دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره93,سال
24
,
پاییز
1402
هدف این پژوهش اعتباریابی رزومه ویدئویی براساس برآورد پایایی نمره ارزیابان هنگام سنجش شایستگیهای دانشجویان در رزومه ویدئویی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1398 بودهاند که از میان این افراد 30 چکیده کامل
هدف این پژوهش اعتباریابی رزومه ویدئویی براساس برآورد پایایی نمره ارزیابان هنگام سنجش شایستگیهای دانشجویان در رزومه ویدئویی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1398 بودهاند که از میان این افراد 30 نفر به صورت تصادفی هدفمند به منظور تهیه رزومه ویدئویی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری استفاده در این تحقیق پرسشنامهای محققساخته سه سوالی با طیف درجهبندی نگارهای در هفت سطح بود که اعتبار محتوای آن 82/0 برآورد شده است. دادهها براساس نظریه تعمیمپذیری بر مبنای طرح دووجهی متقاطع تحلیل شدند. نتایج نشان داد که به ترتیب هدف اندازهگیری و تعامل مؤلفه ارزیابان با هدف اندازهگیری بیشترین سهم واریانس نمره مشاهده شده را به خود اختصاص دادهاند و 67 درصد از واریانس نمره مشاهده شده مربوط به واریانس واقعی است و علاوه بر این نمرههای مشاهده شده ضرایب تعمیمپذیری و اتکاپذیری بالای 0.7 است که قابلقبولاند. کاربرد یافتههای این پژوهش در کانونهای ارزیابی و گزینش کارجویان و دانشجویان در مراحل استخدامی و گزینش برای شغل و تحصیل است.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره2,سال
19
,
تابستان
1401
این پژوهش با هدف بررسی اثرات و پیامدهای سیاستگذاری برنامه درسی در نظام آموزشوپرورش ایران بهمنظور ارائه مدل انجام شده است. روش پژوهش روش آمیخته یا ترکیبی بود، بدین صورت که در بخش اول با تحلیل دادهبنیاداز نوع اشتراوس و کوربین،ابعاد ، سطوح ، فرایند ، مشارکت کنندگان و م چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی اثرات و پیامدهای سیاستگذاری برنامه درسی در نظام آموزشوپرورش ایران بهمنظور ارائه مدل انجام شده است. روش پژوهش روش آمیخته یا ترکیبی بود، بدین صورت که در بخش اول با تحلیل دادهبنیاداز نوع اشتراوس و کوربین،ابعاد ، سطوح ، فرایند ، مشارکت کنندگان و مولفههای موثرسیاستگذاری برنامه درسی در نظام آموزشوپرورش ایران شناسایی و در بخش دوم با روش توصیفی از نوع پیمایشی به اعتبارسنجی آنها پرداخته شد. جامعه آماری در بخش اول، نخبگان صاحبنظر ودارای تجربه در حوزه سیاستگذاری برنامه درسی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری نظری به آنها مراجعه شد.در بخش دوم جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی در حوزه سیاستگذاری بودند. در بخش کیفی تعداد مصاحبهشوندگان 11 نفر بود ودر بخش کمّی بااستفاده از جدول مورگان تعداد 148 نفر نمونه برآورد شد. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش دوم، پرسشنامه محققساخته مبتنی بر ابعاد و مؤلفههای استخراجی از دیدگاه صاحبنظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تأیید شده است. پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ 0.96بود.در تحلیل کیفی یافتههااز پارادایم تفسیرگرایی و نرم افزار 2018 Maxqda استفاده شد. در تحلیل کمّی دادهها از روش تحلیل مسیر با نرمافزارSmartPLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد اثرات و پیامدهای سیاستگذاری برنامه درسی در نظام آموزشوپرورش ایران عبارتاز شرایط علی(عدم تعامل قدرتهای مسلط و دانش آکادمیک ،عدم شفافیت در فلسفه غالب موثر)، شرایط زمینهای(مقاومت جامعه مخاطبین در مقابل سیاستهای تجویزی، فرصت واقع بینی نسبت به نتایج عملیاتی سیاست)،شرایط میانجی(نگرش سهمیه ای به سیاست گذاری، فاصله بین سیاستگذار و سیاست پذیر) ، پدیده محوری(سیاستهای محتوا، سیاست های یاددهی و یادگیری،ارزشیابی سیاستهاو سیاست اهداف)،راهبردها(بسترسازی برای نظام چند تالیفی، اعمال چرخه پویا ، ایجاد فضای مشترک تصمیم سازی) و پیامدها(حساسیت سیاست ها نسبت به تحولات، استقرار چرخه فعال سیاست گذاری،اجرای عدم تمرکز تا سطح مدارس) بوده لست.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
6
,
بهار
1395
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت پیادهسازی یادگیری از طریق موبایل در کارکنان شرکت پتروشیمی شازند با استفاده از نظریه کنش منطقی میباشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری دادهها از نوع توصیفیـ همبستگی میباشد. جامعه آماری چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت پیادهسازی یادگیری از طریق موبایل در کارکنان شرکت پتروشیمی شازند با استفاده از نظریه کنش منطقی میباشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری دادهها از نوع توصیفیـ همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی شازند است که حجم آنها در سال 1393 مجموعاً، 1700 نفر میباشد. از بین آنها، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که پایایی برای کل پرسشنامه برابر 0/88 به دست آمد. همچنین برای بررسی سؤالهای پژوهش، از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. با توجه به نتایج بهدست آمده از میزان تمایل به یادگیری، میزان کنترل رفتاری، میزان آگاهی و ذهنیت و قصد یادگیری در بین کارکنان شرکت پتروشیمی شازند نشان میدهد که ذهنیت بسیار مثبت و موافقی در مورد این نوع از یادگیری در بین کارکنان این شرکت وجود دارد. همچنین، تمایل به یادگیری، کنترل رفتاری، آگاهی و ذهنیت؛ قصد یادگیری از طریق موبایل در شرکت پتروشیمی شازند را پیشبینی میکند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره5,سال
7
,
زمستان
1395
فهم مؤلفه ها و عوامل اثرگذار بر موفقیت یادگیری الکترونیکی، به تصمیمگیرندگان کمک می نماید تا خطمشیهای مناسبی را برای سرمایه گذاری در عوامل اثربخش و طراحی مجدد یا حذف عوامل غیراثربخش به کار گیرند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت مراکز یادگیری چکیده کامل
فهم مؤلفه ها و عوامل اثرگذار بر موفقیت یادگیری الکترونیکی، به تصمیمگیرندگان کمک می نماید تا خطمشیهای مناسبی را برای سرمایه گذاری در عوامل اثربخش و طراحی مجدد یا حذف عوامل غیراثربخش به کار گیرند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف، توسعه ای و از نظر روش کیفی می باشد. حجم نمونه تحقیق را 10 نفر از خبرگان کلیدی تشکیل می دهند که دارای تجربه مدیریتی، مطالعاتی و تدریس در حوزه یادگیری الکترونیکی بودند. این افراد با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل، از مصاحبه نیمهساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. داده های کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختارمند به دست آمد و با بهرهگیری از کد گذاری باز و کد گذاری محوری بر اساس روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردید. طبق یافتههای به دست آمده از این مطالعه، عوامل کلیدی موفقیت مراکز یادگیری الکترونیکی از دیدگاه مشارکت شوندگان در مصاحبه ها تشخیص و طبقه بندی گردید که شامل 7 عامل یادگیرنده، یاددهنده، فنآوری، مدیریت، پداگوژی، ارزیابی و ذینفعان بیرونی می باشد که این عوامل برای رسیدن به موفقیت باید از 47 ویژگی برخوردار باشند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1399
امروزه، شبکههای اجتماعی به عنوان یک استراتژی در سیستمها مطرح هستند. که توجه و استفاده از قابلیتهای آنها در جهت پیشبرد اهداف سازمان قابل تامل است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای شبکههای اجتماعی در HRD آموزش عالی ایران است. قابلیتها به روش کیفی با اتک چکیده کامل
امروزه، شبکههای اجتماعی به عنوان یک استراتژی در سیستمها مطرح هستند. که توجه و استفاده از قابلیتهای آنها در جهت پیشبرد اهداف سازمان قابل تامل است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای شبکههای اجتماعی در HRD آموزش عالی ایران است. قابلیتها به روش کیفی با اتکاء بر مولفههای کلیدی (یادگیری و ساخت اجتماع یا تعاملات) در رویکرد VHRD استخراج شدند. که با 8 نفر از مدیران و کارشناسان HRD در دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف مصاحبههایی عمیق صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده با تکنیک تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. نتایج نشان داد دو قابلیت اصلی؛ شبکه تعاملی مجازی و کار راهه مجازی یادگیری شبکهای در فرآیندهای توسعه منابع انسانی قابل توجه هستند. شبکه تعاملی مجازی با ویژگیهای؛ سهولت دسترسی - عینی بودن - منعطف بودن- امنیت – شفافیت - تنوع - جذابیت و برانگیختگی مد نظر قرار گرفتند. همچنین، کار راهه مجازی یادگیری شبکهای با ویژگیهای؛ پیگیری فوری نتایج یادگیری؛ امکان ثبت و بازدید مجازی از مشکلات، نیازها و تجارب موفق یادگیری کارکنان؛ دانشافزایی مداوم و مجازی کارکنان؛ مسیرهای مبتنی بر فناوری در یادگیری؛ مکانیزمی آگاه کننده و تا حدی مقرون به صرفه در یادگیری کارکنان نیز مطرح شدند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد