خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره5,سال
7
,
زمستان
1395
زمینه: اخلاق هنجار گرا در سال های اخیر مورد توجه اندیشمندان مدیریت قرار گرفته است. در این تحقیق ضمن شناسایی ابعاد مکاتب اخلاقیدر مدیریت دولتی مدل ترکیبی برای کاربرد دررفتار مدیران دولتی ارائه شده است.هدف: تبیین مدل ترکیبی اخلاق وشناخت ازمکاتب اخلاق در راستای وظایف مدیرا چکیده کامل
زمینه: اخلاق هنجار گرا در سال های اخیر مورد توجه اندیشمندان مدیریت قرار گرفته است. در این تحقیق ضمن شناسایی ابعاد مکاتب اخلاقیدر مدیریت دولتی مدل ترکیبی برای کاربرد دررفتار مدیران دولتی ارائه شده است.هدف: تبیین مدل ترکیبی اخلاق وشناخت ازمکاتب اخلاق در راستای وظایف مدیران در سازمان های دولتی می باشد.روش پژوهش: این تحقیق از نوع هدف کاربردی و نوع تحقیق ترکیبی انجام گشته است. درراستای بررسی مدل از جامعه انتخابی نظرات10 نفر خبرگان دانشگاهی وازدستگاههای اجرایی با روش نمونه گیری خوشه ای 130 نفر از مدیران دستگاههای برتر استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت. برای شناخت اولیه مدل از ابزار مصاحبه وپرسشنامه استفاده گردید.یافته ها:بر طبق یافته ها ی مدل تحقیق نشان می دهد مدیران در سازمان های دولتی با توجه به چهار بعد اخلاقی هنجارگرا(فضیلت گرا ،وظیفه گرا ونتیجه گرا ونسبیت گرا) می توانند وظایف خود را در یک نگاه ترکیب گرا با محوریت وظیفه گرایی اثربخش نمایند. نتیجه گیری : این تحقیق نشان می دهد مدیران دولتی سازمان ها از یک ترکیب بهینه برای کاربرد اخلاقیات در سازمانها با محوریت فضیلت گرایی درسازمان های ایران استفاده می نمایند.از طرفی با تغییر وظایف مدیر ترکیب های اخلاقی واولویت های اخلاقی مدیران نیز تغییر می نماید.
پرونده مقاله
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره34,سال
10
,
تابستان
1398
در این مطالعه به بوسیله شقوقی از رویکرد استقرایی و با ابزار گونه شناسانه نظری و تجربی ، با هدف ترسیم مرزی مشخص و معین میان سازمان های دولتی و عمومی برمبنای ویژگی های ساختاری و فرایندی به تحلیل های پردامنه ای از سازمان ها اقدام شده است. در این راستا، ابتدا به شناسایی عو چکیده کامل
در این مطالعه به بوسیله شقوقی از رویکرد استقرایی و با ابزار گونه شناسانه نظری و تجربی ، با هدف ترسیم مرزی مشخص و معین میان سازمان های دولتی و عمومی برمبنای ویژگی های ساختاری و فرایندی به تحلیل های پردامنه ای از سازمان ها اقدام شده است. در این راستا، ابتدا به شناسایی عواملی بمنظور گونه شناسیِ مفهومی این سنخ سازمانها اقدام و سپس متعاقب آن بر مبنای نتایجِ مطالعاتِ پیشین ،به سنخ شناسی تجربی سازمان های مذکور اقدام شده است. پس از تحلیل های گونه شناختی بعمل آمده ، یک طبقه بندی موردمبناء از سازمانهای عمومی و دولتی بر اساس معیارهایی همچون (غیر بهره منداز انحصار،انحصاری و رقابتی- ترتیبات تنظیم و مقررات گذاری- تامین مالی غیردولتی دولتی و غیره) ارایه شده است که تمامی ترتیبات ساختاری و فرایندی سازمان های دولتی و عمومی را لحاظ نموده است.این پژوهش ضمن ارایه الگویی از مرزبندی و طبقه بندی معین از سازمان های دولتی و عمومی، مدیران و ذینفعان این سنخ از سازمان ها را در گذار و رهایی از بندِ تعلقات، تقلیدها، اجبارهاو هنجارهای نهادی در شناختِ سازمانهای متبوع خود یاری رسانده و می تواند به عنوان یک چارچوبِ مرجع در انتخابهای مرتبط با ساختارو فرایند سازمانی مطرح گردد.
پرونده مقاله
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره50,سال
14
,
تابستان
1402
زمینه: همگام با توسعه شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، استقرار شهر هوشمند به عنوان یک استراتژی برای کاهش مشکلات تولید شده و همزمان لزوم همکاری ابعاد حکمرانی مورد توجه قرار گرفته است.
هدف: هدف از این تحقیق، تدوین نقش حکمرانی سه گانه در استقرار شهر هوشمند میب چکیده کامل
زمینه: همگام با توسعه شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، استقرار شهر هوشمند به عنوان یک استراتژی برای کاهش مشکلات تولید شده و همزمان لزوم همکاری ابعاد حکمرانی مورد توجه قرار گرفته است.
هدف: هدف از این تحقیق، تدوین نقش حکمرانی سه گانه در استقرار شهر هوشمند میباشد.
روشها: در این تحقیق فرآیند و ابعاد شهر هوشمند و همچنین مدلهای حکمرانی مطالعه و به روش تحلیل تم بررسی گردید. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 16 تن از خبرگان دانشگاهی و مدیریت شهری انجام گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که برای استقرار شهر هوشمند اعمال سه نوع حکمرانی با همکاری و هماهنگی بر اساس شرایط و وظایف نهادهای مختلف لازم است؛ به همین منظور 9 راهبرد اصلی برای هر حکمرانی در سه سطح سیستم، سازمان و فرد شناسایی شد که در این مطالعه به تحلیل آنها پرداخته شده است.
نتیجه گیری: با توجه به سطح گسترده برنامههای فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهر هوشمند ارائه راهبردهای مداوم در کلان شهرها میتواند به افزایش اثربخشی وظایف دولت، بخش خصوصی و جامعهمدنی منتهی گردد.
پرونده مقاله
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره2,سال
3
,
تابستان
1391
سرمایه، موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی در تمام نظریات و الگوهای رشد اقتصادی محسوب میگردد. با گسترش مباحث مرتبط با جهانی شدن و ارتباط متقابل کشورها و عدم تکافوی منابع داخلی برای سرمایهگذاری، کشورها ناگزیر به جذب سرمایههای خارجی و رقابت در جذب آن هستند. در این مقاله ع چکیده کامل
سرمایه، موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی در تمام نظریات و الگوهای رشد اقتصادی محسوب میگردد. با گسترش مباحث مرتبط با جهانی شدن و ارتباط متقابل کشورها و عدم تکافوی منابع داخلی برای سرمایهگذاری، کشورها ناگزیر به جذب سرمایههای خارجی و رقابت در جذب آن هستند. در این مقاله عوامل اقتصادی، عوامل حمایتی، عوامل ساختاری و عوامل قانونی و مقرراتی، از موانع جذب سرمایهگذاری خارجی در ایران مورد بررسی قرار گرفت.در پژوهش حاضر، روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیهی مدیران و خبرگان سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران تشکیل میدهند. نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران 60 نفر تعیین شده است. نتایج این پژوهش موید این مطلب است که عوامل اقتصادی، حمایتی، ساختاری و عوامل قانونی و مقرراتی از جمله عوامل موثر بر مانع جذب سرمایهگذاری در ایران هستند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که عوامل اقتصادی، عوامل حمایتی، عوامل ساختاری و عوامل قانون و مقررات به ترتیب در رتبههای اول تا چهارم موانع سرمایهگذاری قرار میگیرند.
پرونده مقاله
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره1,سال
2
,
پاییز
1390
معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه با اعتقادات، باورها و ارزشهای شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن بعمل میآورد. برخی ریشهای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که معنویت ارتباطی با دین رسمی نداشته و بسیار گستردهتر از آن است. این امر مساله س چکیده کامل
معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه با اعتقادات، باورها و ارزشهای شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن بعمل میآورد. برخی ریشهای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که معنویت ارتباطی با دین رسمی نداشته و بسیار گستردهتر از آن است. این امر مساله سنجش معنویت را تحت الشعاع قرار داده و بر مشکلات فرا روی سنجش معنویت افزوده است. با این وجود، مدیریت معنویت در محیطهای کاری در وهله اول مستلزم در اختیار داشتن تعریفی عملیاتی و ابزاری استاندارد جهت سنجش آن است. با توجه به پر رنگ شدن نقش معنویت در موفقیت و شکست سازمانها در سالیان اخیر و تاکید مدیران ارشد کشور مبنی بر تقویت معنویت در محیطهای کاری دولتی، در مقاله حاضر ضمن مرور کارهای مهم انجام شده در راستای سنجش معنویت و مشکلات فرارو، سعی خواهد شد ابزاری استاندارد مبتنی بر ارزشهای دینی و فرهنگی کشور جهت سنجش معنویت در محیطهای سازمانی دولتی ارائه گردد.
پرونده مقاله
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره5,سال
5
,
زمستان
1393
امروزه همواره واژه فساد را در بسیاری از سرخطهای خبری میتوان دید تنها با مراجعه به مطبوعات و انواع رسانههای جمعی میتوان به افزایش فساد در سازمانها و دیگر نهادها صحه گذاشت. چندی پیش با اعلام شاخصهای درک فساد، ایران جزء کشورهای با فساد بالا معرفی گردید. این پژوهش با چکیده کامل
امروزه همواره واژه فساد را در بسیاری از سرخطهای خبری میتوان دید تنها با مراجعه به مطبوعات و انواع رسانههای جمعی میتوان به افزایش فساد در سازمانها و دیگر نهادها صحه گذاشت. چندی پیش با اعلام شاخصهای درک فساد، ایران جزء کشورهای با فساد بالا معرفی گردید. این پژوهش با یک بررسی گسترده در ادبیات پژوهشهای پیشین در پی ایجاد مدلی جامع جهت سنجش فساد اداری میباشد و در آن با تعریف مجموعههای فازی عوامل موثر بر فساد اداری که شامل متغییرهای پیشبینیکننده حکمرانی خوب بانک جهانی میباشد از عواملِ حق اظهار نظر و پاسخگویی؛ ثبات سیاسی و عدم خشونت؛ اثربخشی دولت؛ کیفیت مقررات و حاکمیت قانون استفاده شده است. در این پژوهش تمامی ابعاد مختلف حکمرانی خوب برای مبارزه با فساد بهعنوان ورودی سیستم استنتاج فازی و از فساد اداری بهعنوان خروجی در سیستم استفاده شد و همچنین پس از آن توابع عضویت و قواعد فازی، سیستم استنتاج فازی سنجش فساد اداری با استفاده از شاخصهای حکمرانی خوب طراحی گردیده و در پایان نیز خروجی مدل با نظر خبرهها مقایسه گردید. در این پژوهش قاعده نویسی با استفاده از نظرات پنج نفر از اساتید دانشگاه به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که نتایج حاصل از نظر خبرهها و نتایج حاصل از سیستم استنتاج فازی به یکدیگر نزدیک بوده که این نشان از اعتبار مناسب سیستم دارد و میتوان گفت که یکی از مهمترین دلایل این اعتبار، شناسایی سنجههای مناسب برای پیشبینی است که در پژوهش حاضر این سنجهها از بانک جهانی استخراج گردید. نتایج بهدست آمده نشان از آن دارد که شاخص حاکمیت قانون در حکمرانی تاثیر بهسزایی در خروجی مدل یعنی کاهش فساد اداری دارد و با افزایش و کاهش آن میزان فساد پیشبینی شده در سازمان افزایش و کاهش مییابد.
پرونده مقاله
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره2,سال
1
,
پاییز
1389
هدف از این تحقیق، سنجش میزان مسئولیت اجتماعی سازمانهای دولتی ایران و بررسی رابطه بین چهار عامل موثر(بعد اقتصادی، بعد اخلاقی، بعد اجتماعی و بعد زیست محیطی) و مسئولیت اجتماعی در سازمانهای دولتی ایران (نیروگاه برق طرشت)، میباشد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی است .جامعه آماری چکیده کامل
هدف از این تحقیق، سنجش میزان مسئولیت اجتماعی سازمانهای دولتی ایران و بررسی رابطه بین چهار عامل موثر(بعد اقتصادی، بعد اخلاقی، بعد اجتماعی و بعد زیست محیطی) و مسئولیت اجتماعی در سازمانهای دولتی ایران (نیروگاه برق طرشت)، میباشد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی است .جامعه آماری عبارت است از مدیران سازمان نیروگاه برق طرشت میباشد. در تجزیه و تحلیل داده ها، روش آزمون همبستگی اسپیرمن مورد استفاده قرار گرفت.پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آماری، این نتایج به دست آمده است:کلیه متغیرهای مستقل (بعد اقتصادی، بعد اخلاقی، بعد اجتماعی و بعد زیست محیطی) دارای رابطه معنی داری از نوع مستقیم با مسئولیت اجتماعی میباشند و متغیر بعد زیست محیطی با بیشترین مقدار ضریب همبستگی نسبت به سایر متغیرها به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر مسئولیت اجتماعی تعیین گردید.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد