-
مقاله
1 - نقد آرای هیلن براند در خصوص مقبرهسازیفقه و تاریخ تمدّن , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1402مذاهب مختلف اسلامی به ویژه شیعیان در قرون مختلف، مقبره سازی و زیارت قبر اولیای الهی را یکی از سنتهای شرعی خود دانسته و آن را مورد توجه قرار میدادند. در سده های اخیر برخی مذاهب اسلامی این عادت دیرینه مسلمانان را بر خلاف آموزههای دین و کلام پیامبر دانسته و در یک قرن اخ چکیده کاملمذاهب مختلف اسلامی به ویژه شیعیان در قرون مختلف، مقبره سازی و زیارت قبر اولیای الهی را یکی از سنتهای شرعی خود دانسته و آن را مورد توجه قرار میدادند. در سده های اخیر برخی مذاهب اسلامی این عادت دیرینه مسلمانان را بر خلاف آموزههای دین و کلام پیامبر دانسته و در یک قرن اخیر برخی مستشرقان آن را مخالف با اندیشه اسلامی بیان کرده اند. رابرت هیلن براند از مستشرقانی است که در حوزه معماری اسلامی صاحب نظر بوده و در کتاب "معماری اسلامی"، به دفعات ساخت مقبره را مخالف با آموزه های اسلامی معرفی می کند و در نوشته های خود آورده است که طبق قوانین اسلامی قبر نباید هیچگونه برآمدگی نسبت به زمین داشته باشد و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از هر کوششی برای علامتگذاری قبر به ویژه قبر خودش جلوگیری کرده است. ایشان معتقد است روایات متعدد نشان دهنده این نهی می باشد و در انتها نتیجهگیری کرده که بسیاری از مسلمانان پس از درگذشت پیامبر از سنت ایشان و دستورات اولیه اسلام تخطی کرده و به این عمل غیر دینی خود رنگ و بویی مذهبی داده اند. پژوهش حاضر بر آن است تا اشکالات آرای هیلن براند در خصوص مقبره سازی بر قبور اولیای الهی را بیان نماید و از آن جایی که آثار او از منابع مهم معماری اسلامی محسوب میشود و بر دیدگاه پژوهشگران معماری اسلامی تاثیر به سزایی دارد به تحلیل و بررسی و نقد آرای ایشان پرداخته تا درستی یا نادرستی دیدگاه های او نمایان شود. این مقاله از نظر نوع رویکرد جز پژوهشهای کیفی قرار میگیرد و با استفاده از روش کتابخانهای مقبره سازی از سه منظر آیات قران کریم، روایات اولیای الهی و سیره مسلمانان در ادوار اولیه اسلام مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نتیجه گرفته شد که ساخت مقبره بر مزار اولیای الهی نه تنها هیچگونه تعارضی با اصول آیین اسلام ندارد بلکه مورد تاکید قران و روایات بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - The Role of Affection and Intimacy in the Quantitative and Qualitative Development of Teacher-Student Transferring values and Attitudes during the Design Education ProcessCurriculum Research Journal , شماره 8 , سال 3 , تابستان 1401Purpose: The scientific, artistic, practical and moral qualities of the teacher guarantee the formation of a constructive relationship between the teacher and the student. As a result, the more advanced and progressive a teacher is, the more he or she influences student چکیده کاملPurpose: The scientific, artistic, practical and moral qualities of the teacher guarantee the formation of a constructive relationship between the teacher and the student. As a result, the more advanced and progressive a teacher is, the more he or she influences students, or in other words, the quality of his or her apprenticeship. The purpose of this study is to investigate the role of love and intimacy in the quantitative and qualitative development of the transfer of values and attitudes from teacher to student during the design education process.Methodology: The present study has a qualitative approach in terms of method. Considering the qualitative approach of the research, grounded theory method for analyzing information and presenting the process of transferring knowledge, ability and insight from teacher to student was examined and information was conducted through open and in-depth interviews with interviewees at three general levels of architecture professors. , Graduates and students of public and non-governmental universities inside and outside the country were gatheredFindings: The results showed that in the field of teacher's love and intimacy to the student, factors such as two-way emotional communication, creating love in an area beyond the educational field, student interest in the teacher's personal personality, obvious transfer in case of love, positive or negative impact Love, freedom in expressing desires in quantitative and qualitative development are the transfer of values and attitudes of the teacher to the student during the design process. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Training in Basic Design Studio: Analysis of Tutor & Novice Students Interactions, Using Linkography MethodSpace Ontology International Journal , شماره 2 , سال 10 , بهار 2021In the basic architectural design studio, due to the student being at the novice level and their unfamiliarity with the nature of design knowledge, there are always challenges in the field of learning and teaching. The most important educational activity in the architec چکیده کاملIn the basic architectural design studio, due to the student being at the novice level and their unfamiliarity with the nature of design knowledge, there are always challenges in the field of learning and teaching. The most important educational activity in the architectural design studio that increases the design ability of novice students is the interaction between tutor and student, around solving the design problem. Therefore, studying and analyzing the correction sessions held by the tutor while solving the design problem can provide complete information about the quality of interactions and the factors affecting them. This set of information can be useful in future studies to facilitate design education for novice students. one of the most recent and also most accurate methods to analyze the way designers think in the situation they face with a design problem is to analyze design sessions using the Linkography method. In this method, what happens aurally during the design critique session between the tutor and the novice student is written down and the resulting text is coded using the FBS method. In FBS coding, codes are design problems and their relationship to each other defines design processes. Linkography is a method that converts the conceptual connection between codes into visual diagrams.in the current research, the interactions of tutors and novice students in three basic design studios have been analyzed and reviewed using the Linkography method. In the next step, citing the results of the analysis of Schön's theory as the most complete written research in the field of studio education, the role of the tutor in a successful studio has been identified. the results demonstrate that to establish successful interactions between tutor and student in the basic design studio, playing the role of the coach by the tutor is necessary. The tutor in the position of coaching has special behavioral characteristics that are introduced in the final research results. پرونده مقاله -
مقاله
4 - بررسی میزان محصوریت در انسجام محله ساکنان اکباتان و آتیسازفضای زیست , شماره 6 , سال 3 , پاییز-زمستان 1402اجتماعات محصور که با نامهایی چون توسعهی مسکونی دروازهای، آپارتمان مسکونی دروازهای و شهرک نیز شناخته میشود، رو به گسترش بوده و بین متقاضیان خرید خانه محبوبیت بالایی پیدا کرده است. اجتماعات محصور با هدف ایجاد امنیت و آرامش ساکنین خود، به م چکیده کامل
اجتماعات محصور که با نامهایی چون توسعهی مسکونی دروازهای، آپارتمان مسکونی دروازهای و شهرک نیز شناخته میشود، رو به گسترش بوده و بین متقاضیان خرید خانه محبوبیت بالایی پیدا کرده است. اجتماعات محصور با هدف ایجاد امنیت و آرامش ساکنین خود، به محدودن کردن دسترسی عموم و به خصوصی سازی فضای عمومی پرداختهاند و این محصوریت موجب شده که فضاهای ازهمگسیختهای ایجاد شود که از محیط شهری بیرونی خود جدا و ایزوله هستند. درواقع محلات محصور بازتاب یک واحد شهری است که بهصورت فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی با محیط اطرافش متفاوت بوده و فاقد انسجام است. بررسی اثرات منفی این اجتماعات محصور در داخل خود و حوزههای شهری اطراف موضوع بسیار مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده و سوداگران زمین و توسعهگران بدون توجه به آن و درصدد کسب سود بیشتر به گسترش آنها پرداختهاند. بنابراین در این پژوهش سعی شده است باهدف بررسی میزان محصوریت در انسجام محله ساکنان اکباتان و آتیساز به شناسایی این عوامل از دیدگاه خبرگان و کاربران فضایی بپردازد. روش تحقیق ترکیبی از نوع کیفی و کمی است که در قسمت کیفی، به استخراج متغیرها از مصاحبه نیمه ساختاریافته با تکنیک کدگذاری با استفاد از نرمافزار ATLAS.TI استفاده میشود. در بخش کمی، با استفاده از روش تحلیل عاملی، به علت تعدد متغیرها برای دستهبندی و همچنین میزان اثر هریک از آنها در مجموعه مسکونی آتیساز و اکباتان از تحلیل عاملی با روش Varimaxاستفاده میشود و درنهایت همبستگی ضرایب تعیینشده در هر دو محله اکباتان و آتیساز با یکدیگر گرفته میشود و برازش منحنی ترسیم میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد که مهمترین عامل تأثیرگذار بر انسجامبخشی این دو محله محصور، انسجام اجتماعی است. بعد از آن به ترتیب عوامل زیر را میتوان نام برد: انسجام در ارتباطات اجتماعی، انسجام در حس تعلق، انسجام در ایجاد امنیت، انسجام در سازمانهای ادارهکننده و انسجام در اختیارداری.
پرونده مقاله