در حال حاضر، در جامعۀ ایران، تبلیغات یکی از نخستین و اساسیترین ابزارهای رشد و توسعۀ صنایع بهشمار می آید و صنعت ورزش از این قاعده مستثنا نیست؛ از این رو، برآن شدیم تا عوامل تبلیغاتی در بازاریابی ورزشی بررسی کنیم. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته، انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، دانشجویان ورزشکار شهر تبریز هستند که 180 نفر از آنان با استفاده از فرمول مورگان، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی(کولموگروف ـ اسمیرنوف، دوجمله ای و آزمونt ) استفاده شد. یافتههای نتایج نشان داد، تبلیغاتی که با انیمیشن، عکس و موزیک همراه باشد و نیز تبلیغاتی که از رادیو، مجله و سایر رسانهها اعلام می شود بر بازاریابی ورزشی تأثیر مستقیم و معنیداری دارند. ورزش بهعنوان وسیلهای محرک در بازار محصولات عمل میکند و بازاریابی ورزشی، طیف وسیعی از مخاطبان را به خود اختصاص داده است؛ درحالیکه بسیاری از اصول بازار تجاری، ورزش را بهعنوان یک مفهوم ناب، برای ثبات بازار خود بهکار میبرند.
Marketing and the Role of Advertising on Sport Industry Roghayyeh Sarlab, Fatemeh Abdavi Abstract Now in Iran advertising is one of the first and most basic tools of industrial development and the sports industry is no exception. So, we decided to study the elements of sports marketing advertisement. This method is a survey which is used by a research-made questionnaire. Statistical population of this research is the athlete student of Tabriz which180 numbers of them are considered as sample by the Morgan formulas. For data analysis, descriptive and inferential statistics is used. Results showed that the advertisements which is associated with animation, image and music, and also the Advertising which announce by radio and magazines and other media have a direct and significant relationship with marketing sports. Sports continue to be an exciting area to market products. Sports marketing command a huge audience. While many of the traditional marketing principles apply, sports offer a unique context due to the intense loyalty.
پرونده مقاله