فهرست مقالات محمد طالاری


  • مقاله

    1 - مدیریت راهبردی پرتفولیوی کسب وکارها شکل گیری دوسوتوانی در سطح شرکتهای هلدینگ
    پژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 2 , سال 23 , تابستان 1396
    با توجه به محیط کسب‌وکار کنونی یکی از چالش‌های اساسی شرکت‌های هلدینگ نحوه مدیریت راهبردی پرتفولیوی کسب‌وکارهایشان است. براین اساس و با توجه به انتقادات به مدل های موجود مدیریت پرتفولیوی شرکت، هدف این مطالعه ارائه و تبیین مدلی مؤثر برای مدیریت پرتفولیوی شرکت‌های هلدینگ م چکیده کامل
    با توجه به محیط کسب‌وکار کنونی یکی از چالش‌های اساسی شرکت‌های هلدینگ نحوه مدیریت راهبردی پرتفولیوی کسب‌وکارهایشان است. براین اساس و با توجه به انتقادات به مدل های موجود مدیریت پرتفولیوی شرکت، هدف این مطالعه ارائه و تبیین مدلی مؤثر برای مدیریت پرتفولیوی شرکت‌های هلدینگ می‌باشد. رویکرد این تحقیق استقرایی و روش آن کیفی است و برای نظریه‌پردازی و ارائه مدل از راهبرد نظریه‌پردازی داده بنیاد کلاسیک استفاده شده است. روش گردآوری داده‌ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته است و با استفاده از نمونه‌گیری نظری با 22 خبره فعال در 13 شرکت هلدینگ مصاحبه شده است. کدگذاری و تحلیل مصاحبه ها منجر به شکل‌گیری مفهوم پرتفولیوی دوسوتوان به عنوان مقوله اصلی پژوهش شد. یافته پژوهش منجر به شکل‌گیری دو ماتریس توانمندی و نیازمندی به قابلیت‌های کاوش و بهره‌برداری برای تحلیل SBUها شد. با استفاده از خروجی و ابعاد این دو ماتریس، ماتریس توازن براساس منطق زیربنایی دوسوتوانی شکل گرفت. این ماتریس SBUها را به چهاردسته تقسیم‌بندی می‌نماید و تصمیمات در سطح هلدینگ برای هر گروه متفاوت خواهد بود. در نهایت مشخص شد هلدینگ ها برای تحلیل پرتفولیوی خود از دو جهت گیری ابزاری و رویکردی استفاده می‌کنند. جهت‌گیری هلدینگ‌ها توازن پرتفولیوی آنها را مشخص می‌کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو
    مدیریت عملیات , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401
    به دلیل وجود پیچیدگی در زنجیره تأمین و به‌منظور مدیریت بهتر آن، شرکت‌ها فناوری‌های نوین را عامل بالقوه‌ای برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود در نظر می‌گیرند. یکی از این فناوری‌های نوظهور اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء با تاثیر‌گذاری در بخش‌های گوناگون مدیریت زنجیره تأم چکیده کامل
    به دلیل وجود پیچیدگی در زنجیره تأمین و به‌منظور مدیریت بهتر آن، شرکت‌ها فناوری‌های نوین را عامل بالقوه‌ای برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود در نظر می‌گیرند. یکی از این فناوری‌های نوظهور اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء با تاثیر‌گذاری در بخش‌های گوناگون مدیریت زنجیره تأمین باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد آنها در یک سازمان می‌شود. در این دوره زمانی، صنعت خودرو برای رسیدن به بهره وری مطلوب و تولید در سطح جهانی، ناچار به ورود به نسل چهارم صنعت است و دروازه صنعت 4، اینترنت اشیاء می‌باشد. هدف از این پژوهش، شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) نظریه داده ‌بنیاد کلاسیک و مصاحبه با متخصصان و خبرگان صنعت خودرو و خبرگان دانشگاهی در‌سال1400 به جمع‌آوری و تحلیل داده ها پرداخته است. عوامل سازمانی، اجتماعی(محیطی)، مدیریتی، صنعتی و اقتصادی(مالی) بعنوان الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو شناسایی شدند. مدل مفهومی الزامات اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو با 5 مقوله و 20 مولفه ترسیم گردید. پرونده مقاله