-
مقاله
1 - شناسایی علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیادفصلنامه زن و جامعه , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1399یکی از پدیده هایی که امروزه به صورت امری فراگیر درآمده و درگیری ذهنی بالایی برای زنان و جوانان ایجاد کرده، مدگرایی است. بدین جهت، هدف از انجام این پژوهش شناسایی علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش از نظر روش اجرا، کیفی، از بعد هدف، چکیده کاملیکی از پدیده هایی که امروزه به صورت امری فراگیر درآمده و درگیری ذهنی بالایی برای زنان و جوانان ایجاد کرده، مدگرایی است. بدین جهت، هدف از انجام این پژوهش شناسایی علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش از نظر روش اجرا، کیفی، از بعد هدف، بنیادی و روش مورد استفاده، نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری تحقیق تعداد30622 نفر از دانشجویان خانم دارای سن 30-18 سال ساکن شهرهای خرمآباد میباشد. که با استفاده از روش نمونهگیری نظری، در این پژوهش پاسخهای دریافتی پس از مصاحبه تعداد نمونه با 24 نفر به اشباع رسید. در تئوری داده بنیاد از رهیافت نظاممند که با اثر استراوس و کوربین شناخته می شود، درواقع کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردیده است. برای دستیابی به روایی و پایایی این پژوهش، توافق بین دو کدگذار(دانشجو و استاد راهنما) وجود داشته و نیز نتایج این تحقیق را به افراد با شرایط مشابه؛ یعنی دانشجویان خانم جوان دیگر نیز تعمیم داد. نتایج مقاله نشان داد که رفتارهای رقابتی، عوامل اجتماعی، تأیید و تحسین دیگران، تعلق و تأثیرات گروهها، مدگرایی برای لذت بردن، خصوصیات روانشناختی، درگیری ذهنی با مد، کمبودها، عوامل موقعیتی، نمایش قدرت، فرهنگ و سبک زندگی، ایدهآلگرایی، برندگرایی و عوامل بازاریابی و شبکههای اجتماعی بر مدگرایی مؤثر بوده که این عوامل در 5 دسته شرایط محوری، علی، زمینهای، مداخلهگر و راهبردی و همچنین پیامدهای مدگرایی دسته بندی و در نهایت مدل علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد ارائه گردید. پرونده مقاله -
مقاله
2 - فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشیفصلنامه زن و جامعه , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1402هدف: رشد سریع عملهای زیبایی در ایران مسئلهای است که اکثر خانوادهها با این موضوع درگیر هستند و نکتهی قابل تامل این است که این عملها گاه غیر ضروری و بر اثر فشارهای محیطی و برای نمایش بهتر خود انجام میشود؛ از اینرو چکیده کاملهدف: رشد سریع عملهای زیبایی در ایران مسئلهای است که اکثر خانوادهها با این موضوع درگیر هستند و نکتهی قابل تامل این است که این عملها گاه غیر ضروری و بر اثر فشارهای محیطی و برای نمایش بهتر خود انجام میشود؛ از اینرو هدف انجام پژوهش، فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی است. روش: پژوهش حاضر از نظر روش، جز تحقیقات کیفی، ازنظر رویکرد، اکتشافی، از نظرهدف، کاربردی، از نظر پارادایم، تفسیرگرایی و روش تجزیه وتحلیل آن، پدیدارشناسی کلایزی میباشد. جامعه آماری پژوهش، زنان اصفهانی25-35 ساله هستند که مصرف نمایشی در حوزه خدمات عمل های زیبایی را تجربه کردهاند. برای انتخاب مشارکتکنندگان از شیوه نمونهگیری هدفمند قضاوتی استفاده شد و با پیروی از قاعده اشباع نظری با 20 نفر مصاحبه شد. ابزارگردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق است. روایی و پایایی یافتههای پژوهش با استفاده از شیوههایی همچون پرانتزگذاری، مراجعه مجدد به مشارکتکنندگان و چک کردن تمهای پژوهش با پژوهشگران خبره دانشگاهی بررسی شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش، در26 تم کلی دستهبندی شدند که عبارتنداز فشارخانواده، جو متظاهرانه خویشاوندی، فشارگروهی دوستان، تاثیرگروه مرجع، انتظارات جنسمخالف، داشتن سبک زندگی شیک، بهبود تعاملات، بمباران تبلیغاتی در فضای مجازی، دغدغه زناشویی، جونمایشی در دانشگاه، جهتگیری جامعه به سمت خدمات زیبایی، پیروی از مد، الزام شغلی، تسریع در امور اداری شخصی، بازاریابی بهتر محصولات، کسب پرستیژ اجتماعی، نمایش توان اقتصادی بالا، گرفتن امتیازات مالی، آرزوها و آمال کودکی، تجویز رمال، کمالگرایی، شخصیت سلطهجو، فرار از طعنه و تمسخردیگران، درمان عزت نفس پایین، هیجان خواهی بالا و اختلالهای شخصیتی- روانی. نتایج: ایران در حوزه جراحی زیبایی به عنوان یکی از کشورهای پیشگام جهان شناخته میشود که بیانگر جهتگیری جامعه به سوی خدمات عمل های زیبایی میباشد؛ از اینرو نتایج این پژوهش می تواند راهنمای مناسبی برای متولیان فرهنگ جامعه برای مدیریت بهتر فرهنگ مصرف نمایشی در حوزه خدمات جراحی زیبایی باشد. پرونده مقاله