پژوهشنامه نسخه شناسی متون نظم و نثر فارسی
,
شماره5,سال
1
,
زمستان
1395
راحت القلوب عنوان کتابی است که به امیر خسرو دهلوی منسوب است و ظن در این انتساب آن است که امیر خسرو به پیروی از استادش نظام الدین اولیا راحت القلوبی نگاشته است. در میان سلسلههای گوناگون صوفیه و خصوصاً چشتیه که امیر خسرو از پیروان بزرگان این سلسله است، رسم چنان بوده که م چکیده کامل
راحت القلوب عنوان کتابی است که به امیر خسرو دهلوی منسوب است و ظن در این انتساب آن است که امیر خسرو به پیروی از استادش نظام الدین اولیا راحت القلوبی نگاشته است. در میان سلسلههای گوناگون صوفیه و خصوصاً چشتیه که امیر خسرو از پیروان بزرگان این سلسله است، رسم چنان بوده که مریدان اقوال و ملفوظات شیخ و بزرگان خود را در کتب و رسایل به رشتۀ تحریر در میآوردند، به این طریق نام و یاد مراد و شیخ را در میان یاران زنده نگاه میداشتند. همچنین کتاب دیگری به امیر خسرو منسوب است افضل الفواید در اقوال نظامالدین اولیاست و بسیارند کتبی که در احوال بزرگان به دست شاگردان ضبط شده است. این مقاله به بررسی ماهیت راحت القلوب منسوب به امیر خسرو می پردازد و نگاهی دارد به نسخههای راحت القلوب موجود تا محتوای آنها را با این نسخه خطی تطبیق دهد و صحت انتسابش را به امیر خسرو بسنجد. حاصل این پژوهش آنکه نسخه منسوب به امیر خسرو همان مطلع الانوار است که با تغییرات کاتب در مقدمه و مؤخره با این عنوان ثبت شده است.
پرونده مقاله
چلّهنشینی یکی از آداب ویژه، برای ارتباط خاصّ با حقیقت یگانه است که با جلوههای مشترک و گاه متفاوتی در فرهنگها و مکاتب عقیدتی و مسلکی در ایران و بخشهایی از اروپا و شرق آسیا ظهور و بروز یافته است. هدف از پژوهش حاضر، بازکاوی چلّه و چّلهنشینی در عرفان شرقی و بهویژه عرف چکیده کامل
چلّهنشینی یکی از آداب ویژه، برای ارتباط خاصّ با حقیقت یگانه است که با جلوههای مشترک و گاه متفاوتی در فرهنگها و مکاتب عقیدتی و مسلکی در ایران و بخشهایی از اروپا و شرق آسیا ظهور و بروز یافته است. هدف از پژوهش حاضر، بازکاوی چلّه و چّلهنشینی در عرفان شرقی و بهویژه عرفان اسلامی است؛ در این راستا به بنمایههای اجتماعی و تاریخی و ساختارهای فردی و سازمانی آن توجه شده است. ریشۀ چلّهنشینی را گونهای اصیل از یکی از رسوم اعتقادی، مذهبی و عرفانی باید به شمار آورد که مقاصدی چون تسخیر عالم ماوراءالطبیعه، به خلوت پناه بردن از قیل و قال روزمره، پیراسته شدن از آلایشها، آراسته شدن به صفات متعالی، خالص شدن روح به منظور هماهنگی با روح آفرینش و رسیدن به کمال حقیقی و حقیقت ناب را دنبال میکند. بر این اساس چلّهنشینی در دو مفهوم عامّ و خاصّ مطرح میگردد؛ در مفهوم عامّ، گوشهگیریهای سالکان در ساختارهای اعتقادی، عرفانی و دینی مورد نظر است تا بتوان با توجه به مرز ظریف بین شیوههای سلوک، محدودهای مشخص برای چلّهنشینی متصوّر شد. چلّهنشینی در مفهوم خاصّ، چلّه نشستن در زمان مشخص در خانقاه به منظور دست یافتن به کمال حقیقت است. این پژوهش به روش توصیفی و تاریخی بر اساس منابع کتابخانهای و استناد به منابع کتبی صورت گرفته است.
پرونده مقاله
چکیده
نشانهشناسی به مطالعة نظام های نشانه ای در زندگی اجتماعی می پردازد. نظریّههای نشانه شناختی در زمینة تحلیل آثار هنری و تصویری نیز کارآمد است. نشانهشناسی در تحلیل متن بصری و سبک آثار هنری به گسترة معناهای متن نزدیک میشود. آفرینش هنری، عینیّت بخشیدن به زیباییست و چکیده کامل
چکیده
نشانهشناسی به مطالعة نظام های نشانه ای در زندگی اجتماعی می پردازد. نظریّههای نشانه شناختی در زمینة تحلیل آثار هنری و تصویری نیز کارآمد است. نشانهشناسی در تحلیل متن بصری و سبک آثار هنری به گسترة معناهای متن نزدیک میشود. آفرینش هنری، عینیّت بخشیدن به زیباییست و در نگاه نگارگر ایرانی قلمرو زیبایی با عالم مثال قرین است. فضا در نگارگری ایرانی نمودیست از فضای ملکوتی و هنرمند در بیان آن از زبان واقع گرایانه استفاده نمیکند، بلکه زبان او، زبان نماد و نشانه است. مطالعة تطبیقی سه نگاره با عنوان مشترک کشتن بهرام گور، اژدها را از سه شاهنامة سلطان ابوسعید (مورّخ 730هـ.ق)، شاهنامة مکتب شیراز (مورّخ 771هـ.ق محفوظ در موزة توپقاپیسرای استانبول) و شاهنامه ای مربوط به مکتب مشهد- قزوین (مورّخ 988هـ.ق) از منظر نشانه شناسی و سبک هنری آن از اهداف نگارندگان در مقاله است. نویسندگان، در آغاز به بحث عالم خیال و تأثیر و بازتاب آن در این نگاره ها میپردازند، سپس نشانه های نمادین، نمایه ای و شمایلی را در دو نگاره بررسی و در خلال پژوهش، معنیهایی ضمنی اژدها و بن مایة اژدهاکشی را تحلیل کردهاند. همچنین شخصیّت بهرام در اسطوره و تاریخ تبیین شده است. این پژوهش تطبیقی و توصیفی - تحلیلیست. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد گرچه نگارگر در تصویر کردنِ اصل شعر وفادار است، در عین حال تابع صرفِ متن نبوده است، بلکه با انتخاب فرازی از شعر و درآمیختن آن با خیال و ارزش های عرفی و هنری در برهة تاریخی خود، روایت تصویری خلّاقانة خود را از این مضمونها ارائه می دهد.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
شماره2,سال
3
,
تابستان
1392
هدف پژوهش بررسی اثربخشیمداخله شناختی رفتاری مدیریت استرسبر کیفیت زندگی و راهبردهای مقابلهای در زنان مبتلا به سرطان پستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، گروه گواه و پیگیری بود. از بین بیماران دچار سرطان پستان مراجعهکننده به مراک چکیده کامل
هدف پژوهش بررسی اثربخشیمداخله شناختی رفتاری مدیریت استرسبر کیفیت زندگی و راهبردهای مقابلهای در زنان مبتلا به سرطان پستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، گروه گواه و پیگیری بود. از بین بیماران دچار سرطان پستان مراجعهکننده به مراکز آنکولوژی که واجد شرایط ورود به پژوهش بودند، 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسهی 90 دقیقهای طی 10 هفته در درمان مدیریت استرس شناختی رفتاری شرکت داشتند و در گروه گواه مداخلات روانشناختی صورت نگرفت. ابزارهای پژوهش شامل ویراست سوم پرسشنامهی کیفیت زندگی سازمان پژوهشهای اروپایی(آرنسون،1987) و همچنین پرسشنامهی راهبردهایمقابلهای لازاروس و فولکمن بود. نتایج حاکی از بهبودی و تفاوت معنیدارگروه آزمایش در تمامی ابعاد مقیاسهای کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله در مقایسه با گروه گواه بود. پیگیری بعد از 2 ماه، نتایج بهدست آمده دردو گروه را تایید کرد. در پایان نتیجهگیری میشود که مداخله شناختی رفتاری مدیریت استرس باعث بهبود کیفیت زندگی و راهبردهای مقابلهای بیماران دچار سرطان پستان میشود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد