نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره2,سال
6
,
تابستان
1397
هدف: این پژوهش با هدف تاثیر قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) بر پرورش خلاقیت و کاهش خشم کودکان انجام گرفت. روش: جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایهی دوم و سوم ابتدایی شهرستان قروه در سال تحصیلی 92-91 بود. حجم نمونه ابتدا تعداد 60 نفر ا چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف تاثیر قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) بر پرورش خلاقیت و کاهش خشم کودکان انجام گرفت. روش: جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایهی دوم و سوم ابتدایی شهرستان قروه در سال تحصیلی 92-91 بود. حجم نمونه ابتدا تعداد 60 نفر از دانشآموزان بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد، سپس بر اساس نمرات پرسشنامه تعداد 22 نفر از این افراد که در پرسشنامه خلاقیت پایینترین نمرات و در پرسشنامه خشم بالاترین نمرات را گرفتند انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت تاثیر متغیر مستقل قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) به سبک ادبی قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچگونه مداخله ای قرار نگرفتند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنـامۀ خلاقیت شیفر و خشم چند بعدی پرواز و خالدیان استفـاده شـد. این پـژوهـش آزمایـشی از نوع پیـش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل اسـت. یافته ها: یافته های به دست آمده نشان داد که میانگین نمرات خلاقیت در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل بالاتر است همچنین میانگین نمرات خشم در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل پایین تر است. نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) موجب افزایش و پرورش خلاقیت و کاهش و کنترل خشم می شود.
پرونده مقاله
رمان من و عجیب و غریب اثری است در ژانر فانتزی که برای ردۀ سنی نوجوان نوشته شده است. عناصر و شخصیتهای موجود در این رمان از الگوهایی اسطورهای تأثیر پذیرفتهاند. در واقع گونۀ فانتزی در این اثر از نوع فانتزی اسطورهای است و بنیانی ژرف در پی اجزای آن نهفته است. پژوهش حاضر چکیده کامل
رمان من و عجیب و غریب اثری است در ژانر فانتزی که برای ردۀ سنی نوجوان نوشته شده است. عناصر و شخصیتهای موجود در این رمان از الگوهایی اسطورهای تأثیر پذیرفتهاند. در واقع گونۀ فانتزی در این اثر از نوع فانتزی اسطورهای است و بنیانی ژرف در پی اجزای آن نهفته است. پژوهش حاضر به شیوۀ تحلیلی ـ تطبیقی و نقد اسطورهای در نظر دارد به تحلیل و کاوش نهانگرایانۀ رازها و مفاهیم اسطورهای موجود در داستان بپردازد. شخصیت نوجوان داستان در مرحلۀ بلوغ قرار دارد و وظیفهای به او محوّل شده است که برای انجام آن، وارد سرزمینی ناشناخته میشود. نتایج نشان دهندة آن است که مناسک و رفتارهای بنیادینی که لازمۀ عبور از مرحلۀ کودکی به جوانی است، در این داستان نمادینه شده است. عبور از این مقطع و انجام مأموریتی حیاتی که همانا کشف دانۀ زندگی و بازگرداندن حیات به سرزمین باستان است، خویشکاری او در سیر این بلوغ به شمار میرود. شخصیتهای زن، درختی ساکن در سرزمین باستان، متأثر از کهنالگوی قداست درختان هستند. شخصیت پری رودخانه که نگهبان آب است، از ایزدبانوبان مقدّس ادوار کهن بهره جسته است. عناصری چون صدف، اشک جزو نمادهای باروری و مادینه به شمار میروند. همچنین هیولای گرسنگی به عنوان عنصر شرّ خاستگاهی اسطورهای دارد.
پرونده مقاله
اسطورهها برخاسته از کردارها و باورهایی هستند که روزگاری برای انسانها مقدس بوده و با حیات دنیوی و روحانیشان ارتباط جداییناپذیر داشتهاند. این اعمال و اعتقادات طی سدهها و هزارهها در فرهنگهای مختلف به اشکال گوناگون حفظ شدهاند و گاه به صورت اصلی و گاه با از دست دادن چکیده کامل
اسطورهها برخاسته از کردارها و باورهایی هستند که روزگاری برای انسانها مقدس بوده و با حیات دنیوی و روحانیشان ارتباط جداییناپذیر داشتهاند. این اعمال و اعتقادات طی سدهها و هزارهها در فرهنگهای مختلف به اشکال گوناگون حفظ شدهاند و گاه به صورت اصلی و گاه با از دست دادن معنای نخستین خود و یافتن معنایی جدید، در آثار ادبی بازتاب یافتهاند. کتاب اسرارالتوحید یکی از متون عرفانی است که برخی از اعتقادات اسطوره ای در آن منعکس شده و منبع خوبی برای یافتن اینگونه باورها است. در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و با توجه به آرای اسطورهپژوهانی چون میرچا الیاده، کارل گوستاو یونگ، و جیمز فریزر برخی از این تفکرات و رفتارها از جمله موضوعاتی چون تشرّف، افسونهای شباهت و مجاورت، پیر، عدد هفت، ستردن مو، و نماد حلقه در این اثر بررسی شدهاند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد