فهرست مقالات محسن عیسوی


  • مقاله

    1 - اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر خلاقیت دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 6 , بهار 1396
    چکیده هدف: پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه‌ی مفهومی در تدریس علوم بر مولفه‌های خلاقیت دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 پرداخته است. روش: این پژوهش، از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در چکیده کامل
    چکیده هدف: پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه‌ی مفهومی در تدریس علوم بر مولفه‌های خلاقیت دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 پرداخته است. روش: این پژوهش، از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در این پژوهش، طرح پیش‌آزمون و پس-آزمون با گروه‌های مقایسه است. جامعه آماری در این تحقیق، دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 که تعداد آن 703 نفر (374 نفر دانش‌آموز پسر و 329 دانش‌آموز دختر) می‌باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت، 104 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری خلاقیت دانش‌آموزان، از پرسشنامه خلاقیت تورنس شامل 60 گویه و 4 مولفه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه‌، توسط سه نفر از صاحب‌نظران تایید و پایایی درونی با ضریب آلفای کرونباخ، 78/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده-ها، از روش‌های آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل مانکوا ( UNIANCOVA ) استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ خلاقیت و مولفه‌های سیالی، ابتکار و بسط تفاوت معنادار وجود دارد. اما در مولفه‌ی انعطاف تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل یافت نشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد استفاده از راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر افزایش خلاقیت و افزایش مولفه‌های سیالی، ابتکار و بسط، موثر است اما بر مولفه‌ی انعطاف، تاثیری ندارد. همچنین، میانگین بعد انعطاف در پسران بیشتراز دختران است. پرونده مقاله