فهرست مقالات محمد حسین  صالحی


  • مقاله

    1 - الگوی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کار های سبز
    مدیریت سبز , شماره 11 , سال 4 , تابستان 1403
    فضای رقابتی، نیازهای متنوع مشتریان، خدمات و فرایندهای اجرایی متفاوت و مشکلات زیست محیطی در بیشتر کشورها منجربه شکل گیري محیط هاي جدید براي کسب وکارها شده است که نیاز به تغییر رویکرد توجه بانک ها به زیربخش مهمی از بانکداری جامع به نام بانکداری شرکتی را ضروری کرده است. پژ چکیده کامل
    فضای رقابتی، نیازهای متنوع مشتریان، خدمات و فرایندهای اجرایی متفاوت و مشکلات زیست محیطی در بیشتر کشورها منجربه شکل گیري محیط هاي جدید براي کسب وکارها شده است که نیاز به تغییر رویکرد توجه بانک ها به زیربخش مهمی از بانکداری جامع به نام بانکداری شرکتی را ضروری کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنيادين کاربردی، از نظر ماهيت، تحقيق¬های پيمايشي و از نظر پارادايمي، تحقيق¬های ترکیبی ـ اکتشافي، نمونه¬گیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی طبقه¬ای انجام شد. در مرحله كيفي با 15 نفر، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و فعالان در حوزه بانکی تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه صورت گرفت و نمونه¬های بخش کمی براساس فرمول کوکران انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی با استفاده از روش اکتشافی مولفه¬های بانکداری شرکتی و عوامل مؤثر بر آن مشخص شده و در بخش کمی از طریق تحقیق توصیفی- پیمایشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه اکتشافی نیمه¬ساختمند بوده است و در بخش کمی برای ارزیابی بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب وکار های سبز از پرسشنامه محقق ساخته که براساس کدهای بدست آمده در مرحله کیفی طراحی شد، استفاده شده است. در بخش کیفی تحلیل مصاحبه¬ها با استفاده از روش تحلیل داده بنیاد انجام شد. روایایی و پایایی مولفه¬ها بررسی و آلفای کرونباخ همه مولفه¬های بالا 7/0 بوده و طي آن؛ مهم-ترین مولفه¬های بانکداری شرکتی و کسب و کارهای سبز مورد سنجش قرار گرفته شد. در بخش کمی از طریق روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس، صحت مدل تحقیق، مورد تأیید قرار گرفت و معلوم گردید که انتخاب مفاهیم، ابعاد و شاخص¬ها از دقت بالایی برخوردار بوده و می¬تواند چارچوب مناسبی را برای تدوین سند چشم انداز بانکداری شرکتی مبتنی بر کسب و کارهای سبز فراهم نماید. بر این اساس تعداد 21 مؤلفه شناسایی شد و تعداد 124 شاخص بر اساس کدگذاری محوری طبقه بندی و ارتباط آنها با مؤلفه¬ها شناسایی و طبقه بندی گردید.در نهایت برازش مدل انجام شده و نتایج بخش کمی یافته‌های بخش کیفی را تأیید می‌کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه استراتژی تعاملی و نیازسنجی مشتریان با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1402
    چکیده پژوهش حاضر به بررسی ارتباط خدمات پرداخت شرکتی با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی همبستگی بوده و مشارکت کنندگان 135 نفر ازکارشناسان و مدیران شبکه بانکی کشور بوده اند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه بوده است. بر چکیده کامل
    چکیده پژوهش حاضر به بررسی ارتباط خدمات پرداخت شرکتی با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی همبستگی بوده و مشارکت کنندگان 135 نفر ازکارشناسان و مدیران شبکه بانکی کشور بوده اند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه بوده است. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده که از طریق نرم افزار SPSS انجام شده است. خدمات پرداخت شرکتی در دو بعد، توجه بانک ها به نیازسنجی مشتریان و استراتژی تعاملی با مشتریان شرکتی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین عوامل خدمات پرداخت شرکتی با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی جمهوری اسلامی ایران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که عامل توجه بانک ها به نیازسنجی مشتریان به دلیل ضریب همبستگی بالاتر، از اهمیت بیشتری نسبت استراتژی تعاملی با مشتریان شرکتی برخوردار است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی و سطح‌بندی مولفه‌های بانکداری شرکتی در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران
    اقتصاد مالی , شماره 2 , سال 18 , تابستان 1403
    پژوهش حاضر با توجه به رشد سریع فعالیت‌های بانکداری در فضای کسب‌وکار کشور و در راستای کمک به موفقیت بیشتر این نوع فعالیت‌ها در صنعت بانکداری انجام‌شده است. روش پژوهش آمیخته است و در ابتدا، مؤلفه‌های بانکداری شرکتی از طریق ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان شناسای چکیده کامل
    پژوهش حاضر با توجه به رشد سریع فعالیت‌های بانکداری در فضای کسب‌وکار کشور و در راستای کمک به موفقیت بیشتر این نوع فعالیت‌ها در صنعت بانکداری انجام‌شده است. روش پژوهش آمیخته است و در ابتدا، مؤلفه‌های بانکداری شرکتی از طریق ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان شناسایی‌شده است. مصاحبه‌ها با سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند و درنهایت تعداد 21 مؤلفه و 148 شاخص بر اساس کدگذاری محوری شناسایی و در بخش کمی یک مدل ساختاری- تفسیری برای ارائه الگوی بانکداری شرکتی با استفاده ازISM متناسب با نظرات 15 نفر از خبرگان صنعت بانکداری ایجاد گردیده است. پس‌ از آن برای شناسایی موقعیت مؤلفه‌های شناسایی شده با استفاده از MICMAC مبتنی بر قدرت نفوذ و وابستگی مشخص گردید. نتایج به دست آمده بانکداری شرکتی در شش سطح شامل مقوله محوری، عوامل زمینه‌ای، شرایط علّی، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و در نهایت، پیامدها تشکیل‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان داده که در پایین سطح پیامدها نشان دهنده این موضوع است که پیامدها به عنوان اثر گزارترین شاخص می‌باشد. و بعد از آن پدیده محوری و راهبردها در اولویت بعدی قرار دارند. شرایط زمینه-ای و شرایط مداخله گر در سطح سوم تاثیر بر الگوی بانکداری شرکتی قرار گرفته‌اند و شرایط علی کمترین تاثیر را بر الگوی بانکداری شرکتی دارد. تحلیل MICMAC نشان داد سیستم بانکداری شرکتی سیستمی ناپایدار است. پرونده مقاله