فهرست مقالات پیمان غفاری آشتیانی


  • مقاله

    1 - تأثیر اعتماد، خدمات مشتری و راحتی بر تمایل به خرید آنلاین با نقش واسط نگرش به خرید آنلاین (مطالعه موردی: دیجی استایل)
    مدیریت بازاریابی , شماره 52 , سال 16 , پاییز 1400
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر اعتماد، خدمات مشتری و راحتی بر تمایل به خرید آنلاین با نقش واسط نگرش به خرید آنلاین در فروشگاه آنلاین دیجی استایل می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مخاط چکیده کامل
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر اعتماد، خدمات مشتری و راحتی بر تمایل به خرید آنلاین با نقش واسط نگرش به خرید آنلاین در فروشگاه آنلاین دیجی استایل می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مخاطبان حساب کاربری رسمی فروشگاه آنلاین دیجی استایل در اینستاگرام می‌باشند که حداقل دوبار از فروشگاه آنلاین دیجی استایل خرید کرده‌اند. با توجه به اینکه تعداد مخاطبان در دوره زمانی توزیع پرسش‌نامه به290 هزار نفر می‌رسید، با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه جهت سنجش فرضیه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردید. پایایی پرسش‌نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی و محاسبه نسبت روایی محتوا مورد تأیید قرار گرفته‌اند. تجزیه تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس و لیزرل انجام شد. نتایج نشان داد که اعتماد، راحتی و خدمات مشتری در خرید آنلاین بر نگرش به خرید آنلاین تأثیر مثبت داشته‌اند. همچنین اعتماد، راحتی، نگرش و هنجار‌های ذهنی بر تمایل به خرید آنلاین تأثیر مثبت داشته‌اند. اما تأثیر خدمات مشتری بر تمایل به خرید آنلاین معنادار نشده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تغییرات رفتار مصرف کننده در پی تحریم اقتصادی
    مدیریت بازاریابی , شماره 24 , سال 9 , پاییز 1393
    شرایط فعلی ایران و تشدید تحریم علیه ایران برخی برنامههای توسعهای را به یک ضرورت تبدیل کرده است که یکی از اینموارد استفاده از کالای ایرانی است. استفاده از کالای ایرانی سبب رشد صنایع داخلی، کاهش بیکاری، کاهش صادرات نفت خامو منایع معدنی و . . . شده و در شرایط فعلی باعث کاه چکیده کامل
    شرایط فعلی ایران و تشدید تحریم علیه ایران برخی برنامههای توسعهای را به یک ضرورت تبدیل کرده است که یکی از اینموارد استفاده از کالای ایرانی است. استفاده از کالای ایرانی سبب رشد صنایع داخلی، کاهش بیکاری، کاهش صادرات نفت خامو منایع معدنی و . . . شده و در شرایط فعلی باعث کاهش اثرات تحریمهای خارجی و کاهش صدمات ناشی از آن بر پیکرهاقتصاد ایران که هدف اصلی تحریم هاست، میشود.به همین دلیل این پژوهش به دنبال شناخت و بررسی عوامل موثر بر مصرف کالای ایرانی است. بدین منظور با مبنا قرار دادنتئوری رفتار برنامه ریزی شده سعی در تخمین عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده در رابطه با قصد خرید محصولات ایرانی دارد.این پژوهش همچنین با افزودن دو متغیر آگاهی از تحریم و نگرش نسبت به تحریم تلاش میکند درک عمیقتری از شرایطفعلی ایران به دست دهد. علاوه بر این به دلیل اهمیت نگرش و تاثیر قوی آن سعی شده است است اثر عوامل مرتبط با آن مانند ادراک از قیمت و کیفیت و همچنین ادراک از توانایی تولید کننده ایرانی بر نگرش نسبت به محصولات ایران مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان میدهد که ادراک از قمیت، کیفیت و توانایی تولید کننده ایرانی بر نگرش نسبت به کالای ایرانی اثر مثبت دارد. کنترل رفتاری ادراک شده، نگرش، هنجار ذهنی، آگاهی و نگرش نسبت به تحریم نیز بر قصد مصرف کننده از محصولات ایرانی تاثیر مثبت دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی عوامل تاثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی
    مدیریت بازاریابی , شماره 20 , سال 8 , پاییز 1392
    هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی است. روش: نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت علی محسوب می گردد. روش آماری در این پژوهش روش معادلات ساختاری است و با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل تجزیه و تحلیل داده ها انجام پذیرف چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی است. روش: نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت علی محسوب می گردد. روش آماری در این پژوهش روش معادلات ساختاری است و با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل تجزیه و تحلیل داده ها انجام پذیرفته است. شیوه جمع آوری داده ها میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد. جامعه آمارای این تحقیق خانم های مصرف کننده لوازم آرایشی شهرستان خرم آباد می باشد. نتایج: نتایج تحقیق به طور کلی مشخص نمود که محیط فروشگاه، لذت خرید و درگیری کالا بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی تاثیر مثبت دارند. همچنین بازارگردی به صورت غیرمستقیم و با تاثیر بر لذت خرید، خرید ناگهانی را تقویت می نماید. محدودیت ها: تحقیق حاضر تنها در مورد خانم ها در یک منطقه خاص و در دوره زمانی خاص با حجم نمونه محدود و تنها برای محصولات آرایشی انجام پذیرفته است لذا برای تعمیم آن به سایر جوامع و سایر طبقات محصول باید احتیاط نمود. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی است. روش: نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت علی محسوب می گردد. روش آماری در این پژوهش روش معادلات ساختاری است و با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل تجزیه و تحلیل داده ها انجام پذیرفته است. شیوه جمع آوری داده ها میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد. جامعه آمارای این تحقیق خانم های مصرف کننده لوازم آرایشی شهرستان خرم آباد می باشد. نتایج: نتایج تحقیق به طور کلی مشخص نمود که محیط فروشگاه، لذت خرید و درگیری کالا بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی تاثیر مثبت دارند. همچنین بازارگردی به صورت غیرمستقیم و با تاثیر بر لذت خرید، خرید ناگهانی را تقویت می نماید. محدودیت ها: تحقیق حاضر تنها در مورد خانم ها در یک منطقه خاص و در دوره زمانی خاص با حجم نمونه محدود و تنها برای محصولات آرایشی انجام پذیرفته است لذا برای تعمیم آن به سایر جوامع و سایر طبقات محصول باید احتیاط نمود. کاربردهای مدیریتی: تحقیق حاضر درک بهتری از رفتار خرید ناگهانی لوازم آرایشی خانم ها برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان این محصولات ایجاد می نماید. نوآوری: در تحقیق حاضر برای اولین بار سعی شده است تا سه دسته عوامل محیطی، فردی و مربوط به محصول با هم در نظر گرفته و تاثیر آن ها بر خرید ناگهانی مورد بررسی قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی تاثیر کیفیت ارتباطات و تفاهم با مشتری بر روی گفته های شفاهی مثبت
    مدیریت بازاریابی , شماره 18 , سال 8 , بهار 1392
    با توجه به اهمیت غیر قابل انکار گفته های شفاهی در بازاریابی به ویژه در بخش خدمات، مطالعه عوامل زمینه ساز آن امری ضروری است. با در نظر گرفتن ناملموس بودن خدمات و توجه به این نکته که مشتریان راضی مبلغان شرکت می باشند، شرکت ها برای ایجاد رابطه ای مثبت با مشتریانشان ترغیب ش چکیده کامل
    با توجه به اهمیت غیر قابل انکار گفته های شفاهی در بازاریابی به ویژه در بخش خدمات، مطالعه عوامل زمینه ساز آن امری ضروری است. با در نظر گرفتن ناملموس بودن خدمات و توجه به این نکته که مشتریان راضی مبلغان شرکت می باشند، شرکت ها برای ایجاد رابطه ای مثبت با مشتریانشان ترغیب شده اند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق و ماهیت از جمله تحقیقات علی و از شاخه میدانی می باشد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است، ضمنا برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. بدین منظور تعداد نمونه 384 برآورد شد که برای اطمینان بیشتر 425 پرسشنامه در بین مشتریان بانک های خصوصی شهرستان اراک توزیع گردید که در پایان تعداد 386 پرسشنامه بازگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد رابطه معنی داری بین ابعاد کیفیت ارتباطات یعنی اعتماد، رضایت و تعهد و گفته های شفاهی وجود دارد همچنین وجود رابطه معنی دار بین ارزش های مشترک بر روی اعتماد و تعهد مورد تایید قرار گرفت، اما وجود رابطه معنی دار بین تفاهم با مشتری بر روی گفته های شفاهی و اعتماد مورد پذیرش قرار نگرفت. این پژوهش تنها به بررسی تاثیر کیفیت ارتباطات و تفاهم با مشتری می پردازد و از بررسی سایر متغیرها که بر گفته های شفاهی تاثیر دارند اما کانون توجه تحقیق نبوده اند چشم پوشی شده است. در نهایت پیشنهاد می شود مدیران بانک ها با اتخاذ برنامه هایی به شناسایی نقاط ضعف و قوت رقبای خود پرداخته، با ایجاد روابطی مثبت و با کیفیت، خدمات خود را به بهترین شکل ارائه دهند تا مشتریان کیفیت در نحوه ارائه خدمات را درک کرده و به مبلغان شرکت تبدیل شوند. مدل استفاده شده در این تحقیق ترکیبی از چندین مدل متفاوت بوده و به بررسی همزمان تاثیر کیفیت ارتباطات و تفاهم با مشتری برروی گفته های شفاهی می پردازد و در نوع خود بدیع می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی تاثیر احساسی گفته های شفاهی مثبت و منفی بر روی مشتریان بالقوه
    مدیریت بازاریابی , شماره 14 , سال 7 , بهار 1391
    این پژوهش، چگونگی تاثیر احساسی گفته های شفاهی مثبت و منفی مشتریان راضی و ناراضی، را بر روی مشتری بالقوه آزمون می کند. گفته های شفاهی یکی از مهم ترین منابع و روش های ارتباطات بین شخصی می باشد که نقش فوق العاده ای در فرآیندهای بازاریابی به ویژه ترغیب افراد در مصرف و خرید چکیده کامل
    این پژوهش، چگونگی تاثیر احساسی گفته های شفاهی مثبت و منفی مشتریان راضی و ناراضی، را بر روی مشتری بالقوه آزمون می کند. گفته های شفاهی یکی از مهم ترین منابع و روش های ارتباطات بین شخصی می باشد که نقش فوق العاده ای در فرآیندهای بازاریابی به ویژه ترغیب افراد در مصرف و خرید محصول ایفا می نماید. به همین علت در این زمینه مطالعات فراوانی صورت پذیرفته است، اما در مورد بحث احساسات و متغیرهای احساسی که می توانند به انتقال این تبلیغ کمک نمایند، اهمال صورت گرفته و تاثیر این مساله بر روی انتقال تبلیغات شفاهی نادیده گرفته شده است، در صورتی که متغیرهای احساسی می توانند به میزان زیادی در انتقال و تاثیر این نوع تبلیغات کمک نمایند. جامعه آماری در این پژوهش، شامل مشتریان بالقوه و یا مراجعه کنندگان به یک آژانس مسافرتی می باشد. نمونه مورد نظر به روش غیرتصادفی (غیراحتمالی) انتخاب گردیده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول برآورد فاصله ای، 184 تعیین شد. اطلاعات و داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده اند. همچنین متغیرهای پژوهش شامل، انتقال گفته های شفاهی مثبت و منفی، ارزیابی مثبت و منفی دریافت کننده گفته های شفاهی، نگرش دریافت کننده نسبت به سازمان مورد نظر و قصد خرید وی می باشد. در ادامه برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل یابی ساختاری در محیط نرم افزار Amos استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که متغیرهای احساسی نقش مهمی را در انتقال گفته های شفاهی، به ویژه انتقال گفته های شفاهی مثبت ایفا می نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - بررسی تاثیر ابعاد ادراک قیمت بر خبرگی قیمت و میزان لذت بخشی خرید
    مدیریت بازاریابی , شماره 28 , سال 10 , پاییز 1394
    خریداران ایرانی غالبا تجربیات و اطلاعات مثبت و منفی خرید را با انجام تبلیغات شفاهی در اختیار سایرین قرار می‌دهند، که این امر برای بازاریان مشکلات و فرصت‌هایی ایجاد می‌کند. خبرگی قیمت که به معنی رفتارهای جستجو و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد قیمت کالاها توسط مصرف کنند چکیده کامل
    خریداران ایرانی غالبا تجربیات و اطلاعات مثبت و منفی خرید را با انجام تبلیغات شفاهی در اختیار سایرین قرار می‌دهند، که این امر برای بازاریان مشکلات و فرصت‌هایی ایجاد می‌کند. خبرگی قیمت که به معنی رفتارهای جستجو و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد قیمت کالاها توسط مصرف کنندگان است، غالبا به عنوان بعد منفی قیمت در نظر گرفته می‌شود. هدف از انجام این تحقیق، معرفی متغیر خبرگی قیمت به عنوان نتیجه ادراکات مثبت (حساسیت به وجهه) و ادراکات منفی (آگاهی از ارزش و قیمت) از قیمت، همچنین بررسی اثرگذاری خبرگی قیمت بر انگیزه خرید لذت‌جویانه در مصرف کنندگان است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر اراک می‌باشد. روش پژوهش برای بررسی مدل مفهومی و آزمون فرضیات تحقیق تکنیک مدل‌سازی معادله ساختاری می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حساسیت به وجهه، آگاهی از قیمت و آگاهی از ارزش اجزای تشکیل دهنده خبرگی قیمت در مصرف کنندگان ایرانی هستند و خبرگی قیمت از هر دو نوع ادراک مثبت و منفی نسبت به قیمت ناشی می‌شود. همچنین، در حالی که خبرگی قیمت،حساسیت به وجهه و آگاهی از ارزش بر خرید لذت‌جویانه تاثیر مثبت دارند، آگاهی از قیمت بر خرید لذت‌جویانه تاثیر منفی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - بررسی هوشمندی رقابتی از منظر کار آفرینان (برمبنای مدل سازی معادلات ساختاری)
    مدیریت بازاریابی , شماره 22 , سال 9 , بهار 1393
    امروزه کارآفرینان با توجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود، قادرند منابع لازم را برای ایجاد رقابت، رشد و توسعه در کسب و کار فراهم آورند و از طریق تجزیه و تحلیل رقابتی، محصولات و خدمات با کیفیت عرضه کنند. این مطالعه به بررسی تاثیر نگرش کارآفرینی و بازارگرایی بر ویژگی‌های جس چکیده کامل
    امروزه کارآفرینان با توجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود، قادرند منابع لازم را برای ایجاد رقابت، رشد و توسعه در کسب و کار فراهم آورند و از طریق تجزیه و تحلیل رقابتی، محصولات و خدمات با کیفیت عرضه کنند. این مطالعه به بررسی تاثیر نگرش کارآفرینی و بازارگرایی بر ویژگی‌های جستجوگرانه هوشمندی رقابتی می پردازد و این که چگونه تلاش‌های جستجوگرانه رقابتی کارآفرینان، منجر به ارائه مزیت رقابتی برای آن ها می‌شود. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه که جامعه مورد مطاله آن در برگیرنده 412 نفر از کارآفرینان "چهارمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر" است انجام شده و تحلیل داده‌ها با بهره گرفتن از نرم‌افزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج آزمون فرضیه ها، نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار، میان متغیرهای مدل مکنون می‌باشد. طبق این مطالعه کارآفرینان با سطح بالای نگرش کارآفرینی و بازارگرایی، حوزه وسیع‌تری از هوشمندیرقابتی را با فراوانی بیشتری مورد کنکاش قرار می‌دهند. از سوی دیگر با به کارگیری هوشمندی رقابتی کارآفرینان به مزایای رقابتی‌ای دست پیدا می‌کنند که دیگر رقبا از آن برخوردار نیستند و به درک بهتری از نقاط ضعف و قوت خود و رقبایشان دست می‌یابند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - بررسی نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وب سایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافربری رجاء)
    مدیریت بازاریابی , شماره 12 , سال 6 , پاییز 1390
    با اشاعه اینترنت، زندگی افراد تغییر یافته است. این تکنولوژی موجب شده تا جهانی سازی و تجارت به سادگی در جوامع تسهیل شود. سازمان های مدرن، اینترنت را برای فعالیت های روزانه خود انتخاب کرده اند و به آن وابسته شده اند. بسیاری از سازمان ها نیز شروع به فعالیت در تجارت الکترون چکیده کامل
    با اشاعه اینترنت، زندگی افراد تغییر یافته است. این تکنولوژی موجب شده تا جهانی سازی و تجارت به سادگی در جوامع تسهیل شود. سازمان های مدرن، اینترنت را برای فعالیت های روزانه خود انتخاب کرده اند و به آن وابسته شده اند. بسیاری از سازمان ها نیز شروع به فعالیت در تجارت الکترونیک نموده اند. تحقیقات نشان داده اند که انتخاب تجارت الکترونیک منجر به مزیت های متنوع و متعددی می شود که شامل کاهش هزینه، بهبود کیفیت محصول، تماس با مشتری یا عرضه کننده جدید و ایجاد شیوه های جدید فروش محصولات می شود. در این تحقیق سعی شده است تا نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وب سایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان شرکت قطارهای مسافربری رجاء مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان شرکت قطارهای مسافری رجاء در شهر تهران که تجربه خرید اینترنتی بلیط این شرکت را داشته اند در دوره زمانی، از اسفند 1388 تا شهریور 1389 بوده است. در این تحقیق نیز نمونه آماری 200 نفر در نظر گرفته و 200 پرسشنامه پخش و جمع آوری شد که تعداد 182 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای انتخاب روش نمونه گیری به علت نامحدود بودن جامعه آماری و عدم دسترسی به تک تک اعضای جامعه، از روش غیرتصادفی (در دسترس) استفاده شده است. جهت آزمون فرضیات تحقیق از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سهولت استفاده درک شده تاثیر مثبتی بر سودمندی درک شده و نگرش به استفاده از وب سایت تجارت الکترونیک دارد. هنجار ذهنی تاثیر مثبتی بر سودمندی درک شده، نگرش به استفاده و قصد استفاده مجدد از وب سایت تجارت الکترونیک دارد. اعتماد الکترونیک تاثیر مثبتی بر قصد استفاده مجدد از وب سایت تجارت الکترونیک دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - نقش تبلیغات تلویزیونی در تغییر رفتار خرید مخاطبان بر مبنای مدل داگمار (مورد مطالعه نمایندگی‌های LG در مناطق 5 و 11 کلان شهر تهران)
    مدیریت فرهنگی , شماره 40 , سال 12 , تابستان 1397
    مقدمه و هدف پژوهش: تبلیغات رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین ابزارهای جذب مشتریان در بازارهای جدید می‌باشد. در تبلیغات که هدف اثرگذاری بر رفتار مصرف‌کننده است، می‌بایست مطالعه دقیقی در زمینه مدل‌های مناسب تبلیغی و رسانه‌ها صورت گیرد تا شرکت‌ها بتوانند در این زمینه به اهداف خود د چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: تبلیغات رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین ابزارهای جذب مشتریان در بازارهای جدید می‌باشد. در تبلیغات که هدف اثرگذاری بر رفتار مصرف‌کننده است، می‌بایست مطالعه دقیقی در زمینه مدل‌های مناسب تبلیغی و رسانه‌ها صورت گیرد تا شرکت‌ها بتوانند در این زمینه به اهداف خود دست یابند. در بین انواع رسانه‌های تبلیغاتی، تلویزیون به عنوان رسانه‌ای که می‌تواند افراد بسیاری را به وسیله امواج شبکه‌های مختلف تحت پوشش قراردهد، نفوذی شدید در خانواده‌ها دارد. تلویزیون در مقایسه با سایر وسایل ارتباط جمعی، بر حیات مادی و معنوی تک‌تک افراد جامعه از هر گروه سنی، تحصیلی و شغلی تاثیر مراتب بیشتری دارد. یکی از دلایلی که باعث شکل‌گیری چنین خصوصیتی در تلویزیون می‌گردد، خاصیت سمعی و بصری بودن تلویزیون و وجود عامل حرکت در این رسانه جمعی است شرکت LG یکی از تولیدکننده لوازم خانگی هستند که تحت تاثیر فشارهای ناشی از عوامل محیطی، وجود رقبای فراوان و ایجاد حق انتخاب بیشتر برای مشتری، به تبلیغات و انواع دیگر روش‌ها، روی آورده و همه ‌ساله هزینه‌های فراوانی را در این زمینه صرف می‌کنند. بنابراین، کسب آگاهی از میزان و نحوه تاثیرگذاری تبلیغات تلویزیونی به عنوان یک رسانه جمعی بر ایجاد انگیزه خرید می‌تواند زمینه خرید مجدد را فراهم کند. از این‌رو، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تبلیغات تلویزیونی بر تغییر رفتار مشتریان محصولات LG با استفاده از مدل داگمار می‌پردازد. روش پژوهش: این تحقیق کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع علی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان شرکت LG در مناطق 5 و 11 شهر تهران می‌باشد. نمونه مورد نیاز 381 مشتری بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس گردآوری شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید گردید. برای تحلیل داده‌ها، از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 22 بهره گرفته شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که تبلیغات تلویزیونی تاثیر مثبت و معناداری بر آگاهی مخاطبان، ادراک مخاطبان از پیام تبلیغ، متقاعد کردن مخاطبان و اقدام به خرید مخاطبان دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق تبلیغات تلویزیونی باعث می‌شود که مشتریان با شناختی که از محصول پیدا می‌کنند استفاده از آن را تجربه نمایند. تجربه مثبت یا ادراک از کیفیت، اگر سازگار با نیاز مشتری باشد باعث می‌شود که محصول را به مشتریان دیگر معرفی نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - Entropy Method to Analyze the Impact of Eco-Friendly Consumer Attitudes on Green Brand Intention: Apple Brand Consumers
    Theory of Approximation and Applications , شماره 1 , سال 15 , بهار 2021
    The present study seeks to investigate the impact of environmental friendly consumers' attitude on green brand intention. Based on literature review and identified gaps the study proposed an integrated theoretical model. To empirically test the proposed model this study چکیده کامل
    The present study seeks to investigate the impact of environmental friendly consumers' attitude on green brand intention. Based on literature review and identified gaps the study proposed an integrated theoretical model. To empirically test the proposed model this study collected data from 384 individual customers of questionnaire survey method. The study utilized Structural Equation Modeling (SEM) technique to statistically analyses measurement and structural models. The results show the positive effect of variables (environmental concern, attitude to environment, green brand quality and empirical satisfaction on green brand) on green purchase intention and negative impact of variable (environmental knowledge) on green purchase intention is. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - Factors Affecting Stock Prices Regarding Uncertainty and Asymmetric Information in Tehran Stock Exchange
    Advances in Mathematical Finance and Applications , شماره 4 , سال 6 , تابستان 2021
    Two main issues occurring in the economy and largely affecting stock prices are uncertainties and asymmetric information which are influenced by many factors, and along these factors, affect the stock prices. In this study, using Cox, Ingersoll & Ross (CIR) model, w چکیده کامل
    Two main issues occurring in the economy and largely affecting stock prices are uncertainties and asymmetric information which are influenced by many factors, and along these factors, affect the stock prices. In this study, using Cox, Ingersoll & Ross (CIR) model, we tried to investigate the relationship between theoretical price and stock price under the conditions of uncertainty and asymmetric information. Then, using the GLS panel method, the stock price relationship with these variables and the factors related to the firm performance, economic factors and industrial factors were investigated in Tehran stock exchange. The results indicated that a large part of stock price changes can be explained by two variables of uncertainty and asymmetric information, while other factors had significant effects on stock prices. The difference was that the factors related to the firm's performance and industry index had a positive effect and the macro-economic factors had a negative effect on stock prices. Finally, according to CIR model, asymmetric information and uncertainty in market ‎lead to delays in stock price adjustment, which can affect quality of corporate ‎governance principles . پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - Investigating the Effect of FinTech Implementation Components in the Banking Industry of Iran
    Advances in Mathematical Finance and Applications , شماره 2 , سال 8 , بهار 2023
    FinTech is the solution that strengthens the way of financial communication and if we apply this technology, it will provide us with new methods of performing smarter, more agile and wider financial services. The purpose of this study is to investigate and analyze the f چکیده کامل
    FinTech is the solution that strengthens the way of financial communication and if we apply this technology, it will provide us with new methods of performing smarter, more agile and wider financial services. The purpose of this study is to investigate and analyze the factors affecting the implementation of FinTech in Iran's banking industry using structural equation modeling to provide comprehensive solutions of removing barriers and development of this industry in the Iranian banking industry by fully understanding the current situation. The present article is of descriptive-analytical type and data collection has been done through library studies and questionnaires. The statistical sample of the study was 12147 personnel working in Iran's banks in 1400. Due to the size of the population, Cochran’s method and random sampling method were used to determine the sample size. To analyze and classify the extracted data, a questionnaire and a test of the main hypothesis and sub-hypotheses and structural equation modeling were used using smart PLS statistical software. The obtained results confirm the main hypothesis and the sub-hypotheses of the research. The results indicated that in the banking sector, there is a need for legalization and harmonization with upstream laws, as well as the need for infrastructure and tools that are very important in adopting strategies to implement FinTech in Iran's banking industry, in order to make transparency, reduce costs, provide high-speed services, and move towards a smart economy. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - شناسایی عوامل موثر در درگیری مشتری بر قصد خرید محصولات سازگار با محیط زیست در صنعت مد و لباس پایدار
    مدیریت سبز , شماره 10 , سال 4 , بهار 1403
    صنعت مد یکی از تاثیرگذارترین صنعت ها بر محیط زیست است. به نظر می رسد که این یک صنعت بسیار مصرف کننده با نرخ بازیافت نسبتاً پایین است. از طرفی سبک زندگی سبز به عنوان یکی از سبک‌های زندگی مدرن و دغدغه بسیاری از مصرف‌کنندگان، بخش مهمی از فعالیت‌های بازاریابان را به خود اخت چکیده کامل
    صنعت مد یکی از تاثیرگذارترین صنعت ها بر محیط زیست است. به نظر می رسد که این یک صنعت بسیار مصرف کننده با نرخ بازیافت نسبتاً پایین است. از طرفی سبک زندگی سبز به عنوان یکی از سبک‌های زندگی مدرن و دغدغه بسیاری از مصرف‌کنندگان، بخش مهمی از فعالیت‌های بازاریابان را به خود اختصاص داده است. لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر در درگیری مشتری بر قصد خرید محصولات سازگار با محیط زیست در صنعت مد و لباس پایدار است. این پژوهش از نظر روش پیمایشی و در حیطه تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان چرم مشهد در نمایندگی‌های شهر مازندران است، که به روش نمونه گیری تصادفی ساده مشتریان انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای با 22 سوال بود که روایی صوری آن با استفاده از نظر خبرگان، روایی سازۀ آن با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و در نهایت، پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ تایید شد. تحلیل داده‌ها با کمک آزمون معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS22 و لیزرل انجام شد. نتایج در پایان حاکی از آن است که متغیرهای آگاهی مد، ریسک ادراک شده و ارزش پایدار تاثیر معناداری بر درگیری مشتری دارد؛ همچنین درگیری مشتری تاثیر معناداری بر قصد خرید محصولات سازگار با محیط زیست در صنعت مد و لباس پایدار در بین مشتریان چرم مشهد دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - نقش عوامل اثرگذار بر ادراک اخلاقی مصرف‌کنندگان و خلق ارزش پایدار در انتخاب محصولات پسماند صفر
    مدیریت سبز , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل اثرگذار بر ادراک اخلاقی مصرف‌کنندگان و خلق ارزش پایدار در انتخاب محصولات پسماند صفر است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی مبتنی بر رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه نمایندگی‌های چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل اثرگذار بر ادراک اخلاقی مصرف‌کنندگان و خلق ارزش پایدار در انتخاب محصولات پسماند صفر است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی مبتنی بر رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه نمایندگی‌های فروش محصولات آساپاک با تعداد نامعین که با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامعین و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 388 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات نیز ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی ابزارها به روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل نسخۀ 8 استفاده شد. نتایج حاکی از تاثیر مثبت متغیرهای (عقلانیت اقتصادی، بدبینی، استاندارد اخلاقی) بر ارزش آفرینی پایدار با نقش متغیر میانجی کیفیت روابط و تاثیر منفی تلاش شناختی اخلاقی بر ارزش آفرینی پایدار با نقش متغیر میانجی کیفیت روابط است. و همچنین تاثیر مثبت کیفیت روابط بر ارزش آفرینی پایدار می باشد. کلید واژه‌ها: ادراک اخلاقی، ارزش آفرینی، کیفیت روابط، پسماند صفر.. . . . . . پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - تأثیر مزیت نسبی فعالیت‌های اقتصادی بر تولید ناخالص داخلی استان‌ها
    مدلسازی اقتصادی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1400
    هدف این مقاله بررسی تأثیر مزیت نسبی فعالیت‌های مختلف بر تولید ناخالص داخلی استان‌ها در بازه زمانی 1393-1383 است. برای این منظور از داده‌های سالنامه‌های آماری و حساب‌های منطقه‌ای مرکز آمار ایران برای 30 استان استفاده شده است. برآورد مدل‌ها در قالب مدل پانل پویا با استفاد چکیده کامل
    هدف این مقاله بررسی تأثیر مزیت نسبی فعالیت‌های مختلف بر تولید ناخالص داخلی استان‌ها در بازه زمانی 1393-1383 است. برای این منظور از داده‌های سالنامه‌های آماری و حساب‌های منطقه‌ای مرکز آمار ایران برای 30 استان استفاده شده است. برآورد مدل‌ها در قالب مدل پانل پویا با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته ارزیابی شده است. نتایج برآورد مدل‌ها مؤید آن است که شاخص مزیت نسبی در سه بخش عمده کشاورزی، ساختمان و خدمات تأثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی استان‌ها به ‌ترتیب به میزان 49/0، 08/0 و 07/0 درصد دارند. در حالی که شاخص مزیت نسبی بخش صنعت، معدن و انرژی تأثیر منفی به میزان 15/0 را بر رشد اقتصادی استان‌ها نشان می‌دهد، که این تأثیر منفی می‌تواند ناشی از اثرگذاری بیشتر سایر بخش‌ها بر تولید ناخالص داخلی استان‌ها باشد. با توجه به یافته‌های تحقیق و تفاوت میزان اثرگذاری مزیت نسبی بر بخش‌های مختلف، پیشنهاد می‌شود در مسیر تبدیل هر استان یا شهرستان به قطب اقتصادی زیربخش‌های مختلف، اقدامات لازم صورت پذیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    16 - بررسی تأثیر ساختار بازار و اطلاعات نامتقارن بر عملکرد شرکت‌های فعالِ بورس اوراق بهادار تهران در یک مدل پویا
    اقتصاد مالی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1401
    چکیدهدر بازار سهام، اطلاعات نقش مهمی دارد و در صورت وجود عدم تقارن اطلاعات در بازار ممکن است با گذشت زمان، بازار به سمت مدل‌های رقابت ناقص سوق پیدا کند. بورس اوراق بهادار تهران به عنوان بزرگ‌ترین و منسجم‌ترین بخش بازار سرمایه ایران، سابقه زیادی ندارد و از عوامل متعددی ت چکیده کامل
    چکیدهدر بازار سهام، اطلاعات نقش مهمی دارد و در صورت وجود عدم تقارن اطلاعات در بازار ممکن است با گذشت زمان، بازار به سمت مدل‌های رقابت ناقص سوق پیدا کند. بورس اوراق بهادار تهران به عنوان بزرگ‌ترین و منسجم‌ترین بخش بازار سرمایه ایران، سابقه زیادی ندارد و از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد. لذا در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر عملکرد شرکت‌های مذکور بررسی می‌شود. نمونه آماری 40 شرکت فعال است که داده‌های آن، از سایت بورس اوراق بهادار تهران، نرم‌افزار ره‌آورد نوین و ترازنامه شرکت‌های مذکور طی دوره 96-1387 گردآوری شده و با استفاده از نرم‌افزار STATA 14 متغیرها محاسبه و مدل‌ها تخمین زده شده‌اند. متغیر عملکرد در این مطالعه دارای سه پراکسی شامل شاخص‌های ROA، ROE و سود قبل از کسر مالیات (EBT) است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش پانل پویا انجام شده است. دو متغیر اطلاعات نامتقارن و ساختار بازار، به عنوان متغیرهای اصلی مؤثر بر عملکرد شرکت‌ها در مدل‌ها وارد شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد اطلاعات نامتقارن رابطه معکوس و ساختار بازار رابطه مستقیم با عملکرد شرکت‌ها دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که روند عدم تقارن اطلاعات در بورس اوراق بهادار تهران افزایشی است و رقابت انحصاری بهترین توصیف از میزان رقابت در میان شرکت‌های فعال بورس اوراق بهادار تهران است. پرونده مقاله

  • مقاله

    17 - طراحی مدل فرهنگ مدیریت فرآیند کسب وکار بر عملکرد مالی در سیستم بانکداری
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1398
    هدف از این پژوهش حاضر طراحی مدل فرهنگ مدیریت فرآیند کسب وکار بر عملکرد مالی در سیستم بانکداری بوده است. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیق های علّی قرار دارد. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه شامل مدیران و معاونان بانک های شهر اراک بوده است که برای سنجش وضعیت چکیده کامل
    هدف از این پژوهش حاضر طراحی مدل فرهنگ مدیریت فرآیند کسب وکار بر عملکرد مالی در سیستم بانکداری بوده است. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیق های علّی قرار دارد. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه شامل مدیران و معاونان بانک های شهر اراک بوده است که برای سنجش وضعیت موجود از پرسشنامه 28 سوألی استفاده شد بنابراین روش گردآوری میدانی بوده است و پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است همچنین از نرم افزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها استفاده شده است. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج حاکی از آن بوده است که مشتری گرایی، برتری، مسئولیت پذیری و کار گروهی بر فرهنگ مدیریت فرآیند کسب وکار تأثیر دارد و همچنین فرهنگ مدیریت فرآیند کسب وکار بر عملکرد مالی تأثیر دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    18 - بررسی عوامل تعیین کننده استراتژی سازگار با محیط زیست بر مزیت رقابتی سبز و عملکرد صادرات سبز
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1396
    محقق تلاش دارد در طی این پژوهش به بررسی عوامل تعیین کننده استراتژی سازگار با محیط زیست بر مزیت رقابتی سبز و عملکرد صادرات سبز بپردازد. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های برتر صادراتی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی می باشد. در این راس چکیده کامل
    محقق تلاش دارد در طی این پژوهش به بررسی عوامل تعیین کننده استراتژی سازگار با محیط زیست بر مزیت رقابتی سبز و عملکرد صادرات سبز بپردازد. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های برتر صادراتی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی می باشد. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه ای، محقق از پرسشنامه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. فرضیات این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت متغیرهای (نگرانی عمومی زیست محیطی و فرهنگ سازمانی سبز) با استراتژی های سازگار با محیط زیست، تاثیر منفی شدت رقابت خارجی بر استراتژی های سازگار با محیط زیست، تاثیر مثبت مزیت رقابتی سبز بر عملکرد صادرات سبز و همچنین تاثیر مثبت مزیت رقابتی سبز و استراتژی سازگار با محیط زیست بر عملکرد صادرات سبز می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    19 - بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعات و اثر مقیاس بر ساختار بازار در بورس اوراق بهادار تهران
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1399
    نقش اطلاعات در اقتصاد، از زیر سؤال بردن یکی از فرض‌های نظریه رقابت کامل در بازار شروع شده است. در بازار سهام، اطلاعات نقش مهمی در تعیین میزان رقابت‎پذیری دارد. در این پژوهش سعی شده با استفاده از معادلات درآمدی و در حضور عدم تقارن اطلاعات میزان رقابت‌پذیری شرکت‌ها در چکیده کامل
    نقش اطلاعات در اقتصاد، از زیر سؤال بردن یکی از فرض‌های نظریه رقابت کامل در بازار شروع شده است. در بازار سهام، اطلاعات نقش مهمی در تعیین میزان رقابت‎پذیری دارد. در این پژوهش سعی شده با استفاده از معادلات درآمدی و در حضور عدم تقارن اطلاعات میزان رقابت‌پذیری شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران سنجیده شود. در این راستا ابتدا با استفاده از معادلات درآمدی و روش GLS، به بررسی تأثیر متغیرهای مختلف بر عایدی سهام در شرکت‌های منتخب پرداخته شده است. نتایج بیانگر این است که معادلات بدون اثر مقیاس تصریح بهتری از شرایط شرکت‌های مذکور ارائه می‌کنند. همچنین با وجود عدم تقارن اطلاعات زیاد و تأثیرپذیری عایدی سهام از آن، میزان این تأثیرپذیری اندک است. شاخص رقابت‌پذیری (H)، نشان می‌دهد در معادلات عایدی حاصل از تغییر قیمت سهام، رقابت انحصاری و در معادلات عایدی حاصل از سود تقسیمی و انباشته، رفتار انحصاری بهترین توصیف از شرایط بازار است. پرونده مقاله

  • مقاله

    20 - ارائه مدلی جهت پیاده‌سازی فین‌تک در صنعت بانکداری کشور ایران
    پیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1401
    هدف: محبوبیت فین‌تک‌ها باعث ایجاد فضای رقابتی جدیدی بین بانک‌ها شده است، زیرا فین‌تک‌ها الزامات بوروکراتیک را کاسته و مؤسسات مالی مانند بانک‌ها راحت‌تر، کارآمدتر و سریع‌تر خدمات ارائه می‌دهند. باتوجه‌به حرکت بانک‌‌ها به سمت فنّاوری‌های جدید در سطح جهان، لازم است برای هم چکیده کامل
    هدف: محبوبیت فین‌تک‌ها باعث ایجاد فضای رقابتی جدیدی بین بانک‌ها شده است، زیرا فین‌تک‌ها الزامات بوروکراتیک را کاسته و مؤسسات مالی مانند بانک‌ها راحت‌تر، کارآمدتر و سریع‌تر خدمات ارائه می‌دهند. باتوجه‌به حرکت بانک‌‌ها به سمت فنّاوری‌های جدید در سطح جهان، لازم است برای همسو شدن با رشد جهانی و همگام شدن با محصولات ارائه‌شدة شرکت‌های ارائه‌دهندة خدمات، شناختی کلی بر میزان استقبال از فنّاوری‌های نوین داشته باشیم. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفه‌ها و ارائه مدلی جهت پیاده‌سازی فین‌تک در صنعت بانکداری کشور ایران است.روش‌شناسی پژوهش: به‌منظور شناسایی مؤلفه‌های این مدل از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده‌شده و با 15 نفر از خبرگان حوزه پولی و بانکی استفاده‌شده است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش داده‌بنیاد با رهیافت استراوس و کربین در سه مرحله کدگذاری انجام شد.یافته‌ها: در مرحله کدگذاری باز 123 مقوله و پس از طبقه‌بندی در مرحله کدگذاری محوری 26 مؤلفه استخراج شد که در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی پس از شناسایی روابط بین مؤلفه‌ها مدل پارادایمی پژوهش شکل گرفت.اصالت / ارزش افزوده علمی: عوامل علی اثرگذار بر پیاده‌سازی مدل سیاست‌گذاری: قانون‌گذاری، زیرساخت‌های حقوقی، تسهیلات دولتی، مشوق‌های قانونی، اصلاح سیاست‌های کلان حاکمیتی تحلیل می‌شوند. به‌علاوه در این مسیر عوامل مانند زیرساخت‌های فناوری، ایجاد کانال‌های ارتباطی نقش مداخله‌گر بوده و عوامل قصد استفاده از فناوری، فرهنگ مشارکت، فرهنگ کارآفرینی، ریسک‌پذیری، یادگیری و آموزش، اعتمادسازی نقش زمینه‌ای را دراین‌خصوص بازی می‌کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    21 - سنجش مزیت نسبی فعالیت‌های اقتصادی در استان‌های کشور بر اساس رهیافت ضریب مکانی
    فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1399
    در مبحث اقتصاد منطقه‌ای و با توجه به محدودیت منابع موجود، شناخت ویژگی‌ها و مزیت‌های اقتصادی هر استان، امکان برنامه‌ریزی بهتر را در جهت تحقق اهداف توسعه فراهم می‌نماید. تحقق توسعه ملی، مستلزم شناخت مزیت‌های اقتصادی مناطق مختلف کشور است. هدف این مقاله شناخت مزیت نسبی زیرب چکیده کامل
    در مبحث اقتصاد منطقه‌ای و با توجه به محدودیت منابع موجود، شناخت ویژگی‌ها و مزیت‌های اقتصادی هر استان، امکان برنامه‌ریزی بهتر را در جهت تحقق اهداف توسعه فراهم می‌نماید. تحقق توسعه ملی، مستلزم شناخت مزیت‌های اقتصادی مناطق مختلف کشور است. هدف این مقاله شناخت مزیت نسبی زیربخش‌های اقتصادی استان‌ها طی سال‌های 1384 و 1394 می‌باشد. ابزار سنجش، مدل اقتصاد ‌پایه و شاخص ضریب ‌مکانی است که با استفاده از آمار مربوط به حساب‌های منطقه‌ای بانک‌ مرکزی و مرکز ‌آمار ایران برای 30 استان محاسبه ‌شده ‌است. ضریب مکانی، اهمیت نسبی یک فعالیت را در منطقه نسبت به اهمیت نسبی همان فعالیت در اقتصاد ‌ملی نشان ‌می‌دهد که توسط محققان حوزه جغرافیای اقتصادی و اقتصاد منطقه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. بررسی‌ها در این مقاله نشان می‌دهد که فعالیت‌های کشاورزی، شکار و جنگلداری، ساختمان، آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی، هتل و رستوران در بیشتر استان‌ها دارای مزیت شناخته شده، فعالیت‌های اقتصادی صنعت، آب و برق و گاز، حمل و نقل و اداره عمومی، شهری در اکثر استان ها مزیت خود را از دست داده و غالباً ماهیگیری، معدن و واسطه‌گری‌های مالی در استان‌ها فاقد مزیت هستند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در رتبه­بندی، بخش خدمات با 7/51 درصد در رتبه اول، صنعت با 7/38 در رتبه دوم و کشاورزی با 6/9 درصد در رتبه سوم سهم ارزش افزوده از کل تولیدات کشور قرار‌ گرفته ‌است. نتایج به دست آمده از روش ضریب مکانی طبق تقسیم‌بندی‌های پانزده‌گانه، فعالیت‌های دارای مزیت را در هر یک از استان‌ها نشان می‌دهد. لذا لازم است برنامه‌ریزان ملی و منطقه‌ای با توجه به مزیت‌های موجود در استان‌ها، در خصوص سرمایه‌گذاری، تخصیص منابع و تنظیم بودجه تصمیم‌گیری نمایند تا منجر به رشد اقتصادی مناطق کشور شود. پرونده مقاله