فهرست مقالات محمدرضا دهقانی اشکذری


  • مقاله

    1 - ارائه‌ مدل موفقیت توسعه محصولات جدید با رویکرد ارزیابی محصولات سبز در صنایع غذایی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 3 , سال 25 , بهار 1402
    زمینه و هدف: در دنیای کنونی افزایش تغییرات زیست‌محیطی؛ ضایعات؛ شدت رقابت؛ کوتاه شدن چرخه عمر محصول و از سوی دیگر حرکت تولید به سمت تکنولوژی و دانش جدید، شرکت‌ها را ناچار به توسعه محصولات جدید به عنوان یکی از استراتژی‌های رقابتی سوق داده است. لذا تحقیق حاضر با هدف ارائه‌ چکیده کامل
    زمینه و هدف: در دنیای کنونی افزایش تغییرات زیست‌محیطی؛ ضایعات؛ شدت رقابت؛ کوتاه شدن چرخه عمر محصول و از سوی دیگر حرکت تولید به سمت تکنولوژی و دانش جدید، شرکت‌ها را ناچار به توسعه محصولات جدید به عنوان یکی از استراتژی‌های رقابتی سوق داده است. لذا تحقیق حاضر با هدف ارائه‌ ارائه‌ مدل توسعه محصولات جدید با رویکرد محصولات سبز در صنایع غذایی انجام گرفته است. روش بررسی: نوع روش شناسی پژوهش ترکیبی است و برمبنای نتیجه در دسته پژوهش‌های توسعه‌ای قرار می‌گیرد. در این پژوهش جهتِ جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی از مصاحبه استفاده می‌شود و در بخش کمی از چک لیست‌های ماتریسی براساس مقایسه زوجی بهره برده شده است. جامعه هدف در بخش کیفی ۱۴ نفر از متخصصان دانشگاهی بودند که چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ تجربی، خبره تلقی می‌شدند. نمونه‌گیری در بخش روش شناسی کیفی، نمونه‌گیری نظری و نحوه تعیین نمونه گلوله برفی بود. اما جامعه هدف در بخش کمی ۲۴ از مدیران شرکت‌های دانش بنیان بودند، که براساس تجربه‌های کاری و سطح دانش فنی و تخصصی از طریق نمونه‌گیری همگن انتخاب شدند. این پژوهش در بازه زمانی یکساله انجام شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش در بخش کیفی از وجود 810 کد باز؛ 107 مفهوم و20 مقوله در قالب یک مدل پارادایمی برای توسعه محصولات جدید در صنعت مواد غذایی حکایت دارد. همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد، درصدِ تاثیرگذاری پیامد تکنولوژی سبز نسبت به بقیه پیامدهای توسعه محصولات جدید بیشتر است، که به معنای آن است که اثرگذارترین پیامد از توسعه محصولات جدید در سطح شرکت‌های دانش بنیان محصولات مواد غذایی می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: نتیجه کسب شده گویای این واقعیت است که تکنولوژی سبز که طی فرآیندهای زیرساختی براساس طرح‌های توسعه محصولات جدید ایجاد می‌گردد، امکان طبقه‌بندی و دسته‌بندی اطلاعات را از زمینه‌های اجتماعی و مشتریان به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهد و شرایط را مهیا می‌کند تا شرکت‌ها سطح شناخت‌شان از تغییرات زیست‌محیطی و سلایق و انتظارات مشتریان ارتقاء یابد و از این طریق بتوانند، نسبت به توسعه عملکردهای رقابتی در عرصه محصولات سبز در بلندمدت پیش قدم باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تدوین مدل پویایی توسعه اقتصادی شهر های صنعتی با تاکید بر شاخص های پایداری خوشه های کسب و کار (بررسی نقش منابع انسانی)
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1401
    امروزه صنعتی شدن یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای توسعه همه‌جانبه و متوازن کشورهای درحال توسعه محسوب می‌شود و از آنجایی که برای بسیاری از شهرهای ایران رشد شهرنشینی همراه با رشد صنعتی بوده است احداث صنایع در قالب مجتمع‌ها و شهرک‌های صنعتی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای توسعه پ چکیده کامل
    امروزه صنعتی شدن یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای توسعه همه‌جانبه و متوازن کشورهای درحال توسعه محسوب می‌شود و از آنجایی که برای بسیاری از شهرهای ایران رشد شهرنشینی همراه با رشد صنعتی بوده است احداث صنایع در قالب مجتمع‌ها و شهرک‌های صنعتی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای توسعه پایدار شهرها به شمار می‌رود. در این راستا هدف تحقیق حاضر تدوین مدل پویایی توسعه اقتصادی شهر های صنعتی با تاکید بر شاخص های پایداری خوشه های کسب وکار در شهر اصفهان بوده است که به بررسی نقش منابع انسانی در شاخص های پایداری و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی می پردازد. تحقیق حاضر با توجه به اهدافی که دنبال می نماید جزء تحقیقات کاربردی بوده و از نظر فرایند انجام کار جزء تحقیقات توصیفی و پیمایشی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری مورد نظر را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (مدیران وکارشناسان واساتید مسلط به موضوع) تشکیل دادند که با روش غیر تصادفی و هدفمند تا اشباع نظری مصاحبه صورت پذیرفت که نمونه آماری به روش گلوله برفی 25 نفر تعیین گردید. در این پژوهش از پرسش نامه به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز به منظور سنجش و اندازه گیری متغیرهای مورد بررسی استفاده شده است. جهت بررسی روایی از نظرات خبرگان استفاده شد و پایایی با آلفای کرونباخ 0.87 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد پویایی سیستم ها استفاده شد که نرم افزار مورد استفاده ونیسم بوده است. نتایج نشان داد که مدل سازی ارائه شده می تواند باعث توسعه اقتصادی شهرها شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارائه چارچوب ایجاد کسب وکارهای جدید با رویکرد اکوسیستم کارآفرینانه
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400
    یکی از محورهای مطالعاتِ حوزه کارآفرینی، عوامل تعیین کننده ایجاد کسب‌وکارهای جدید است. عوامل خرد و کلان بسیاری در ادبیات محققین، ارائه شده که به‌واسطه چشم اندازی محدود و یا بسیار تجویزی و عدم وجود رویکرد سیستمی، دچار پراکندگی است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مفاهیم ارائه چکیده کامل
    یکی از محورهای مطالعاتِ حوزه کارآفرینی، عوامل تعیین کننده ایجاد کسب‌وکارهای جدید است. عوامل خرد و کلان بسیاری در ادبیات محققین، ارائه شده که به‌واسطه چشم اندازی محدود و یا بسیار تجویزی و عدم وجود رویکرد سیستمی، دچار پراکندگی است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مفاهیم ارائه شده در ادبیات ایجاد کسب‌وکار جدید و چارچوب-گذاری مفاهیم بر اساس ابعاد اکوسیستم کارآفرینانه است. در پژوهش حاضر، با استفاده از مرور نظام‌مندِ ادبیات و روش‌تحقیق کیفیِ فراترکیب، عوامل محیطی تاثیرگذار بر فرایند ایجاد کسب‌وکارهای جدید که از سال 1985 تا 2017 در ادبیات کارآفرینی، مطرح شده است، شناسایی شد. 97 پژوهش مرتبط از جهت عنوان و محتوا، از بین 366 پژوهش موجود در بانک‌های علمی معتبر انگلیسی، برای فراترکیب استفاده و کدهای مربوطه جمع-آوری شد. سپس زیرمقوله‌ها و مقوله‌های نهایی مدل استخراج و کدگذاری محوری انجام شد. 54 مفهومِ جمع‌آوری‌شده، در 9 زیرمقوله و دو مقوله اصلیِ عوامل محیطی- خصوصی شامل عوامل خانوادگی، همجواران و نهادهای آموزشی و عوامل محیطی-عمومی شامل عوامل صنعت وبازار، عوامل اقتصادی، عوامل فضایی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی و عوامل حمایتی طبقه‌بندی گردید. پرونده مقاله