فهرست مقالات محمد رضا جاویدی


  • مقاله

    1 - چالش‌ها و موانع آموزش در بسترهای مجازی: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 54 , سال 14 , زمستان 1402
    زمینه:آموزش دربسترهای مجازی رویکرد نوین آموزش در نظام‌های آموزشی رسمی و غیررسمی شناخته می‌شود. در این میان شناسایی چالش‌ها و موانع این بستر آموزشی موجب بهبود کارایی و اثربخشی این رویکرد آموزشی می‌شود. روش‌: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش کلیه چکیده کامل
    زمینه:آموزش دربسترهای مجازی رویکرد نوین آموزش در نظام‌های آموزشی رسمی و غیررسمی شناخته می‌شود. در این میان شناسایی چالش‌ها و موانع این بستر آموزشی موجب بهبود کارایی و اثربخشی این رویکرد آموزشی می‌شود. روش‌: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند(296 مقاله) در زمینه چالش‌ها و موانع آموزش مجازی می‌باشد. نمونه پژوهش 31 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده‌ها و به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شده-اند.یافته‌ها: با تجزیه و تحلیل داده‌ها، چالش‌های آموزش مجازی را در 5 بُعد، 18 عامل و 86 مؤلفه سازمان یافت. براساس یافته‌ها مؤلفه‌های منتخب چالش‌های آموزش مجازی شامل چالش‌های رفتاری، چالش‌های سازمانی، چالش‌های آموزشی، چالش‌های فرهنگی- اقتصادی و چالش‌های زیرساختی می‌باشد.نتیجه‌گیری:شناسایی چالش‌های آموزش‌‌ مجازی، بستر مناسبی جهت رفع این چالش‌ها و از سویی بهبود رویکردهای آموزش مجازی فراهم می‌آورد. امیداست برنامه‌ریزان درسی با توجه به نتایج این پژوهش و پژوهش‌هایی از این قبیل که برآیندی از پیشینه پژوهشی موجود در این زمینه است در راستای تنظیم مناسب برنامه‌های آموزش مجازی گام‌های اساسی بردارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی رابطه ی کارآفرینی با اثربخشی مدیران دبیرستان های دخترانه شهر کرمان
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1389
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی کار‌آفرینی با اثر بخشی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان بوده است . در پی این فرضیه که بین ویژگی های کار‌آفرینی و اثر بخشی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان رابطه‌ای وجود دارد، سه فرضیه ی فرعی رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی، پیشی چکیده کامل
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی کار‌آفرینی با اثر بخشی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان بوده است . در پی این فرضیه که بین ویژگی های کار‌آفرینی و اثر بخشی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان رابطه‌ای وجود دارد، سه فرضیه ی فرعی رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی، پیشینه و تجربی با اثر بخشی مدیران بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. 57 نفر از مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان در سال تحصیلی 86 - 1385 جامعه ی آماری پژوهش بوده است و از شیوه ی سرشماری کامل برای جمع آوری داده ها استفاده شد. دو پرسشنامه‌ ی محقق ساخته " سنجش ویژگی‌های کار‌آفرینی" و " پرسشنامه ی سنجش اثربخشی" که روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از منابع موجود ونظرات صاحب‌نظران بدست آمد و اعتبار آنها از راه اجرای آزمایشی و محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ (73/0) تعیین گردید، مورد استفاده قرار گرفت. داده های لازم از نمونه‌های پژوهش گردآوری و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی های کارآفرینی و اثربخشی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان رابطه ای معنی‌دار وجود ندارد. این در شرایط موجود است که نمی‌توان بر مبنای ویژگی های شخصیتی، پیشینه‌ای و تجربی کار‌آفرینی مدیران اثر بخشی‌ آنان را پیشگویی کرد. این نتیجه نشان می‌دهد که هدف توسعه ی کارآفرینی در فهرست هدف های آموزش و پرورش مدارس نیست که تحقق آن بخشی از وظایف مدیریتی بشمار آید. بر این اساس تحول در تنظیمات موجود مدیریت بر مدارس برای ایجاد و توسعه ی آموزش کارآفرینی ضروری است.   پرونده مقاله