فهرست مقالات سیده لیلا دلقندی


  • مقاله

    1 - مقایسۀ سرسختی و خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1391
    عوامل روانی، نقش تعیین کننده ای در افزایش آمادگی جسمانی و موفقیت ورزشکاران ایفا می کند. سرسختی و خودکارآمدی، از عوامل روانی مهم در تعیین موفقیت ورزشکاران محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار است. پژوهش حا چکیده کامل
    عوامل روانی، نقش تعیین کننده ای در افزایش آمادگی جسمانی و موفقیت ورزشکاران ایفا می کند. سرسختی و خودکارآمدی، از عوامل روانی مهم در تعیین موفقیت ورزشکاران محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ سرسختی روان شناختی و خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار است. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشجویان دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد که در سال تحصیلی 1391-1390 مشغول به تحصیل اند، تشکیل می دهد. حجم نمونه در این پژوهش، 677 نفر است که براساس فرمول کوکران محاسبه شده است و از این تعداد 106 نفر ورزشکار و 566 نفر غیرورزشکار بودند. در پژوهش حاضر، از پرسشنامۀ سرسختی روان شناختی کوباسا و پرسشنامۀ خودکارآمدی بندورا (GSE) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمون های کلموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون کای اسکوئر و آزمون t برای مقایسۀ میانگین دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین میانگین متغیر سرسختی و ابعاد آن شامل تعهد، مبارزه جویی و کنترل در دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد (16/3=t و01/0> p)، (623/1=t و05/0> p)، (277/2=t و01/0> p) و (276/4=t و01/0> p)؛ نتایج همچنین بیانگر وجود تفاوت معنادار در متغیر خودکارآمدی بین دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار است (987/1=t و05/0> p). ارتقای سختکوشی حاصل از شرکت در فعالیت های ورزشی و کنترل استرس ناشی از مهارانگیختگی هیجانی را می توان به عنوان تبیین های نتایج پژوهش حاضر بیان کرد پرونده مقاله