فهرست مقالات منیره ناظمی


  • مقاله

    1 - ساخت کارت امتیازی متوازن برای شرکت برق منطقه‌ای با استفاده از روش دلفی‌فازی و فرآیند تحلیل‌شبکه
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1398
    این پژوهش به تبیین اهداف استراتژیک کارت امتیازی متوازن درشرکت برق منطقه‌ای استان سمنان با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه و روش دلفی فازی پرداخته است و از نظر هدف کاربردی و با توجه به روش اجرا، توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات عبارتند از مصاحبه‌های تخصصی و سه پر چکیده کامل
    این پژوهش به تبیین اهداف استراتژیک کارت امتیازی متوازن درشرکت برق منطقه‌ای استان سمنان با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه و روش دلفی فازی پرداخته است و از نظر هدف کاربردی و با توجه به روش اجرا، توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات عبارتند از مصاحبه‌های تخصصی و سه پرسشنامه که شامل پرسشنامه غربال شاخص‌های اولیه براساس تکنیک دلفی فازی، پرسشنامه خبره جهت اولویت‌بندی معیارهای اصلی انتخاب روش انجام پروژه با استفاده از تکنیک‌ تحلیل شبکه و پرسشنامه DEMATEL برای غربال و دسته‌بندی نهائی معیارهای اصلی انتخاب پروژه می‌باشند. در فرآیند انجام پژوهش ابتدا از تکنیک دلفی برای شناسایی مهمترین شاخص‌ها و سپس از روش فرایند تحلیل شبکه با رویکرد فازی برای تعیین و اولویت‌بندی شاخص‌ها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، مجریان و متخصصان پیاده‌سازی ارزیابی متوازن در شرکت برق استان سمنان بودند که از طریق روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی، تعداد 15 خبره به عنوان اعضای نمونه شناسایی شدند. از نتایج مهم این تحقیق می‌توان به شناسایی و تبیین 23 هدف استراتژیک در 4 منظر کارت امتیازی متوازن و اولویت‌بندی زیرمعیارهای هر یک از رویکردها و اولویت‌بندی نهایی شاخص‌ها در شرکت برق منطقه‌ای استان سمنان نام بردکه جزو نوآوری این تحقیق نیز به شمار می‌آید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی عامل های مؤثر بر تمایل اعضای سازمان های فرهنگی- آموزشی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1389
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی عامل های مؤثر بر میزان تمایل کارکنان سازمان های فرهنگی- آموزشی استان بوشهر برای تبدیل سازمان خود به یک سازمان یادگیرنده بود. جامعه ی آماری دربرگیرنده ی تمامی کارکنان سازمان های فرهنگی- آموزشی استان بوشهر به تعداد 13327 نفر بود. با استفاده از رو چکیده کامل
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی عامل های مؤثر بر میزان تمایل کارکنان سازمان های فرهنگی- آموزشی استان بوشهر برای تبدیل سازمان خود به یک سازمان یادگیرنده بود. جامعه ی آماری دربرگیرنده ی تمامی کارکنان سازمان های فرهنگی- آموزشی استان بوشهر به تعداد 13327 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد390 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شد و داده ها به وسیله ی یک پرسشنامه ی پنجاه سؤالی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین عامل هایی چون؛داشتن رهبران آگاه درسازمان، ساختارپویا، تشویق به خلاقیت ونوآوری، بینش مشترک، کارگروهی و تعاون، واگذاری اختیار، ارتباط مستمر با محیط پیرامون و میزان تمایل کارکنان برای تبدیل سازمان خود به سازمانی یادگیرنده رابطه ای معنی دار درسطح اطمینان 95/ 0وجود دارد.   پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نقش کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مدیران
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 7 , تابستان 1395
        مدل کارت امتیازی متوازن  [1]یا مدل ارزیابی متوازن، روشی برای تبدیل استراتژی به عمل می‌باشد، به بیان دیگر، این مدل روشی جهت عملیاتی ساختن آرمان، ماموریت و استراتژی‌های سازمان‌ها بوده و چشم انداز آینده شرکت حوزه اصلی بررسی‌های مدل ارزیابی متوا چکیده کامل
        مدل کارت امتیازی متوازن  [1]یا مدل ارزیابی متوازن، روشی برای تبدیل استراتژی به عمل می‌باشد، به بیان دیگر، این مدل روشی جهت عملیاتی ساختن آرمان، ماموریت و استراتژی‌های سازمان‌ها بوده و چشم انداز آینده شرکت حوزه اصلی بررسی‌های مدل ارزیابی متوازن می باشد. کارت امتیازی متوازن صرفا نقش کنترلی نداشته است و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته بکار نمی‌روند بلکه این معیارها ابزاری جهت تبیین استراتژی سازمان است که با هماهنگی فعالیت‌ها در سطوح گوناگون سازمان، دستیابی به هدف های سازمانی را امکان پذیر می‌سازد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مدیران موسسات آموزش عالی شهرستان بوشهر بوده است. عملکرد مدیران مؤسسات آموزش عالی از چهار جنبه‌ شاخص‌های مالی، حفظ و بقای مشتریان، فرایندهای داخلی و فرایند رشد و یادگیری مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه‌ آماری این پژوهش 136 نفر از رئیسان، معاونان و مدیران گروههای آموزشی موسسات آموزش عالی بوده‌اند که 115 نفر به گونه تصادفی به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کرده‌اند. داده‌های بدست آمده نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و روش آماری میانگین و ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت. از چهار فرضیه‌ مطرح شده، مشخص شد که استفاده از کارت امتیازی متوازن، سبب بهبود عملکرد مدیران در حفظ شاخص‌های مالی سازمان، حفظ و بقاء مشتریان سازمان و فرایندهای داخلی سازمان می شود، ولی استفاده از کارت امتیازی متوازن در رشد فرایند یادگیری سازمان تأثیری نداشته است.
      پرونده مقاله