-
مقاله
1 - حل مساله تبادل زمان ـ هزینه ـ کیفیت پروژهها در حالت احتمالی با در نظرگرفتن راه حل های ممکنمدیریت صنعتی , شماره 2 , سال 17 , تابستان 2022مدیران پروژه همواره به دنبال اتخاذ تصمیماتی هستند که بتوانند پروژههای خود را در کوتاهترین زمان ممکن، با کمترین هزینه و با کیفیتی بالا به انجام برسانند. لیکن باید توجه داشت که در مسائل واقعی با شرایطی مواجه میشویم که پیشبینیهای ما تحت تاثیر سایر عوامل از آنچه در عمل چکیده کاملمدیران پروژه همواره به دنبال اتخاذ تصمیماتی هستند که بتوانند پروژههای خود را در کوتاهترین زمان ممکن، با کمترین هزینه و با کیفیتی بالا به انجام برسانند. لیکن باید توجه داشت که در مسائل واقعی با شرایطی مواجه میشویم که پیشبینیهای ما تحت تاثیر سایر عوامل از آنچه در عمل اتفاق میافتد فاصله میگیرد در چنین شرایطی عملاً برخی یا تمامی پارامترهای مرتبط با یک مساله مورد بررسی به وسیله متغیرهایی بیان میشوند که به صورت قطعی تعریف نشدهاند. از این رو در نظر گرفتن اثر پارامترهای تصادفی در حل مساله تبادل زمان ـ هزینه ـ کیفیت دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد. در این مقاله سعی داریم تا مدل مساله تبادل زمان ـ هزینه ـ کیفیت ارائه شده را در حالت تصادفی مورد توجه قرار دهیم. به این منظور برخی از پارامترهای مدل مورد اشاره را به صورت تصادفی فرض میکنیم. سپس به منظور حل مدل تصادفی از رویکرد برنامهریزی مقید شده تصادفی استفاده خواهیم کرد. به هنگام مواجهه با توابع هدف چندگانه از میان روشهای بهینهسازی مسائل چندهدفه به روش برنامهریزی آرمانی خواهیم پرداخت و در نهایت مدل برنامهریزی آرمانی مقید شده تصادفی را ارائه خواهیم نمود. معدل برنامه ریزی قطعی مدل ارائه شده ارائه میشود و در نهایت با استفاده از نرم افزار گمز و با یک مثال عددی، مدل ارائه شده حل و نتایج حاصل از آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پرونده مقاله -
مقاله
2 - A Multi-Period Berth Allocation-Scheduling Model with Different Terminals and Irregular Layouts Under UncertaintyJournal of Industrial Engineering International , شماره 5 , سال 17 , پاییز 2021As global trade flourishes, terminals endeavor to get higher income while adapting to an expanded intricacy concerning terminal administration tasks. Perhaps the most common issues such terminals encounter is the Berth Allocation Problem (BAP), which involves allotting چکیده کاملAs global trade flourishes, terminals endeavor to get higher income while adapting to an expanded intricacy concerning terminal administration tasks. Perhaps the most common issues such terminals encounter is the Berth Allocation Problem (BAP), which involves allotting vessels to a bunch of berths and time allotments while at the same time limiting goals, for example, total stay time or total assignment cost. Complex formats of actual terminals present spatial constraints that restrict the mooring and departure of vessels. In spite of the fact that significant research has been carried out with regard to the BAP, these real-world limitations have not been considered in an overall manner. In this paper, a stochastic Multi-Period Berth Allocation-Scheduling Problem in Different Terminals with Irregular Layouts (SBAP) considering multi-Period modes, generalized precedence relations are developed. To solve the (SBAP), a solution approach based on Stochastic Chance Constraint Programming (SCCP) and a solution approach based on Two-Stage Stochastic Linear Programming with Recourse (TSSLPR) is proposed. A mathematical model is solved to show the applicability of the suggested model and solution approach. پرونده مقاله