فهرست مقالات محمد نقی ایمانی


  • مقاله

    1 - طراحی مدل شایستگی‌های عمومی واختصاصی حوزه مدیریت شهری(مطالعه موردی: مدیران شهرداری تهران)
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 1 , سال 15 , بهار 1402
    مقدمه و هدف پژوهش: بدون تردید عملکرد مدیران شهری بویژه درکلانشهری چون شهرداری تهران تاثیرات گسترده ای هم بر نیروی انسانی این سازمان و هم برذینفعان که شامل شهروندان، پیمانکاران پروژه ها و سازمان های دولتی و سایر کسانی که با این سازمان تعامل دارند، خواهد داشت. انتخاب مدی چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: بدون تردید عملکرد مدیران شهری بویژه درکلانشهری چون شهرداری تهران تاثیرات گسترده ای هم بر نیروی انسانی این سازمان و هم برذینفعان که شامل شهروندان، پیمانکاران پروژه ها و سازمان های دولتی و سایر کسانی که با این سازمان تعامل دارند، خواهد داشت. انتخاب مدیران شایسته موجب عملکرد اثربخش کارکنان وسازمان خواهدشد. باتوجه به اهمیت مدل های شایستگی در گزینش مدیران موفق و اثرگذار و نقش ممتازشهرداری تهران در مدیریت شهری، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگی مدیران شهرداری تهران است. روش:در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل تم استفاده شد. برای این منظور با 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران با سابقه شهرداری مصاحبه به شیوه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافته ها: بعد از کدگذاری مصاحبه های پیاده سازی شده 10 تم که همان شایستگی های لازم برای مدیران بود، استخراج گردید. این 10 تم در دو دسته کلی شایستگی های عمومی و اختصاصی طبقه بندی شدند. شایستگی های عمومی شامل اخلاق حرفه ای، مهارت ادراکی، مدیریت تغییر و مدیریت داده ها می شود و شایستگی های اختصاصی نیز شامل مهارت ارتباطی، توانمندی های فردی، دانش و مهارت تخصصی، مهارت حل مسأله، رهبری افراد و مدیریت عملکرد است. نتیجه گیری: با توجه به شایستگی های استخراج شده دراین پژوهش، توصیه می شود مدیران شهری درشهرداری تهران براساس این شایستگی ها مورد ارزیابی وانتخاب گردند و توسعه شایستگی ها ی مدیران همواره مدنظرسازمان شهرداری تهران باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه الگوی چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1399
    ارائه الگوی چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران چکیده :هدف از انجام پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی جهت ارائه الگوی چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش ش چکیده کامل
    ارائه الگوی چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران چکیده :هدف از انجام پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی جهت ارائه الگوی چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که در حدود 6735 نفر بودند و از این میان با استفاده فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه‌ای 386 نفر از کارکنان دانشگاه به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته، براساس ادبیات پژوهش و مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام گرفت. ضریب آلفای کرونباخ ابزار پژوهش 919/0 محاسبه گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار SPSS , LISREL انجام پذیرفت. در نهایت یافته های پژوهش ابعاد پنجگانه ، استراتژیک ، فناوری اطلاعات، انسانی، سازمانی و فرهنگی را به عنوان ابعاد اثرگذار بر چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی مورد تایید قرار داد. نتایج نشان داد که بعد استراتژیک بالاترین میانگین و ابعاد فناوری اطلاعات و انسانی و سازمانی و فرهنگی در رتبه های بعدی قرار می گیرند. در نهایت تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ابعاد چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی تا 71.282 درصد، واریانس شاخص‌های موجود چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی را تبیین می‌کند . پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نقش مؤلفه‌های مدیریت در آموزش تعامل با مشتریان در بانک سامان
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1401
    امروزه مدیران بانکی، لزوم آموزش‌های مرتبط با مشتری مداری را با توجه به اهمیت مشتریان در سیستم بانکداری و لزوم جذب و نگهداشت آن‌ها، کاملاً احساس می‌کنند. در این راستا آموزش تعامل با مشتریان یکی از آموزش‌هایی که است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ از این رو پژوهش حاضر با چکیده کامل
    امروزه مدیران بانکی، لزوم آموزش‌های مرتبط با مشتری مداری را با توجه به اهمیت مشتریان در سیستم بانکداری و لزوم جذب و نگهداشت آن‌ها، کاملاً احساس می‌کنند. در این راستا آموزش تعامل با مشتریان یکی از آموزش‌هایی که است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه‌های مدیریتی در آموزش تعامل با مشتریان در بانک سامان اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی است که به روش آمیخته (کیفی_کمی) اجرا گردید. مؤلفه و شاخص‌های مدیریتی آموزش تعامل با مشتریان بانک شناسایی در بخش کیفی با استفاده از نظرات 15 نفر از خبرگان و اساتید رشته‌های علوم اقتصادی، ریاضی، مدیریت، مدیریت آموزشی، تعلیم و تربیت به روش گراندد شناسایی شدند. در مرحله کمی نیز با استفاده از یافته‌های بخش کیفی و جمع‌بندی نظرات خبرگان، پرسشنامه‌ای محقق ساخته طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی متشکل از کلیه کارکنان شعب بانک‌های سامان شهر تهران به تعداد 3000 نفر می‌باشند که 341 نفر به‌عنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش‌های آمار استنباطی مانند آزمون t، تحلیل عاملی تائیدی و الگوی معادلات ساختاری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان می‌دهند که در فرایند آموزش تعامل با مشتریان در بانک سامان، 21 کد و 5 شاخص (1) آموزشی، (2) حرفه‌ای، (3) تجربه و دانش قبلی، (4) عمومی و (5) تخصصی به ترتیب دارای بیشترین نقش هستند. نتایج نیز نشان می‌دهند که مؤلفه‌های مدیریتی به خصوص مؤلفۀ مدیریت آموزشی در فرایند آموزش نیروی انسانی و مقوله آموزش تعامل با مشتریان در بانک سامان دارای نقش و اهمیت بالایی هستند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارائه مدل آموزشی جهت ارتقای کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشگاه جامع‌علمی‌کاربردی شمال غربی کشور)
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399
    چکیدههدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل آموزشی جهت ارتقای کارآفرینی در دانشگاه جامع‌علمی‌کاربردی بود؛ رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شده است.این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه آموزش کارآفرینانه چکیده کامل
    چکیدههدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل آموزشی جهت ارتقای کارآفرینی در دانشگاه جامع‌علمی‌کاربردی بود؛ رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شده است.این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه آموزش کارآفرینانه در دانشگاه جامع علمی کاربردی شمال غربی کشور و روش نمونه گیری در این پژوهش غیرتصادفی هدفمند بود. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد..با توجه به داده های موجود، یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل تشکیل دهنده آموزش کارآفرینانه (پدیده محوری)، آموزش زمینه‌ای، آموزش مهارت‌های کارآفرینانه و آموزش طرح کسب و کار است. همچنین، مولفه‌های پیشینه کارآفرینانه مدرسین، پیشینه کارآفرینانه دانشجویان، ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه و فرهنگ کارآفرینانه به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار (شرایط علی) بر آموزش کارآفرینانه و مولفه‌های قصد کارآفرینانه، رفتار کارآفرینانه و ایجاد کسب و کار مستقل به عنوان مولفه‌های تاثیرپذیر (پیامدها) از آموزش کارآفرینانه شناسایی شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1400
    این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 779 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 227 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونه‌گیری تصادفی طب چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 779 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 227 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای خوشه‌ای و ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت بود که روایی آن به کمک روایی صوری و محتوایی و تشخیصی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل آماری از t تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج نشان داد که سطح معناداری در همه مولفه‌ها (بغیر از مولفه‌های منابع و ارتباطات) کمتر از 0.05 می‌باشد و بنابراین فرض صفر با 95 درصد اطمینان برای این مولفه‌ها رد و فرض پژوهش تأیید می‌شود. به عبارت دیگر، وضعیت این مولفه‌ها در حد مطلوب است. برای مولفه‌های منابع و ارتباطات با توجه به اینکه اختلاف میانگین آنها از عدد 3 اختلاف ناچیزی دارد، می‌توان گفت وضعیت این مولفه‌ها در حد متوسط می‌باشد. پرونده مقاله