فهرست مقالات اعظم رمضانی


  • مقاله

    1 - بررسی و تبیین "فضیلت حج بر انفاق و صدقه" از دیدگاه روایات؛ سیری در منابع تاریخی فقهی
    تاریخ , شماره 68 , سال 18 , بهار 1402
    حجّ خانه‌ی خدا در تمام عمر، تنها برای یک‌بار بر کسانى که داراى شرایط آن باشند واجب است و تخلف از این واجب نیز، چون دیگر واجبات به هیچ بهانه‌ای مجاز نیست. بنابراین، کسانی که دارای شرایط حج (بلوغ، عقل، استطاعت) باشند، حج تمتع بر آن‌ها واجب است و حتماً باید شخصاً به حج برو چکیده کامل
    حجّ خانه‌ی خدا در تمام عمر، تنها برای یک‌بار بر کسانى که داراى شرایط آن باشند واجب است و تخلف از این واجب نیز، چون دیگر واجبات به هیچ بهانه‌ای مجاز نیست. بنابراین، کسانی که دارای شرایط حج (بلوغ، عقل، استطاعت) باشند، حج تمتع بر آن‌ها واجب است و حتماً باید شخصاً به حج بروند و با صرف پول در راه‌های غیر یا اعزام دیگران به حج، این واجب از آن‌ها برداشته نمی‌شود. اما در مورد حج مستحب، آن‌چنان که از روایات استنباط می‌شود این است که حج برتر از هر انفاق و صدقه‌ایست. و نمی‌توان گفت به حج نروید و به فقرا کمک کنید. البته در ارتباط با تمام اعمال مستحب، از جمله حج و عمره مستحب، یک اصل کلی وجود دارد مبنی بر این که هر عملی از اخلاص بیشتری برخوردار باشد، ثواب بیشتری را به دنبال خواهد داشت. هر فردی، اعمال مستحب (و حتی واجب)خود را می‌تواند با انگیزه‌های متفاوتی انجام دهد. گاهی حاجی سفر حج و عمره را بدین جهت می‌رود کهدر میان مردم، به عنوان انسانی متدین شناخته شود، یا اینکه در تعداد چنین سفرهایی به رقابت برخیزد و یا برای تفریح و تفرج و تجارت باشد. یقینا ًچنین حجی، مورد پذیرش نخواهد بود و پیشوایان دینی ما نیز به این نکته اشاره فرموده‌اند .ازاین رو پژوهش بررسی وتبیین "فضیلت حج بر انفاق وصدقه "از دیدگاه روایات ؛سیری در منابع تاریخی فقهی سیری معنوی است و نمایشگر بندگی محض خدا و جستجوی عاشقانه معبود ،که حاجی از همان آغاز ، وقتی به نیت حج از خانه و کاشانه اش خارج می شود و تا میقات و احرام و طواف و سعی و عرفات و مشعر و منا ، همه جا خدا را می جوید و از سوی دیگر تمرینی است برای خودسازی و تزکیه نفس و زدودن هرچه که موجب خودآرایی است ودر نهایت می توان گفت : حج ، بازسازی پایگاه توحید به دست حضرت ابراهیم خلیل است که در این راستا ، بت شکنی ها ، فداکاری ها ، ایثارگری ها ، هجرت ها و . . . جلوه گر می شود . پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی فقهی "وجوب عینی و کفایی فریضه حج" در شرایط اپیدمی کرونا
    نامه الهیات , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1401
    حج عظیم ترین وشگفت انگیز ترین جلوه بارز اعتلای دین حق ونمایشی از تمامیت اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه وآله است ،حج ومراتب معنوی آن سرمایه حیات جاویدان انسان است که او را به افق وحدانیت الهی نزدیک می کند. یکی از مهمترین اهداف وجوب حج این است که کعبه از حجاج خالی نباشد چکیده کامل
    حج عظیم ترین وشگفت انگیز ترین جلوه بارز اعتلای دین حق ونمایشی از تمامیت اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه وآله است ،حج ومراتب معنوی آن سرمایه حیات جاویدان انسان است که او را به افق وحدانیت الهی نزدیک می کند. یکی از مهمترین اهداف وجوب حج این است که کعبه از حجاج خالی نباشد .از سوی دیگر حاکم جامعه اسلامی وظیفه دارد که شرایطی را فراهم سازد تا مردم بتوانند اهدافی را که شارع مقدس از آنها طلب کرده است را به دست آورند. بنابراین اگر برای رسیدن به این هدف زائر به اندازه کافی وجود داشته باشد حاکم جامعه هیچ گونه مسئولیتی ندارد ،اما اگر چنین نباشد بر حاکم و والی مسلمین واجب است که گروهی را به حج بفرستد ،هر چند که از بیت المال در این مقصود وهدف هزینه کند . بنابراین با توجه به روایات رسیده مشخص می گردد که خالی شدن کعبه از حجاج مبغوض شارع بوده ومطلوبِ واجب او خالی نشدن کعبه از حجاج است . در اینجا دیگر تفاوتی نیست که به چه دلیل کعبه تعطیل شده به خاطر مسائل سیاسی بوده یا ناامنی راه وبیماری و... ؛ازاین رو پژوهش بررسی فقهی وجوب عینی وکفایی حج در شرایط اپیدمی کرونا دربحث بیماری کرونا و بیماری‌های حاد تنفسی و تزاحم بیماری و مراقبت با عمل حج، نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی در خور می باشد . پرونده مقاله