-
مقاله
1 - گونهشناسی نقاط در شبکه شهری: نمونه موردی شبکه شهری استان اردبیلنگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1399جایگاه نقاط در شبکه یکی از ابعاد بسیار مهم تحلیل شبکه شهری میباشد. ظرفیت کانونهای شهری با توجه به نقشی که در شبکه ایفا میکنند، متفاوت است و این امکان را فراهم میسازد که با شناخت نقاط و روابط و چگونگی تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر، چارچوب سیاستگذاری واحدی را برای شبک چکیده کاملجایگاه نقاط در شبکه یکی از ابعاد بسیار مهم تحلیل شبکه شهری میباشد. ظرفیت کانونهای شهری با توجه به نقشی که در شبکه ایفا میکنند، متفاوت است و این امکان را فراهم میسازد که با شناخت نقاط و روابط و چگونگی تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر، چارچوب سیاستگذاری واحدی را برای شبکه شهری ارائه نمود. این تحقیق در پی 1- تعیین نقش نقاط در شبکه شهری؛ 2-ظرفیت شناسی شبکه شهری و 3-یکپارچه سازی شبکه شهری است. این پژوهش در زمره تحقیقهای کاربردی است و دادههای جریان مسافر درون استانی و برون استانی 43 نقطه منتخب شهری و روستایی استان اردبیل را با استفاده از شاخصهای قدرت پیوند، درجه مرکزیت، آنتروپی شبکه و تحلیل مرکز پیرامون در نرم افزار UCINET6 تحلیل میکند. در این تحقیق گونهبندی جدیدی از نقاط در شبکه شهری ارائه شده است. بر این اساس نقاط در شبکه یکی از پنج نقش مرکزی، مفصلی، مستقل، ایزوله و سایر کانونها را ایفا میکنند. تحلیلها نشان میدهد، شهرهای اردبیل، خلخال، مشگینشهر، پارسآباد به عنوان کانونهای مرکزی و سرعین، گرمی، اصلاندوز و بیله سوار کانونهای مفصلی هستند. همچنین مشخص شد، تعداد بالای کانونهای ایزوله (22 کانون) در شبکه، یکی از تهدیدهای مهم شبکه شهری استان اردبیل است. در نهایت پیشنهاداتی در راستای تحقق شبکه شهری یکپارچه و افزایش ظرفیت شبکه ارائه شده است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Land Use and the Efficiency of Transportation Laws with Regard to Air Pollution in Tehran Metropolitan AreaSpace Ontology International Journal , شماره 1 , سال 9 , زمستان 2020Air pollution is a major concern and challenge of Tehran urban management. Various rules, regulations and laws had been codified with respect to this matter. Investigating the effectiveness of laws and regulations and the responsibility of the governmental trustee is on چکیده کاملAir pollution is a major concern and challenge of Tehran urban management. Various rules, regulations and laws had been codified with respect to this matter. Investigating the effectiveness of laws and regulations and the responsibility of the governmental trustee is one of the administrative and executive aspects of air pollution control that has received less attention than its technical and infrastructural dimensions. This study highlights the legal and executive challenges of air pollution and its related actors; the enforcement of laws and regulations concerning air pollution in the field of land-use and transportation has been addressed. The purpose of this article is to suggest an applicable (applied) framework embracing a descriptive-qualitative method. The following data has been extracted through documentaries, library studies, and semi-structured interviews. Finally, the role of each actor concerning air pollution has been analyzed in Tehran urban area using the actuator network theory by cluster analysis in UCI-NET6 software. Study of the feasibility of the reviewed laws and regulations illustrated that among 79 extracted substances, only 17.8% of those were fully completed. Moreover, 60% of laws have a single trustee and the remaining 40% is defined as a joint action between the systems. The 8, out of 20 main actors have been recognized who are the law trustees. These actors are responsible for carrying out 87 percent of all studied regulations. The results show that the Department of Environment, which is responsible for matters related to safeguarding the environment, has no significant role in implementing the air pollution regulations as the main body responsible for the air quality control, and it has no topological connection with other organs either. Sectorial and organizational views and lack of supervisory and punitive mechanisms and government issues implementing rules and regulations of for air quality control policies are the most important problems in the low realizability of policies and laws. پرونده مقاله -
مقاله
3 - برنامهریزی راهبردی بر پایه تحلیل کارکردیمدیریت توسعه و تحول , شماره 2 , سال 8 , تابستان 1395شناخت هوشمندانه آینده و همراهی با تحولات شتابان جامعه دو پایه اصلی شکلدهنده فرایندهای برنامهریزی محسوب میشود. بررسی مطالعات صورت گرفته نشان میدهد دو نوع موضع انتقادی در مقابل فرایندهای عرفی و سنتی برنامهریزی راهبردی وجود دارد: یکی نگرشهای مبتنی بر رد فرایندهای شنا چکیده کاملشناخت هوشمندانه آینده و همراهی با تحولات شتابان جامعه دو پایه اصلی شکلدهنده فرایندهای برنامهریزی محسوب میشود. بررسی مطالعات صورت گرفته نشان میدهد دو نوع موضع انتقادی در مقابل فرایندهای عرفی و سنتی برنامهریزی راهبردی وجود دارد: یکی نگرشهای مبتنی بر رد فرایندهای شناسایی و تحلیل محیط و دیگر روشهای مبتنی بر اصلاح و ارتقای کارایی. نگارندگان این مقاله معتقدند کاربست تحلیل کارکردی در بستری از سناریونگاری میتواند نوید بخش چارچوبی نوین از فرایندهای برنامهریزی راهبردی باشد. از نظر روششناختی، این تحقیق در زمره تحقیقات توسعهای است؛ زیرا سعی در بهبود روشها و فرایندهای موجود در برنامهریزی راهبردی دارد. در نهایت چارچوبی جهت تحلیل محیط و ارائه راهبردها با تأکید بر وجوه کارکردی سیستم ارائه میشود. روش پیشنهادی از یک سو با حذف خوشبینیها و روابط خطی و میانبرهای روش SWOT در تعیین راهبردها و از سویی دیگر با شناسایی تدقیق عوامل مؤثر و همچنین در نظر گرفتن سناریوها، آزمون پابرجایی راهبردها و عوامل انحطاط و نیز پویاییهای سیستم اقدام مینماید. این روش دقیقتر، آینده محور و پویا و انعطافپذیر است. معیار دستهبندی عوامل، شدت اثرگذاری آنها بر سیستم است نه بیرونی و درونی بودن آنها. هدف محوری از دیگر وجوه تمایز روش پیشنهادی است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - گونهشناسی نقاط در شبکه شهری: نمونه موردی شبکه شهری استان اردبیلفصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1399جایگاه نقاط در شبکه یکی از ابعاد بسیار مهم تحلیل شبکه شهری میباشد. ظرفیت کانونهای شهری با توجه به نقشی که در شبکه ایفا میکنند، متفاوت است و این امکان را فراهم میسازد که با شناخت نقاط و روابط و چگونگی تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر، چارچوب سیاستگذاری واحدی را برای شبک چکیده کاملجایگاه نقاط در شبکه یکی از ابعاد بسیار مهم تحلیل شبکه شهری میباشد. ظرفیت کانونهای شهری با توجه به نقشی که در شبکه ایفا میکنند، متفاوت است و این امکان را فراهم میسازد که با شناخت نقاط و روابط و چگونگی تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر، چارچوب سیاستگذاری واحدی را برای شبکه شهری ارائه نمود. این تحقیق در پی 1- تعیین نقش نقاط در شبکه شهری؛ 2-ظرفیت شناسی شبکه شهری و 3-یکپارچه سازی شبکه شهری است. این پژوهش در زمره تحقیقهای کاربردی است و دادههای جریان مسافر درون استانی و برون استانی 43 نقطه منتخب شهری و روستایی استان اردبیل را با استفاده از شاخصهای قدرت پیوند، درجه مرکزیت، آنتروپی شبکه و تحلیل مرکز پیرامون در نرم افزار UCINET6 تحلیل میکند. در این تحقیق گونهبندی جدیدی از نقاط در شبکه شهری ارائه شده است. بر این اساس نقاط در شبکه یکی از پنج نقش مرکزی، مفصلی، مستقل، ایزوله و سایر کانونها را ایفا میکنند. تحلیلها نشان میدهد، شهرهای اردبیل، خلخال، مشگینشهر، پارسآباد به عنوان کانونهای مرکزی و سرعین، گرمی، اصلاندوز و بیله سوار کانونهای مفصلی هستند. همچنین مشخص شد، تعداد بالای کانونهای ایزوله (22 کانون) در شبکه، یکی از تهدیدهای مهم شبکه شهری استان اردبیل است. در نهایت پیشنهاداتی در راستای تحقق شبکه شهری یکپارچه و افزایش ظرفیت شبکه ارائه شده است. پرونده مقاله