فهرست مقالات روزیتا سپهرنیا


  • مقاله

    1 - جایگاه و نقش خانواده‏ی ‏دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ‏ی ‏فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته
    مدیریت فرهنگی , شماره 38 , سال 11 , زمستان 1396
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر جایگاه و نقش خانواده ی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ی فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی می باشد و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی پیمایشی است. برای جمع‌آوری اط چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر جایگاه و نقش خانواده ی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ی فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی می باشد و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی پیمایشی است. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط از روش کتابخانه ای - میدانی و به صورت پرسشنامه استفاده شده است. روش پژوهش: با توجه به هدف و موضوع پژوهش جامعۀ آماری، این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد. در این پژوهش به دلیل عدم دسترسی به جامعه مورد مطالعه برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده و 380 نفر انتخاب و پرسشنامه به صورت تصادفی ساده بین آنها توزیع گردید. برای تعیین روایی پرسشنامه‌ها از روش روایی محتوایی استفاده گردیده و هم‌چنین برای تعیین پایایی پرسشنامه‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضرایب نشان داد که ابزار جمع‌آوری اطلاعات از پایایی بالایی لازم برخوردار می‌باشد. یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد، در آمار توصیفی پژوهش به بررسی متغیرهای پژوهش از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس و متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تحصیلات، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی پرداخته شد. پس از آن در آمار استنباطی، به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی فرضیات پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM)[i] با کمک نرم‌افزار SmartPLS 3 استفاده گردید. نتیجه‌گیری: در نهایت تمامی فرضیه‌های پژوهش تأیید شد، هم‌چنین از برآیندهای اطلاعات جداول تحلیل داده‌ها استنباط شد که متغیرهای پژوهش در جامعة آماری مورد مطالعه مثبت و زیاد است. نتایج نشان داد که آموزش مهارت دانشجویان کمترین تأثیر و متغیر آشنایی با قوانین بیشترین تأثیر را بر سرمایه فرهنگی تجسد یافته داشته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش کمیته امداد امام خمینی (ره) در ارتقای سرمایه فرهنگی مددجویان استان تهران
    مدیریت فرهنگی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1395
    مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه فرهنگی یکی از مهمترین مزایای بالقوه ای است که در دنیای امروزی نقش آفرینی کرده و می‌تواند تعادل قوای فرهنگی را برجسته تر نماید. از این رو هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش کمیته امداد امام خمینی (ره) درارتقای سرمایه فرهنگی مددجویان استان تهران بوده ا چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه فرهنگی یکی از مهمترین مزایای بالقوه ای است که در دنیای امروزی نقش آفرینی کرده و می‌تواند تعادل قوای فرهنگی را برجسته تر نماید. از این رو هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش کمیته امداد امام خمینی (ره) درارتقای سرمایه فرهنگی مددجویان استان تهران بوده است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردیتوصیفی و از نظر گردآوری اطلاعات بصورت پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدجویان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره) شهر تهران بوده که به منظور کاهش دامنه جامعه مورد مطالعه، مدجویان مدیریت جنوب غرب تهران بزرگ به عنوان جامعه تحقیق انتخاب شدند. تعداد افراد تحت حمایت اینمدیریت، 14408 نفر بوده است و با استفاده از جدول گرجسی و مورگان384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روایی محتوایی این پرسشنامه به تأیید خبرگان این حوزه رسیده و میزان پایایی آن نیز به کمک آزمون آلفای کرونباخ، 85/0 به دست آمد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون تی وابسته مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که بین خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) و ارتقاء سرمایه فرهنگی مددجویان تحت حمایت رابطه مثبتی (با ضریب همبستگی 59/0) وجوددارد. یافته‌های تحقیق نشان داد که‌؛ که بین خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) و ارتقاء سرمایه ی فرهنگی تجسم یافته (با ضریب همبستگی 54/0)،سرمایه ی فرهنگی عینیت یافته (با ضریب همبستگی 59/0) وسرمایه ی فرهنگی نهادینه شده (با ضریب همبستگی 51/0) مددجویان تحت حمایت رابطه مثبت و معنی داری وجوددارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های تحقیق مؤید این امر می‌باشند که کمیته امداد توانسته است در تمامی ابعاد سرمایه فرهنگی ارتقاء چشمگیری را در حوزه سرمایه فرهنگی مددجویان مورد حمایت ایجاد نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - الگوی خلاقانه شفافیت حکمرانی خوب برای سازمان های سیاستگذار در ایران
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1398
    زمینه: جهانی سازی و فناوری های اطلاعاتی، مزایایی برای سازمان ها به دنبال دارد که برخورداری از آن از طریق حاکمیت شفاف میسر می شود. هدف: هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی خلاقانه شفافیت با رویکرد حکمرانی خوب در سازمان های سیاستگذار بود. روش: روش پژوهش از نظر نوع داده، ترکی چکیده کامل
    زمینه: جهانی سازی و فناوری های اطلاعاتی، مزایایی برای سازمان ها به دنبال دارد که برخورداری از آن از طریق حاکمیت شفاف میسر می شود. هدف: هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی خلاقانه شفافیت با رویکرد حکمرانی خوب در سازمان های سیاستگذار بود. روش: روش پژوهش از نظر نوع داده، ترکیبی و به لحاظ هدف، بنیادی است. گردآوری داده های کیفی به صورت مصاحبه دلفی، با نمونه گیری هدفمند و جامعه آماری مدیران ارشد، متخصصان و سیاستگذاران (33 تن)، و در بخش کمی به صورت پیمایشی، با جامعه مدیران میانی، اجرایی، کارشناسان سازمانی و نمونه گیری تصادفی طبقه ای خوشه ای (432 تن)، انجام شد. ابزار تحقیق در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که با روایی محتوایی و ضریب آلفا بررسی شد. تحلیل داده ها با آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی و معادلات ساختاری انجامشد. یافته ها: یافته ها نشان داد بعد شفافیت در بین سایر ابعاد از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و شامل 2 مؤلفه؛ ارزش عینی و ارزش ذهنی، 3 زیر مؤلفه و 13 شاخص است، عناصر مرتبط با ارزش عینی از توجه بیش‌تری در سازمان ها برخوردار بودند. نتیجه گیری: نتایج، ضمن ارائه الگویی که پیامد آن حکمرانی خوب بر اساس شفافیت است بیان نمود که نگرش مدیران برای شفاف سازی ارزش ذهنی از حساسیت کمتری برخوردار بوده که ضرورت توجه به ارزش ذهنی در بروز شفافیت در سازمان های سیاستگذار را برجسته می نماید. پرونده مقاله