فهرست مقالات اصغر آقایی جشوقانی


  • مقاله

    1 - مقایسه باور‌های فراشناختی، احساس رضایت، خودکارآمدی و احساس انسجام روانی زنان رضایتمند و دارای تعارض زناشویی
    زن و مطالعات خانواده , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1402
    با شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت از زندگی زناشویی می‌توان در جهت تقویت و تثبیت پایه‌های خانواده گام‌های مؤثر برداشته و برای کاهش آسیب‌ها و مشکلات زنان برنامه‌ریزی کرد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه باور‌های فراشناختی، احساس رضایت، خودکار آمدی و احساس انسجام روانی زنان رضایتمن چکیده کامل
    با شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت از زندگی زناشویی می‌توان در جهت تقویت و تثبیت پایه‌های خانواده گام‌های مؤثر برداشته و برای کاهش آسیب‌ها و مشکلات زنان برنامه‌ریزی کرد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه باور‌های فراشناختی، احساس رضایت، خودکار آمدی و احساس انسجام روانی زنان رضایتمند وزنان دارای تعارض بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره در شهر اصفهان در بهمن‌ماه 1399 بودند . از میان آن‌ها 150 زن رضایتمند و دارای تعارض با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه فراشناختی، پرسشنامه خودکار آمدی، پرسشنامه رضایت زناشویی و پرسشنامه انسجام روانی جمع‌آوری و با روش‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها، نشان داد تفاوت بین میانگین نمرات باور‌های فراشناختی و ابعاد نگرانی مثبت، کنترل افکار، خودآگاهی شناختی، رضایت زناشویی و همه ابعاد آن، خودکارآمدی و احساس انسجام روانی و ابعاد آن در دو گروه زنان دارای تعارض زناشویی وزنان دارای رضایتمندی معنی‌دار شده است ( 05/0>p). بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان بیان کرد، بین باور‌های فراشناختی، احساس رضایت، خودکارآمدی و احساس انسجام روانی زنان رضایتمند و دارای تعارض زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثربخشی آموزش مهارت‌های روانی- اجتماعی ویژه دختران فراری بر صمیمیت اجتماعی و احساس تنهایی آنان
    آموزش و ارزشیابی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1398
    میزان رو به افزایش فرار دختران از خانه، نشان‌دهنده لزوم مطالعه بیشتر این پدیده و بررسی علمی با رویکرد مداخله‌ای برای درمان آن است. هدف مطالعه‌ حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های روانی-اجتماعی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش احساس تنهایی در دختران فراری ارجاع‌شده به مراک چکیده کامل
    میزان رو به افزایش فرار دختران از خانه، نشان‌دهنده لزوم مطالعه بیشتر این پدیده و بررسی علمی با رویکرد مداخله‌ای برای درمان آن است. هدف مطالعه‌ حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های روانی-اجتماعی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش احساس تنهایی در دختران فراری ارجاع‌شده به مراکز ارشاد سازمان بهزیستی استان اصفهان بوده‌است.این مطالعه یک پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بوده است. نمونه و روش نمونه‌گیری شامل ۴۰ نفر از دختران فراری 14 تا 20 سال ساکن در مراکز ارشاد وابسته به سازمان بهزیستی استان اصفهان است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بسته آموزشی مهارت های روانی - اجتماعی ویژه دختران فراری و پرسشنامه صمیمیت اجتماعی)آقا محمدی و همکاران،1390) و مقیاس احساس تنهایی)راسل ، رپلو و فرگوسن، ۱۹78 (بوده است. این بسته آموزشی که با تکیه بر روش کیفی(تحلیل موضوعی) تدوین شده است برای اولین بار در ایران اجرا شد. نتایج کمی تحلیل کواریانس نشان داد آموزش مهارت‌های روانی -اجتماعی در 7 بعد و 13 جلسه آموزشی تاثیر معناداری بر افزایش صمیمیت اجتماعی وکاهش احساس تنهایی دختران فراری در گروه آزمایش داشته است (001/0>p). پرونده مقاله