-
مقاله
1 - بررسی آزمایشگاهی اثر سازه راه ماهی V شکل بر تغییرات زبری راه ماهیحفاظت منابع آب و خاک (علمی - پژوهشی) , شماره 1 , سال 11 , بهار 1401زمینه و هدف: در این پژوهش اقدام به استفاده از سرریزی جدید با ساختاری شکل بهعنوان مانعی در کالورت شد. بهطوریکه بررسی عملکرد آن بر تغییرات خصوصیات مقاومت جریان همانند جذر ضریب افت اصطکاک مودی سازه و ضریب زبری مانینگ هدف اصلی پژوهش حاضر قرار گرفتند.روش پژوهش: آزمایشهای چکیده کاملزمینه و هدف: در این پژوهش اقدام به استفاده از سرریزی جدید با ساختاری شکل بهعنوان مانعی در کالورت شد. بهطوریکه بررسی عملکرد آن بر تغییرات خصوصیات مقاومت جریان همانند جذر ضریب افت اصطکاک مودی سازه و ضریب زبری مانینگ هدف اصلی پژوهش حاضر قرار گرفتند.روش پژوهش: آزمایشهای پژوهش حاضر در مدل فیزیکی موجود در آزمایشگاه هیدرولیک دانشکده مهندسی آب و محیطزیست دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت. این مدل فیزیکی شامل یک فلوم آزمایشگاهی به طول 10 متر، عرض 25/0 متر و ارتفاع 5/0 متر هست. در ابتدای هر آزمایش، سازهها در فاصلههای نسبی مشخص در بستر فلوم چسبانده میشد. در ادامه باگذشت 24 ساعت از چسباندن سازهها اقدام به تنظیم دبی جریان و شیب فلوم میگردید. دبیهای موردنظر از طریق سرریز مثلثی با زاویه 53 درجه واقع در پاییندست فلوم و شیب از طریق جک تنظیم میگردید. بهمنظور برداشت پروفیل سطح آب از پوینت گیج با دقت 1/0 میلیمتر استفاده میگردیدیافتهها: با افزایش دبی بدون بعد در یک فاصله نسبی بین سازهها و شیب مشخص، ضریب زبری مانینگ سازه کاهش مییابد. بهطوریکه در شیب 10%، فاصله نسبی بین سازهها 3/1 مقدار ضریب زبری مانینگ سازه از دبی بدون بعد 20/0 به 43/0 بهاندازه 30% کاهش یافت. با افزایش فاصله نسبی بین سازهها در یک دبی مشخص، ضریب زبری مانینگ سازه کاهش مییابد که این روند همانند اثرگذاری فاصله نسبی بین سازهها بر جذر ضریب افت اصطکاک مودی سازه است.نتایج: در بررسی روند اثرگذاری سازه راه ماهی V مشخص شد که دبی بدون بعد دارای اثر معکوس بر ضریب اصطکاک جریان و ضریب زبری مانینگ سازه است. از طرفی ارتباط معکوس عدد فرود بر ضریب اصطکاک جریان و ضریب مانینگ سازه مشخص شد. مشخص شد که فاصله نسبی بین سازهها نیز دارای اثرگذاری معکوس بر ضریب اصطکاک جریان و ضریب مانینگ سازه است. اثرگذاری معکوس عدد رینولدز بر پارامترهای مقاومتی جریان نیز استخراج شد. بهترین حالت سازه راه ماهی با سرریز v شکل پژوهش حاضر در فاصله نسبی بین سازهها 3/1 و شیب 10% رخ میدهد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی آزمایشگاهی تأثیر موانع مکعبی و استوانه ای میله ای شکل بر حرکت و کنترل بدنه جریان غلیظ نمکیفصلنامه علمی مهندسی منابع آب , شماره 1 , سال 16 , بهار 1402چکیده مقدمه: استفاده از مانع در مخازن سدها بعنوان یک روش مؤثر در هدایت رسوبگذاری در میانه مخزن (بجای رسوبگذاری در کنار دیوارهی سد که تأسیسات در آن مکان قرار دارند) مطرح میباشد. در این تحقیق بمنظور کنترل جریان غلیظ نمکی، تاثیر موانع چکیده کاملچکیده مقدمه: استفاده از مانع در مخازن سدها بعنوان یک روش مؤثر در هدایت رسوبگذاری در میانه مخزن (بجای رسوبگذاری در کنار دیوارهی سد که تأسیسات در آن مکان قرار دارند) مطرح میباشد. در این تحقیق بمنظور کنترل جریان غلیظ نمکی، تاثیر موانع استوانه ای و مکعبی میلهای شکل بر مشخصات و حرکت بدنه جریان بصورت آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است. روش: تعداد 323 مانع استوانه ای شکل به قطر یک سانتیمتر و ارتفاع سیسانتیمتر و در مرحله بعد همین تعداد مانع مکعبی شکل با ابعاد 1×1 سانتیمتر و ارتفاع سی سانتیمتر با آرایش زیگزاگی بر روی بستر پلکسی در کانالی به طول 5/12متر، عرض 30 سانتیمتر و ارتفاع 40 سانتیمتر قرار داده شد. آزمایشها با سه دبی (27/0، 55/0 و 83/0 لیتر در ثانیه) و سه شیب (2/0، 5/0 و 1 درصد) و غلظت ثابت (15گرم در لیتر)، انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که به کار بردن موانع باعث کاهش ارتفاع بدنه جریان غلیظ در طول کانال میشود. ارتفاع بدنه در موانع مکعبی بیش از استوانه ای میباشد. بکارگیری موانع بر پروفیلهای سرعت تأثیرگذار بوده و باعث کاهش سرعت بدنه جریان غلیظ شده اند. دبی عبوری بدنه جریان غلیظ در بستر بدون مانع دارای روند افزایشی و در بسترهای با مانع دارای روند کاهشی میباشد. بهنحوی که درصد کاهش دبی در موانع مکعبی 5/1 تا 2 برابر نسبت به موانع استوانهای است. نتیجه گیری: با حرکت در طول کانال میزان کاهش غلظت بدنه جریان غلیظ برای موانع مکعبی و استوانه ای بهترتیب 49% و 41%نسبت به بستر بدون مانع حاصل شد. همچنین در موانع مکعبی میزان کنترل دبی بیشتر از موانع استوانه ای، بوده است. پرونده مقاله