مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره38,سال
11
,
زمستان
1399
مقدمه: در نگاه کلی اهمالکاری یعنی ترک وظایف، یا انجام آن در آخرین لحظه و نیز احساس ناراحتی حاصل از آن.اهمالکاری به معنای مشکل داشتن در زمینه شروع و اتمام کارها است. یا به زبانی سادهتر میتوانیم بگوییم که اهمالکاری به معنای کار امروز را به فردا انداختن است. هدف این ت چکیده کامل
مقدمه: در نگاه کلی اهمالکاری یعنی ترک وظایف، یا انجام آن در آخرین لحظه و نیز احساس ناراحتی حاصل از آن.اهمالکاری به معنای مشکل داشتن در زمینه شروع و اتمام کارها است. یا به زبانی سادهتر میتوانیم بگوییم که اهمالکاری به معنای کار امروز را به فردا انداختن است. هدف این تحقیق ارائه طراحی مدل تعویق در خرید بیمه های درمانی بر مبنای نظریه داده بنیاداست.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر ماهیت پژوهشی کیفی و بر مبنای نظریه داده بنیاد می باشد. در این تحقیق، 14 نفر از خبرگان صنعت بیمه و 18 نفر از مشتریان این صنعت در مصاحبهها و جلسات گروه کانونی شرکت داده شدند. دادههای گردآوریشده، با استفاده از نرمافزار MaxQDA در سه مرحله کدگذاری شدند.
یافتهها:یافتهها نشان میدهند که برای سنجش رفتار اهمالکاری در بیمه از سه شاخص میتوان استفاده نمود که عبارتند از تعویق خرید بیمه غیراجباری انتخابشده، تعویق خرید بیمه اجباری و تعویق پرداخت اقساط بیمه خریداریشده. بستر حاکم شامل افزایش میانگین سنی جامعه، شکاف طبقاتی و مشکلات اقتصادی است و تأثیر عوامل مداخلهگری مثل تغییر کارکرد بیمه از ریسک پوشانی به سرمایهگذاری، بیاعتمادی به شرکتهای بیمه و نا اطمینانی عمومی را نام برد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که سه عامل روانشناختی، اخلاقی و دانشی موجب شکلگیری رفتار اهمالکاری در خریداران بیمه های تکمیلی درمانی میگردد.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره34,سال
10
,
زمستان
1398
مقدمه: هدف از این پژوهش مطالعه بررسی تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی عملکرد مدیریت سبز، خلاقیت سبز و درگیری کارکنان سبز در یک بیمارستان میباشد. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعه آماری کارکنان ب چکیده کامل
مقدمه: هدف از این پژوهش مطالعه بررسی تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی عملکرد مدیریت سبز، خلاقیت سبز و درگیری کارکنان سبز در یک بیمارستان میباشد. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعه آماری کارکنان بیمارستان محمد رسول الله (ص) شهر تهران میباشند. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت غیر احتمالی در دسترس میباشد و حجم نمونه از فرمول کوکران و برابر با 197 نفر شد. دادههای پژوهش از طریق روش میدانی و پرسشنامه استاندارد برگرفته از پژوهش های خارجی که از روایی و پایایی مطلوبی(مقدار آلفای کرونباخ برابر با: 0.893 ) برخوردار بوده، میباشد. بعد از جمع آوری دادهها، به منظور تحلیل دادهها و اجرای مدل معادلات ساختاری، از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتهها: مطابق با نتایج تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی عملکرد مدیریت سبز به دلیل این که آماری تی 0/421 دارد و این مقدار کمتر از 1/96 می باشد، معنادار نمیباشد. هم چنین تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی خلاقیت سبز به دلیل این که آماری تی 8/063 دارد و این مقدار بیبشتر از 1/96، معنادار می باشد و تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی درگیری کارکنان سبز به دلیل اینکه آماری تی 8/063 دارد و این مقدار بیبشتر از 1/96، معنادار می باشد. نتیجهگیری: مطابق با نتایج آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی خلاقیت سبز و بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی درگیری کارکنان سبز و هم چنین بر رفتار شهروندی سبز تاثیر معناداری دارد. بنابراین آموزش سبز موثر می تواند به بیمارستان ها در انجام اقدامات موثر در حفظ پایداری زیست محیطی کمک کند.
پرونده مقاله
مقدمه: ظرفیت بازاریابی سازوکاری است که سازمانها را در اجرای راهبردهای خود در محیط رقابتی توانمند میکند. با استفاده از این ظرفیتها، سازمانها میتوانند با استفاده از منابع فیزیکی و داراییهای فکری و استراتژیک خود در فضای رقابتی امروز عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف از چکیده کامل
مقدمه: ظرفیت بازاریابی سازوکاری است که سازمانها را در اجرای راهبردهای خود در محیط رقابتی توانمند میکند. با استفاده از این ظرفیتها، سازمانها میتوانند با استفاده از منابع فیزیکی و داراییهای فکری و استراتژیک خود در فضای رقابتی امروز عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف از این پژوهش ارائه مدل ظرفیتهای بازاریابی در صنعت فولاد خوزستان و تأثیر آن بر عملکرد شرکت در جهت توسعه نوآوری باز میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر ترکیبی است که طی دو مرحله کیفی و کمی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. دادههای مرحله کیفی از طریق انجام مصاحبه با 15 نفر از خبرگان و کارشناسان حوزه بازاریابی که از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری و با نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس.کیودی. ای تحلیل شد.
یافتهها: نتایج بدست آمده از تحلیل مبانی نظری و مصاحبههای پژوهش، منجر به الگوی نهایی ظرفیتهای بازاریابی شد که دارای10 مقوله اصلی محصول، شبکه توزیع، بازار، مشتری، تجزیه و تحلیل رقبا، تبلیغات، برند، راهبردهای مدیریتی، راهبردهای فناورانه و آموزش میباشد. تجزیه و تحلیل رقبا، مشتری و محصول در نقش عوامل زمینهای بازار در نقش شرایط محیطی، تبلیغات، برند، شبکه توزیع، راهبردهای مدیریتی، راهبردهای فناورانه و آموزش در نقش راهبردها و استراتژیها و ظرفیتهای بازاریابی در نقش مقوله اصلی و عملکرد شرکت در نقش پیامد شناسایی شده است. به منظور برازش الگوی مذکور، تعداد 200 نفر از کارکنان صنعت فولاد خوزستان که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس نرمافزار G*power انتخاب شدند، به پرسشنامه محقق ساخته ظرفیتهای بازاریابی که منتج از نتایج بخش کیفی بود و در بخش کمی با توجه به اهمیت نوآوری باز برای پیشرو بودن در بازار در صنعت فولاد عملکرد شرکت بر اساس نوآوری باز سنجیده شدکه دادههای مربوطه با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از برازش مطلوب مدل پیشنهادی بود.
پرونده مقاله
در عصر حاضر صنعت گردشگری با دگرگونی عظیمی روبرو شده است .شهور فناوری هی نوین فرصت ها و چالش های جدیدی را جهت توسعه این صنعت به وجود آورده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل استراتژی های توسعه گردشگری هوشمند در ایران انجام شده است. در قسمت اول از روش كيفي با رويكرد استقرا چکیده کامل
در عصر حاضر صنعت گردشگری با دگرگونی عظیمی روبرو شده است .شهور فناوری هی نوین فرصت ها و چالش های جدیدی را جهت توسعه این صنعت به وجود آورده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل استراتژی های توسعه گردشگری هوشمند در ایران انجام شده است. در قسمت اول از روش كيفي با رويكرد استقرائي و به لحاظ ماهيت از نوع اكتشافي و از نظر هدف،کاربردی محسوب مي شود. در قسمت دوم از روش كمي برای تایید ابعاد و مدل استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی صاحب نظران حوزه گردشگري، که حجم نمونه براساس اشباع نظری 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی شامل گردشگران در ایران که بر فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 384 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسش نامه استفاده شد. تحلیل داده های کیفی با روش نظریه داده بنیاد و تحلیل داده ها در بخش کمی با روش معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس انجام شد. براساس مدل پارادایمی بدست آمده، مولفه های مرتبط با گردشگری هوشمند در شش دسته عوامل علی شامل (عوامل اقتصادي، عوامل تکنولوژیکی، عوامل زیرساختی و عوامل قانونی)، شرایط زمینه ای شامل (محیط زیست، عوامل اجتماعي و عوامل فرهنگی)، شرایط مداخله ای شامل (حمایت دولت و عوامل سياسي و امنیتی)، مقوله محوری(مقاصد هوشمند گردشگري، تجربیات هوشمند گردشگري و اکوسیستم کسب و کار هوشمند گردشگري)، راهبردها شامل (صنایع پشتیبان، اقدامات فنی و بازاریابی الکترونیکی) و در نهایت پیامدها (پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، پایداري و سیاسی) شناسایی شدند. در بخش کمی نیز مدل مورد مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
پرونده مقاله
علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
شماره6,سال
24
,
تابستان
1401
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین بر تمایل مشتری به حمایت سبز با نقش میانجی ریسک درک شده سبز است.روش بررسی: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی همبستگی و از نوع تحقیقات کمّی می باشد. جامعه آماری چکیده کامل
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین بر تمایل مشتری به حمایت سبز با نقش میانجی ریسک درک شده سبز است.روش بررسی: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی همبستگی و از نوع تحقیقات کمّی می باشد. جامعه آماری تحقیق مشتریان لوازم خانگی سبز در استان لرستان بودند که با توجه به حجم نامشخص و نامحدود جامعه، 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. این افراد به روش تصادفی دردسترس انتخاب شدند.یافته ها: ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون نرمال بودن، آزمون همبستگی و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار ایموس و اس پی اس اس استفاده شد.بحث و نتیجه گیری: نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری نشان داد که تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین بر ریسک درک شده سبز مشتری تأثیر منفی و معنادار و بر تمایل به حمایت سبز از سوی مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ریسک درکشده بر تمایل مشتری به حمایت سبز تأثیر منفی و معناداری دارد. در این پژوهش نقش میانجی ریسک درک شده سبز در تأثیر تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین بر تمایل مشتری به حمایت سبز رد شد.
پرونده مقاله
علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
شماره8,سال
23
,
پاییز
1400
زمینه و هدف: مسائل محیطی و حفظ محیط زیست که به عنوان یکی از شااخص های مسئولیت اجتماعی شرکت ها در نظر گرفته می شودکه مصرف کنندگان هنگام خرید آن را مدنظر قرار میدهند. در نتیجه این مسائل باعث شده است که مسائل محیطی وارد مفاهیم بازاریابی گردند و رویکردی به نامبازاریابی سب چکیده کامل
زمینه و هدف: مسائل محیطی و حفظ محیط زیست که به عنوان یکی از شااخص های مسئولیت اجتماعی شرکت ها در نظر گرفته می شودکه مصرف کنندگان هنگام خرید آن را مدنظر قرار میدهند. در نتیجه این مسائل باعث شده است که مسائل محیطی وارد مفاهیم بازاریابی گردند و رویکردی به نامبازاریابی سبزپدیدار شود هدف از این تحقیق تبیین تاثیر متغیرهای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و جهت گیری زیست محیطی بر عملکرد بازاریابی سبز(گرایش بازاریابی داخلی سبز، تاکتیک های بازاریابی سبز و جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز) مورد بررسی و سپس تاثیر این متغیرها بر عملکرد بازاریابی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد و از نظر شیوه اجرا در زمره تحقیقات توصیفی -پیمایشی می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ساختار یافته است. جامعه آماری کلیه شرکتهای سلامت محور در استان تهران می باشد (حدود 1120 شرکت) و درمقطع زمانی پاییز و زمستان1399 به انجام رسیده است. در این تحقیق روش نمونه گیری، روش تصادفی ساده بوده است و حجم نمونه با توجه به جامعه آماری 1120 تایی تعداد 286 شرکت بوده که طبق فرمول کوکران و در سطح خطای 5 درصد تعیین شده است.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق تنها فرضیه تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها بر گرایش بازاریابی داخلی سبز مورد تایید قرار نگرفته است و سایر فرضیه ها مورد تایید قرار بوده اند.
بحث و نتیجه گیری: در فرضیه اول با توجه به اینکه آماره t برابر با 57/1بوده و این مقدار در بازه (96/1، 96/1-) قرار دارد، لذا معنادار نیست. از این رو مشخص می شود که در سطح اطمینان 95 درصد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها بر گرایش بازاریابی داخلی سبز تأثیری ندارد، .همچنین فرضیه چهارم با توجه به این که آماره t برابر با 25/13- بوده و این مقدار در بازه (96/1، 96/1-) قرار دارد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که این فرضیه معنادارنیست-. از این رو مشخص می شود که جهت گیری زیست محیطی بر گرایش بازاریابی داخلی سبز تأثیرمنفی دارد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش ارائه مدل ظرفیتهای بازاریابی در صنعت فولاد خوزستان و تاثیر آن بر عملکرد مالی در جهت توسعه سرمایه گذاری می باشد. روش پژوهش حاضر آمیخته است که طی دو مرحله کیفی و کمی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. داده های مرحله کیفی از طریق انجام مصاحبه با 15 چکیده کامل
هدف از این پژوهش ارائه مدل ظرفیتهای بازاریابی در صنعت فولاد خوزستان و تاثیر آن بر عملکرد مالی در جهت توسعه سرمایه گذاری می باشد. روش پژوهش حاضر آمیخته است که طی دو مرحله کیفی و کمی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. داده های مرحله کیفی از طریق انجام مصاحبه با 15 نفر از خبرگان و کارشناسان حوزه بازاریابی که از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمع آوری و با نرم افزار تحلیل داده های کیفی مکس.کیو.دی.ای تحلیل شد. نتایج به دست آمده از تحلیل مبانی نظری و مصاحبه های پژوهش، منجر به الگوی نهایی ظرفیت های بازاریابی شد که دارای 7 مقوله اصلی محصول، شبکه توزیع، بازار، مشتری، تجزیه و تحلیل رقبا، تبلیغات و برند می باشد. تجزیه و تحلیل رقبا و محصول در نقش عوامل زمینه ای بازار در نقشِ عوامل مداخله گر، تبلیغات، برند و شبکه توزیع در نقش راهبردها و استراتژی ها و نقش ظرفیت های بازاریابی در نقش پیامد شناسایی شده است .به منظور برازش الگوی مذکور، تعداد 200 نفر از مدیران و کارشناسان صنعت فولاد خوزستان که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، به پرسشنامه محقق ساخته ظرفیت های بازاریابی که منتج از نتایج بخش کیفی بود و همچنین بعد مالی پرسشنامه عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون(2001) پاسخ دادند، داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از برازش مطلوب مدل پیشنهادی بود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد