فهرست مقالات سهیلا پایان


  • مقاله

    1 - تبیین مؤلفه‌های جاهلیت از دیدگاه آیات قرآن
    مطالعات قرآنی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1400
    از کلمه جاهلیت در چهار سوره مدنی قرآن کریم یاد شده است. مکتب انسان ساز اسلام، با عادات، احکام، عقاید باطل و انحرافات جامعه آن روز به مقابله پرداخت و از آن به جاهلیت تعبیر کرد. جاهلیت را نمی‌توان صرف نادانی در برابر علم دانست بلکه جاهلیت معنای وسیع‌تری دارد که خشونت، عدم چکیده کامل
    از کلمه جاهلیت در چهار سوره مدنی قرآن کریم یاد شده است. مکتب انسان ساز اسلام، با عادات، احکام، عقاید باطل و انحرافات جامعه آن روز به مقابله پرداخت و از آن به جاهلیت تعبیر کرد. جاهلیت را نمی‌توان صرف نادانی در برابر علم دانست بلکه جاهلیت معنای وسیع‌تری دارد که خشونت، عدم توجه به علم، استبداد، خودپرستی و... را نیز در بر می‌گیرد. از منظر قرآن جاهلیت به دو بخش اولی و مدرن قابل تقسیم است که جاهلیت اولی مؤلفه‌هایی همچون ظن جاهلیت، تبرج جاهلیت، حمیت جاهلیت وحکم جاهلیت دارد. پس از این دوره، جاهلیت دیگری با مؤلفه‌های نسبتاً مشابه آغاز شد که تا عصر حاضر ادامه دارد که با جاهلیت مدرن نامبردار است. پژوهش حاضر با تأمل در آیات قرآن، آرای مفسران و... به تبیین مؤلفه‌های جاهلیت پرداخته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش فشار شغلی، جهت‌گیری مذهبی و جهت‌گیری اجتماعی در پیش‌بینی کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 2 , سال 5 , تابستان 1396
    این پژوهش با هدف بررسی نقش فشار شغلی، جهت‌گیری مذهبی و جهت‌گیری اجتماعی در پیش‌بینی کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی انجام شد. پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه مددکاران اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خراسان رضوی در سال 1396 بودند که از میان آنها 16 چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی نقش فشار شغلی، جهت‌گیری مذهبی و جهت‌گیری اجتماعی در پیش‌بینی کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی انجام شد. پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه مددکاران اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خراسان رضوی در سال 1396 بودند که از میان آنها 160 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه‌های فشار شغلی (اسیپو، 1987)، جهت‌گیری مذهبی (آلپورت و راس، 1967)، جهت‌گیری اجتماعی (هریسون، 2001) و کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 2004) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین فشار شغلی با کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی رابطه منفی و معنادار و بین جهت‌گیری مذهبی درونی و جهت‌گیری اجتماعی با کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت، اما بین جهت‌گیری مذهبی بیرونی با کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین متغیرهای پیش‌بین به طور معناداری توانستند 1/24 درصد از تغییرات کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی را پیش‌بینی کنند (05/0P<). بر اساس یافته‌ها پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران برای بهبود کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی، ابتدا فشار شغلی آنها را کاهش و سپس جهت‌گیری مذهبی درونی و جهت‌گیری اجتماعی آنها را افزایش دهند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1398
    این مطالعه با هدف پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 60 چکیده کامل
    این مطالعه با هدف پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 600 دانش‌آموز (300 دختر و 300 پسر) بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392)، سرزندگی تحصیلی (دهقانی‌زاده و حسین‌چاری، 1391)، انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970) و خوش‌بینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) استفاده شد. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS-19 با روش‌های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج تحلیل‌ها نشان داد که سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، متغیرهای سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی به طور معناداری توانستند 23 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین نمایند (01/0p < ). بنابراین، برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان توصیه می‌گردد که از طریق کارگاه‌های آموزشی میزان سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی آنان افزایش یابد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - به تخت نشستن داریوش بزرگ و اردشیر اول و نقش آنها در توسعه عمرانی تخت جمشید
    تاریخ , شماره 57 , سال 15 , تابستان 1399
    تخت جمشید از جمله بناهای تاریخی بسیار ارزشمند در ایران و جهان است که به خاطر جایگاه سیاسی، فرمانروایی، موقعیت جغرافیایی، معماری ساخت و نقش آن در تحولات تاریخ باستان ایران بسیار حائز اهمیت می باشد که توسط داریوش ساخت آن شروع شد و در دوران اردشیر اول ادامه پیدا کرد. از ای چکیده کامل
    تخت جمشید از جمله بناهای تاریخی بسیار ارزشمند در ایران و جهان است که به خاطر جایگاه سیاسی، فرمانروایی، موقعیت جغرافیایی، معماری ساخت و نقش آن در تحولات تاریخ باستان ایران بسیار حائز اهمیت می باشد که توسط داریوش ساخت آن شروع شد و در دوران اردشیر اول ادامه پیدا کرد. از این رو مقاله حاضر که در صدد بررسی به تخت نشستن داریوش بزرگ و اردشیر اول و نقش آنها در توسعه عمرانی تخت جمشید است پس از بسط فضای مفهومی موضوع تحقیق، به بررسی نقش داریوش بزرگ و اردشیر اول در توسعه عمرانی تخت جمشید خواهد پرداخت. مطابق با مستندات موضوعی ارائه شده در این پژوهش، روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه‌ای می‌باشد. یافته‌های این مطالعه، حاکی از آن است که سرزمین ایران از دیرباز خاستگاه تمدن های بزرگ و کهن بوده است که پادشاهی هخامنشی ها یکی از آنها محسوب می شود که از تمدن های میان رودان، مصر، یونان و روم آگاهی داشته و بطبع از این تمدن‌ها الهام گرفته و بر آنها نیز تأثیر گذاشته‌‌اند، این موضوع در شکل گیری و ساخت تخت جمشید تاثیر گذاشته است، ثانیا؛ بسیاری ساخت تخت جمشید را از زمان داریوش کبیر می دانند که توسط پادشاهان بعد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در زمان اردشیر یکم نیز بر عمران و آبادانی آن افزوده شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - پادشاهان سلسله پیشدادیان بر اساس منابع تاریخی
    تاریخ , شماره 62 , سال 16 , پاییز 1400
    سلسله پیشدادیان به عنوان اولین سلسله ایرانی در منابع مختلف ایران یعنی اوستا، متون پهلوی، شاهنامه و متون اسلامی آمده است، شرح حوادث مربوط به هر کدام از شاهان در این منابع گاهی مشابه و گاهی با افزوده و کاستی و تفاوت همراه است. اوستا و روایت های ملی ایران در گذر زمان و تا چکیده کامل
    سلسله پیشدادیان به عنوان اولین سلسله ایرانی در منابع مختلف ایران یعنی اوستا، متون پهلوی، شاهنامه و متون اسلامی آمده است، شرح حوادث مربوط به هر کدام از شاهان در این منابع گاهی مشابه و گاهی با افزوده و کاستی و تفاوت همراه است. اوستا و روایت های ملی ایران در گذر زمان و تا هنگامی که در دوره ساسانیان به رشته تحریر درآمدند دچار تحولاتی شد و سپس اساس کار تدوین کنندگان متون پهلوی، مورخان اسلامی قرار گرفتند. این تحولات همچنان ادامه یافت و به صورت افزوده ها و تفاوت هایی در شرح داستان‌های پیشدادی خود را نشان داد. این پژوهش با روش تحلیل – توصیفی سعی بر آن دارد تا به بررسی سلسله پیشدادیان در منابع تاریخی بپردازد پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - بررسی نهضت ترجمه در دوران عباسی و تاثیر آن بر توسعه کتابخانه ها
    تاریخ , شماره 45 , سال 12 , تابستان 1396
    با بررسی سیر تاریخی اسلام از زمان ظهور آن تا دورهی خلافت عباسی میتوان به اهمیت علم و دانش و تاکید بر فراگیری آن مشاهده نمود گر چه در اوایل ظهور با توجه به جنگهای پی در پی و اوضاع سخت مسلمانان چندان فرهنگ کتابخانهای رونق و رواج پیدا نکرد اما با نزدیک شدن به دوران خلافت ع چکیده کامل
    با بررسی سیر تاریخی اسلام از زمان ظهور آن تا دورهی خلافت عباسی میتوان به اهمیت علم و دانش و تاکید بر فراگیری آن مشاهده نمود گر چه در اوایل ظهور با توجه به جنگهای پی در پی و اوضاع سخت مسلمانان چندان فرهنگ کتابخانهای رونق و رواج پیدا نکرد اما با نزدیک شدن به دوران خلافت عباسی این مهم تقریبا تحقق پیدا نموده است از این رو مقاله حاضر تلاش دارد تا با بهرهگیری از روش تحقیق اسنادی و تاریخی مهمترین عوامل موثر بر توسعه کمی و کیفی کتابخانه در این دوره را مطالعه نماید از این رو در مقاله این سوال مطرح است که چگونه و از چه طریقی نهضت ترجمه عامل مهم توسعهی فرهنگ کتابخانهای در دوران خلافت عباسیان بوده است؟ یافتههای مقاله نشان میدهد که توصیه قران و سنت به علم آموزی، نقش دارالعلم و بیت الحکمه، نقش حکومتهای اسلامی در توجه به علم و دانش، نقش مساجد و مکاتب، نقش فرهنگ حاکم بر عصر عباسی، نهضت ترجمه، توسعه کاغذ و تغیر و تحول نظام آموزش و پرورش عصر عباسیان مهمترین عوامل موثر بر توسعهی فرهنگ کتابخانهای به حساب میآید. پرونده مقاله