فهرست مقالات Azadeh Noorollah Noorivandi


  • مقاله

    1 - چه کنیم آموزش‌های ترویجی یک سازمان یادگیرنده شود؟ یک رویکرد آمیخته در تعاونی‌های روستایی استان البرز
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1402
    هدف از انجام این تحقیق، شناسایی راهبردهایی برای انطباق آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده است. این مطالعه بر مبنای پارادایم آمیخته و با استفاده از روش‌های کیفی و کمی انجام شد. برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه چهره به چهره چکیده کامل
    هدف از انجام این تحقیق، شناسایی راهبردهایی برای انطباق آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده است. این مطالعه بر مبنای پارادایم آمیخته و با استفاده از روش‌های کیفی و کمی انجام شد. برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه چهره به چهره و طوفان اندیشه و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شد. مشارکت‌کنندگان تحقیق در بخش کیفی شامل خبرگان شرکتهای تعاونی روستایی به تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی تا اشباع نظری داده‌ها و در بخش کمی 379 نفر از اعضای تعاونی‌های روستایی استان البرز بود. برای شناسایی راهبردهای همسو نمودن آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده، نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها از ابعاد قابلیت‌های فردی، یادگیری گروهی، تفکر نظام‌مند، چشم‌انداز مشترک و الگوها و باورهای ذهنی در قالب سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مورد شناسایی قرار گرفت. پس از شناسایی عوامل داخلی و بیرونی، نسبت به سنجش آنها در بین اعضای تعاونی‌ها، اقدام گردید. بر اساس نتایج حاصل جایگاه تعاونی‌ها در ربع سوم قرار گرفت و راهبردهای مناسب برای انطباق آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده، راهبردهای رقابتی تعیین شد. با استفاده از ماتریس برنامه‌ریزی کمی نسبت به اولویت‌بندی راهبردها اقدام شد و با استفاده از فن طوفان اندیشه و مصاحبه اقدام‌های عملیاتی برای تحقق راهبردهای مورد نظر ارائه شد. برنامه‌ریزان آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز می‌توانند با توجه به راهبردها و اقدام‌های عملیاتی شناسایی شده، شرایط لازم برای انطباق آموزش‌های مذکور با کارکردهای سازمان یادگیرنده را فراهم آورند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارزیابی رفتار ایمنی کشاورزان صیفی‌کار شهرستان اندیمشک در استفاده از سموم شیمیایی
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1396
    کشاورزی از شغل‌های پرخطر در دنیا محسوب می شود. شاغلین این بخش در معرض انواع حوادث و بیماری ها قرار دارند. از عواملی که سلامت کشاورزان را تهدید می‌کند، سموم شیمیایی می‌باشد که لازم است کشاورزان برای مقابله با عوارض و بیماری‌های ناشی از آن به انجام رفتارهای ایمنی خاصی اقد چکیده کامل
    کشاورزی از شغل‌های پرخطر در دنیا محسوب می شود. شاغلین این بخش در معرض انواع حوادث و بیماری ها قرار دارند. از عواملی که سلامت کشاورزان را تهدید می‌کند، سموم شیمیایی می‌باشد که لازم است کشاورزان برای مقابله با عوارض و بیماری‌های ناشی از آن به انجام رفتارهای ایمنی خاصی اقدام نمایند. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی رفتار ایمنی صیفی‌کاران در استفاده از سموم شیمیایی در شهرستان اندیمشک می‌باشد. این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی بود که به روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری شامل صیفی‌کاران شهرستان اندیمشک در نظر گرفته شد (850 N=) که 165 نفر آن‌ها با استفاده از فرمول کوکران به‌عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی بر اساس پانل متخصصان و پایایی آن نیز از طریق یک مطالعه راهنما و آزمون کرونباخ آلفا محاسبه شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS22 استفاده شد. میانگین رفتار ایمنی پاسخگویان 176/2 از 5 و با انحراف معیار 89/0 بود که بیانگر وضعیت نامطلوب رفتار ایمنی می‌باشد. همبستگی بین سطح دانش فنی کاربرد سموم شیمیایی، سطح درآمد سالیانه، میزان زمین زراعی، مشارکت اجتماعی، منزلت اجتماعی و سطح نگرش به کاربرد سموم شیمیایی با رفتار ایمنی در کاربرد سموم شیمیایی رابطه معنی‌داری داشت. همچنین سطوح مختلف رفتار ایمنی در کاربرد سموم شیمیایی از دیدگاه کشاورزان صیفی کار برحسب شرکت در کلاس‌های آموزشی- ترویجی با اطمینان 95 درصد اختلاف معنی‌دار وجود داشت. با توجه به اهمیت رفتار ایمنی و ارتباط آن با مشارکت در برنامه‌های آموزشی و ترویجی، ضروری است برنامه‌ریزان فعالیت‌های ترویجی این مهم را مدنظر قرار دهند. پرونده مقاله