مطالعه حاضر به باز طراحی طراحی مدل ثبات مالی در جهت پاسخ بازده بانکداری اسلامی به شوک ارزش پول ملی برای سالهای 1373-1400 میپردازد. برای این منظور با استفاده از مدل خودرگرسیون برداری ساختاری (SVAR) که به مدلهای تکانهای معروف هستند؛ پاسخ بازده بانکداری اسلامی به شوک چکیده کامل
مطالعه حاضر به باز طراحی طراحی مدل ثبات مالی در جهت پاسخ بازده بانکداری اسلامی به شوک ارزش پول ملی برای سالهای 1373-1400 میپردازد. برای این منظور با استفاده از مدل خودرگرسیون برداری ساختاری (SVAR) که به مدلهای تکانهای معروف هستند؛ پاسخ بازده بانکداری اسلامی به شوکهای ارزش پول ملی، ثبات مالی، تورم و تورم بررسی شد. مطابق نتایج پاسخ ضریب تکانههای بازده عقود مشارکتی بانکی به درآمدهای نفتی، تضعیف ارزش پول ملی و تورم منفی و برابر با 01/0، 25/0 و 06/0 میباشد. همچنین پاسخ ضریب تکانه توسعه مالی به بازده عقود مشارکتی بانکی مثبت و برابر با 32/0 میباشد. افزایش درآمدهای نفتی و ارزی بانک مرکزی باعث افزایش در پایهی پولی کشور شده و حجم نقدینگی نیز افزایش مییابد و به طبع آن تورم نیز افزایش خواهد یافت. انتظار از تورم در دورهی آتی و نااطمینانی از نرخ تورم نیز در دامن زدن به شدت تورم تأثیرگذار است و هرچه نااطمینانی افزایش یابد، میزان سرمایهگذاری در بخش تولید کاهش یافته و وضعیت تولید و بازدهی عقود نیز وخیمتر میشود. از طرفی قیمتگذاری مصنوعی نرخ ارز در سالهای قبل از بحران و جلوگیری از تعدیل آن متناسب با شرایط اقتصادی یکی از دلایل اصلی بحران ارزی اخیر میباشد. بنابراین پیشنهاد میشود جهت کاهش فشار بازار ارز، متناسب با تفاوت تورم ایران با تورم جهانی، نرخ ارز رسمی سالانه تعدیل گردد تا به نسبه از بروز شوکهای ارزی جلوگیری شود.
پرونده مقاله
در این مطالعه بدنبال بررسی اثر ثبات مالی و نوسانات ارزش پول ملی بر بازده بانکداری اسلامی در رژیم های رکود و رونق میباشیم. برای این منظور با استفاده از مدل چرخشی و تغییر رژیم مارکوف سوئیچینگ اثر متغیرهای مطالعه طی بازه زمانی 1373 تا سال 1400 مورد بررسی واقع میگردد. نتا چکیده کامل
در این مطالعه بدنبال بررسی اثر ثبات مالی و نوسانات ارزش پول ملی بر بازده بانکداری اسلامی در رژیم های رکود و رونق میباشیم. برای این منظور با استفاده از مدل چرخشی و تغییر رژیم مارکوف سوئیچینگ اثر متغیرهای مطالعه طی بازه زمانی 1373 تا سال 1400 مورد بررسی واقع میگردد. نتایج تخمین مدل گویای مثبت بودن ضریب توسعه مالی در رژیم رونق میباشد. ضرایب متغیرهای تضعیف ارزش پول ملی در هر دو رژیم رکود و رونق، نقدینگی و بحرانهای مالی و نفتی جهانی نیز در رژیم رکود تاثیر منفی بر بازدهی عقود بانکی داشته است. قیمتگذاری مصنوعی نرخ ارز در سالهای قبل از بحران و جلوگیری از تعدیل آن متناسب با شرایط اقتصادی یکی از دلایل اصلی نوسانات ارزش پول ملی اخیر میباشد. بدین ترتیب که هر چه رشد نرخ ارز بیشتر شده است، سیاستگذاران تلاش نمودهاند که با عکس العمل بیشتر به آن، رشد نرخ ارز را کنترل نموده و از افزایش آن جلوگیری نمایند. این در حالی است که واکنش به انحرافات نرخ ارز، منجر به تضعیف بیشتر ارزش پول ملی شده است. بطوریکه هرچه نوسانات ارزش پول ملی افزایش یابد، میزان سرمایهگذاری در بخش تولید کاهش یافته و وضعیت تولید و بازدهی عقود نیز وخیمتر شده است.
پرونده مقاله
علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
شماره10,سال
23
,
زمستان
1400
زمینه و هدف: تولید، اعم از تولید صنعتی و کشاورزی، بدون وجود شبکه های زیربنایی اقتصادی امکان پذیر نیست. نیروی برق با توجه به تغییرات پدید آمده در صنایع و تبدیل نیروی محرکه مکانیکی به الکتریکی، پیدایش موتورهای برقی و گسترش ابزارهای ماشینی، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کش چکیده کامل
زمینه و هدف: تولید، اعم از تولید صنعتی و کشاورزی، بدون وجود شبکه های زیربنایی اقتصادی امکان پذیر نیست. نیروی برق با توجه به تغییرات پدید آمده در صنایع و تبدیل نیروی محرکه مکانیکی به الکتریکی، پیدایش موتورهای برقی و گسترش ابزارهای ماشینی، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کشورها ایفا می کند. از دیدگاه مکاتب مختلف اقتصادی، مهمترین عوامل موثر بر رشد اقتصادی عبارتند از: سرمایه و نیروی کار اعم از متخصص و غیرمتخصص، در تئوریهای جدید رشد، عامل انرژی نیز وارد مدل شده است. هدف اصلی مقاله حاضر مقایسه تطبیقی اثر شوکهای مصرف برق بر آلودگی محیط زیست و رشد اقتصادی در ایران و کشورهای منتخب منا می باشد.روش بررسی: مقاله مورد نظر از نوع توصیفی، تحلیلی و استنتاجی بوده و روش مورد استفاده در دستیابی به هدف مقاله استفاده از رهیافت خود رگرسیون برداری مبتنی بر داده های پانلی PVAR طی دوره 2016-1992 و همچنین کشور ایران طی دوره 2016- 1985 با استفاده از روش خود رگرسیون برداریVAR می باشد.یافته ها : مصرف برق، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، نیروی کار و موجودی سرمایه رابطه مستقیم و معنی داری با رشد اقتصادی دارند ولی آلودگی محیط زیست رابطه معکوس و معنی داری با رشد اقتصادی ایران دارد.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که ﺷﻮک افزایش مصرف برق در کشورهای منتخب منا پس از یک کاهش نامحسوس در تولید ناخالص داخلی سرانه به طور متناسب منجر به افزایش آن در دوره های بعدی می گردد، ولی در ایران رشد را به طور خیلی ملایم افزایش می دهد. همچنین اثر این شوک بر آلودگی محیط زیست در کشورهای منا سبب کاهش نسبتا ملایم آن شده ولی در ایران سبب شده است که آلودگی محیط زیست در سطح بالاتری نسبت به قبل قرار گیرد.
پرونده مقاله
هدف این مقاله بررسی اثرگذاری سیاست مالی دولت بر رشد اقتصادی ایران طی دوره زمانی 1384:1-1397:1 با تواتر فصلی با استفاده از مدل مارکوف سوییچینگ است. نتایج حاصل از نسبت راستنمایی نشان داد سیاست مالی در ایران از نظام چرخشی مارکف تبعیت میکند. نتایج برای برخی از انواع مالی چکیده کامل
هدف این مقاله بررسی اثرگذاری سیاست مالی دولت بر رشد اقتصادی ایران طی دوره زمانی 1384:1-1397:1 با تواتر فصلی با استفاده از مدل مارکوف سوییچینگ است. نتایج حاصل از نسبت راستنمایی نشان داد سیاست مالی در ایران از نظام چرخشی مارکف تبعیت میکند. نتایج برای برخی از انواع مالیات ها حاکی از متفاوت بودن تاثیرگذاری در حالت وجود نفت بوده است. چنانچه دولت قصد اجرای سیاست مالی انبساطی از نوع افزایش مخارج را داشته باشد، بهتر است در رژیم رکودی این عمل صورت پذیرد؛ زیرا در این شرایط، تاثیر معناداری بر رشد اقتصادی ندارد؛ اما، اگر سیاست مالی انبساطی، از نوع کاهش مالیات ها، مدنظر باشد؛ باید بسته به نوع مالیات، سطح درآمدهای نفتی و نیز رژیم حاکم بر رشد اقتصادی انجام شود. چنانچه دولت قصد اجرای سیاست مالی انبساطی از نوع افزایش مخارج را داشته باشد، بهتر است در رژیم رکودی این عمل صورت پذیرد؛ زیرا تاثیر معناداری در این شرایط بر رشد اقتصادی ندارد.
پرونده مقاله
The purpose of this paper is to investigate the interrelationships between transportation (rail and air), economic growth and carbon dioxide emissions in Iran during the period 1362-1397 using time series data and the system of simultaneous equation approach. The findin چکیده کامل
The purpose of this paper is to investigate the interrelationships between transportation (rail and air), economic growth and carbon dioxide emissions in Iran during the period 1362-1397 using time series data and the system of simultaneous equation approach. The findings show a positive correlation between transportation (rail and air) and economic growth, as well as between transportation (rail and air) and carbon dioxide emissions. Another finding of this study is that economic growth has a significant effect on increasing carbon dioxide emissions, but increasing carbon dioxide emissions has no effect on economic growth. Based on the results, the creation and development of infrastructure related to the type of transportation in order to improve the country's economic growth is proposed.
پرونده مقاله
پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
,
شماره2,سال
12
,
تابستان
1400
نوسانات قیمت نفت، منبع اصلی آشفتگی اقتصاد کشورهای متکی به درآمدهای نفتی بوده و اقتصاد کشورهای واردکننده و صادرکننده نفت را متاثر میکند. بررسی آثار شوک نفتی در تحقیقات مختلف بررسی شده و در این پژوهش برای نخستین بار به بررسی تأثیر قیمت نفت بر رشد اقتصادی، تورم، بیکاری و چکیده کامل
نوسانات قیمت نفت، منبع اصلی آشفتگی اقتصاد کشورهای متکی به درآمدهای نفتی بوده و اقتصاد کشورهای واردکننده و صادرکننده نفت را متاثر میکند. بررسی آثار شوک نفتی در تحقیقات مختلف بررسی شده و در این پژوهش برای نخستین بار به بررسی تأثیر قیمت نفت بر رشد اقتصادی، تورم، بیکاری و کسری بودجه در ایران پرداخته شده که از نظر جامعیت، دارای نوآوری میباشد. نوع دادهها به صورت سری زمانی سالانه بوده و جامعه آماری شامل رشد اقتصادی، تورم، بیکاری و کسر بودجه در کشور ایران از سال 1363 تا 1398 بود. نتایج نشان داد که شوک قیمت نفتی بر رشد اقتصادی و بیکاری تأثیر مستقیم داشته و بر تورم و کسری بودجه تأثیری نداشته است. بدین صورت که هرگونه تغییر ناگهانی بر قیمت نفت، میتواند آثار سوء بر رشد اقتصادی و بیکاری دارد. البته دوره دو ساله پایانی این تحلیل، به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران مرتبط بوده که این اثر در مطالعات لحاظ نگردیده و پیشنهاد میشود که در تحقیقات آتی مورد استفاده قرار گیرد.
پرونده مقاله
هدف: توسعة بازار مالی در کشورهای اسلامی نیز مانند تمامی کشورهای جهان بهعنوان یکی از مهمترین ارکان توسعة اقتصادی، در زمرة اهداف اصلی دولت و دستگاههای حکومتی قرار داشته است. به همین دلیل، گسترش و پیشرفت روزافزون عملیات مالی در این کشورها و ارتقای سطح خدمات مالی در باز چکیده کامل
هدف: توسعة بازار مالی در کشورهای اسلامی نیز مانند تمامی کشورهای جهان بهعنوان یکی از مهمترین ارکان توسعة اقتصادی، در زمرة اهداف اصلی دولت و دستگاههای حکومتی قرار داشته است. به همین دلیل، گسترش و پیشرفت روزافزون عملیات مالی در این کشورها و ارتقای سطح خدمات مالی در بازارهای اسلامی در پهنة جهان، موجب اهتمام جدی اندیشمندان و فعالان این رشته از فعالیتهای کسبوکار برای تشکیل بازارهای سرمایة اسلامیشده است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر به مبین رابطه پویا بین کالاهای استراتژیک و بازارهای مالی اسلامی در ایران با استفاده از مدل خودرگرسیون برداری ساختاری SVAR-CCC برای سالهای 1370 الی 1398 میپردازد.یافتهها: بر اساس نتایج تخمین مدل CCC قیمت نفت دارای همبستگی بالایی با بازدهی درآمدهای ارزی، حجم نقدینگی و شاخص توسعه بازارهای مالی است. همچنین بر اساس نتایج تخمین مدل SVAR-CCC، یک تکانه وارده از ناحیه قیمت نفت، نرخ ارز و حجم نقدینگی به ترتیب؛ باعث کاهش 11 درصدی، 29 درصدی و 4 درصدی توسعه بازارهای مالی میشود.اصالت / ارزشافزوده علمی: باتوجهبه اینکه کشور ما بهخاطر مصرفی بودن وابستگی شدیدی به تقاضای واردات دارند، لذا با افزایش درآمدهای نفتی، تقاضای کل در اقتصاد افزایش می یابد و به علت عدم وجود قدرت تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی، با افزایش تقاضا توسط مصرفکنندگان کالاها و خدمات، سطح عمومی قیمتها (تورم) نیز افزایش مییابد، در این شرایط و برای جلوگیری از افزایش دوباره سطح عمومی قیمتها بهخاطر افزایش تقاضا در کشور، واردات (که تابعی مستقیم از درآمد است) از کشورهای دیگر افزایش مییابد تا از تورم جلوگیری گردد.
پرونده مقاله
پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
,
شماره29,سال
14
,
تابستان
1402
هدف این مقاله فراتحلیل تکنیکال نرخ فلاکت و رشد اقتصادی بر مخارج سرانه سلامت در اقشار کمدرآمد و متوسط در ایران می¬باشد. روش تحقیق متدلوژي ARDL است که روابط بلندمدت و کوتاهمدت بين متغيرهای توضيحي الگو را بهطور همزمان تخمين ميزند. نتایج تخمین مدل با استفاده از روش خود چکیده کامل
هدف این مقاله فراتحلیل تکنیکال نرخ فلاکت و رشد اقتصادی بر مخارج سرانه سلامت در اقشار کمدرآمد و متوسط در ایران می¬باشد. روش تحقیق متدلوژي ARDL است که روابط بلندمدت و کوتاهمدت بين متغيرهای توضيحي الگو را بهطور همزمان تخمين ميزند. نتایج تخمین مدل با استفاده از روش خودهمبستگی با وقفه توزیعشده (ARDL) نشان داد كه يك رابطه همجمعي بلندمدت ميان متغيرهاي مدل وجود داشته است و مشخص شد که ضریب لگاریتم رشد اقتصادی EG)) از لحاظ آماری معنیدار و نشاندهنده این است که رشد اقتصادی دارای تأثیر مثبت بر شاخص سلامت میباشد اما ضریب لگاریتم متغير شاخص فلاکت (شاخص فلاکت با یک بار وقفه) (MI (-1)) داراي علامت منفی مورد نظر بوده و از لحاظ آماری نیز معنیدار می باشد. یعنی شاخص فلاکت در سال¬های قبل بر سرانه فلاکت سال¬های بعد تأثیر منفی و معنیداری بجا میگذارد. همچنین ضریب لگاریتم متغير شاخص فلاکت (شاخص فلاکت با دو بار وقفه) MI (-2))) از لحاظ آماری معنیدار ولی دارای علامت مورد نظر میباشد و حاکی از آن است که شاخص فلاکت دو دوره قبل، تأثیر منفی بر سرانه سلامت بجا میگذارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که یک رابطۀ تعادلی بلندمدت بین متغیرهای الگوی مورد نظر وجود دارد. در بلندمدت، متغیرهای رشد اقتصادی و شاخص فلاکت از لحاظ آماری معنیدار و دارای تأثیر بر تابع سرانه سلامت دارند.
پرونده مقاله
در روند حرکت جهانی به سوی توسعه پایدار توجه به آسیبهای زیستمحیطی ناشی از بخش انرژی، امری ضروری بشمار میرود. بخش انرژی، با وجود ایفای نقش اساسی در فرآیند توسعه اقتصادی موجب نشر آلایندههای گوناگون زیستمحیطی نیز میشود که بخش عمده گازهای آلاینده و چکیده کامل
در روند حرکت جهانی به سوی توسعه پایدار توجه به آسیبهای زیستمحیطی ناشی از بخش انرژی، امری ضروری بشمار میرود. بخش انرژی، با وجود ایفای نقش اساسی در فرآیند توسعه اقتصادی موجب نشر آلایندههای گوناگون زیستمحیطی نیز میشود که بخش عمده گازهای آلاینده و گلخانهای منتشر شده در جهان به صورت گاز دیاکسیدکربن و ناشی از سوختهای فسیلی حاصل از گسترش توسعه صنعتی و حمل و نقل است. از سوی دیگر، گسترش بخش حمل و نقل از الزمات رشد اقتصادی است و بدون توسعه زیرساختهای بخش حمل و نقل، رشد مداوم و مستمر اقتصادی ممکن نیست. بنابراین، حمل و نقل یک عامل مهم و تأثیرگذار برای توسعه اقتصادی بشمار میرود و نقش آن در فعالیتهای تولیدی و مبادلات تجاری بین کشورها ضروری است. در این مطالعه، هدف بررسی ارتباط بین حمل و نقل، رشد اقتصادی و محیطزیست در کشورهای منتخب منا در دوره زمانی 2016-1996 با استفاده از سیستم معادلات همزمان میباشد. نتایج حاکی از آن است که با وجود تأثیر مثبت محیطزیست بر رشد اقتصادی و حمل و نقل، آلودگی زیستمحیطی نیز در فرآیند رشد اقتصادی و حمل و نقل افزایش مییابد. همچنین، با وجود تأثیر مثبت حمل و نقل بر رشد اقتصادی، رشد اقتصادی نیز حمل و نقل را افزایش میدهد. لذا، پیشنهاد میشود تأثیرات زیستمحیطی و اجتماعی حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد. همچنین،کشورها مجموعهای از ابزارهای اقتصادی، مالی، تنظیم مقررات نظارتی و تکنولوژیکی را برای کنترل عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی نظیر حمل و نقل، مصرف انرژی و انتشار گازهای آلاینده بکار گیرند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد