پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
1401
رضامندی کارکنان سازمان عامل مهمی در موفقیت سازمان میباشد. لذا، این تحقیق به منظور بررسی رضامندی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و عوامل مؤثر بر آن طراحی و اجرا شد. این تحقیق از مدل رضامندی به عنوان چارچوب نظری تحقیق استفاده نمود. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان ساز چکیده کامل
رضامندی کارکنان سازمان عامل مهمی در موفقیت سازمان میباشد. لذا، این تحقیق به منظور بررسی رضامندی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و عوامل مؤثر بر آن طراحی و اجرا شد. این تحقیق از مدل رضامندی به عنوان چارچوب نظری تحقیق استفاده نمود. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مرکز استان خوزستان (500N=) تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 217 کارشناس انتخاب شد. افراد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی صوری و محتوایی آن توسط جمعی از استادان و صاحبنظران تأیید گردید. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی، از پیشآزمون با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ استفاده و تائید شد. دادههای گردآوری شده به وسیله نرم افزارهای SPSS24 و Amos24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، وجهه سازمان و تعهد عاطفی به سازمان بر ارزش دریافتی از سازمان، همچنین انگیزه و ویژگیهای شخصیتی بر رضامندی از شغل مؤثر بوده و قادر به تبیین بخش قابل ملاحظهای از این متغیرها میباشد. در انتها پیشنهاداتی در راستای بهبود وضعیت هر یک از متغیرهای مؤثر در این تحقیق، ارائه شده که نهایتاً منجر به افزایش رضایت از شغل کارشناسان این سازمان خواهد گردید.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره5,سال
14
,
زمستان
1400
امروزه در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، کارآفرینی روستایی به طور عام و کارآفرینی زنان روستایی به طور خاص به عنوان کلید توسعه اقتصادی و نیز بهبود کسب و کار به حساب میآید. هدف از این مطالعه تبیین سازههای پیشبینیکننده گرایش به کارآفرینی در بین زنان روست چکیده کامل
امروزه در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، کارآفرینی روستایی به طور عام و کارآفرینی زنان روستایی به طور خاص به عنوان کلید توسعه اقتصادی و نیز بهبود کسب و کار به حساب میآید. هدف از این مطالعه تبیین سازههای پیشبینیکننده گرایش به کارآفرینی در بین زنان روستایی میباشد. پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش را زنان روستایی در پنج روستای دهستان ده پیر جنوبی از توابع شرقی شهرستان خرمآباد مرکز استان لرستان تشکیل دادند (756N=) که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 256 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن بر اساس نظر جمعی از اعضای هیئت علمی و صاحبنظران مربوطه تایید شد. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از مطالعه راهنما و محاسبه ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد که برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 70/0 و 91/0 محاسبه شد. نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری نشان داد، سه سازه هویت خود، خودکارآمدی و تسهیلات، سازههای مؤثر بر گرایش زنان روستایی به کارآفرینی به صورت مثبت و مستقیم میباشند. این سازهها در نهایت توانستند 86 درصد از تغییرات گرایش زنان روستایی به کارآفرینی را پیشبینی کنند. نتایج این مطالعه پیامدهای مهم برای سیاستگذارانی دارد که به دنبال ترویج فرهنگ کارآفرینی زنان روستایی هستند.
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره4,سال
11
,
پاییز
1397
تجاری سازی تحقیقات و دانش تولیدی، فعالیتی اجتنابناپذیر در راستای جبران هزینههای تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی کشور به شمار می آید که می تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان سرمایهگذاری در فناوریهای بهتر و پیشرفته تر برای محققان و مؤسسات عرضهکننده دانش، به چکیده کامل
تجاری سازی تحقیقات و دانش تولیدی، فعالیتی اجتنابناپذیر در راستای جبران هزینههای تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی کشور به شمار می آید که می تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان سرمایهگذاری در فناوریهای بهتر و پیشرفته تر برای محققان و مؤسسات عرضهکننده دانش، به توسعهیافتگی کشور و رقابتپذیر شدن آن در کلیه صنایع بهویژه صنایع پیشرفته کمک شایانی نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق نظریه بنیادی استفاده شد که در آن گرد آوری اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه ای باز با نمونه ای 25 نفری از اعضای هیئتعلمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مراکز و مؤسسات تابعه که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، صورت گرفت. با کدگذاری باز محتوای متن مصاحبه ها تعداد 75 گزاره مفهومی در ارتباط با موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استخراج شد. مفاهیم طی سلسلهمراتب کد گذاری در نظریه مبنایی در قالب 14 مقوله و چهار دسته شامل موانع اساسی و راهبردی، موانع تشکیلاتی و ساختاری، موانع انسانی و موانع بازار گروه بندی شدند که هر یک جنبه ای از موضوع موردبررسی را بیان می کنند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد