پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره4,سال
11
,
پاییز
1393
هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه دبیران علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مجری طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی پیرامون محتوای کتاب کارمایه معلمان دردروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی است. روش پژوهش توصیفی از نوع بررسی محتوا است .جامعه مورد مطالعه دبیران علوم تجربی و تعلیمات اجتما چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه دبیران علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مجری طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی پیرامون محتوای کتاب کارمایه معلمان دردروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی است. روش پژوهش توصیفی از نوع بررسی محتوا است .جامعه مورد مطالعه دبیران علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مجری طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی پایه دوم راهنمایی در استانهای گلستان و سیستان و بلوجستان و شهر تهران است. از معلمان مجری طرح که تعداد آنها 82نفر بود و محتوای کتاب کارمایههای معلمان نمونهگیری به عمل نیامد و دیدگاههای کلیه معلمان مجری طرح پایه دوم در باره کل محتوای کتاب کارمایههای معلمان در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مورد مطالعه قرارگرفت. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی محتوای محقق ساخته کتاب کارمایه معلمان در درس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی بود که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و قضاوت متخصصان و پایایی آن بر اساس درصد توافق بین ارزیابان مورد تأیید قرار گرفت. واحد تحلیل محتوای درس با توجه به اهداف طرج بود. نتایج حاصل حاکی از این است که به اعتقاد دبیران علوم تجربی وتعلیمات اجتماعی پایه دوم مجری طرح محتوای کتاب کارمایه معلمان درحوزههایی از قبیل کیفیت بخشی به تدریس معلمان،ارتقای فعالیت گروهی دانشآموزان در کلاس درس، تلفیق محتوا با آموزههای دینی، برجسته سازی نکات تربیتی موفق بوده است. اما درحوزههایی از قبیل برخورداری از اهداف روشن و واضح، نظم منطقی، پوشش دادن محتوای کتابهای درسی، ارتقای نگرش ملی، تلفیق محتوا با آموزههای ملی، ارتقای دانش تخصصی معلم و ارتقای تعامل مثبت بین معلمان دروس مورد مطالعه با دانشآموزان موفقیت لازم را کسب نکرده است.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1393
هدف از این پژوهش، پیشبینی پیشرفت تحصیلی توسط ادراک دانشآموزان از سبکهای ارتباطی معلم بود .طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن دانشآموزان دختر سال سوم دوره راهنمایی ـ تحصیلی مدارس دولتی شهر تهران بودند که آمار آنان 27339 نفر گزارش شده است .بدین من چکیده کامل
هدف از این پژوهش، پیشبینی پیشرفت تحصیلی توسط ادراک دانشآموزان از سبکهای ارتباطی معلم بود .طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن دانشآموزان دختر سال سوم دوره راهنمایی ـ تحصیلی مدارس دولتی شهر تهران بودند که آمار آنان 27339 نفر گزارش شده است .بدین منظور، نمونهای با حجم 480 نفردانشآموز ان دختر پایه سوم راهنمایی مدارس دولتی معمولی شهر تهران با میانگین سنی 13 سالبه روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه سبکهای ارتباطی معلم و دانشآموز و معدل تحصیلی دانشآموزان در نیمسال اول 1389 ـ 1388جمعآوری شدند. اعتبار و روایی پرسشنامه مذکور با استفاده از ملاکهای روان سنجی احراز شد. دادههای حاصله با استفاده از آمار توصیفی یعنی میانگین و انحراف معیار و تحلیل رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که طبق ارزیابی دانشآموزان، میانگین رفتارهای مثبت معلمان در کلاس از قبیل رهبری، درک و فهم، آزادی و کمک کنندگی و نیز میانگین رفتارهای منفی معلمان مانند تردید، پرخاشگری، نارضایتی و سختگیری پایین است. علاوه بر این، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که سبک ارتباطی مثبت قادر است پیشرفت تحصیلی (0001≥p،81/275= F، 366/0=R2) و سبک ارتباط منفی قادر است افت تحصیلی ( 0001≥p،41/134= F، 504/0=R2) را پیشبینی نماید. در سبک ارتباطی مثبت خرده مؤلفههای رهبری و آزادی از توانایی پیشبینی کنندگی برخوردارند که قویترین پیشبینی کننده رهبری معلم بود. این متغیر به تنهایی توانست 7/38 پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را به طور معناداری پیشبینی کند ( 0001/0≥p ،041/302= F، 387/0=R2). در سبک ارتباطی منفی ضمن این که همه خرده متغیرها از توانایی پیشبینی کنندگی برخوردار بودند، ولی متغیر تردید قدرت پیشبینی کنندگی بالاتری داشت. تحلیل دادهها نشان داد که این متغیر به تنهایی میتواند 6/27 افت تحصیلی دانشآموزان را به طور معناداری پیشبینی کند (0001/0≥p،01/182= F، 276/0= R2 ).
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد