساس یافته‌ها مشخص شد که مشارکت بخش خصوصی از طریق فراهم آوردن امکانات جهت توسعه ورزش همگنی در سطح جامعه اهمیت زیادی دارد و همچنین برای تأثیرگذاری بهتر بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزش‌های همگانی بهتر است به الویت و اهمیت این ابعاد بیشتر توجه کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی نقش ابعاد زیبایی شناختی پیاده راه‌های سلامت محور شهر اردبیل بر گرایش مردم به شرکت در فعالیت بدنی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 12 , سال 4 , پاییز 1403
    هدف: هدف این تحقیق بررسی نقش بعد هارمونی، رنگ، نور و فرم پیاده‌راه‌های سلامت محور شهر اردبیل بر گرایش مردم به شرکت در فعالیت‌بدنی در سال 1401 می‌باشد. روش‌شناسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل افرادی بود که برای ورزش و چکیده کامل
    هدف: هدف این تحقیق بررسی نقش بعد هارمونی، رنگ، نور و فرم پیاده‌راه‌های سلامت محور شهر اردبیل بر گرایش مردم به شرکت در فعالیت‌بدنی در سال 1401 می‌باشد. روش‌شناسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق شامل افرادی بود که برای ورزش و تفریح از پیاده‌راه‌های سلامت‌محور شهر اردبیل استفاده می‌کردند. باتوجه به جدول مورگان تعداد 545 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. بعد تکمیل پرسشنامه محقق ساخته توسط 545 نفر و بررسی‌های انجام گرفته توسط محقق 161 پرسشنامه به دلیل نقض در اطلاعات دریافتی حذف و 384 پرسشنامه برای تجزیه‌وتحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. از توزیع میانه برای تعیین نرمال بودن داده‌ها و همچنین از آزمون T تک گروهی برای آزمون فرض‌های تحقیق و برای همبستگی درون‌گروهی از رگرسیون چندگانه استفاده شد. برای بررسی اطلاعات به‌دست‌آمده به کمک نرم‌افزارSPSS نسخه 26 با سطح معنی‌داری 05/0≥P در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، میانگین بعد هارمونی، فرم، رنگ و نور در گرایش مردم به فعالیت ورزشی از نظر آماری دارای اختلاف معنادری بود (001/0P <). همچنین آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای پیش‌‌بین ابعاد زیبایی‌شناختی به‌صورت ترکیبی قادر به پیش‌‌بینی گرایش مردم به شرکت در فعالیت‌بدنی هستند (01/0>P). نتیجه‌گیری: عناصر زیبایی‌شناسی با بهره‌گیری از مولفه‌های مختلفی به شکل قابل توجهی‌ سبب گرایش شهروندان به فعالیت‌بدنی می‌گردد و پیشنهاد می‌شود که در ساخت و تجهیز پیاده‌راه‌های سلامت محور از عناصر زیبایی شناسی استفاده شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - بررسی منابع طبیعی استان اردبیل با رویکرد شناسایی فرصت‌های مثبت توسعه ورزش‌های بومی محلی بر اساس فرهنگ و سنت‌های جامعه
    مدیریت دانش در ورزش , شماره 1 , سال 1 , زمستان 1400
    هدف از تحقیق حاضر بررسی منابع طبیعی استان اردبیل با رویکرد شناسایی فرصت‌های مثبت توسعه ورزش‌های بومی محلی بر اساس فرهنگ و سنت‌های جامعه بود، این تحقیق از نوع نیمه تجربی و مقطعی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل اساتید و نخبگان و متخصصان دانشگاهی، دانشجویان تکمیل چکیده کامل
    هدف از تحقیق حاضر بررسی منابع طبیعی استان اردبیل با رویکرد شناسایی فرصت‌های مثبت توسعه ورزش‌های بومی محلی بر اساس فرهنگ و سنت‌های جامعه بود، این تحقیق از نوع نیمه تجربی و مقطعی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل اساتید و نخبگان و متخصصان دانشگاهی، دانشجویان تکمیلات تحصیلی، کارکنان اداره ورزش و جوانان استان اردبیل، هیئت‌های ورزشی بخصوص حیات ورزش همگانی، گردشگران ورزشی، لیدرها، کارکنان اداره گردشگری و صنایع‌دستی، کارکنان هتل‌‌ها و مسافرخانه‌‌ها بودند. نمونه آماری نیز از بین افراد جامعه به‌صورت تصادفی انتخاب شد برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌‌نامه راهکارهای احیا، ترویج و ارتقا ورزش‌‌ها و بازی‌‌های سنتی و بومی و محلی هنرور و همکاران (1393) استفاده‌شده است، گویه های این پرسشنامه برابر با 31 گویه بود که با استفاده از روش آلفای کرونباخ میزان پایایی 93/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مدل ساختاری در حد مطلوبی برازش یافته است. میزانχ 2 مقدار پایین و مناسبی است. همچنین شاخص P-VALUE کمتر از مقدار 05/0، شاخص RMSEA برابر 071/0، شاخص GFI برابر 91/0 و شاخص AGFI نیز برابر 84/0 به دست آمد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - ارائه مدل جامع پذیرش دوسوتوانی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان
    مدیریت دانش در ورزش , شماره 11 , سال 4 , تابستان 1403
    هدف از این پژوهش ارائه مدل جامع پذیرش دوسوتوانی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ روش‌شناسی کیفی از نوع نظریه داده بنیاد رهیافت نظام‌مند بود. جامعه آماری این پژوهش را صاحب‌نظران تشکیل می‌دادند که براساس روش نمونه‌گیری هدفمند و در نظر گرفتن اشباع نظری چکیده کامل
    هدف از این پژوهش ارائه مدل جامع پذیرش دوسوتوانی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ روش‌شناسی کیفی از نوع نظریه داده بنیاد رهیافت نظام‌مند بود. جامعه آماری این پژوهش را صاحب‌نظران تشکیل می‌دادند که براساس روش نمونه‌گیری هدفمند و در نظر گرفتن اشباع نظری با 15 نفر از آن‌ها مصاحبه شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق بود و جهت تحلیل داده‌ها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. بر مبنای تحلیل‌ها داده 78 مفهوم اولیه و 19 مقوله‌ فرعی شناسایی گردید و مشخص گردید دوسوتوانی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان تابع شرایط علی، زمینه‌ای و مداخله‌گر است و در صورتی که راهبردهای مربیگری سازمانی، رهبری تحول‌آفرین، مدیریت تحول سازمانی، مدیریت دانش استراتژیک و مدیریت استعداد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان به‌کار گرفته شود محتمل است پیامدهای مثبتی در ابعاد ساختاری، مدیریتی، زمینه‌ای و سازمانی برای آن حاصل گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - تأثیر تمرین ورزش پیلاتس در حین کار بر عملکرد و غیبت کاری کارکنان زن شهرستان ارومیه و ارائه مدل برنامه فعالیت بدنی در محل کار
    علوم ورزش , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1398
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین ورزش پیلاتس در حین کار بر عملکرد و غیبت کاری کارکنان زن شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ارومیه و ارائه مدل برنامه فعالیت بدنی در محل کار می‎باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه‎ی نیمه‎تجربی با طرح پیش‎آزمون- پس‎آزمون با گروه کن چکیده کامل
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین ورزش پیلاتس در حین کار بر عملکرد و غیبت کاری کارکنان زن شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ارومیه و ارائه مدل برنامه فعالیت بدنی در محل کار می‎باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه‎ی نیمه‎تجربی با طرح پیش‎آزمون- پس‎آزمون با گروه کنترل و تجربی می باشد. جامعه آماری شامل تمام کارکنان زن شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ارومیه می‎باشد. نمونه پژوهش حاضر از طریق روش غیر تصادفی هدفمند به تعداد 40 نفر به دست آمد. افرادی که تمایل به شرکت در تمرینات پیلاتس داشته اند به تعداد 20 نفر در گروه تجربی و گروهی که در تمرینات شرکت نکردند به تعداد 20 نفر در گروه کنترل، قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 هفته هر هفته 3 جلسه به مدت 30 دقیقه در تمرینات ورزشی پیلاتس در باشگاه شرکت توزیع نیروی برق، شرکت کردند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله‎ای دریافت نکردند. داده‎ها در طی دو مرحله (پیش‎آزمون – پس‎آزمون) با تکمیل پرسشنامه عملکرد کاری پاترسون و پرسشنامه محقق ساخته غیبت کاری جمع‎آوری شدند. داده‎ها با استفاده از آزمون‎ آماری کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها حاکی از آن بود که، در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل، عملکرد کاری افزایش و غیبت‎کاری کاهش پیدا کرده است. طبق یافته‌های پژوهش می‎توان نتیجه گرفت تمرین ورزش پیلاتس در حین کار بر عملکرد کاری و غیبت کاری، کارکنان زن شرکت توزیع نیرون برق شهرستان ارومیه تاثیر دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - طراحی مدل مسئولیت پذیری اجتماعی برای رضایتمندی،وفاداری و تمایل به حضور مجدد در بین تماشاگران باشگاه فرهنگی-ورزشی پرسپولیس ایران
    علوم ورزش , شماره 1 , سال 1 , تابستان 1403
    هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایت‌مندی، وفاداری و تمایل به حضور مجدد تماشاگران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق را کلیه هواداران تیم پرسپولیس در بازی با ماشین‌سازی تبریز در تاریخ 21 اردیبهشت چکیده کامل
    هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایت‌مندی، وفاداری و تمایل به حضور مجدد تماشاگران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق را کلیه هواداران تیم پرسپولیس در بازی با ماشین‌سازی تبریز در تاریخ 21 اردیبهشت 1398 بودند؛ حجم نمونه‌ نیز به صورت تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 381 انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های مسئولیت اجتماعی جلالی فراهانی و سجادی (1391)، رضایتمندی تماشاگران الیور (1997)، وفاداری نگرشی موسوی، الهی و هادوی (1392)، وفاداری رفتاری موسوی، الهی و هادوی (1392) تمایل به حضور مجدد لیم (2006) بود. آمار استنباطی شامل آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی ، مدل معادلات ساختاری برای سنجش تجانس درونی سوالات پرسشنامه، آزمون‌های کالموگروف اسمیرنوف برای تعیین طبیعی بودن توزیع داده‌ها و برای تعیین روابط و پیش‌بینی متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد که این آزمون‌های آماری با نرم‌افزار SPSS22 انجام شد. نتایج نشان داد بین مسئولیت اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایت‌مندی تماشاگران رابطه مثبت معناداری وجود دارد. رابطه مثبت و معناداری بین رضایت تماشاگران با وفاداری نگرشی و رفتاری و همچنین وفاداری نگرشی و رفتاری با تمایل به حضور مجدد تماشاگران برقرار می‌باشد و رابطه مثبت و معناداری بین وفاداری نگرش با وفاداری رفتاری گزارش دادند. با توجه به این یافته‌ها به مدیران باشگاه‌ها و سازمان‌های ورزشی توصیه می‌شود به ابعاد و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی توجه بیشتری کرده و اینگونه فعالیت‌ها را در برنامه بلند مدت خود در نظر بگیرند. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - مدل فرهنگ اخلاق مدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران
    علوم ورزش , شماره 1 , سال 15 , پاییز 1402

    با توجه به اهمیت اخلاق در تماشاگری فوتبال، هدف از این تحقیق ارائه "مدل فرهنگ اخلاق‌مدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران" است. این پژوهش کیفی به روش دلفی انجام شده است. محقق با مطالعه متون، مصاحبه با 43 نفر از خبرگان ورزش فوتبال به جمع‌آوری اطلاعات پر چکیده کامل

    با توجه به اهمیت اخلاق در تماشاگری فوتبال، هدف از این تحقیق ارائه "مدل فرهنگ اخلاق‌مدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران" است. این پژوهش کیفی به روش دلفی انجام شده است. محقق با مطالعه متون، مصاحبه با 43 نفر از خبرگان ورزش فوتبال به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته است. تحلیل مصاحبه‌های حضوری و الکترونیکی، پژوهشگر را قادر به درک مفاهیمی ساخته است که یکپارچگی‌شان با یکدیگر امکان فهم عمیق‌تر چرایی و چگونگی مدل فرهنگ اخلاق‌مدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران را مهیا کرده است. با استفاده از روش تحلیل دلفی، و ابزارهای مصاحبه های نیمه ساختار مند و سپس پرسشنامه در نهایت پس از اشباع نظری، با استخراج، طبقه بندی، و ابتکار محقق به کمک اساتید راهنما و مشاور، در بخش تحقیقات دلفی و پیمایش، نهایتا 124 مولفه در 10 بعد اجتماعی، اقتصادی، علل فردی و روانی، رسانه‌ها و تلویزیون، عوامل قانونی و سیاست‌گذاری فرهنگی، تسهیلات و امکانات، عوامل مدیریتی، آموزشی، جمعیت شناختی و چهره های ورزشی، در راستای بهبود فرهنگ اخلاق مدار در بین تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران شناسایی شدند. بیشترین توجه به مولفه‌ها در ابعاد مدیریتی، قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری فرهنگی، آموزش و تسهیلات و امکانات بوده است. لازم است که خبرگان و تصمیم‌گیران ورزش به ویژه رشته ورزشی فوتبال، مدیران سازمان‌های ورزشی، صاحبان باشگاه ها و نیز مربیان و داوران و بازیکنان فوتبال ، به این ابعاد توجه بیشتری داشته باشند.

    پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی: مطالعة برخاسته از داده ها
    علوم ورزش , شماره 1 , سال 1 , تابستان 1403
    آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه ورزشکاران در مورد برتری کالاهای خارجی است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة داده بنیاد انجام چکیده کامل
    آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه ورزشکاران در مورد برتری کالاهای خارجی است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة داده بنیاد انجام گرفت.جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید،و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد.داده های حاصل از مصاحبه ها به روش تئوری سازی داده بنیاد، در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری گردید. در تحلیل یافته های تحقیق از پنج مفهوم شرایط علی(پنج مقوله)، شرایط مداخله گر(پنج مقوله)، شرایط زمینه ای(پنج مقوله)، راهبردها(شش مقوله) و پیامدها(سه مقوله) در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(2014)استفاده شد.به طور کلی،نتایج در قالب یک مدل کیفی،نشان داد که با توجه به شرایط علی و ضرورت ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی،و نیز با در نظر گرفتن شرایط مداخله گر و زمینه ای حاصل از پژوهش،می توان این ارزش ها را از طریق راهبردهایی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی،ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل توسعه داد.رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را دو چندان کرد،و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران اتفاق خواهد افتاد. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - طراحی مدل مسئولیت پذیری اجتماعی برای رضایتمندی،وفاداری و تمایل به حضور مجدد در بین تماشاگران باشگاه فرهنگی-ورزشی پرسپولیس ایران
    علوم ورزش , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1399
    هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایت‌مندی، وفاداری و تمایل به حضور مجدد تماشاگران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق را کلیه هواداران تیم پرسپولیس در بازی با ماشین‌سازی تبریز در تاریخ 21 اردیبهشت چکیده کامل
    هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایت‌مندی، وفاداری و تمایل به حضور مجدد تماشاگران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق را کلیه هواداران تیم پرسپولیس در بازی با ماشین‌سازی تبریز در تاریخ 21 اردیبهشت 1398 بودند؛ حجم نمونه‌ نیز به صورت تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 381 انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های مسئولیت اجتماعی جلالی فراهانی و سجادی (1391)، رضایتمندی تماشاگران الیور (1997)، وفاداری نگرشی موسوی، الهی و هادوی (1392)، وفاداری رفتاری موسوی، الهی و هادوی (1392) تمایل به حضور مجدد لیم (2006) بود. آمار استنباطی شامل آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی ، مدل معادلات ساختاری برای سنجش تجانس درونی سوالات پرسشنامه، آزمون‌های کالموگروف اسمیرنوف برای تعیین طبیعی بودن توزیع داده‌ها و برای تعیین روابط و پیش‌بینی متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد که این آزمون‌های آماری با نرم‌افزار SPSS22 انجام شد. نتایج نشان داد بین مسئولیت اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایت‌مندی تماشاگران رابطه مثبت معناداری وجود دارد. رابطه مثبت و معناداری بین رضایت تماشاگران با وفاداری نگرشی و رفتاری و همچنین وفاداری نگرشی و رفتاری با تمایل به حضور مجدد تماشاگران برقرار می‌باشد و رابطه مثبت و معناداری بین وفاداری نگرش با وفاداری رفتاری گزارش دادند. با توجه به این یافته‌ها به مدیران باشگاه‌ها و سازمان‌های ورزشی توصیه می‌شود به ابعاد و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی توجه بیشتری کرده و اینگونه فعالیت‌ها را در برنامه بلند مدت خود در نظر بگیرند. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی: مطالعة برخاسته از داده ها
    علوم ورزش , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400
    آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه ورزشکاران در مورد برتری کالاهای خارجی است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة داده بنیاد انجام چکیده کامل
    آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه ورزشکاران در مورد برتری کالاهای خارجی است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة داده بنیاد انجام گرفت.جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید،و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد.داده های حاصل از مصاحبه ها به روش تئوری سازی داده بنیاد، در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری گردید. در تحلیل یافته های تحقیق از پنج مفهوم شرایط علی(پنج مقوله)، شرایط مداخله گر(پنج مقوله)، شرایط زمینه ای(پنج مقوله)، راهبردها(شش مقوله) و پیامدها(سه مقوله) در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(2014)استفاده شد.به طور کلی،نتایج در قالب یک مدل کیفی،نشان داد که با توجه به شرایط علی و ضرورت ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی،و نیز با در نظر گرفتن شرایط مداخله گر و زمینه ای حاصل از پژوهش،می توان این ارزش ها را از طریق راهبردهایی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی،ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل توسعه داد.رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را دو چندان کرد،و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران اتفاق خواهد افتاد. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - شناسایی عوامل موثر در امکان سنجی پیاده سازی نظام مدیریت مقصد گردشگری ورزشی در شمال غرب ایران
    علوم ورزش , شماره 1 , سال 1 , تابستان 1403

    هدف ازپژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر امکان سنجی پیاده سازی نظام مدیریت مقصد گردشگری ورزشی در شمالغرب ایران می باشد. تحقیق حاضر، از نوع تحقیقات توصیفی- کاربردی میباشد و روش تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی بوده ودر دو مرحله انجام گرفت . جامعه آماری تحقیق حاضر در مرحله او چکیده کامل

    هدف ازپژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر امکان سنجی پیاده سازی نظام مدیریت مقصد گردشگری ورزشی در شمالغرب ایران می باشد. تحقیق حاضر، از نوع تحقیقات توصیفی- کاربردی میباشد و روش تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی بوده ودر دو مرحله انجام گرفت . جامعه آماری تحقیق حاضر در مرحله اول اساتید و خبرگان مدیریت و گردشگری در دانشگاه‌های شمالغرب کشور بودندکه به شیوه هدفمند انتخاب شدند ودر مرحله دوم شامل کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان، میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی و اساتید مدیریت ورزشی و گردشگری بودند که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند تعداد اعضای نمونه در مرحله اول و دوم به ترتیب 24 و 200 نفر بودند. برای تجزیه و تحلیل مرحله اول از تکنیک دلفی سه دوری و ضریب کندال و برای مرحله دوم تحقیق و تایید عوامل شناسایی شده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده گردید. نتایج بدست آمده در مرحله اول تعداد 36 شاخص را برای عوامل موثر در امکان سنجی پیاده سازی نظام مدیریت مقصد گردشگری ورزشی نشان داد که این 36 شاخص در مرحله دوم با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به 5 عامل اصلی (محیطی، اقتصادی، مدیریتی، تکنولوژیکی و حقوقی و قانونی) تقسیم بندی شدند ودر نهایت تحلیل عاملی تاییدی نشان دهنده برازش مناسب مدل تحقیق با RMSEA (0.064) بود. میتوان نتیجه گرفت که امکان سنجی پیاده سازی نظام مدیریت مقصد گردشگری ورزشی متاثر ازاین 5 عامل میباشد،که میتوانند به عنوان عواملی موثر در رونق و شکوفا شدن گردشگری ورزشی در شمالغرب ایران محسوب شوند.

    پرونده مقاله