فهرست مقالات Abbas Toloei Ashlaghi


  • مقاله

    1 - ارزیابی رضایت شهروندان و رانندگان تاکسی از خدمات تاکسیرانی (نمونه موردی شهر شیراز)
    فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1395
    در کشور ما با توجه به ضعف جدی حمل و نقل عمومی انبوه­بر (مترو و اتوبوس)، تاکسی دارای اهمیت و چکیده کامل
    در کشور ما با توجه به ضعف جدی حمل و نقل عمومی انبوه­بر (مترو و اتوبوس)، تاکسی دارای اهمیت و جایگاه ویژه­ای در سیستم حمل و نقل شهری گردیده است تا جائیکه در بعضی شهرهای کوچک و متوسط تا 80 درصد از حمل و نقل درون شهری توسط تاکسی صورت می­گیرد. سهم بالای تاکسی به عنوان یک شیوه حمل و نقل عمومی (شبه عمومی) در حمل و نقل شهری در ایران، فارغ از فرصت­ها و تهدیدهای ناشی از این حقیقت، پرداختن به مسئله کارایی و اثربخشی این وسیله را با توجه به تعداد زیاد ذینفعان (شامل رانندگان تاکسی و شهروندان) در اولویت است. در تحقیق حاضر کارایی و اثربخشی سیستم تاکسیرانی در شیراز از دید رانندگان و شهروندان در چهار حوزه ناوگان، رانندگان، شهروندان و مدیریت تاکسیرانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور ابتدا شاخص­های موثر بر کارایی و اثربخشی تاکسیرانی از دید هر دو گروه بررسی شده و بر این اساس تعداد 100 پرسشنامه توسط شهروندان در مناطق 9 گانه شیراز و 100 پرسشنامه توسط رانندگان تاکسی تکمیل گردیده است که به بررسی سطح رضایت آنها در ابعاد مختلف می­پردازد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می­دهد که از دید شهروندان امکانات درون تاکسی (بخاری، کولر و ...)، نحوه محاسبه کرایه، نداشتن پول خرد و برنگرداندن بقیه کرایه توسط راننده، و دسترسی به تاکسی در مواقع خاص نامناسب ارزیابی می­شود. از دید رانندگان میزان فعلی کرایه، بهره­مندی از خدمات بیمه­ای، پیگیری مطالبات از سوی تاکسیرانی، خدمات ارائه شده توسط تاکسیرانی، وضعیت جایگاه عرضه سوخت، کیفیت خدمات جانبی (استراحتگاه، سرویس بهداشتی و ...)، و کیفیت خدمات تاکسیرانی در مواقع خاص دارای ضعف جدی است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل و بررسی اقدامات لازم برای اجرایی شدن حمل و نقل یکپارچه شهری در کلانشهرها؛ نمونه موردی: شهر تهران
    فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری , شماره 1 , سال 6 , بهار 1394
         رویکرد حمل­ونقل یکپارچه یکی از راهبردهای حمل­ونقل پایدار است که با هدف کاهش ناهماهنگی و تفرق­های موجود در نظام مدیریت خدمات حمل­ونقلی پیشنهاد شده است. در این رویکرد سه هدف اصلی تکمیل و تشدید اثرات ناشی از اقدامات بخشی و جزیره­ چکیده کامل
         رویکرد حمل­ونقل یکپارچه یکی از راهبردهای حمل­ونقل پایدار است که با هدف کاهش ناهماهنگی و تفرق­های موجود در نظام مدیریت خدمات حمل­ونقلی پیشنهاد شده است. در این رویکرد سه هدف اصلی تکمیل و تشدید اثرات ناشی از اقدامات بخشی و جزیره­ای، تامین کننده مالی خدمات حمل­ونقلی، و ایجاد مقبولیت عمومی برای پذیرش سیاستهای حمل­ونقل پایدار همزمان تامین می­گردد. هدف از این تحقیق معرفی مفاهیم پایه در حمل­ونقل یکپارچه شهری و ارائه سند راه و تصویر کلی از اقداماتی است که می­تواند برای اجرایی کردن این رویکرد در کلانشهرها و شهر تهران به عنوان نمونه موردی دنبال شود. بدین منظور ابتدا تعاریف و مزیت­های حمل­ونقل یکپارچه ارائه شده، در ادامه اقدامات لازم برای یکپارچه­سازی حمل­ونقل شهری معرفی گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده روش توصیفی ـ تحلیلی است و از ابزار پرسشنامه برای جمع­آوری اطلاعات استفاده شده است. در پرسشنامه از 20 نفر از متخصصین حوزه حمل­ونقل شهری درخواست شده که اولاً بر اساس طیف 5 تایی لیکرت مشخص نمایند پتانسیل اجرایی شدن هر اقدام در تهران تا چه اندازه است؟ همچنین فرصتها و موانع موجود در تهران به منظور اجرایی شدن را به صورت تشریحی ذکر نمایید. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که از بین اقدامات اجرایی برای یکپارچه­سازی حمل­ونقل شهری تهران اقداماتی که به یکپارچه­سازی بین مدهای مختلف حمل­ونقلی می­پردازد پتانسیل اجرایی بیشتری دارند و در مقابل موانع بیشتری برای اجرایی شدن یکپارچه­سازی مدیریتی و سازمانی وجود دارد. در جدول نهایی این تحقیق مهم­ترین موانع و فرصتها و الزامات  اجرایی شدن هر اقدام در تهران معرفی شده است. پرونده مقاله