کارایی عامل مهمی در زمینهی رشد بهرهوری، بهویژه در اقتصاد کشاورزی کشورهای در حال توسعه است. در این مطالعه با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی دادهها، میزان کارایی44 واحد تولیدی پرورش ماهی، مرغ گوشتی و گاو شیری در سال 1388 اندازهگیری شد. در این مدل کارایی بر اساس میزان چکیده کامل
کارایی عامل مهمی در زمینهی رشد بهرهوری، بهویژه در اقتصاد کشاورزی کشورهای در حال توسعه است. در این مطالعه با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی دادهها، میزان کارایی44 واحد تولیدی پرورش ماهی، مرغ گوشتی و گاو شیری در سال 1388 اندازهگیری شد. در این مدل کارایی بر اساس میزان خروجیهای مدل شامل اشتغال و درآمد هریک از واحدهای تولیدی محاسبه گردید. نتایج نشان داد که کارایی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی شهرستانهای گچساران و دنا، بهمئی و کهگیلویه بهترتیب رتبههای اول تا سوم را دارند. در واحدهای پرورش ماهی شهرستان دنا رتبهی اول و بویراحمد رتبهی دوم را به خود اختصاص داده-اند. در واحدهای گاوشیری شهرستان بهمئی با میانگین کارایی رتبهی اول، شهرستان بویراحمد با کارایی رتبهی دوم، گچساران رتبهی سوم و شهرستانهای دنا و کهگیلویه در رتبههای چهارم و پنجم قرار دارند. میانگین کارایی کل واحدهای تولیدی مورد مطالعه در استان نیز 85 درصد میباشد. با توجه به شرایط مناسب استان برای پرورش ماهی و کمتر بودن میزان سرمایهی مورد نیاز برای هر فرصت شغلی در واحدهای پرورش ماهی در مقایسه با سایر رشته فعالیتهای مورد بررسی، سرمایهگذاری در این رشته فعالیت توصیه میگردد. همچنین نتایج نشان داد که کارایی فنی رشته فعالیتها در شهرستانهای مختلف با هم متفاوتند، لذا با پیدا کردن علل تفاوت این وضعیت میتواند به بهبود وضعیت در شهرستانهای ناکارا کمک نماید.
پرونده مقاله
دانههای روغنی بعد از غلات بهعنوان دومین منبع تامین انرژی در تغذیه انسان مطرح میباشند. در میان اجزای پنجگانه مواد غذایی، روغن و چربیها به دلیل تامین فشردهترین منبع انرژی و ویتامینهای محلول در چربی و ارزش غذایی بالایشان از اهمیت ویژهای چکیده کامل
دانههای روغنی بعد از غلات بهعنوان دومین منبع تامین انرژی در تغذیه انسان مطرح میباشند. در میان اجزای پنجگانه مواد غذایی، روغن و چربیها به دلیل تامین فشردهترین منبع انرژی و ویتامینهای محلول در چربی و ارزش غذایی بالایشان از اهمیت ویژهای برخوردار میباشند. در مطالعه حاضر تقاضای خانوار برای مهمترین روغنهای خوراکی شامل روغن زیتون، سویا، ذرت و آفتابگردان در ایران در دوره زمانی 1369-1391 بررسی گردید. همچنین اثرات رفاهی تغییرات میزان موجودی بازار آنها مبتنی بر مقدار، مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور از سیستم تقاضای تقریبا ایدهآل معکوس درجه دوم (IQUAIDS) استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان داد که تمامی روغنهای خوراکی دارای کشش خود مقداری منفی هستند و روغنهای سویا و زیتون به ترتیب دارای بیشترین و کمترین کشش خود مقداری میباشند. در پایان، میزان تغییرات رفاه ناشی از کاهش 10، 25 و50 درصدی موجودی بازار روغن آفتابگردان بیشترین تاثیر را بر روی رفاه خانوارها در میان سایر روغنها دارد. بنابراین در میان روغنهای موجود، روغن آفتابگردان از اهمیت بالایی در سبد خانوار برخوردار است.
پرونده مقاله
در این مطالعه با استفاده از منطق فازی، درجهی توسعهیافتگی مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1384 تعیین گردیده است. مقادیر فازی هر یک از شاخصها برای مناطق روستایی نشان داد که حد بحرانی برای شاخص توسعهیافتگی 57 درصد بوده و تمامی شهرستانها زیر این مقدار قرا چکیده کامل
در این مطالعه با استفاده از منطق فازی، درجهی توسعهیافتگی مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1384 تعیین گردیده است. مقادیر فازی هر یک از شاخصها برای مناطق روستایی نشان داد که حد بحرانی برای شاخص توسعهیافتگی 57 درصد بوده و تمامی شهرستانها زیر این مقدار قرار دارند. مناطق روستایی شهرستان دنا بیشترین فاصله را با مقدار بحرانی داشته و از نظر توسعه یافتگی، در رتبه آخر قرار دارد. کمترین فاصله شاخص توسعه یافتگی در میان مناطق روستایی، به شهرستان گچساران تعلق داشته و مناطق روستایی شهرستان کهگیلویه و بویراحمد رتبه های دوم و سوم را کسب نمودند. لذا پیشنهاد می شود به منظور کاهش فاصله شاخص توسعه بین شهرستانهای استان، در توزیع بودجه عمرانی و ایجاد امکانات زیربنایی دقت بیشتری شده و تخصیص منابع به گونهای باشد که زمینه اشتغال را در سطح استان فراهم آورد.
پرونده مقاله
در این مطالعه، به بررسی مسایل بازاریابی و صادرات خرما در استان خوزستان به عنوان یکی از مهم ترین مناطق تولیدکننده ی خرما پرداخته شد. بدین منظور، مقادیر حاشیه ی بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی، ضریب هزینه ی بازاریابی و انواع کارایی برای 5 نوع خرمای مهم استان(کبکاب، گنتار، چکیده کامل
در این مطالعه، به بررسی مسایل بازاریابی و صادرات خرما در استان خوزستان به عنوان یکی از مهم ترین مناطق تولیدکننده ی خرما پرداخته شد. بدین منظور، مقادیر حاشیه ی بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی، ضریب هزینه ی بازاریابی و انواع کارایی برای 5 نوع خرمای مهم استان(کبکاب، گنتار، استعمران، بریم و زاهدی) محاسبه گردید. همچنین تابع حاشیه ی بازاریابی با استفاده از مدل های مارک آپ(اضافه بها)، حاشیه ی نسبی و هزینه ی بازاریابی، برآورد گردید. آمار و اطلاعات موردنیاز برای این مطالعه به دو صورت اسنادی با مطالعه ی منابع موجود و پیمایشی از طریق نمونه گیری تصادفی ساده و تکمیل 240 پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و EVIEWS به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که در بین انواع خرما، خرمای کبکاب با هزینه ی بازاریابی6000 ریال در هر کیلو، کمترین و خرمای زاهدی با 12000ریال در هر کیلو، بیشترین هزینه های بازاریابی را به خود اختصاص داده اند. نتایج مربوط به کارایی بازاریابی، نشان می دهد که در رابطه با کارایی تکنیکی برای انواع خرما نیز بیشترین آن مربوط به خرمای استعمران(67%) و کمترین آن مربوط به خرمای کبکاب (13%) بوده است و کارایی قیمتی انواع خرما نیز بالا می باشد. نتایج تخمین تابع حاشیه ی بازاریابی نشان داد که حاشیه ی بازاریابی در مدل های مارک آپ و حاشیه ی نسبی با قیمت خرده فروشی دارای رابطه ی مستقیم و همچنین در مدل هزینه بازاریابی نیز حاشیه ی بازاریابی با هزینه ی بازاریابی رابطه ی مستقیم دارد. در رابطه با صادرات خرما نیز کوواریانس میان قیمت و مقدار صادراتی خرما برای ایران 046/0 بوده که مثبت بودن این مقدار حاکی از آن است که وجود نوسان در تقاضای محصول، عامل ناپایداری درآمدهای صادراتی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود که با توجه به پایین بودن سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول، اقداماتی به عمل آورده شود که انجام خدمات بازاررسانی توسط باغداران و از طریق تشکیل تعاونی های بازاریابی صورت گیرد تا نقش واسطه ها کاهش یافته و سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول افزایش یابد. همچنین می توان از طریق برگزاری کلاس های آموزشی در مراحل مختلف تولید، باعث بالا بردن کیفیت محصول تولیدی شده و از این طریق میزان صادرات محصول با کیفیت بالا را افزایش داد
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد