فهرست مقالات فاطمه صراف


  • مقاله

    1 - نقش شفافیت اطلاعات حسابداری بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397
    هدف این پژوهش، بررسی نقش شفافیت اطلاعات حسابداری بر رابطۀ بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال‌های بین 1387 تا 1396 است. در این تحقیق، شهرتِ شرکت متغیر وابسته و مسئولیت اجتماعی چکیده کامل
    هدف این پژوهش، بررسی نقش شفافیت اطلاعات حسابداری بر رابطۀ بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال‌های بین 1387 تا 1396 است. در این تحقیق، شهرتِ شرکت متغیر وابسته و مسئولیت اجتماعی متغیر مستقل و شفافیت اطلاعات حسابداری متغیر تعدیلگر درنظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمرة تحقیقات کاربردی قرار دارد. چنانچه طبقه‌بندی انواع تحقیقات براساس ماهیت و روش مد ِّنظر قرار گیرد، پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، در زمرة تحقیقات توصیفی و از نظر روش نیز در دستة تحقیقات همبستگی قرار می‌گیرد. در این پژوهش، برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات، از روش کتابخانه‌ای استفاده شد. در بخش داده‌های پژوهش ازطریق جمع‌آوری داده‌های شرکت‌های نمونه با مراجعه به صورت‌های مالی، یادداشت‌های توضیحی و ماهنامۀ بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. براساس روش حذف سیستماتیک، تعداد 97 شرکت به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شد. به‌منظور توصیف و تلخیص داده‌های جمع‌آوری‌شده از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. برای تحلیل داده‌ها، ابتدا از پیش‎آزمون‌های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و سپس از آزمون رگرسیون چندمتغیره در تأیید و ردِّ فرضیه‌های تحقیق(نرم‌افزار ایویوز) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد، بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت‌ها رابطۀ معنادار وجود دارد. شفافیت اطلاعات حسابداری بر رابطۀ بین مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت تأثیرگذار است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مدل‌سازی و شناسایی متغیرهای غیرشکننده مؤثر بر ریسک اعتباری در بانک تجارت با تأکید بر فناوری‌های فین‌تک
    پیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1401
    هدف: ارزیابی ریسک اعتباری یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در بخش بانکی است؛ مشکل اصلی مدل‌سازی صحیح این نوع ریسک می‌باشد. تنوع متغیرهای اثرگذار بر ریسک اعتباری و نبود یک مدل مشخص از مهم‌ترین علل شکست مدل‌های سنتی می‌باشد. براین‌اساس هدف تحقیق حاضر مدل‌سازی ریسک اعتباری بانک چکیده کامل
    هدف: ارزیابی ریسک اعتباری یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در بخش بانکی است؛ مشکل اصلی مدل‌سازی صحیح این نوع ریسک می‌باشد. تنوع متغیرهای اثرگذار بر ریسک اعتباری و نبود یک مدل مشخص از مهم‌ترین علل شکست مدل‌های سنتی می‌باشد. براین‌اساس هدف تحقیق حاضر مدل‌سازی ریسک اعتباری بانک تجارت در رژیم‌های مختلف اقتصادی است.روش‌شناسی پژوهش: این تحقیق کاربردی است. بازه زمانی تحقیق پنج سال (1400-1396) و از بین 105 هزار مشتری بانک تجارت انتخاب شده است. برای این منظور، اطلاعات شاخص‌های 33 عامل مؤثر بر ریسک اعتباری در بانک تجارت وارد مدل‌های BMA، TVP-DMA و TVP-DMS شد. پس از برآورد مدل، 8 متغیر اصلی شناسایی گردید.یافته‌ها: تأثیر متغیرهای غیرشکننده در مدل مارکوف سویچینگ بر ریسک اعتباری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. اکثریت متغیرها به‌جز متغیر مشتریان حقوقی تأثیر منفی و معناداری بر سطح ریسک اعتباری دارند و با حرکت از سمت رونق بالا به‌ سمت رکود عمیق میزان تأثیرگذار متغیرها بر ریسک اعتباری افزایش یافته ‌است.اصالت / ارزش‌افزوده علمی: نتایج نشان داد مدل بهینه ریسک اعتباری در هر بانک متفاوت است. براین‌اساس اقدام به طراحی یک مدل بهینه صرفاً برای ریسک اعتباری در بانک تجارت بر اساس الگوهای میانگین‌گیری بیزین گردید. بر اساس رویکرد مارکوف سویچینگ نیز این نتیجه حاصل شد که ریسک اعتباری در حالت رکود اقتصادی حساسیت بالاتری نسبت به متغیرهای توضیح‌دهنده خود دارد. همچنین بر اساس نتایج مشخص گردید که شاخص‌های مرتبط با فین‌تک بر سطح ریسک اعتباری در بانک تجارت تأثیر معناداری دارند. پرونده مقاله