فهرست مقالات حسن علی پورمند


  • مقاله

    1 - تبیین نقش ادراکات حسی درمیزان خاطره‌انگیزی میدان های شهری با بهره گیری از اندیشه های مرلوپونتی(نمونه موردی: میدان تجریش)
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399
    مقدمه و هدف پژوهش: تغییرات سریع شهرها با غفلت از جایگاه و ساختارهای محیطی و فرهنگی رخ می دهد که علاوه بر نادیده گرفتن کیفیات کالبدی، خاطرات یکپارچه اهالی شهر را مختل می کند. فضای شهری بستری برای آشکارگی فعالیت های جمعی و تعاملات اجتماعی را شکل می دهد که منجر به اهمیت یا چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: تغییرات سریع شهرها با غفلت از جایگاه و ساختارهای محیطی و فرهنگی رخ می دهد که علاوه بر نادیده گرفتن کیفیات کالبدی، خاطرات یکپارچه اهالی شهر را مختل می کند. فضای شهری بستری برای آشکارگی فعالیت های جمعی و تعاملات اجتماعی را شکل می دهد که منجر به اهمیت یافتن به مقوله کیفیات مکان در بستر مولفه های مختلف می باشد. این پژوهش در پی یافتن رابطه خلق خاطره جمعی با ادراک بدنمند از طریق مواجهه شهروندان با میدان تجریش است. روش پژوهش: روش این پژوهش، کیفی و تحلیلی و تفسیری با زمینه پدیدارشناسی ادراکات حسی بدنمند و از منظر اندیشه های مرلوپونتی و همچنین با روش کدگذاری آزاد، محوری و گزینشی انتخاب‌شده است. در پژوهش حاضر از مصاحبه عمیق جهت اکتشاف مولفه های خاطره انگیزی مکان از طریق ادراک بدنمند و از بطن پاسخ مصاحبه‌شوندگان که معماران و شهرسازان شاغل در اطراف میدان هستند استفاده ‌شده است. یافته ها: ادراک حسی بدنمند که به فهم مکان از درون تجربه آگاهانه و جایگاه حضور وجودی انسان در جهان اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، می‌تواند از طریق دریافت‌های حسی و تبدیل آن در فرایندهای پردازش ذهنی، تجربه زیسته بودنِ در جهان را تقویت ‌کند و درنهایت منجر به تجربه‌های معناگرایانه خاطره انگیز از میدان تجریش در فرایندی زمانمند ‌گردد؛ خوانشی که به دنبال دریافت کیفی ناشی از حضور آدمی در فضا، دریافت‌های حسی و بدنمندش، تجربه او از فضا، خیال‌پردازی‌ها و تخیل ها، پیش ذهنیت‌ها و پیش‌فرض‌ها و ایجاد محیطی معنادار به کمک اطلاعات ذهنی انسان است. نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان می دهد که میزان خاطره انگیزی میدان تجریش تابع تعامل میدان با دلالت های ذهنی، کالبدی و فرهنگی اجتماعی شهروندان است و از طریق ادراک پیشاتاملی امتدادیافته آگاهی بدنمند رخ می دهد. تجریش به مثابه یک میدان شهری خاطره انگیز توانایی خویش را برای بازنمایی و قرائت پذیری خصوصیات کالبدی و هویتی و نقش های عملکردی خود را به رخ می کشد و امکان معناداری و خاطره انگیزی فضا را فراهم نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل تطبیقی بینش نادر اردلان بر مبنای ویژگی های پست‌مدرن
    طراحی و برنامه ریزی در معماری و شهرسازی , شماره 1 , سال 1 , پاییز 1402
    شناخت و تحلیل آثار معماران معاصر در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این راستا مفاهیم تاثیرگذار معماری غرب بر اندیشه معماران ایرانی و سیر و تحول سبکهای مدرن، مدرن متاخر و پست مدرن و تمایز هر یک از این سبکها در شناخت آثار معمارانی همچون نادر اردلان تاثیر بسزایی دا چکیده کامل
    شناخت و تحلیل آثار معماران معاصر در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این راستا مفاهیم تاثیرگذار معماری غرب بر اندیشه معماران ایرانی و سیر و تحول سبکهای مدرن، مدرن متاخر و پست مدرن و تمایز هر یک از این سبکها در شناخت آثار معمارانی همچون نادر اردلان تاثیر بسزایی دارد. مرور بر آثار و اندیشه های معماران ایرانی در دوره پست مدرن، از وجود تلاشی برای یافتن نسبت میان معماری دیروز و امروز ایران حکایت دارد. مهمترین هدف این مقاله جستارهایی در باب بینش نادر اردلان به عنوان یک معمار مؤلف بر مبنای ویژگیهای سبک پست مدرن است. با این فرض که بینش نادر اردلان در آثار برجای مانده از او چه تاثیری در سبک پست مدرن ایران می گذارد، این پژوهش برمبنای روش مطالعه تطبیقی به پرسش تحقیق پاسخ می‌گوید. در این نوشتار ابتدا از لحاظ تاریخی سبک پست مدرن بررسی شده است، سپس به تحلیل آثار نادر اردلان با توجه به سبک پست مدرن پرداخته شده است و شاخصه هایی مطابق با دیگاه چارلز جنکز از جمله ایدئولوژی، سبک و ایده طراحی در نظر گرفته و در نهایت شباهتهای آثار نادر اردلان با ویژگی های معماری پست مدرن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان دهنده‌ی پایبندی او به سنت در انتظام فضایی و ساماندهی به احجام و فرم ها است. می توان گفت که بیشتر آثار نادر اردلان دارای ویژگی های سبک پست مدرن از جمله توجه به سنت گرایی و تاریخ گرایی اقلیم بوده اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تاثیر تجربه موزه‌ای بر صلاحیت بین‌فرهنگی با رویکرد معادله ساختاری (مورد مطالعه دانشجویان ایرانی و افغانستانی)
    مطالعات میان فرهنگی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1398
    رسیدن به پذیرش اجتماعی و احترام به تنوع فرهنگی نیازمند شناخت و آگاهی از تفاوت‌های نگرشی و رفتاری بین افراد مختلف جوامع چندفرهنگی است. محیط دانشگاهی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و مکانی که شرایط حضور افراد با پس‌زمینه‌های مختلف فکری و فرهنگی را فراهم می‌آورد، نقش چکیده کامل
    رسیدن به پذیرش اجتماعی و احترام به تنوع فرهنگی نیازمند شناخت و آگاهی از تفاوت‌های نگرشی و رفتاری بین افراد مختلف جوامع چندفرهنگی است. محیط دانشگاهی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و مکانی که شرایط حضور افراد با پس‌زمینه‌های مختلف فکری و فرهنگی را فراهم می‌آورد، نقش بسیار مهمی در ارائه این شناخت به دانشجویان را بر عهده دارد. همچنین با توجه به تغییر تفکر و کارکرد موزه‌ها در قرن اخیر و تمرکز آنان بر مسائل اجتماعی، یادگیری، منافع و نیازهای عمومی می‌توان گفت که موز‌ ه‌ها در ارائه شناخت و آگاهی از تفاوت‌های فرهنگی تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. هدف این مقاله بررسی تاثیر تجربه موزه ای در محیط دانشگاه بر صلاحیت بین فرهنگی دانشجویان ایرانی و افغانستانی است. چارچوب مفهومی این مطالعه بر اساس مدل دردورف از صلاحیت بین فرهنگی تنظیم گردیده و در قالب آن یک فرضیه ‌ اصلی مطرح شده است. این پژوهش در دسته پژوهش‌های توسعه‌ای است به شیوه پیمایش و با استفاده از پرسشنامه و برگزاری نمایشگاه در قالب تجربه موزه ای بین دانشجویان ایرانی و افغانستانی دانشگاه خوارزمی انجام گرفته است. برای تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر مبنای یافته های تحقیق می توان گفت ارائه شناخت از طریق تجربۀ موزه‌ای بر صلاحیت بین فرهنگی تاثیر دارد. پرونده مقاله