فهرست مقالات Bahman Gorjian


  • مقاله

    1 - Estimating Pragmatic Competence of EFL Learners' Listening Comprehension via Gricean Cooperative Principles
    Research in English Language Pedagogy , شماره 4 , سال 11 , تابستان 2023
    Understanding the pragmatic meanings of the utterances in exchanges is a serious challenge among English language learners. This study aimed to estimate the pragmatic competence of EFL learners’ listening comprehension concerned with cooperative principles (CPs) o چکیده کامل
    Understanding the pragmatic meanings of the utterances in exchanges is a serious challenge among English language learners. This study aimed to estimate the pragmatic competence of EFL learners’ listening comprehension concerned with cooperative principles (CPs) of TOEFL candidates taking the listening modules. The maxims of quantity, quality, relation, and manner helped test takers uncover the indirect or figurative meanings of the speakers' intended meaning of utterances. The design of the study was exploratory-quantitative and interpretative. The participants were 150 high and low achievers of MA students majoring in TEFL. The research instrument was a 50-item listening test that was randomly selected from the Educational Testing Service (ETS). The participants took the listening test in the fall semester of 2022. Data from the listening test were collected and analyzed via t-test and ANOVA. Findings showed understanding CPs was effective in the learners’ listening performance. Furthermore, results indicated high and low achievers' recognition of quantity and manner principles was significantly different. However, there was no such difference in learners’ comprehension regarding the maxims of quality and relevance. Implications of the study suggest that EFL learners must focus more on the pragmatic meanings of quantity and manner rather than quality and relevance maxims. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارتباط گفتمان بین فردی وشکل گیری هویت دینی و اجتماعی جوانان
    پژوهش های جامعه شناختی , شماره 63 , سال 18 , بهار 1403
    زبان ابزاری برای تبادل اطلاعات و انعکاس واقعیت ها در شکل گیری اعتقادات و نظام فکری افراد نقش موثری ایفا می کند. بر همین اساس، هدف از پژوهش حاضر کنکاش پیرامون چگونگی بهره گیری از امکانات و قابلیت های زبانی و دستوری و رمز گشایی از تاثیرات آنها در تبیین روابط قدرت و هویت چکیده کامل
    زبان ابزاری برای تبادل اطلاعات و انعکاس واقعیت ها در شکل گیری اعتقادات و نظام فکری افراد نقش موثری ایفا می کند. بر همین اساس، هدف از پژوهش حاضر کنکاش پیرامون چگونگی بهره گیری از امکانات و قابلیت های زبانی و دستوری و رمز گشایی از تاثیرات آنها در تبیین روابط قدرت و هویت درون گروهی و برون گروهی گویشوران فارسی زبان می باشد. برای تحقق این مهم جامعه آماری پژوهش 150 دانشجوی دختر و پسر در انجمن های فرهنگی و سیاسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه پیام نور اهواز را شامل می‌شد. تحقیق از نوع همبستگی است و برای تجزیه و تحلیل نمونه های گفتاری جامعه آماری از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. در تحلیل داده ها با بررسی میزان همبستگی ساختار زبانی و عقیدتی و ساخت هویتی و فکری افراد مشخص گردید که زبان نه تنها به عنوان ابزاری برای ایجاد و حفظ هویت و اعتقادات بلکه برای ایجاد روابط اجتماعی در بین گروه های جامعه نقش کلیدی ایفا می کند. یافته ها تاکید می نمایدکه ساختار اجتماعی هر جامعه همسو با فرهنگ کلان آن جامعه و زبان خاص آن است. از آنجایی که یادگیری و آموزش زبان امری اجتماعی و فرهنگی است و فراگیری آن منجر به اجتماعی شدن و فرهنگ پذیری می شود، در انتقال ارزش های مشترک یک جامعه نهادهای اجتماعی همچون خانواده و آموزش و پرورش به صورت رسمی و غیر رسمی نقش عمده ای دارند. پرونده مقاله