فهرست مقالات الهه مدادی نانسا


  • مقاله

    1 - بررسی مبانی و ابعاد فقهی حقوقی مسئولیت در ورزش
    فقه و مبانی حقوق اسلامی , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1397
    علم حقوق با تمام جنبه های زندگی انسانی سروکار دارد. افزایش آگاهی های حقوقی جامعۀ ورزشی در راستای جلوگیری از وقوع حوادث ورزشی ضروری می باشد. حقوق ورزشی به مجموعه مطالبی اطلاق می شود که وظایف و مسئولیتهای قانونی همه کسانی را که با فعالیتهای ورزشی درگیر هستند، روشن می سازد چکیده کامل
    علم حقوق با تمام جنبه های زندگی انسانی سروکار دارد. افزایش آگاهی های حقوقی جامعۀ ورزشی در راستای جلوگیری از وقوع حوادث ورزشی ضروری می باشد. حقوق ورزشی به مجموعه مطالبی اطلاق می شود که وظایف و مسئولیتهای قانونی همه کسانی را که با فعالیتهای ورزشی درگیر هستند، روشن می سازد. دراین نوشتار، علاوه برمبانی فقهی به بررسی مبانی حقوقی و کیفری امور ورزشی در جهت جلوگیری وکاهش حوادث وجرائم ورزشی ازطریق بـالابـردن آگـاهـی هـای حقوقی جامعه ورزشی و مطلع نمودن این جامعه از پی آمدهای حقوقی تخلفات درورزش از طریق آشنائی این قشر با قوانین مدون ومنابع فقهی پرداخته می شود. به استناد قوانین ایران ومنابع فقهی، درعملیات ورزشی مسئولیت کیفری با رعایت قوانین مرتبط، وجود نخواهد داشت ولی دلیلی وجود ندارد که مسئولیت مدنی را ازعهده چنین شخصی خارج کنیم بلکه اگر ارکان مسئولیت مدنی در او وجود داشته باشد، طبق مواد مندرج درقانون مسئولیت مدنی او مسئول خواهد بود. درصورتی که خطای ورزشکار منجربه ضرب وجرح شود و ضارب مجبور به پرداخت دیه گردد، مسئولیت مدنی و کیفری اختلاط پیدا می‌کنند.بسیاری ازحقو‌قدانان، بند ث از ماده‌ی 158 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392را نیزرافع مسئولیت مدنی می دانند. نتایج این مقاله با استفاده از روش اسنادی و جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای ومطالعه کتب فقهی وحقوقی و مقررات فدراسیونهای ورزشی و برخی از قواعدفقهی چون اذن قانون گذار، اقدام و تحذیر و اصل برائت و قاعده لاضرر حاصل شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی رابطة دوره های ضمن خدمت با تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی (مطالعة موردی: ادارة آموزش و پرورش شهرستان مراغه)
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1391
    هدف از این پژوهش، تعیین رابطة دوره‌های ضمن‌خدمت با تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی است. روشپژوهش، توصیفی ـ همبستگی، به‌لحاظ هدف کاربردی، و ازنظر شیوة جمع‌آوری داده‌ها میدانی است. جامعة آماری پژوهش، تمامی دبیران تربیت بدنی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 92-91 را دربر می‌گیرد. ت چکیده کامل
    هدف از این پژوهش، تعیین رابطة دوره‌های ضمن‌خدمت با تعهد شغلی دبیران تربیت بدنی است. روشپژوهش، توصیفی ـ همبستگی، به‌لحاظ هدف کاربردی، و ازنظر شیوة جمع‌آوری داده‌ها میدانی است. جامعة آماری پژوهش، تمامی دبیران تربیت بدنی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 92-91 را دربر می‌گیرد. تعداد نمونه برابر با جامعه درنظر گرفته شده است (86=N=n). ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامة محقق‌ساخته‌ای مشتمل بر سه خرده‌مقیاس عاطفی، هنجاری و مستمر با تأکید بر تعریف والاس است که بعد از آنکه روایی آن را صاحبنظران تأیید کردند، پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد (96/0 =α). با توجه به نتیجة آزمون K-S مبنی بر غیرطبیعی‌بودن توزیع داده‌ها، جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان داد هدف 9/42% دبیران از شرکت در این دوره‌ها کسب مهارت، 5/34% کسب اطلاعات شغلی بیشتر، و 6/22% کسب امتیاز و ترفیع شغلی بود. نتایج همچنین نشان داد که 38/77% دبیران به اهداف خود از شرکت در دوره‌ها دست نیافته بودند. با توجه به نتیجة پژوهش، دوره‌های ضمن‌خدمت با تعهد مستمر دبیران تربیت بدنی ارتباط معنی‌داری ندارد اما با تعهد عاطفی و هنجاری دبیران، رابطه‌ای مثبت و معنی‌دار دارد. به‌نظر می‌رسد محتوای این دوره‌ها به‌نحوی است که بر تغییر نگرش دبیران به شغلشان و درکل افزایش تعهد شغلیشان تأثیر اندکی دارد؛ لذا بازنگری کلی در محتوای دوره‌های ضمن‌خدمت و تخصصی‌ترکردن این دوره‌ها پیشنهاد می‌شود و بهتر است قبل از برگزاری، دربارة نیازهای دبیران و چگونگی مؤثرواقع‌شدن این دوره‌ها مطالعة کامل صورت گیرد. پرونده مقاله