فهرست مقالات جعفر جهانی


  • مقاله

    1 - واکاوی تجارب نیکبودی دانشگاهی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور فارس: یک مطالعۀ پدیدارشناسانه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 18 , بهار 1400
    هدف پژوهش حاضر، کشف نیکبودی آکادمیک اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان فارس بود. این پژوهش از نوع کیفی و روش مورداستفاده، پدیدارشناسی هوسرلی بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل 20 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان فارس در رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، کشف نیکبودی آکادمیک اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان فارس بود. این پژوهش از نوع کیفی و روش مورداستفاده، پدیدارشناسی هوسرلی بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل 20 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان فارس در رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی بود که با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش نمونه‌گیری معیار انتخاب شدند (با توجه به رویکرد اشباع نظری و در هجده امین مصاحبه ما اطلاعات جدیدی به دست آورده نشد در بیستمین مورد مصاحبه متوقف شد.) روش گردآوری داده‌های این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای اعتباریابی داده‌ها از معیارهای اعتبارپذیری (از روش همسوسازی استفاده شد و سعی شده است با جمع‌آوری داده‌های کافی از منابع چندگانه، این باورپذیری را ایجاد نمود) و اعتمادپذیری (این معیار در حقیقت به ثبات نتایج در زمان و شرایط مختلف اشاره دارد و معادل پایایی در تحقیق کمی است) استفاده شد. پس از کدگذاری داده‌ها از روش تحلیل مضمون (مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضمون فراگیر) برای تشکیل شبکه مضامین تجارب نیکبودی آکادمیک استفاده شد. نتایج نشان داد از ترکیب و ادغام کدهای پایه (علاقه‌مندی دانشجو به تحصیل، پژوهش درزمینۀ خلأ علمی، ایجاد حس اعتماد در دانشجو و...) و مضامین سازمان دهنده افزایش‌دهنده و مضامین سازمان‌دهنده کاهش‌دهنده (مرتبط با تدریس، پژوهش، مشاوره و راهنمایی و خدمات اجتماعی) شکل گرفت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان دریافت که با توسعۀ مؤلفه‌های افزایش‌دهندۀ نیکبودی آکادمیک و جلوگیری از بروز مؤلفه‌های کاهش‌دهنده، می‌توان انتظار داشت که اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور در انجام مسئولیت‌های شغلی خود با بالاترین میزان اثربخشی و کارایی عمل نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی چارچوب ارزشیابی برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره متوسطه جمهوری اسلامی ایران
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1398
    پژوهش حاضر به طراحی چارچوب ارزشیابی برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره متوسطه جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون پرداخته است. مشارکت‌کنندگان بالقوه این پژوهش سرگروه‌های آموزشی زبان انگلیسی دوره متوسطه جمهوری اسلامی ایران، مؤلفان کتاب‌های چکیده کامل
    پژوهش حاضر به طراحی چارچوب ارزشیابی برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره متوسطه جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون پرداخته است. مشارکت‌کنندگان بالقوه این پژوهش سرگروه‌های آموزشی زبان انگلیسی دوره متوسطه جمهوری اسلامی ایران، مؤلفان کتاب‌های درسی زبان انگلیسی و کارشناسان ارزشیابی برنامه درسی بودند. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و با رویکرد اشباع نظری داده‌ها صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته جمع‌آوری، سپس کدگذاری شده و مورد تحلیل مضمون قرار گرفت. با استفاده از نرم‌افزار Nvivo10 شبکه مضامین ترسیم گردید. یافته‌ها نشان داد که چارچوب ارزشیابی برنامه درسی شامل ابعاد اهمیت ارزشیابی برنامه درسی، ویژگی‌های برنامه درسی جدید زبان انگلیسی، ابعاد، ملاک‌ها و معیارهای ابعاد و مشارکت‌کنندگان در ارزشیابی برنامه درسی می‌گردد که هر کدام دارای زیر ابعادی بودند که در شبکه مضامین به‌عنوان چارچوب ارزشیابی برنامه درسی زبان انگلیسی سازمان‌دهی شدند. نتیجه‌گیری کلی اینکه یک چارچوب جامع باید شامل همه ابعاد و زیر ابعاد ذکر شده باشد. پیشنهاد می‌گردد برنامه درسی جدید زبان انگلیسی دوره متوسطه با استفاده از این چارچوب مورد ارزشیابی قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - واکاوی شایستگی‌های معلمان عشایر کوچنده: مطالعه پدیدارشناسانه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1399
    هدف این پژوهش واکاوی شایستگی‌های معلمان عشایر کوچنده بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی هوسرلی انجام شده است. انتخاب مشارکت‌کنندگان بالقوه بر اساس معیار شرایط اقلیمی کشور در سه ناحیه آب و هوایی (کوهستانی، خزری و گرم و خشک) در چهار استان چهارمحال و بختیار چکیده کامل
    هدف این پژوهش واکاوی شایستگی‌های معلمان عشایر کوچنده بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی هوسرلی انجام شده است. انتخاب مشارکت‌کنندگان بالقوه بر اساس معیار شرایط اقلیمی کشور در سه ناحیه آب و هوایی (کوهستانی، خزری و گرم و خشک) در چهار استان چهارمحال و بختیاری، گیلان، خراسان جنوبی و فارس صورت پذیرفت. چراکه معلمان دارای تجربه کار در این استان‌ها هر سه نوع شرایط آب و هوایی را پوشش می‌دهند. مشارکت‌کنندگان در پژوهش متشکل از 57 نفر معلم دارای تجربۀ تدریس در مناطق عشایری کوچنده با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله‌برفی انتخاب شدند. معیار کفایت تعداد مشارکت‌کنندگان، اشباع نظری بود. ابزار گردآوری داده‌های کیفی پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای سنجش اعتبار اولیه داده‌ها از معیارهای قابل‌قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده‌های کیفی استفاده شد. با توجه به روش کیفی پژوهش از شیوۀ تحلیل مضمون (شامل مضامین پایه، سازمان‌دهندۀ اول و دوم و فراگیر) برای تشکیل شبکه مضامین شایستگی معلمان عشایر کوچنده استفاده شد. نتایج نشان داد که از ترکیب و ادغام 223 کد پایه، درمجموع 170 مضمون پایه و 28 مضمون سازمان‌دهندۀ سطح اول شکل گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - توسعه الگوی آموزشی تفکر ریزوماتیک و تأثیر آن در پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1398
    زمینه: رویکرد ریزوماتیک به عنوان یکى از روش‌هاى مؤثر در پرورش خلاقیت مى‌تواند به عنوان یک روش مناسب در آموزش علوم تجربى مورد توجه قرار گیرد. هدف: این پژوهش به منظور توسعه الگوی آموزشی تفکر ریزوماتیک و تأثیر آن در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجر چکیده کامل
    زمینه: رویکرد ریزوماتیک به عنوان یکى از روش‌هاى مؤثر در پرورش خلاقیت مى‌تواند به عنوان یک روش مناسب در آموزش علوم تجربى مورد توجه قرار گیرد. هدف: این پژوهش به منظور توسعه الگوی آموزشی تفکر ریزوماتیک و تأثیر آن در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شد. روش: پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آمارى تمام دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی شهر صحنه در سال تحصیلی 98- 1397 بود. جهت انتخاب نمونه مناسب دو کلاس از کلاس‌های شهر صحنه که دارای امکانات آموزشی مناسب، معلمان خبره و دانش‌آموزان دارای معدل بالا بودند به عنوان نمونه انتخاب شد. یک کلاس 30 نفره به گروه آزمایش و یک کلاس 30 نفره به گروه گواه اختصاص یافت. ابزار پژوهش پرسشنامه خلاقیت تورنس بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد الگوی توسعه یافته تفکر ریزوماتیک باعث افزایش خلاقیت دانش‌آموزان در درس علوم تجربی می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - توسعه و اعتبار یابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تأثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش آموزان: مطالعه ترکیبی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1399
    زمینه: تفکر خلاق به‌عنوان پدیده‌ای پیچیده و چندبعدی کارایی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف: هدف از انجام این پژوهش توسعه و اعتبار یابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تأثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش آموزان از طریق مطالعه ترکیبی در س چکیده کامل
    زمینه: تفکر خلاق به‌عنوان پدیده‌ای پیچیده و چندبعدی کارایی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف: هدف از انجام این پژوهش توسعه و اعتبار یابی الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در درس علوم تجربی دوره اول متوسطه و تأثیر آن بر پرورش خلاقیت دانش آموزان از طریق مطالعه ترکیبی در سال تحصیلی 97-98 بود. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش آمیخته بوده که از دو بخش تشکیل‌شده است. بخش اول طراحی الگوی آموزش خلاقیت برای درس علوم تجربی بوده و بخش دوم، اثربخشی بر پرورش خلاقیت بود. در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه‌ساختمند استفاده شد. در بخش کمی که هدف آزمایش تأثیر الگوی طراحی‌شده بر خلاقیت دانش آموزان دوره اول متوسطه بود؛ با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی(پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل) از بین دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر کرج (75نفر) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. الگوی تعاملی آموزش خلاقیت در هردو گروه و در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با ابزار مقیاس خلاقیت تورنس برای سنجش خلاقیت برای درس علوم تجربی مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی بعد از پیاده‌سازی بحث‌ها روی کاغذ، کدگذاری باز (خواندن خط به خط داده‌ها، استخراج مفاهیم و جملات اصلی، تشکیل مقولات و طبقات اولیه)، کدگذاری محوری (طبقه‌بندی داده‌ها، مشخص نمودن زیر مقوله‌ها، تشکیل طبقات نهایی)، کدگذاری انتخابی (پیوند مقوله‌ها به یکدیگر) مقوله‌ها استخراج شد. در بخش کمی، از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار، کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس یک متغیره و آزمون تعقیبی به‌منظور مقایسه زوجی گروه‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS-21 استفاده گردید. یافته‌ها: در بخش کیفی نتایج تحقیق منجر به طراحی تعاملی آموزش خلاقیت شد که نتایج در بخش کمی تحقیق نشان داد که الگوی طراحی‌شده موجب پرورش خلاقیت در گروه آزمایش‌شده است. بحث و نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود که از الگوی تعاملی آموزش خلاقیت طراحی‌شده به‌عنوان روشی مناسب برای دستیابی دانش آموزان به خلاقیت بهره گرفته شود پرونده مقاله