روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره4,سال
16
,
پاییز
1398
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی در ارتباط بین جو عاطفی خانواده و بیصداقتی تحصیلی بود.شرکتکنندگان پژوهش209 (96دختر و113پسر)دانشآموز دوره ابتدایی شهر فسا بودند که به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس جو عاطفی خانواده چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی در ارتباط بین جو عاطفی خانواده و بیصداقتی تحصیلی بود.شرکتکنندگان پژوهش209 (96دختر و113پسر)دانشآموز دوره ابتدایی شهر فسا بودند که به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس جو عاطفی خانواده هیل برن(1964)، سیاهه خودپنداشت تحصیلی چن و تامپسون(2004)و مقیاس بیصداقتی تحصیلی مککیب و تروینییو(1996)پاسخ دادند.به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج نشان داد که جو عاطفی خانواده از طریق خودپنداشت تحصیلی، پیشبینیکننده بیصداقتی تحصیلی است.یافتههای این پژوهش نشاندهنده اهمیت توجه به نقش جو عاطفی خانواده و خودپنداشت تحصیلی در بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان است.
پرونده مقاله
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره5,سال
18
,
زمستان
1400
هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی بود. این پژوهش از نوع همبستگی و به طور دقیق تر اعتباریابی آزمون بود. مشارکت کنندگان پژوهش 291 دانشجو (121 مرد و 170 زن) دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که در سال تحصیلی99- 1398 مشغول چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی بود. این پژوهش از نوع همبستگی و به طور دقیق تر اعتباریابی آزمون بود. مشارکت کنندگان پژوهش 291 دانشجو (121 مرد و 170 زن) دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که در سال تحصیلی99- 1398 مشغول به تحصیل بودند و پرسشنامه های تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی (2019)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و دیگران (2001)، ارضاء و ناکامی نیازهای بنیادین روان شناختی چن و دیگران (2015) و نوروزگرایی کاستا و مک کری (1992) را تکمیل کردند. پس از ترجمه پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان، به منظور تعیین روایی از روش های تحلیل عاملی تاییدی و همبستگی با سایر مقیاس های مذکور استفادهشد. هم چنین برای بررسی اعتبار، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی پنج راهبرد پرت کردن حواس، گوشه گیری، رویکرد فعالانه، جستجوی حمایت اجتماعی و نادیده گرفتن را تایید شد. نتایج همبستگی با سایر آزمون ها نیز روایی همگرای این پرسشنامه را تایید شد. هم چنین تمامی ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از همسانی درونی بالای عامل ها بود. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان از روایی و اعتبار بسیار خوبی در دانش جویان ایرانی برخوردار است و کارایی لازم برای اندازه گیریراهبردهای رفتاری تنظیم هیجان در پنج بعد مذکور دارد.
پرونده مقاله
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره1,سال
15
,
بهار
1398
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خودنظمجویی تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و تحصیلگریزی بود. شرکتکنندگان پژوهش 265 نفر از دانشآموزان (170 دختر، 95 پسر) مقطع متوسطه دوم بودند که با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خودنظمجویی تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و تحصیلگریزی بود. شرکتکنندگان پژوهش 265 نفر از دانشآموزان (170 دختر، 95 پسر) مقطع متوسطه دوم بودند که با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396)، پرسشنامه خودنظمجویی تحصیلی (بوفارد، بویسورت، وزیو و لاروچه، 1995) و پرسشنامه تحصیلگریزی (خرمائی و صالحاردستانی، 1395) پاسخ دادند. بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که امید به تحصیل، هم بهصورت مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق خودنظمجویی تحصیلی بر تحصیلگریزی اثر منفی دارد. در مجموع، یافتههای این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش امید به تحصیل و خودنظمجویی تحصیلی در کاهش تحصیلگریزی دانشآموزان است.
پرونده مقاله
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره2,سال
17
,
تابستان
1400
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای خودفریبی در ارتباط بین ذهنآگاهی و امنیت اجتماعی بود. پژوهش از نوع همبستگی بود و شرکتکنندگان 300 نفر از دانشجویان (160 دختر و 140 پسر) دورۀ کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که به شیوۀ نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای خودفریبی در ارتباط بین ذهنآگاهی و امنیت اجتماعی بود. پژوهش از نوع همبستگی بود و شرکتکنندگان 300 نفر از دانشجویان (160 دختر و 140 پسر) دورۀ کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که به شیوۀ نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس ذهنآگاهی (دروتمن، گالوب، اوگانیسان و رید، 2018)، پرسشنامه خودفریبی (سیرونت، هررو، ویلامورال و رودریگز، 2019) و مقیاس امنیت اجتماعی (گیلبرت، مکاوان، بلوی، میلز و گیل، 2009) پاسخ دادند. به منظور تحلیل مدل پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشاندهندۀ رابطۀ منفی و معنادار ذهنآگاهی و خودفریبی، رابطۀ منفی و معنادار خودفریبی و امنیت اجتماعی و رابطۀ مثبت و معنادار ذهنآگاهی و امنیت اجتماعی بود. همچنین خودفریبی در ارتباط بین ذهنآگاهی و امنیت اجتماعی نقش واسطهگری داشت. درمجموع یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بهبود ذهنآگاهی دانشجویان و کاهش خودفریبی آنان میتواند باعث افزایش امنیت اجتماعی در آنان میشود.
پرونده مقاله