دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
18
,
بهار
1396
هدف این پژوهش تدوین الگوی آسیبپذیری روانی-اجتماعی افسردگی مزمن بود. روش نظریه زمینهای بهمنظور تدوین نظریه پیرامون شرایط علی، راهبرها و پیامدها در افسردگی مزمن استفاده شد و نمونهای (12 نفر) در گروه سنی 25 الی 60 سال، شامل مبتلایان به افسردگی مزمن مراجعهکننده به دو م چکیده کامل
هدف این پژوهش تدوین الگوی آسیبپذیری روانی-اجتماعی افسردگی مزمن بود. روش نظریه زمینهای بهمنظور تدوین نظریه پیرامون شرایط علی، راهبرها و پیامدها در افسردگی مزمن استفاده شد و نمونهای (12 نفر) در گروه سنی 25 الی 60 سال، شامل مبتلایان به افسردگی مزمن مراجعهکننده به دو مرکز مشاوره و رواندرمانی در شهر اصفهان بهصورت هدفمند انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل؛ مصاحبه ساختاریافته مبتنی بر ملاکهای DSM5، مصاحبه باز و نیمه ساختارمند و مقیاس 24 آیتمی همیلتون برای افسردگی (HRSD24) بود. کدگذاری با کمک نرمافزار NVIVO انجام شد. نتایج نشان داد مزمن بودن اختلالات افسردگی درنتیجه شرایط شکست در نمایش قبلی و دورههای متعدد سابقه افسردگی و نیز احساس ناتوانی حاصل از مشکلات جسمانی و دردهای مزمن، در بستری از وجود مشکل در شرایط اجتماعی/خانوادگی و مالی/شغلی/تحصیلی، حاصل گردیده و وجود اختلال افسردگی نیز محصولی از عوامل شناختی و رفتاری است که این عوامل با ویژگیهای خلقی و تنظیم هیجانی فرد در تعاملاند. با توجه به آنکه اغلب فرآیندهای رواندرمانی تاکنون تأکیدی شناختی/رفتاری داشتهاند، بنابر نظریه زمینهای حاصل؛ در شرایط مزمن بودن اختلال، بهتر است اولویت درمان، متوجه مقولههای تداومبخش؛ مشکلات درمانی و جسمانی و زمینههای خانوادگی/اجتماعی و شغلی/ تحصیلی/ مالی گردد.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
18
,
زمستان
1396
هدف پژوهش بررسی سوگیری خدمت به خود در تحلیل شغل بهصورت آزمایشی در یک طرح 12×2 (ویژگی شخصیتی شغل× جور بودن) بود. جامعة آماری، دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از بین آنها 120 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند. مداخلة اصلی بهوسیلة سناریوی فرضی (به نام ویگنت) ک چکیده کامل
هدف پژوهش بررسی سوگیری خدمت به خود در تحلیل شغل بهصورت آزمایشی در یک طرح 12×2 (ویژگی شخصیتی شغل× جور بودن) بود. جامعة آماری، دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از بین آنها 120 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند. مداخلة اصلی بهوسیلة سناریوی فرضی (به نام ویگنت) که ویژگیهای شخصیتی را در بر میگرفت ساخته شد. آنها همزمان به ابزاری که ویژگیهای شخصیتی آنها را تعیین میکرد پاسخ دادند؛ با این حال محققان وانمود کردند که آن برای یک تحقیق مستقل و غیرمرتبط استفاده شده است. نتایج نشان داد آزمودنیها یک زیرمجموعه از ویژگیهای جور را بهتر از ویژگیهای ناجور (001/0P<) تصدیق کردند و بهصورت خوشبینانه در مورد رخ دادن وقایع مثبت قهرمان ویگنت که در شغلشان از نظر شخصیتی شبیه یا کپی خودشان بود قضاوت کردند به این معنی که آنها را در کارراهه خود موفقتر، دارای فرصت ارتقا بیشتر و انتخاب بیشتر در نظامهای جانشینی دانستند و به عبارتی دچار سوگیری شدند.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
21
,
بهار
1399
هدف این پژوهش، بررسی رابطة خودکارآمدی عمومی، تعلق و عشق با معنا در زندگی با میانجیگری ارزشهای اجتماعی در نوجوانان دختر از طریق الگوسازی معادلات ساختاری بود. این مطالعه از نوع همبستگی با استفاده از مدلیابی علی و جامعة آماری دانشآموزان دختر سال سوم دورة دبیرستان به تع چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی رابطة خودکارآمدی عمومی، تعلق و عشق با معنا در زندگی با میانجیگری ارزشهای اجتماعی در نوجوانان دختر از طریق الگوسازی معادلات ساختاری بود. این مطالعه از نوع همبستگی با استفاده از مدلیابی علی و جامعة آماری دانشآموزان دختر سال سوم دورة دبیرستان به تعداد 4476 نفر بودند. نمونة آماری 200 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامة خود کارآمدی عمومی (Sherer & Maddux,1982) مقیاس تعلق و عشق، مقیاس ارزشهای اجتماعی و پرسشنامه معنا در زندگی (Steger et al,2006) بود. دادهها با رویکرد مدلسازی معادله ساختاری بررسی شد. یافتهها بیانگر معناداری رابطة مستقیم متغیرهای خودکارآمدی عمومی، تعلق و عشق و ارزشهای اجتماعی با متغیر معنا در زندگی بود (05/0>p). همچنین رابطة غیرمستقیم متغیر خودکارآمدی و تعلق و عشق با متغیر معنا در زندگی درصورتیکه متغیر ارزشهای اجتماعی میانجی باشد، معنادار است (05/0>p).
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره94,سال
24
,
زمستان
1402
هدف پژوهش واکاوی مدل های رفتار مبتنی برکار در پلیس پیشگیری بود. روش پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل مضامین به روش استقرایی بود. جامعه مورد مطالعه کارکنان پلیس پیشگیری تهران بود که با روش نمونه گیری هدفمند با توجه به ملاک های ورودی انتخاب شدند. تجارب افراد با ابزار مصاحبه عمی چکیده کامل
هدف پژوهش واکاوی مدل های رفتار مبتنی برکار در پلیس پیشگیری بود. روش پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل مضامین به روش استقرایی بود. جامعه مورد مطالعه کارکنان پلیس پیشگیری تهران بود که با روش نمونه گیری هدفمند با توجه به ملاک های ورودی انتخاب شدند. تجارب افراد با ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته مورد بررسی قرار گرفت و داده ها با 31 مصاحبه به اشباع رسید. از تحلیل مصاحبه های جمع آوری شده کدکذاری و طبقه بندی انجام شد و مفهوم اصلی "مدل های رفتار کار " اکتشاف شد که در مرحله اول کدگذاری197 مضمون از متن مصاحبه ها استخراج شد. در مرحله دوم براساس سنخیت مفاهیم به دست آمده تعداد 67 مضمون انتزاع شد. در مرحله سوم 8 مضمون مدل رفتار کار بهباشی، سلامت ، اضطرابی / اجتنابی ، جاه طلب/ مسلط، افسرده، فرسوده و وابسته از آن استخراج شد. اعتبار سنجی داده ها با روش بازخورد مشارکت کنندگان و روش کدگذاران مستقل صورت گرفت. اعتباریابی مضامین با استفاده از روش گروه خبرگان انجام شد و معیارهایتعیین دقت و استحکام داده ها مورد بررسی وتایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد برخی از مدل های رفتاری مرتبط با کار در پلیس پیشگیری وجود دارد که سالم و یا نوروتیک می باشد که می تواند سطح انطباق پذیری، آسیب های روانی ناشی از شغل و بهروری را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین توجه به این عامل در تدوین برنامه ها و مداخلات آموزشی پیشگیرانه می تواند مورد توجه قرار گیرد.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
24
,
بهار
1402
عواطف در رفتار خرید افراد دخیل هستند و انتخاب کالاها را تحت تاثیر قرار میدهند. مقایسه درصد انتخاب کالای حد وسط در دو گروه عاطفه مثبت و منفی و گشودگی بالا و پایین نسبت به احساسات در دانشجویان هدف این پژوهش بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گر چکیده کامل
عواطف در رفتار خرید افراد دخیل هستند و انتخاب کالاها را تحت تاثیر قرار میدهند. مقایسه درصد انتخاب کالای حد وسط در دو گروه عاطفه مثبت و منفی و گشودگی بالا و پایین نسبت به احساسات در دانشجویان هدف این پژوهش بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل نامعادل و کاربندی معکوس بود. جامعه آماری همه دانشجویان رشتهی روانشناسی دانشگاه اصفهان در مقطع لیسانس و ارشد در کلیه گرایشها بودند. یک نمونه 144 نفری از اعضای جامعه به صورت داوطلب انتخاب شدند و به مقیاسهای عاطفهی مثبت و منفی ( Watson,Clark & Tellegen, 1988) فرم کوتاه و گشودگی نسبت به احساسات ( Forgas & Ciarrochi,2001) پاسخ دادند. سپس به آنها خلق مثبت و منفی القا شد. سپس این افراد از بین سه بسته کالا (دو بسته با خطر بالا و یک بسته کالای حد وسط) دست به انتخاب زدند. دادهها با استفاده از آزمونt مستقل و تحلیل Logit تحلیل شد. پایایی آلفای کرونباخ ابزارها در حد مطلوب بود. یافتهها نشان داد که درصد انتخاب کالای حد وسط در بین افرادی که عاطفه مثبت دارند و افرادی که گشودگی بالا نسبت به احساسات دارند، بیشتر است. همچنین، تاثیر گشودگی به احساسات بر انتخاب کالا از سوی شرکت کنندگان توسط عاطفه مثبت و عاطفه منفی تعدیل میشود. براساس یافتهها فروشندگان میتوانند با ایجاد عواطف مثبت ( منفی) در خریداران، احتمال خرید کالای ایمن(با خطر بالا) را در آنان بالا برند و به اهداف فروش خود برسند.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
17
,
بهار
1399
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش بازنمایی های طرحوارهای بر تواناییحل مسائل غیرمعمولی ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و طرح های نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نف چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش بازنمایی های طرحوارهای بر تواناییحل مسائل غیرمعمولی ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و طرح های نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یاسوج بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. مشارکت کنندگان با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده و برای 12 جلسه (هر هفته یک جلسه) با استفاده از روش آموزش بازنمایی محور تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در بخش تحلیل محتوا چکلیست و در بخش نیمهآزمایشی آزمون محقق ساخته بود. برای تجزیهوتحلیل داده ها در تحلیل محتوا از تکنیک آنتروپی شانون و در بخش نیمه آزمایشی از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل محتوا نشان می دهد بیشترین توجه برای توزیع و حضور مسائل غیرمعمولی به ترتیب به مسائل بازنمایی سلسله مراتبی سپس بازنمایی جزء-کل و درنهایت به مسائل بازنمایی شبکه ای شده است و مسائل بازنمایی ماتریسی جایگاهی در کتاب درسی ندارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین تمام مؤلفههای توانایی حل مسائل غیرمعمولی (05/0P<) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ لذا آموزش بازنمایی های طرحوارهای موجب افزایش توانایی حل مسائل غیرمعمولی ریاضی در دانش آموزان شده است. به علاوه این نتایج نشان می دهد که استفاده از بازنمایی های طرحوارهای در حل مسائل غیرمعمولی در طول زمان ثبات دارد. نتایج این مطالعه لزوم توجه ویژه به بازنمایی های طرحوارهای در کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی و استفاده معلمان و دبیران ریاضی از این بازنمایی ها در حل مسائل غیرمعمولی را مورد تأکید قرار می دهد.
پرونده مقاله