-
مقاله
1 - اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان رضایت زناشویی و کاهش تعارضات زناشویی دانشجویان زن دانشگاه علوم پزشکیزن و مطالعات خانواده , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1400رضایت زوجین از عوامل اساسی تعیین کیفیت زندگی مشترک و نحوه حل تعارضات زناشویی است، بااینحال در ارتباط با سایر سازههای مؤثر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر رضایت زناشویی و کاهش تعارضات زناشویی دانشجویان زن دانشگاه چکیده کاملرضایت زوجین از عوامل اساسی تعیین کیفیت زندگی مشترک و نحوه حل تعارضات زناشویی است، بااینحال در ارتباط با سایر سازههای مؤثر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر رضایت زناشویی و کاهش تعارضات زناشویی دانشجویان زن دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و دوره پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان زن متأهل دانشگاه علوم پزشکی 25 تا 40 ساله بودند که از بین آنها تعداد 45 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامههای رضایت زناشویی اینریچ و تعارضات زناشویی ثنایی دادههای پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری برای هر مشارکتکننده به دست آمد. گروه آزمایش به مدت ده جلسه و هفتهای دو بار تحت آموزش مبتنی بر مهارتهای ارتباطی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل واریانس مکرر و نرمافزار SPSS-23 استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد میزان رضایت زناشویی در گروه آزمایش، میانگین (انحراف معیار) رضایت زناشویی از (76/8)20/126 در قبل از مداخله به (47/9) 60/155 بعد از مداخله و به (26/9) 60/162 در مرحله پیگیری افزایش یافت، همچنین در گروه گواه، میانگین (انحراف معیار) رضایت زناشویی زنان از (64/10) 26/126 در قبل از مداخله به (89/10) 46/124 بعد از مداخله و به (74/8) 40/121 در دوره پیگیری کاهش یافت (01/0P<). تفاوت گروه آزمایش در هر سه مرحله از نظر آماری معنادار بود، بجز مرحله پسآزمون و پیگیری که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود (01/0>P). همچنین در زمینهٔ تعارضات زناشویی در گروه آزمایش، میانگین (انحراف معیار) از (86/5)06/136 در قبل از مداخله به (17/6) 86/110 بعد از مداخله و به (5) 102 در مرحله پیگیری کاهش یافت. همچنین در گروه گواه، میانگین (انحراف معیار) تعارض زناشویی زنان از (83/4) 33/137 در قبل از مداخله به (53/4) 46/135 بعد از مداخله و به (70/6) 60/134 در مرحله پیگیری کاهش یافت، که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (01/0P<). این مطالعه نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی توانسته منجر به کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سطح رضایت زناشویی زنان در مراحل پسآزمون و پیگیری شود. پرونده مقاله -
مقاله
2 - هنجاریابی پرسشنامه سواد سلامت شغلی در کارکنان صنایع معدنی ایرانروان سنجی , شماره 6 , سال 12 , بهار 1403چکیده مقدمه: کارکنان معادن به دلیل شرایط ویژه کاری با خطرات و حوادث شغلی گوناگونی روبرو میشوند. با توجه به آنکه رفتارهای ناایمن در بروز حوادث در محیطهای صنعتی نقش دارد، پرداختن به سواد سلامت شغلی کارکنان که بیانگر میزان ظرفیت و توانایی دسترسی، ارتباط و درک خدمات و اط چکیده کاملچکیده مقدمه: کارکنان معادن به دلیل شرایط ویژه کاری با خطرات و حوادث شغلی گوناگونی روبرو میشوند. با توجه به آنکه رفتارهای ناایمن در بروز حوادث در محیطهای صنعتی نقش دارد، پرداختن به سواد سلامت شغلی کارکنان که بیانگر میزان ظرفیت و توانایی دسترسی، ارتباط و درک خدمات و اطلاعات بهداشتی و ایمنی است اهمیت بسزایی دارد زیرا منجر به تصمیمگیریهای بهداشتی مرتبط با سلامتی در محیط کار میشود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه سوادسلامتشغلی در بین کارکنان صنایعمعدنی ایران (ایمیدرو) صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود و بر روی 283 نفر از کارکنان 15 واحد صنایع معدنی ایمیدرو به شیوه نمونهگیری در دسترس اجرا شد.داده-ها با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS23 تجزیه وتحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر وجود 4 عامل توانایی به دست آوردن اطلاعات، درک اطلاعات، ارزیابی اطلاعات و استفاده از اطلاعات در حطیه ایمنی و بهداشت شغلی بود که در مجموع 018/43 درصد واریانس کل را تبیین میکنند. همچنین ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مطلوب برای کل مقیاس (91/0) و و برای 4 عامل ذکر شده بین 752/0 تا 852/0 بود. هنجار پرسشنامه با نمره T استاندارد انجام شد که در 4 سطح سواد سلامت شغلی (ضعیف، متوسط، بالا و خیلی بالا) قابل تفسیر است. نتیجه-گیری: پرسشنامه سواد سلامت شغلی از کفایت لازم برخوردار است و میتواند در پژوهشهای آینده مورد استفاده قرار گیرد. این پرسشنامه برای سنجش این سازه در نمونههای ایرانی از پایایی و روایی کافی برخوردار است. واژگان کلیدی: سواد سلامت شغلی، اعتبار، روایی، هنجار پرونده مقاله -
مقاله
3 - پیش بینی رفتار ایمنی براساس منبع کنترل با میانجیگری سلامت در کارکنان صنایع معدنیفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1402چکیده
مقدمه: کارکنان معادن به دلیل شرایط ویژه کاری با خطرات و حوادث شغلی گوناگونی روبرو می شوند. با توجه به آنکه رفتارهای ناایمن در بروز حوادث در محیط های صنعتی نقش دارد، پرداختن به عوامل موثر بر اتخاد رفتار ایمنی و پیشگیری از آسیب های شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف پ چکیده کاملچکیده
مقدمه: کارکنان معادن به دلیل شرایط ویژه کاری با خطرات و حوادث شغلی گوناگونی روبرو می شوند. با توجه به آنکه رفتارهای ناایمن در بروز حوادث در محیط های صنعتی نقش دارد، پرداختن به عوامل موثر بر اتخاد رفتار ایمنی و پیشگیری از آسیب های شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه رفتار ایمنی بر اساس منبع کنترل با میانجیگری سلامت در کارکنان صنایع معدنی بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به روش مدل یابی معادلات ساختاری است. از بین کارکنان صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تعداد 283 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه های منبع کنترل لونسون ، سلامت گلدبرگ و رفتار ایمنی مهدی نیا بود. جهت آزمون فرضیه ها، روش مدل ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سلامت در رابطه بین رفتار ایمنی و منبع کنترل (در هر سه حیطه، درونی، افراد مسلط و شانس) کارکنان صنایع معدنی نقش میانجی ایفا می کند.
نتیجهگیری: سلامت کارکنان یک عامل تعیین کننده در تاثیر منبع کنترل بر رفتار ایمنی کارکنان صنایع معدنی است.
کلیدواژه ها: منبع کنترل، رفتار ایمنی، سلامت، کارکنان صنایع معدنی پرونده مقاله