هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین وضعیت رویت پذیری کتابخانههای دیجیتال ایران است. روش پژوهش: این مطالعه به روش تحلیل پیوندی و بررسی آمار بازدید سایت کتابخانه های دیجیتال ایران صورت گرفته و از نوع ارزیابانه است. نوشتار حاضر به بررسی رتبه یاهو، گوگل، الکسا، رتبه در میان سا چکیده کامل
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین وضعیت رویت پذیری کتابخانههای دیجیتال ایران است. روش پژوهش: این مطالعه به روش تحلیل پیوندی و بررسی آمار بازدید سایت کتابخانه های دیجیتال ایران صورت گرفته و از نوع ارزیابانه است. نوشتار حاضر به بررسی رتبه یاهو، گوگل، الکسا، رتبه در میان سایت های ایران و پیوندهای دریافتی کتابخانههای دیجیتال ایران پرداخته است. 50 کتابخانه دیجیتال که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی و راهاندازی رسمی کتابخانه بودند جامعة بالقوة این پژوهش را تشکیل داده اند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی در نرم افزار اکسل استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد با سنجش اعتبار وبسایت کتابخانههای دیجیتال با فاکتور پیج رنک یاهو فقط 9 کتابخانه شناسایی شده است، کتابخانه دیجیتال تبیان رتبه اول را در بررسی پیوندهای دریافتی و رتبه گوگل بهدست آورده و کتابخانه دیجیتال دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران رتبه اول را در میان سایت های داخل ایران و رتبه جهانی در بین جامعه آماری پژوهش بهدست آوردهاند، کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبایی نیز اولین رتبه یاهو را کسب کرده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که درمجموع درصد بالایی از وبسایتهای کتابخانههای دیجیتال مورد مطالعه حضور پررنگی در سطح بین المللی نداشتند، که این امر نشاندهنده نقاط ضعف وبسایتهای مذکور بوده است. کمبودن تعداد صفحات وب انگلیسی و جوان بودن کتابخانه های دیجیتال ایران از عمده دلایل حضور ضعیف کتابخانه های دیجیتال ایران در وب بهشمار میروند. استفاده از آمیخته ترفیع مناسب و عوامل انسانی موثر میتواند در بهبود شرایط این کتابخانهها موثر باشد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائهی مدل ارتباط بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری است.
روش پژوهش: پژوهش، از نظر روششناسی، پیمایشی بوده و در اساس، به بررسی همبستگیه چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائهی مدل ارتباط بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری است.
روش پژوهش: پژوهش، از نظر روششناسی، پیمایشی بوده و در اساس، به بررسی همبستگیهای موجود بین متغیرهای پژوهش میپردازد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان (بهغیر از نیروهای خدماتی) شاغل در کتابخانههای عمومی تحت پوشش نهاد در استان آذربایجانغربی هستند. در این پژوهش، بر اساس اجزاء فرآیند مدیریت دانش، متغیرهای انتقال دانشضمنی، بهکارگیری دانش و سازماندهی دانش برای مطالعه، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه در چهار بخش است. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی 8/93 درصد، انتقال دانشضمنی 3/87 درصد، بهکارگیری دانش برابر با 84 درصد و پرسشنامهی سازماندهی دانش برابر با 84 درصد محاسبه شد که در سطح قابل قبولی است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از فرمول آماری تی تک نمونهای، مدل همبستگی و فرمولهای رگرسیون و آنالیز واریانس، فرمول همبستگی پیرسون با متغیر میانجیگر و ارائهی مدل به روش معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت مطلوبیت سرمایهی اجتماعی، انتقال دانشضمنی، بهکارگیری دانش و سازماندهی دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی، بالاتر از متوسط بوده و ارتباط معناداری بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی بر انتقال دانشضمنی و به کارگیری دانش مؤثر است. همچنین با توجه به یافتههای مدل پیشنهادی، میتوان نتیجه گرفت که متغیر سازماندهی دانش بهطور کلی (مستقیم و غیر مستقیم) بر ارتباط سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش تأثیر گذار است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد