نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره5,سال
7
,
زمستان
1398
این تحقیق با هدف شناخت تاثیر وضعیت انگیزشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و تاثیر آن بر رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده که مبتنی بر تحقیقات میدانی و کتابخانهایی میباشد. جامعه آماری ای چکیده کامل
این تحقیق با هدف شناخت تاثیر وضعیت انگیزشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و تاثیر آن بر رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده که مبتنی بر تحقیقات میدانی و کتابخانهایی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، متشکل از اعضای هیات علمی (189) و کارمندان (203) بوده و با از استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر 183 نفر تعیین شده است. پرسشنامه استفاده شده بصورت استاندارد، متغیر انگیزش از پرسشنامه آلدرفر (1972)؛ فراهانی و همکاران (1391) و متغیر رفتار شهروندی از پرسشنامه اورگان و کانوسکی (1996) استفاده شده است. بررسی دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و PLS انجام پذیرفته شده است. نتایج آزمونهای انجام شده نشان دادند که: وضعیت انگیزشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در حد متوسط قرار دارد. نیازهای زیستی کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مستقیم و معنیداری دارد. نیازهای وابستگی کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مستقیم و معنیداری دارد. نیازهای رشد کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مستقیم و معنیداری دارد.
پرونده مقاله
سازمانها برای حفظ توان رقابتی ناچارند خود را با شرایط متلاطم و متحول جهانی وفق دهند و به اصطلاح چابک شوند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر هوش عاطفی بر رضایت شغلی کارکنان با اثر نقش واسطه ای چابکی سازمان است. با توجه به استفاده از نتایج پژوهش در عمل، این پژوهش از نظر هدف ک چکیده کامل
سازمانها برای حفظ توان رقابتی ناچارند خود را با شرایط متلاطم و متحول جهانی وفق دهند و به اصطلاح چابک شوند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر هوش عاطفی بر رضایت شغلی کارکنان با اثر نقش واسطه ای چابکی سازمان است. با توجه به استفاده از نتایج پژوهش در عمل، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 360 نفر از کارکنان اداره کل آموزش وپرورش استان خوزستان بوده است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که حجم نمونه برابر با 186 بوده است. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده بوده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد می باشد که روایی این ابزار از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. در این پژوهش جهت بررسی و آزمون فرضیه ها از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS ویرایش 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد هوش عاطفی تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت شغلی کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. از سوی دیگر با توجه به نقش واسطه ای چابکی سازمانی در پژوهش حاضر، می توان گفت که هوش عاطفی تأثیر مثبت و معنا داری بر رضایت شغلی کارکنان از طریق چابکی سازمانی دارد.
پرونده مقاله
با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به بررسی طراحی مدل مدیریت منابع انسانی رفاهمحور می پردازد. روش مطالعه كيفي است كه با استفاده از مصاحبه عميق انجام شده است. شركتكنندگان صاحبنظراني از اعضای هیئت علمی، متخصصان مدیریت و دستاندرکاران حوزۀ طراحی م چکیده کامل
با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به بررسی طراحی مدل مدیریت منابع انسانی رفاهمحور می پردازد. روش مطالعه كيفي است كه با استفاده از مصاحبه عميق انجام شده است. شركتكنندگان صاحبنظراني از اعضای هیئت علمی، متخصصان مدیریت و دستاندرکاران حوزۀ طراحی مدل مدیریت منابع انسانی رفاهمحور در سال 1401-1400 بودند. نمونهگيري در بخش کيفي بهصورت هدفمند و با تکنيک شبکه متخصصان انجام شد که 15 نفر در مصاحبه شرکت کردند. نتايج نهايي پژوهش بر مبناي مصاحبهها نشان داد که عوامل مؤثر بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور عبارتند از: 1) عوامل علی(مدیریت مشارکتی، انگیزش کارکنان، توجه به نیازهای کارکنان، روابط کارکنان، آموزش، شایسته سالاری، خدمات رفاهی، توانمندسازی)، 2) عوامل زمینه ای(قوانین و مقررات، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و عوامل اقتصادی)، 3) عوامل مداخله ای(قوانین و مقررات سختگیرانه، حقوق و دستمزد، بی عدالتی، عدم توجه به آموزش، سبک های مدیریتی سنتی، عدم توجه به تخصص، عدم توجه به مسائل انگیزشی)، 4) راهبردها(برنامه ریزی، امکانات و تجهیزات و منابع مالی)، مؤلفه های مدیریت منابع انسانی رفاه محور(رضایت از محیط کار، بهداشت و ایمنی، مدیریت عملکرد، استفاده از نظرات کارکنان، توسعه کارکنان)، پیامدها (بهره وری؛ سودآوری، بهبود تعهد سازمانی، پذیرش تغییر، تعالی سازمان). بر اساس يافته هاي اين پژوهش مي توان گفت که عوامل علی، مداخلهای، زمینه ای و راهبردهای زیادی بر مدیریت منابع انسانی رفاهمحور تأثير دارد که باید به آن توجه کرد