فهرست مقالات Mostafa Hajiaghaei-Keshteli


  • مقاله

    1 - توسعه مدل برنامه‌ریزی چند هدفه، چند دوره‌ای و چندسطحی زنجیره تامین خون
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 40 , سال 12 , تابستان 1400
    مقدمه: عدم برنامه‌ریزی درست در تامین خون ممکن است ضررهای جبران ناپذیری برای انسان به دنبال داشته باشد. هدف از این تحقیق تعیین برنامه بهینه اهدا، انبارش و ارسال خون به بیمارستان‌ها در هر دوره است به طوری که میزان هزینه‌های راه اندازی و طراحی زنجیره تأمین خون و نیز مدت زم چکیده کامل
    مقدمه: عدم برنامه‌ریزی درست در تامین خون ممکن است ضررهای جبران ناپذیری برای انسان به دنبال داشته باشد. هدف از این تحقیق تعیین برنامه بهینه اهدا، انبارش و ارسال خون به بیمارستان‌ها در هر دوره است به طوری که میزان هزینه‌های راه اندازی و طراحی زنجیره تأمین خون و نیز مدت زمان تحویل آن را کمینه کند. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی توصیفی - تحلیلی می‌باشد‌. مدل با رویکرد عدم قطعیت با استفاده از روش محدودیت اپسیلون و در نرم افزار GAMZ حل شد. برای ارزیابی صحت مدل، مطالعه موردی در 5 منطقه از استان مازندران صورت گرفت و با انجام تحلیل حساسیت بر روی پارامترهای کلیدی، اثر آن بر هزینه کل و زمان چرخه دریافت و انتقال خون بررسی شد.یافته‌ها: نتایج این مطالعه حاکی از دقت بالای مدل با امکان ارسال جانبی بین بیمارستان‌ها می‌باشد‌. بطوری که با کاهش 5 درصدی در زمان حمل و نقل تا 15 درصد، کاهش زمان چرخه خون و کاهش 25 درصدی این زمان، کاهش 26 % کل فرآیند انتقال خون را به همراه دارد.نتیجه‌‌گیری: نتایج عددی نشان می‌دهد استفاده از این مدل منجر به کاهش هزینه‌های راه اندازی و طراحی زنجیره تامین خون و نتیجتا کاهش مدت زمان دریافت و انتقال آن به بیمارستان‌ها می‌گردد. علت اصلی کاهش وجود سه مرکز سیار خون می‌باشد‌ که وظیفه نگهداری و انتقال خون به بیمارستان‌ها را دارد. در نتیجه استفاده از مدل های با امکان ارسال جانبی توصیه می‌‌‌گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه مساله طرح تاسیسات پویا با روش‌های فراابتکاری تک جواب و مبتنی بر جمعیت
    مدیریت صنعتی , شماره 1 , سال 13 , بهار 2018
    در جوامع مدرن امروزی، مراکز تولیدی باید قادر به ارائه پاسخی صریح، دقیق، فوری به تغییرات تقاضا و تبع آن تغییرات در محصول باشند، بنابراین در این مقاله در پی مطرح نمودن مساله چیدمان و بازآرایی تاسیسات مراکز تولیدی و خدماتی هستیم به‌گونه‌ای که مجموع هزینه‌های حمل و نقل مواد چکیده کامل
    در جوامع مدرن امروزی، مراکز تولیدی باید قادر به ارائه پاسخی صریح، دقیق، فوری به تغییرات تقاضا و تبع آن تغییرات در محصول باشند، بنابراین در این مقاله در پی مطرح نمودن مساله چیدمان و بازآرایی تاسیسات مراکز تولیدی و خدماتی هستیم به‌گونه‌ای که مجموع هزینه‌های حمل و نقل مواد و بازآرایی خطوط تولیدی به کمترین میزان خود برسد. یک طرح بهینه باعث انتقال بهینه و کارا مواد بین تاسیسات و کاهش فرآیند کار و هزینه انبار‌داری می‌شود. برای مراکز تولیدی، هزینه حمل مواد مهمترین شاخص برای تعیین بهره‌وری یک طرح می‌باشد. این موضوع به عنوان مساله طرح تاسیسات پویا (DFLP) مطرح گردیده است. در این مقاله، DFLP با پنج روش فراابتکاری شامل ژنتیک (GA)، شبیه‌سازی تبرید (SA)، جستجوی ممنوع (TS)، ازدحام ذرات (PSO) و رقابت استعماری (ICA) مدل‌سازی شده است. روش تاگوچی جهت انتخاب پارامترهای بهینه به کار برده شده است. نتایج حاصله به خوبی نمایانگر آن‌اند که روش‌های فراابتکاری، راه‌کارهایی بهینه و موثر برای غلبه بر مساله طرح تاسیسات مراکز تولیدی و خدماتی ارائه می‌دهند. نتایج مدل‌سازی حاکی از آن هستند که الگوریتم رقابت استعماری در مقام مقایسه با دیگر روش‌ها، جواب‌های بهینه بهتری را در این مساله با محدودیت‌های مفروض در معیارهای مختلف ارائه می‌دهد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - Optimization of Multi-period Three-echelon Citrus Supply Chain Problem
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , شماره 27 , سال 13 , بهار 2020
    In this paper, a new multi-objective integer non-linear programming model is developed for designing citrus three-echelon supply chain network. Short harvest period, product specifications, high perished rate, and special storing and distributing conditions make the mod چکیده کامل
    In this paper, a new multi-objective integer non-linear programming model is developed for designing citrus three-echelon supply chain network. Short harvest period, product specifications, high perished rate, and special storing and distributing conditions make the modeling of citrus supply chain more complicated than other ones. The proposed model aims to minimize network costs including waste cost, transportation cost, and inventory holding cost, and to maximize network’s profits. To solve the model, firstly the model is converted to a linear programming model. Then three multi-objective meta-heuristic algorithms are used including MOPSO, MOICA, and NSGA-II for finding efficient solutions. The strengths and weaknesses of MOPSO, MOICA, and NSGA-II for solving the proposed model are discussed. The results of the algorithms have been compared by several criteria consisting of number of Pareto solution, maximum spread, mean ideal distance, and diversification metric.Computational results show that MOPSO algorithm finds competitive solutions in compare with NSGA-II and MOICA. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - Solving the Fixed Charge Transportation Problem by New Heuristic Approach
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , شماره 25 , سال 12 , بهار 2019
    The fixed charge transportation problem (FCTP) is a deployment of the classical transportation problem in which a fixed cost is incurred, independent of the amount transported, along with a variable cost that is proportional to the amount shipped. Since the problem is c چکیده کامل
    The fixed charge transportation problem (FCTP) is a deployment of the classical transportation problem in which a fixed cost is incurred, independent of the amount transported, along with a variable cost that is proportional to the amount shipped. Since the problem is considered as an NP-hard, the computational time grows exponentially as the size of the problem increases. In this paper, we propose a new heuristic along with well-known metaheuristic like Geneticalgorithm (GA), simulated annealing (SA) and recently developed one, Keshtel algorithm (KA) to solve the FCTP. Contrary to previous works, we develop a simple and strong heuristic according to the nature of the problem and compare the result with metaheuristics. In addition, since the researchers recently used the priority-based representation to encode the transportation graphs and achievedverygood results, we consider this representation in metaheuristics and compare the results with the proposed heuristic. Furthermore, we apply the Taguchi experimental design method to set the proper values of algorithms in order to improve their performances. Finally, computational results of heuristic and metaheuristics with different encoding approaches, both in terms of the solution quality and computation time, are studied in different problem sizes. پرونده مقاله