مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت شیر هم در بخش تولید (به علت میزان اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای فعالان این حوزه) و هم در بخش تقاضا و مصرف (به علت تاثیر آن بر سلامت عمومی و غیره) یکـی از هدفهای مهـم سیاسـتگذاری دولت در بخش کشاورزی میتواند افزایش عرضه و تقاضای شیر باشد.
مواد و روشها: هدف این مطالعه بررسی تأثیر عوامل اقتصادی مؤثر بر عرضه شیر در ایران براساس داده های استانها میباشد. براین اساس در راستای اهداف پژوهش از دادههای 28 استان ایران در بازه زمانی 1394-1381استفاده شد. مدل پژوهش با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی و در قالب روش گشتاورهای تعمیمیافته برآورد شد.
یافتهها: با توجه به نتایج حاصل از تخمین مدل، عرضه شیر در ایران از تعداد دام تاثیر مثبت و از هزینه نهادههای دامی تاثیر منفی میپذیرد. همچنین، با وقفه یکساله، قیمت شیر و سطح مرتع تاثیر مثبت و قیمت گوشت تاثیر منفی بر عرضه شیر دارد.
بحث و نتیجهگیری: اصلاح نژاد دامهای شیرده، حمایت قیمتی، استفاده از فناوریهای نوین دامپروری و مدیریت چرای دام از راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای عرضه شیر در کشور میباشد
پرونده مقاله